viewtopic.php?p=552626#p552626
Zoals ook hier geldt:
Nietszeggend reacties zijn tijdverspilling.
Moderator: Moderators
Daarnaast hoop ik van harte dat het succesvolle FVD nog verder zal groeien om haar doelen (doelen die je daar in alle rust allemaal kunt nalezen) te halen. Je hebt er vast 'overheen gelezen' en meende toen direct verder te moeten gaan in het topic dat Peter is gestart.
Ja en?
Ik leg gewoon mijn standpunt en mening uit. Met bronvermelding
Nu vergelijk je een motorclub met een bridgeclub terwijl ik 2 religieuze groepen met elkaar probeer te vergelijken. Ik denk dan dat christelijke groeperingen en islamitische niet heel veel van elkaar verschillen wat dat groepsgevoel betreft. En als dan een dergelijke groep aangevallen wordt, zullen ze elkaar gaan steunen. Stel nou dat alle katholieken voor pedofiel uitgemaakt gaan worden. Of dat we alle christenen op 1 hoop gaan gooien met Jehova's getuigen. Dat zou niet eerlijk zijn. Maar omdat alle moslims de koran lezen (en radicale islam blijkbaar oprukt) zijn alle moslims op 1 hoop te gooien?gerard_m schreef: ↑19 jun 2018 21:06@ Dickemick:
natuurlijk zijn groepsprocessen etc. belangrijk en in bepaalde mate universeel. Toch maakt het nogal uit of je een groep Hells angels of een groep van de bridgeclub tegenkomt.
De vergelijking met politieke partijen vind ik wel goed. Het partij programma geeft een aardig beeld van wat je kunt verwachten als een partij aan de macht komt. Alle politieke partijen hebben overeenkomsten maar de PVV aan de macht creëert een andere samenleving dan D'66. Ook al zijn alle D'66 leden weer anders.
Mij valt op dat de meeste mensen een aardig beeld hebben van het "partij programma" van het christendom, vaak op basis van eigen ervaringen, maar totaal geen idee hebben van de islam. Dat levert 2 reacties op:
- ofwel gaat men ervan uit dat er geen verschil is: een partij is een partij. Dit proef ik een beetje bij jou. Dan denk ik: lees het programma eens door voordat je een conclusie trekt....
- ofwel gaan mensen voor simpele statements en generalisaties, de Wilders aanpak, en al snel ontstaat een angstbeeld of vijandigheid die niets goeds brengt....
Ik kan me niet voorstellen dat vrijdenkers blij zijn met een toenemende invloed van religie en met verschijnselen als vrouwenonderdrukking, dogma's etc. Wellicht verdwijnt het allemaal vanzelf weer. Maar mocht dat niet zo zijn, dan is het handig het fenomeen te begrijpen.
Wat dat laatste betreft: foei! "Geen zin" om een bijdrage van vier regels even na te checken op spelling staat gelijk aan grote geestelijke luiheid. Iets wat ik ook opmaak uit je reaktie op de uitdaging de Koran te gaan bestuderen en uitgebreid op dit forum te gaan bespreken en becommentariëren. "De islam is het gevaar" roepen is heel gemakkelijk, maar je inspannen heb je er niet voor over.Labyrint schreef: ↑19 jun 2018 11:20Begin jij nu ook over taal-fouten?Rereformed schreef: ↑19 jun 2018 07:07Misschien kun je je steentje om het getij te keren bijdragen door eens een cursus Nederlands schrijven te gaan volgen en te oefenen op werkwoordvervoegingen.![]()
Bedankt hoor, maar het heeft allemaal niets te maken met waar ik het in bovenstaande quote over heb en ik heb zelf geen zin om mijn berichten na te kijken
Waarom denk je dat de opmerking gedaan is uit ergernis?Labyrint schreef:ik heb zelf geen zin om mijn berichten na te kijken omdat anderen zich eraan ergeren.
Of dat gelijk aan elkaar staat kan in twijfel getrokken worden.Rereformed schreef: ↑20 jun 2018 06:27Je beseft niet dat de macht van het christelijk geloof op het denken van de Europese mens niet lang geleden nog net zo groot was als die macht die het islamitisch geloof nu uitoefent op vele niet hoog opgeleide mensen.
Hoe de traditie van (en gevoeligheid voor) argumentering in de (traditioneel) christelijke wereld en de traditie van (en gevoeligheid voor) argumentering in de islamitische wereld zich tot elkaar verhouden (of verhielden) is wellicht ook interessant om te onderzoeken.Rereformed schreef: ↑20 jun 2018 06:27Je beseft niet dat het christelijk geloof via argumentering haar macht heeft verloren. Miljoenen mensen hebben hun geloof verloren vanwege argumentering die ertegen werd aangevoerd.
Getuigd van inzicht.Rereformed schreef: ↑20 jun 2018 06:27........... dan wijs ik je er op dat het even dol en dwaas is om "de islam is het gevaar voor Nederland" uit te roepen. Het is namelijk exact omgekeerd: de Nederlandse (westerse) cultuur is een gevaar voor de islam.
Verruim je blik! De moderne wereld confronteert de boekgelovige met twee opties: óf je geloof bijstellen en updaten en op een lager pitje zetten óf helemaal opgeven. Aangezien beide opties voor vrome mensen bijzonder moeilijk zijn komt er bij sommigen een wanhoopsreaktie. Die wanhoopsreaktie kan twee kanten op: óf je helemaal terugtrekken en van de wereld afscheiden óf in wilde woede er op los slaan. Dat laatste is de fase waarin de islam op dit moment zit.
Goed opgemerkt.vegan-revolution schreef: ↑20 jun 2018 07:10zich tot elkaar verhouden (of verhielden) is wellicht ook interessant om te onderzoeken.
Klopt. Mensen met die reaktie zitten in een gelijksoortige positie als de vrome gelovigen: men kan de moderniteit niet aan en wordt geregeerd door angst. De snelheid waarmee de wereld verandert en steeds kleiner wordt en de confrontatie met talloze verschillende leefwijzen en denktranten die die van jezelf relativeren of in twijfel stellen is te intens voor die mensen om zich daarop aan te kunnen passen. Vandaar die hopeloze reaktie in Europa en Amerika van een nieuw soort nationalisme en in de schulp terugtrekken. Amerika is bezig via deze houding het leiderschap in de wereld te verliezen en wat men the moral high ground noemt te verliezen.
Maar niemand hier doet zulke uitspraken. Het gaat niet over het op een hoop gooien van alle moslims, maar over een ideologie waar zorgen over bestaan.dikkemick schreef: ↑19 jun 2018 22:37]
Nu vergelijk je een motorclub met een bridgeclub terwijl ik 2 religieuze groepen met elkaar probeer te vergelijken. Ik denk dan dat christelijke groeperingen en islamitische niet heel veel van elkaar verschillen wat dat groepsgevoel betreft. En als dan een dergelijke groep aangevallen wordt, zullen ze elkaar gaan steunen. Stel nou dat alle katholieken voor pedofiel uitgemaakt gaan worden. Of dat we alle christenen op 1 hoop gaan gooien met Jehova's getuigen. Dat zou niet eerlijk zijn. Maar omdat alle moslims de koran lezen (en radicale islam blijkbaar oprukt) zijn alle moslims op 1 hoop te gooien?
Individueel zijn alle mensen anders. Toch werkt het Jehova gedachtegoed anders uit dan bijv. het Boeddhisme. Ik blijf bij het "op één hoop gooien van alle religies" zitten met de vraag: wat verklaart dan wel de grote verschillen als het niets met de religie zelf te maken heeft?Zoals je niet kunt spreken van DE christen, kun je m.i. ook niet spreken over DE moslim. En (en dit is m.b.t. het 'partij'programma) zowel de bijbel als koran kun je gebruiken om haat te zaaien dan wel liefde te prediken. Eigenlijk kun je dus niet spreken van HET programma van de islam/christendom. Misschien kun je wel van een partijprogramma spreken als je de denominaties eruit filtert. Maar zelfs dan blijft religie een persoonlijk gebeuren. Neem de Jehova's getuigen. Je zou dan zeggen, die hebben 1 programma (opgelegd door de watchtower) en alle leden conformeren zich hieraan. Maar zelfs op deze 'kleine' (wat mij betreft nog te groot) schaal heb je verschillende JG-en die anders met de leer omgaan.
Ik pleit eveneens voor onderzoek en niet zomaar wat roepen uit de onderbuik. Sommige onderbuiken hebben m.i. inderdaad een onaangename geur (sorry voor deze zin), maar andere onderbuiken zitten vol vlinders en zien het allemaal vanzelf wel goed komen. Daarom mijn uitnodiging aan iedereen om zich in het onderwerp te verdiepen, bijvoorbeeld de koran te lezen.Wat ik als laatste meen is dat als je bang bent voor een opkomst van radicale islam, je moet zorgen dat stemmingmakers zoals Wilders en andere oproerkraaiers niet teveel toneel krijgen. We blijven in gesprek, houden ons allemaal aan de regels, maar gaan niet lopen scanderen.
Het lijkt me nl. nogal veel onderbuikgevoelens in dit topic en geen gedegen onderzoek.
gerard_m schreef: ↑20 jun 2018 10:02
Ik pleit eveneens voor onderzoek en niet zomaar wat roepen uit de onderbuik. Sommige onderbuiken hebben m.i. inderdaad een onaangename geur (sorry voor deze zin), maar andere onderbuiken zitten vol vlinders en zien het allemaal vanzelf wel goed komen. Daarom mijn uitnodiging aan iedereen om zich in het onderwerp te verdiepen, bijvoorbeeld de koran te lezen.