De opmars van de radicale islam

Discussies over de Islam.

Moderator: Moderators

dikkemick
Ontoombaar

Re: De opmars van de radicale islam

Bericht door dikkemick » 08 jun 2018 18:50

Nou, ik heb de link bekeken, Labyrint.
Het begon veelbelovend. Kennis vergaren was het toverwoord. Bhagwan had dit (in negatieve zin) door met zijn leus: “schoenen en verstand bij de ingang achterlaten”.
Ratio zou altijd de basis moeten zijn met daarbij duidelijke afspraken. Echter, de heren spreken dit zelf doorlopend tegen doordat ze donders goed doorhebben dat de mens niet zo rationeel in elkaar steekt.
Dan een interessant stukje over subculturen (in relatie tot evolutie) bij de mens. Het met zeer grote gelijkgestemde groepen bij elkaar leven is evolutionair/natuurlijk gezien misschien niet eens mogelijk.

Verder valt me op dat het een hoop intellectueel door elkaar gewauwel is zonder echt op de vraag/stelling in te gaan. Ik zie 3 haantjes die dingen naar een intellectualiteitsprijs. “Wie weet het meeste van Nietzsche! En wie kent de meeste filosofen.
Conclusie wat mij betreft. Wij zijn als mens niet geëquipeerd om in grote diverse groepen bij elkaar te leven. Ik hoop dat we dit (evolutionair gezien) toch een beetje kunnen gaan overstijgen. Darwin heeft het laatste woord.

p.s. Was het trefwoord om dit filmpje te vinden 'neuken'?
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Labyrint
Bevlogen

Bericht door Labyrint » 08 jun 2018 19:13

dikkemick schreef:
08 jun 2018 18:50
Nou, ik heb de link bekeken, Labyrint.
Het begon veelbelovend. Kennis vergaren was het toverwoord. Bhagwan had dit (in negatieve zin) door met zijn leus: “schoenen en verstand bij de ingang achterlaten”.
Ratio zou altijd de basis moeten zijn met daarbij duidelijke afspraken. Echter, de heren spreken dit zelf doorlopend tegen doordat ze donders goed doorhebben dat de mens niet zo rationeel in elkaar steekt.
Dan een interessant stukje over subculturen (in relatie tot evolutie) bij de mens. Het met zeer grote gelijkgestemde groepen bij elkaar leven is evolutionair/natuurlijk gezien misschien niet eens mogelijk.

Verder valt me op dat het een hoop intellectueel door elkaar gewauwel is zonder echt op de vraag/stelling in te gaan. Ik zie 3 haantjes die dingen naar een intellectualiteitsprijs. “Wie weet het meeste van Nietzsche! En wie kent de meeste filosofen.
Ja ik had er ook meer van verwacht. Ik plaatste het hier toen ik er ook net een goed kwartier in zat. Er zaten soms wat interessante gedachten tussen maar ze wauwelden inderdaad vreselijk door elkaar heen in wat een meta discussie over weet ik veel wat nog meer werd. :| En ik wilde graag begrijpen hoe deze Dennis Honing is gederadicaliseerd etc. etc.. Daar zijn ze verder helemaal niet meer op ingegaan.
dikkemick schreef:
08 jun 2018 18:50
Conclusie wat mij betreft. Wij zijn als mens niet geëquipeerd om in grote diverse groepen bij elkaar te leven. Ik hoop dat we dit (evolutionair gezien) toch een beetje kunnen gaan overstijgen.
De diversiteit tussen mensen-volkeren is ontstaan door geologische afstanden afgebakend met grenzen van mensen die zeiden: "Tot hier en niet verder". En deze verschillen bij elkaar te willen brengen zonder sociologische problemen is een hele toer. Je kan zo'n proces niet zo heel goed sturen. Wel testen en proberen door te rekenen.
2001: "This is a memo that describes how we’re going to take out seven countries in five years, starting with Iraq, and then Syria, Lebanon, Libya, Somalia, Sudan and, finishing off, Iran" (General Wesley Clark 2007)

Petra
Banned

Bericht door Petra » 09 jun 2018 02:40

Peter van Velzen schreef:
08 jun 2018 05:23
Ik geloof niet dat we minder problemen hebben met het afbranden van Christelijke Dogma's dan met het afbranden van Islamitische Dogma's.
Ik denk van wel, daarom noem ik het meten met twee maten.

Het is hier op FT en in het algemeen wel redelijk geaccepteerd om god of christenen belachelijk te maken, of er de vloer mee aan te vegen of etc.
Soms gaat het er best wel heftig aan toe.

Met het moslim geloof ligt dat toch wat gevoeliger. Je wordt al snel als racist of moslimhater gezien als je datzelfde doet wat je naar christenen doet.
Het is dus verschrikkelijk moeilijk om redelijke gesprekken hierover te voeren. Dat zie je in dit topic al gebeuren. Voor je het weet denkt men dat je...
Ook denk ik dat zelfs een christenhater ermee wegkomt hier. Omdat men het begrijpt, en al invult dat er vast wel een gevoelige achtergrond meespeelt.
Ook dat ligt bij moslimhaters anders, want dat mag dan weer niet. (Mag van mij ook niet hoor, daar niet om. :lol: ).

Maar toch; we hebben allemaal nu eenmaal onze eigen paplepels die we zo goed snappen. Ik snap heel veel niet, (understatement :roll: ) soms werkt het om dan maar te proberen om iets naar mijn eigen paplepels te relateren.
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 09 jun 2018 04:27

gerard_m schreef:
08 jun 2018 09:28
Peter van Velzen schreef:
08 jun 2018 05:02
Islamhaat is een emotionele reactie op zaken in de Islam die wij verafschuwen. De emotie is op zich niet zinvol, maar het verafschuwen van veel zaken binnen de Islam is wel terecht.
Nee, het is (voor mij) een rationele reactie op een ideologie die lijnrecht ingaat tegen de waarden die ik belangrijk vind. Zoals individuele vrijheid, het recht om van geloof te veranderen of atheïst te worden en gelijke behandeling van mensen.
Sorry maar haat is echt emotioneel. Ook als ze vooraf wordt gaan door rationele overwegingen. Je hebt denk ik het einde van mijn zin niet goed tot je door laten dringen.
...maar het verafschuwen van veel zaken binnen de Islam is wel terecht.
Ik wens u alle goeds

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 09 jun 2018 04:53

Petra schreef:
09 jun 2018 02:40

Het is hier op FT en in het algemeen wel redelijk geaccepteerd om god of christenen belachelijk te maken, of er de vloer mee aan te vegen of etc.
Soms gaat het er best wel heftig aan toe.

Met het moslim geloof ligt dat toch wat gevoeliger. Je wordt al snel als racist of moslimhater gezien als je datzelfde doet wat je naar christenen doet.
Het is dus verschrikkelijk moeilijk om redelijke gesprekken hierover te voeren. Dat zie je in dit topic al gebeuren. Voor je het weet denkt men dat je...
Ook denk ik dat zelfs een christenhater ermee wegkomt hier. Omdat men het begrijpt, en al invult dat er vast wel een gevoelige achtergrond meespeelt.
Ook dat ligt bij moslimhaters anders, want dat mag dan weer niet. (Mag van mij ook niet hoor, daar niet om. :lol: ).
Maar hoe weet je dit? Ik mis hier iedere bijdrage van moslims! Geen idee dus hoe zij met kritiek omgaan.
Philip K. Dick

Labyrint
Bevlogen

Bericht door Labyrint » 09 jun 2018 08:32

dikkemick schreef:
09 jun 2018 04:53
Maar hoe weet je dit? Ik mis hier iedere bijdrage van moslims! Geen idee dus hoe zij met kritiek omgaan.
Dat is misschien een duidelijk voorbeeld van de parallelle samenleving. Veel moslims hebben waarschijnlijk niet zo heel veel met seculiere vrijdenkers forums om zich te vermoeien met tegenstand en kritiek op hun geloof.
2001: "This is a memo that describes how we’re going to take out seven countries in five years, starting with Iraq, and then Syria, Lebanon, Libya, Somalia, Sudan and, finishing off, Iran" (General Wesley Clark 2007)

gerard_m
Bevlogen

Bericht door gerard_m » 09 jun 2018 11:53

dikkemick schreef:
09 jun 2018 04:53

Probeer het gewoon eens op een islamitisch forum, dan weet je het.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)

Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. » 09 jun 2018 13:57

Groot probleem op het web. Men groepeert, het klontert. Heel schadelijk.
Alles is tijdelijk. Dat blijkt steeds weer. Dat is Universeel...

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 10 jun 2018 04:51

Geschiedenis etc. van islam. Misschien helpt het een beter inzicht te krijgen?

En nu ik de film zo aan het bekijken ben, komt 1 gedachte bij me naar boven: Wat is de mens toch nog verre van rationeel! Achterlijk zou ik het echter niet willen noemen. Het is een lange oude traditie met een rijke geschiedenis. Maar dit geldt uiteraard ook voor de andere religies.
En zo komen we op het onderwerp uit. Radicale islam is maar een heel klein deel van deze traditie. Islam is niet alleen dood en verderf. Dat is wat sommigen we van (willen) maken.
Dat moslim religiositeit deze dagen weer toeneemt is wel te begrijpen. Er wordt zoveel (negatieve) nadruk op gelegd dat insiders zich meer en meer gaan verdiepen in hun eigen religie.
Philip K. Dick

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 10 jun 2018 07:08

Vanaf 56 minuten gaat de film overigens over de hoofdbedekking. M.n. culturele verschillen dus.
Philip K. Dick

gerard_m
Bevlogen

Bericht door gerard_m » 10 jun 2018 10:54

Dat moslim religiositeit deze dagen weer toeneemt is wel te begrijpen. Er wordt zoveel (negatieve) nadruk op gelegd dat insiders zich meer en meer gaan verdiepen in hun eigen religie.
1) In landen als Indonesië en Turkije neemt het ook toe. Daar is geen sprake van negatieve nadruk door buitenstaanders.
2) op het christendom ligt eveneens een negatieve nadruk van buiten. Toch neemt het christendom af.

Dus ik ben benieuwd hoe je tot deze conclusie komt.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)

Hopper
Banned

Bericht door Hopper » 10 jun 2018 21:45

Boerenverstand schreef:
07 jun 2018 22:39

Islam betekent onderwerping, het zit al in het woord "islam" ingebakken.
Dit verdiend een nuancering. Eens kijken wat men en zelf van zegt.

http://vraagislam.nl/wat-is-het-begrip-islam/

Letterlijk, betekent het woord ‘islam’ ‘onderwerping’ of ‘overgave’ en betekent het woord ‘moslim,’ ‘degene die zich heeft onderworpen (of overgegeven).’ Het woord ‘islam’ is afgeleid van de stam ‘seleme’ wat in het Arabisch‘vrede’ betekent. In religieus opzicht, wordt een moslim dus gedefinieerd als iemand die zich in het diepste vertrouwen heeft onderworpen (of overgegeven) aan Allah en als gevolg daarvan vrede met zichzelf en met zijn of haar sociale en natuurlijke omgeving heeft (bereikt).
We zitten met het probleem dat veel begrippen uit het Arabisch komen en een hertaling in het Nederlands krijgen. Onderwerping heeft een andere connotatie dan overgave. Onderwerping is jezelf ondergeschikt maken aan het gezag van iemand anders, Allah in dit geval. Overgave is (in spirituele zin) de wijsheid van meebuigen in plaats van je verzetten tegen de stroom. Merk ook de volgende zin op: Door in overeenstemming met de van tevoren voor hen bepaalde geaardheid te leven.

Dat betekent dat in islamitische zin een homo naar zijn geaardheid dient te leven!

Dat betrekkelijke nieuwkomers moeite hebben met de Nederlandse taal en de connotatie is begrijpelijk, maar waarom doen autochtonen dat?
Zien dat er niks te bereiken valt is zien.

gerard_m
Bevlogen

Bericht door gerard_m » 11 jun 2018 12:56

Hopper schreef:
10 jun 2018 21:45
Dat betekent dat in islamitische zin een homo naar zijn geaardheid dient te leven!

Dat betrekkelijke nieuwkomers moeite hebben met de Nederlandse taal en de connotatie is begrijpelijk, maar waarom doen autochtonen dat?
Ik denk omdat jouw interpretatie in geen enkel islamitisch land wordt gevolgd en ook door geen enkele islamitische rechtsschool wordt aangehouden.

Het is niet zo moeilijk om een site te maken en daar de wenselijke, vriendelijke interpretatie van een begrip enigszins cryptisch op te zetten. Zo krijgen de argeloze niet-moslims een fijner beeld van de islam. Ik zou overtuigd zijn als er islamitische landen zouden zijn die het ook zou toepassen.

vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution » 11 jun 2018 13:03

gerard_m schreef:
10 jun 2018 10:54
2) op het christendom ligt eveneens een negatieve nadruk van buiten. Toch neemt het christendom af.
Je kunt ook stellen dat de aanhang van het christendom daardoor juist afneemt. Daar lijkt het meer op.
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 11 jun 2018 14:34

gerard_m schreef:
10 jun 2018 10:54
1) In landen als Indonesië en Turkije neemt het ook toe. Daar is geen sprake van negatieve nadruk door buitenstaanders.

Dus ik ben benieuwd hoe je tot deze conclusie komt.
Door o.a het youtube filmpje te bekijken. Ik vond het wel plausibel klinken. Jongeren worden zeer nieuwsgierig als ze alle negatieve berichtgeving omtrent hun geloof zien en lezen.
Landen als Turkije/Indonesië zijn uiteraard geen afgezonderde eilanden. In deze tijd bereikt het nieuws de mensen overal.
En het christendom? Staat dit ook zo slecht bekend (behalve pedofilie van meneer pastoor?). Ook deze religie heeft haar uitwassen gehad. En ze heeft het nog steeds in de vorm van b.v. de jehova's getuigen of scientology (om maar een zij-sekte te noemen).
Philip K. Dick

Plaats reactie