De opmars van de radicale islam

Discussies over de Islam.

Moderator: Moderators

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Re: De opmars van de radicale islam

Bericht door Rereformed » 20 jun 2018 22:49

Giovedico delle Fate schreef:
20 jun 2018 22:21
vegan-revolution schreef:
20 jun 2018 19:56
Dat betekent echter niet dat het gevaar van de radicale islam daarmee minder is.
Flikker toch eens op met je eeuwige geleuter over de "radicale Islam".
Ik kan het niet meer aanhoren. Je verziekt hier steeds de sfeer met je onheilsprofetie. Kap er toch eens mee!
Ook morgen maar eens een wandeling maken in de duinen ofzo, waar alles uit je hoofd lekker wegwaait.
Born OK the first time

vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution » 20 jun 2018 23:28

20 jun 2018 22:20
Maar heb je de koran nou gelezen? De versie van Abdollah, of welke versie dan ook? Nee dus. Slap!
Ja, ik heb (een meer gangbare versie van) de koran gelezen én de opgepoetste versie van Kader Abdolah. Daarom kan ik ook vergelijken en weet ik hoe de versie van Kader Abdolah anders is. Ik snap niet waar je "Nee dus." vandaan komt anders dan door vooringenomenheid.
Denken "wij zijn beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest

Boerenverstand
Forum fan

Bericht door Boerenverstand » 21 jun 2018 00:30

vegan-revolution schreef:
20 jun 2018 19:56
Dat betekent echter niet dat het gevaar van de radicale islam daarmee minder is.
Flikker toch eens op met je eeuwige geleuter over de "radicale Islam". Er bestaat niet zoiets. Er bestaan hoogstens radicale moslims, net zoals er radicale joden en christenen bestaan. En niet te vergeten: radicale islamifoben.
Je preekt hier voor de verkeerde parochie. En je klinkt daarbij als een kapotte grammofoonplaat. Ik kan het niet meer aanhoren. Je verziekt hier steeds de sfeer met je onheilsprofetie. Kap er toch eens mee!
"Flikker toch eens op..." Uit te leggen als: "Uw woorden over de 'radicale islam' zijn niet welkom bij mij".

Het lijkt net of u het debat over dit onderwerp zou willen eindigen? klopt dat?

Misschien is het volgende denkbeeld ook te overwegen: "zowel in de bijbel als de in koran draagt het god-personage de schepsel-personages op radicaal gedrag te vertonen"?

Als echt levende mensen dit rollenspel willen naspelen, noem ik ze een beetje verward.

Freethinker met een parochie vergelijken, vind ik erg grappig. Ik houd echter van verschillende preken en luister naar de inhoud. Als het een beetje gefundeerd en interessant wordt gebracht, dan wil ik wel nadenken over al die preken. Volgens mij is het hier meer een jodenkerk, waar gedachten en meningen, soms enigszins verhit worden gedeeld.

Ik vind dat de sfeer hier niet wordt verziekt. Maar oproepen tot een bepaalde censuur is niet echt vrijdenkend. Zeker niet nadat "vegan-revolution" het een en ander onderbouwt met bronnen en logische argumenten. Zoals ook andere gedachten en meningen van anderen het overwegen waard zijn.

Zonder debat komen die argumenten en ideeën van verschillende kanten ook niet boven water. Fijn is als dit debat met respect gevoerd kan worden, zowel naar de medeforumleden, als naar andere mensen die dit lezen.

Toevoeging: Ik probeer mij altijd te verplaatsen in de ander. Dat is soms niet makkelijk. Bijvoorbeeld:

Als ik in de jaren zeventig een Marokkaan of Turk was geweest, had ik misschien ook wel de sprong naar West-Europa gemaakt om het iets beter te krijgen. Waarschijnlijk had ik dan een islamitisch gedachtegoed dat veel voor mij zou betekenen. Ik zou ook mijn gezin over willen laten komen. Dat geldt ook voor de vluchtelingen nu. Ik zou ook oorlogsgebied willen ontvluchten, denk ik.

Interessant vind ik hoe de (wereld)politiek het mogelijk heeft gemaakt dat deze mensenstromen op gang zijn gekomen. Hetzij door de grenzen te openen, hetzij door oorlogen te voeren waardoor deze mensen hun land ontvluchten.

De mensen zelf kan ik het niet kwalijk nemen deze kant op te komen. Wel hoop ik dat ze iets oppikken van vrij kunnen denken zonder dogma's. Maar dat kunnen ook veel "rasechte Nederlanders" nog leren, waaronder ikzelf.
Law of Honesty: Don’t pretend that you can do something that you can’t. (NJ Wildberger)

Labyrint
Bevlogen

Bericht door Labyrint » 21 jun 2018 01:42

Flikker toch eens op met je eeuwige geleuter over de "radicale Islam". Er bestaat niet zoiets. Er bestaan hoogstens radicale moslims, net zoals er radicale joden en christenen bestaan. En niet te vergeten: radicale islamifoben. Je preekt hier voor de verkeerde parochie. En je klinkt daarbij als een kapotte grammofoonplaat. Ik kan het niet meer aanhoren. Je verziekt hier steeds de sfeer met je onheilsprofetie. Kap er toch eens mee!
Ik waardeer hier je echtheid. Meningen van anderen die je niet aanstaan. Je zou ze bijna willen edit-ten he? Je bent gelukkig een gewoon mens. Het gaat niet altijd zoals je wilt. Het is geen poppenspel. Er zijn zovele andere meningen.
2001: "This is a memo that describes how we’re going to take out seven countries in five years, starting with Iraq, and then Syria, Lebanon, Libya, Somalia, Sudan and, finishing off, Iran" (General Wesley Clark 2007)

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 21 jun 2018 01:54

Flikker toch eens op met je eeuwige geleuter over de "radicale Islam".
Kap er toch eens mee!
Ik vind het een groot verschil of je het her en der neerplempt waar ik er ongewild mee geconfronteerd word, of in een topic met een duidelijke titel!
Je weet waar je terecht komt, dus negeer het topic als je het niet wilt aan- ehhh ..lezen.

P.S.
Je klinkt nu net zo radicaal als ehhh jeweetwell! :wink:
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 21 jun 2018 04:47

gerard_m schreef:
20 jun 2018 10:02

Ik pleit eveneens voor onderzoek en niet zomaar wat roepen uit de onderbuik. Sommige onderbuiken hebben m.i. inderdaad een onaangename geur (sorry voor deze zin), maar andere onderbuiken zitten vol vlinders en zien het allemaal vanzelf wel goed komen. Daarom mijn uitnodiging aan iedereen om zich in het onderwerp te verdiepen, bijvoorbeeld de koran te lezen.
Heb ik gedaan, maar het punt is dat zelfs de soera's elkaar soms lijken tegen te spreken. Bovendien zijn er dan lieden die beweren dat de échte Islam in een Hadith staat. Het gaat er in de praktijk niet om wat er (in de Nederlandse vertaling) staat. maar hoe de gelovige zijn godsdienst beleeft. Dat heeft met sommige teksten niet eens iets te maken. Wat zegt de Imam, en gelooft men die Imam ook? Dat is ongetwijfeld belangrijker. Sommige "radicale" moslims doen zaken die de Koran gewoonweg verbiedt. Sommige " gematigden" ook. Uiteraard doen zij andere dingen.
Ik wens u alle goeds

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 21 jun 2018 12:51

Rereformed schreef:
20 jun 2018 22:25
dikkemick schreef:
20 jun 2018 22:00
Wat ik nu voor wel eens zou willen zien zijn cijfers.
Wat betreft je cijfer voor de huidige wereldbevolking zat je er maar 1,2 miljard naast. :mrgreen:

http://www.worldometers.info/world-population/
Pas op, is schrikken! Ga je even staren op China en India dan zie je ze groeien, India veel vlugger dan China, zodat dat spoedig het grootste volk ter wereld wordt.
Grens van 8 miljard wordt overschreden over ongeveer vier jaar.
9 miljard in ongeveer 2038, en 10 miljard in ongeveer 2060, 11 miljard in 2090.
Sorry maar ik had het over cijfers van radicale moslims in dit land. Dat schijnt nl. (volgens een enkeling hier) een toenemend issue te zijn.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 21 jun 2018 13:04

Boerenverstand schreef:
21 jun 2018 00:30
Freethinker met een parochie vergelijken, vind ik erg grappig. Ik houd echter van verschillende preken en luister naar de inhoud. Als het een beetje gefundeerd en interessant wordt gebracht, dan wil ik wel nadenken over al die preken. Volgens mij is het hier meer een jodenkerk, waar gedachten en meningen, soms enigszins verhit worden gedeeld.

Ik vind dat de sfeer hier niet wordt verziekt. Maar oproepen tot een bepaalde censuur is niet echt vrijdenkend. Zeker niet nadat "vegan-revolution" het een en ander onderbouwt met bronnen en logische argumenten. Zoals ook andere gedachten en meningen van anderen het overwegen waard zijn.

Als ik in de jaren zeventig een Marokkaan of Turk was geweest, had ik misschien ook wel de sprong naar West-Europa gemaakt om het iets beter te krijgen. Waarschijnlijk had ik dan een islamitisch gedachtegoed dat veel voor mij zou betekenen. Ik zou ook mijn gezin over willen laten komen. Dat geldt ook voor de vluchtelingen nu. Ik zou ook oorlogsgebied willen ontvluchten, denk ik.

Interessant vind ik hoe de (wereld)politiek het mogelijk heeft gemaakt dat deze mensenstromen op gang zijn gekomen. Hetzij door de grenzen te openen, hetzij door oorlogen te voeren waardoor deze mensen hun land ontvluchten.

De mensen zelf kan ik het niet kwalijk nemen deze kant op te komen. Wel hoop ik dat ze iets oppikken van vrij kunnen denken zonder dogma's. Maar dat kunnen ook veel "rasechte Nederlanders" nog leren, waaronder ikzelf.
Dank voor je bijdrage, analyse en nuanceringen.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 21 jun 2018 14:17

Rereformed schreef:
20 jun 2018 21:10
Storm schreef:
20 jun 2018 19:37
@RR,
Onzin, in Tokyo wonen er 33 miljoen op een oppervlak veel kleiner dan Nederland. Ik geef toe, dat is niet iedereen zijn meug, maar als je er zoals ik niet tegen kan kun je in Europa een ander land opzoeken waar een hele hoop ruimte is. 8*)

Dit kun je niet menen. :?
Wat precies? Ik bedoel te zeggen dat denken dat een land vol is absoluut ongegrond is. Het is juist omgekeerd. Daar waar de grootste bevolkingsdichtheid is in westerse landen is de grootste welvaart.

Als je in 1900 tegen iemand had voorspeld dat er over 50 jaar tweemaal zoveel mensen in Nederland zullen wonen zouden ze het niet voor mogelijk houden. Had je dan erachteraan gezegd dat er nog vijftig jaar later driemaal zoveel Nederlanders zouden zijn als in 1900 zouden ze het eenvoudig niet geloven.
In 1960, toen wij klein waren, waren er een half miljoen auto's in Nederland. Tegenwoordig 8 miljoen.
Een mens past zich eenvoudig aan en leert de situatie van iedere tijd te aanvaarden als 'normaal'.

Maar wees niet bang, er komt de volgende veertig jaar zelfs geen miljoen meer bij in Nederland. De bevolking van Europa neemt als enige continent in de wereld af. Bekijk deze cijfers. Sinds 2015 neemt de bevolking van bijna alle landen in Europa af. Indien je nog een schamel groeicijfer ziet (bijna alle landen onder het gemiddelde van de wereld, 1,1%) dan is dat vanwege de immigratie. Landen die dat niet hebben (Oost Europa) gaan moeilijke tijden tegemoet.
RR je kunt het niet menen dat omdat Nederland te vol geworden is en we dat niet prettig vinden we maar moeten vertrekken. Het zorgt misschien voor welvaart maar ook voor veel irritaties, het fileprobleem enz. De mens past zich aan, en er passen vast nog veel mensen bij maar hoe? Wie zegt jou dat de meeste Nederlanders daar tevreden mee zijn?

Nederland is het dichtstbevolkte landje van de EU en staat op nummer 4 in de wereld. Als ik deze site mag geloven.
https://mens-en-samenleving.infonu.nl/i ... ereld.html

Met dit topic heeft het niet veel te maken en het vluchtelingen probleem kunnen we niet afdoen met; 'Nederland is te vol'.
Misschien iets voor een ander topic.
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan

gerard_m
Bevlogen

Bericht door gerard_m » 21 jun 2018 16:30

Dickemick schreef: Wat ik nu voor wel eens zou willen zien zijn cijfers. De schaal waar je het over hebt. Welk deel van de in Nederland wonende burgers is moslim. En welk gedeelte hiervan is radicaal en een gevaar voor onze vrije samenleving?
Als je je beperkt tot Nederland, is ca. 6% moslim. Dit percentage stijgt (door hoger geboortecijfer, immigratie en weinig tot geen uitstroom) en het percentage dat serieus zijn religie belijdt ook. Welk deel als "radicaal" moet worden bestempeld, is de vraag: geen enkele moslim noemt zichzelf radicaal.

Ik maak me persoonlijk geen zorgen over de radicale islam in Nederland, maar over de islam in het algemeen in de wereld. Ook de "gematigde islam" in landen als Indonesië of Turkije, drukt een zware stempel op de samenleving die naar mijn mening niet positief is. In geen enkel islamitisch land is sprake van een vrije samenleving. In Nederland blijft dit beperkt tot buurten of tot wat achter de voordeur gebeurt.

Vanuit een maatschappelijke betrokkenheid heb ik wel moeite met bijv. homo's die naar een andere buurt moeten verhuizen, mensen die niet van geloof mogen veranderen of vrouwen die de deur niet uit mogen. Voor mensen in andere buurten is de vrijheid vanzelfsprekend, en is het oncomfortabel om over dit soort dingen na te denken. Het bederft de sfeer, zoals iemand hierboven zo mooi zegt.

------
Peter van Velzen schreef:
21 jun 2018 04:47
Heb ik gedaan, maar het punt is dat zelfs de soera's elkaar soms liken tegen te spreken. Bovendien zijn er dan lieden die beweren dat de 'achte Islam in een Hadith staat. Bovendien gaat het er in de praktijk niet om wat er (in de Nederlandse vertaling) staat. maar hoe de gelovige zijn godsdienst beleeft. Dat heeft met sommige teksten niet eens iets te maken. Wat zegt de Imam, en gelooft men die Imam ook? Dat is ongetwijfeld belangrijker. Sommige "radicale" moslims doen zaken die de Koran gewoonweg verbiedt. Sommige " gematigden" ook. Uiteraard doen zij andere dingen.
Ik vind het heel goed dat je de koran hebt gelezen. Er zijn gangbare interpretaties (tafsir) en aanvullende verhalen en regels in de hadith die nog een stap verder gaan. Inderdaad gaat het erom wat mensen ermee doen, maar de praktijk die we in de wereld zien is beter te begrijpen met kennis van de onderliggende bronnen.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)

Labyrint
Bevlogen

Bericht door Labyrint » 21 jun 2018 17:11

gerard_m schreef:
21 jun 2018 16:30
Ik vind het heel goed dat je de koran hebt gelezen. Er zijn gangbare interpretaties (tafsir) en aanvullende verhalen en regels in de hadith die nog een stap verder gaan. Inderdaad gaat het erom wat mensen ermee doen, maar de praktijk die we in de wereld zien is beter te begrijpen met kennis van de onderliggende bronnen.
Dit topic zou moeten gaan over de opmars van de radicale islam. Integratie die kennelijk faalt. De gebeurtenissen in Europa die voor onze ogen gebeuren in toenemende mate. Fijn dat mensen geïnteresseerd zijn in de Koran maar ondertussen heeft de politie haar handen vol in de steden van Europa. Terrorisme bestrijding etc. In Zweden is voor dit jaar een jaarlijks festival afgelast om bepaalde redenen las ik vanmorgen. Netjes gezegd was het iets met vrouwen en hordes vervelende mannen die hun handen niet thuishouden.
2001: "This is a memo that describes how we’re going to take out seven countries in five years, starting with Iraq, and then Syria, Lebanon, Libya, Somalia, Sudan and, finishing off, Iran" (General Wesley Clark 2007)

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 21 jun 2018 17:40

Labyrint schreef:
21 jun 2018 17:11
Dit topic zou moeten gaan over de opmars van de radicale islam.
Ik vind dat het met 44 blz. herhaling van alleen slecht nieuws voor wat betreft incidenten en anekdotes en in kaart brengen van welke terreuracties er allemaal op je lijstje staan, het best eens mag gaan over hoe dat nu allemaal zo zou kunnen komen.
Hoe het komt dat dit zo structureel lijkt op veel plaatsen en op andere plaatsen helemaal niet.
Een beginnen bij de wortel lijkt me dan ook hoogst nuttig.

En dan verder over wat nu daadwerkelijk de impact is van het aantal moslims in Europa uitgedrukt in cijfers en dat dan weer afgezet tegen de daadwerkelijke wantoestanden, die er niet zouden zijn als er verder in heel Europa geen autochtoon asociaal volk zou wonen, vind ik eigenlijk ook wel nuttig.

Als jou dat minder interesseert, dan het steeds weer herhalen van wat er al deze bladzijden steeds weer wordt geschreven, plus ook nog eens in de andere topics, dan interesseert mij dat weer steeds minder.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 21 jun 2018 18:04

De wortel.
Ik denk niet dat dat een religie per se is. Het zal grote sociaal maatschappelijke onvrede zijn waarbij religie voor een prima hulpmiddel kan zorgen. Vergeet niet dat radicalisatie/terrorisme van allen tijden is. Waarom zou je je als moslim (wonend in het westen) aansluiten bij een Taliban of IS?
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

gerard_m
Bevlogen

Bericht door gerard_m » 21 jun 2018 18:06

Labyrint schreef:

Dit topic zou moeten gaan over de opmars van de radicale islam. Integratie die kennelijk faalt. De gebeurtenissen in Europa die voor onze ogen gebeuren in toenemende mate. Fijn dat mensen geïnteresseerd zijn in de Koran maar ondertussen heeft de politie haar handen vol in de steden van Europa. Terrorisme bestrijding etc. In Zweden is voor dit jaar een jaarlijks festival afgelast om bepaalde redenen las ik vanmorgen. Netjes gezegd was het iets met vrouwen en hordes vervelende mannen die hun handen niet thuishouden.
Je reactie bevestigt mijn oproep om je te verdiepen in het onderwerp. Een vrome moslim mag geen seks buiten het huwelijk hebben, dus deze verschijnselen zijn niet direct gerelateerd aan de radicale islam. Bovendien horen bij de radicale islam keiharde straffen (overigens helaas ook voor de slachtoffers van aanranding). In streng islamitische landen bestaan dan ook nagenoeg geen problemen met aanranding van vrouwen.

Als meer moslims de radicale islam zouden aanhangen, zou dit probleem kleiner worden.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)

Boerenverstand
Forum fan

Bericht door Boerenverstand » 21 jun 2018 20:01

Labyrint schreef:
...Dit topic zou moeten gaan over de opmars van de radicale islam. Integratie die kennelijk faalt. De gebeurtenissen in Europa die voor onze ogen gebeuren in toenemende mate. ...
Er komen vragen in mij op, na het lezen van jouw onderschrift:
Je laat eerder zien dat je behoorlijk veel belang hecht aan jouw onderschrift in een antwoord aan Rereformed:
Labyrint schreef:
20 jun 2018 15:02
Rereformed schreef:
20 jun 2018 06:27
Het is namelijk exact omgekeerd: de Nederlandse (westerse) cultuur is een gevaar voor de islam.
Niet omgekeerd. Het is beiden waar. Dat blijkt vooral uit mijn onderschrift. Het omspitten van een aantal van de genoemde landen in het Midden Oosten waardoor we hier in Europa ook met de ellende zitten.
Zouden de acties, die jij in jouw onderschrift laat zien, misschien invloed hebben op de de "radicalisering" van de islam? Dat brengt dan een heel ander licht op deze zaak.

Is een geloof (sociaal en politiek) te sturen? (Zie de 'Bene Gesserit' in de, door mij in dit topic eerder genoemde, SF-roman 'Dune' van Frank Herbert). Wat is dan de oorzaak van de problemen? De religie zelf, of degene die de religie(s) gebruiken als teugels om mee te sturen?

Is een religie wel aan te sturen? Gebeurt dat in onze wereld? Worden echt bestaande aardse religies gebruikt door 'machthebbers' als middel om het 'gepeupel' in bedwang te houden en/of om de bevolking juist op te hitsen? Is religie beheersbaar?

Zou je dit laatste als wereldbeeld hebben/geloven, is de islam dan het probleem of veroorzaken degenen die de teugels van deze religie in handen hebben de problemen op deze wereld?

Kan een religie een eigen leven gaan leiden, zoals de betoverde bezem in het muziekstuk de tovenaarsleerling?
Dat is wat in de 'Dune'-saga gebeurt. Het gaat anders dan de 'Bene gesserit' had gepland.

Zelf vind ik dit boeiende vragen, maar denkend aan mijn eigen onderschrift, besef ik goed dat veel van deze vragen in een nogal zweverig gebied terecht komen, puur speculatief zijn en daarom niet zinvol om er voortdurend aan te denken. Mijn 'boerenverstand' wordt er niet vrolijk van.

Wat ik wel zie en heb gezien in het ons aangeboden nieuws (NRC,NOS, RTL, BBC, CNN, met media kan je ook 'sturen', maar dat is ander topic. :lol:), is dat er een oorlog heeft plaatsgevonden in meerdere gebieden die in jouw onderschrift staan. Aan die oorlogen heeft (doet) ook Nederland mee(gedaan). In die gebieden is de islam de belangrijkste religie. Daarbij vinden we juist in deze landen oliebronnen of zijn ze van belang voor het transport van olie en gas (olieleidingen/gasleidingen door landen heen). Vanuit deze landen is de toestroom van vluchtelingen veel groter geworden dan voor de periode dat deze oorlogen werden gevoerd.

Zie jij een relatie tussen hetgeen in jouw onderschrift staat en 'de opmars van de radicale islam'? Zoja, zou je dit verband kunnen beschrijven en motiveren? Zo niet, waarom niet?

Zijn de zaken die 'wij' (we algemeen) hierover denken realistisch? Daarmee bedoel ik: "Kunnen wij vanuit onze positie beoordelen hoe de wereld "echt" in elkaar zit op geopolitiek niveau? Of moeten 'wij' erkennen dat 'wij' veel niet weten en zien en daarom ook geen voorbarige conclusies kunnen trekken?
Law of Honesty: Don’t pretend that you can do something that you can’t. (NJ Wildberger)

Plaats reactie