De opmars van de radicale islam

Discussies over de Islam.

Moderator: Moderators

pallieter
Bevlogen

Re: De opmars van de radicale islam

Bericht door pallieter » 23 apr 2018 16:54

appelfflap schreef:
23 apr 2018 16:11

maar jij hebt mee de sleutel om dat te veranderen
een atheïst uit het midden-oosten op dezelfde hier bejegenen zoals je met Dawkins doet is al een stap.
er is geen verschil en hem ergens in een hokje rammen dat hij geen echte atheïst is of toch een ander soort atheïst,... daarmee help je hem niet.
zijn familie zal hem scheef bekijken, daarom moeten gij en ik da ni doen
Dat doe ik helemaal niet, Appelflap. Ik steek die man niet in een kotje maar ontken evenmin zijn situatie.

Ik applaudisseer die man maar besef wel dat wat hij doet verdorie moed vergt. Véél meer dan mijn mijzelf toen ik als atheïst uit de kast kwam.

Door dit te ontkennen help je ook de moslims niet die zich van hun geloof willen afkeren.
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 23 apr 2018 17:50

pallieter schreef:
23 apr 2018 16:54
Dat doe ik helemaal niet, Appelflap. Ik steek die man niet in een kotje maar ontken evenmin zijn situatie.
als je stelt dat hij een ander soort atheïst is dan werk je mee aan die situatie dat 'm toch geen Europese atheist is (jij, ik, dawkins, de meesten hier)
hij hoort hier dan toch niet echt terwijl 'm zich net heeft afgekeerd en dus nu tussen hamer en aambeeld valt
( uitgekotst door z'n familie/omgeving en niet aanvaard als gewoon atheïst)

om die reden kan ik me voorstellen dat er veel Arabieren en N-Afrikanen zijn die dan maar de moslim blijven spelen. Inderdaad gelijk de homo die trouwt en 2 kinderen krijgt uit schrik voor jan en alleman.

pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter » 23 apr 2018 18:30

Appelflap,

Je bent spijkers op laag water aan het zoeken.
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov

Gershom
Diehard

Bericht door Gershom » 23 apr 2018 22:54

pallieter schreef
Ik applaudisseer die man maar besef wel dat wat hij doet verdorie moed vergt. Véél meer dan mijn mijzelf toen ik als atheïst uit de kast kwam.
Door dit te ontkennen help je ook de moslims niet die zich van hun geloof willen afkeren.
Het is een zinnetje die ik even op mij moest laten inwerken. net als jij begrijp ik dat een moslim meer moed nodig heeft
om zijn geloof de rug toe te keren. Bij christenen zijn de moeilijkheden vaak beperkt tot de directe familie, en dan vaak niet eens allemaal. je vind in iedere familie wel een paar leden die begrip opbrengen, of tenminste onverschillig blijven.
Moslims nemen vaak afscheid van hun hele sociale verband, en niet zelden van hun beste vrienden. Dat wordt pijnlijk duidelijk gemaakt in het boek;"de atheïstische moslim" dat ik naar aanleiding van deze gedachtewisseling aan het lezen ben.
De vraag dringt zich aan mij op of ik of een andere atheïst een moslim zou moeten of willen helpen ook atheïst te worden.
Persoonlijk vind ik dat niet op mijn weg liggen. Atheïsme is per slot van rekening geen zendings-godsdienst. Het is een heel persoonlijke keuze niet in goden te geloven. Daarom vind ik ook dat een moslim die verklaart dat hij ook niet in goden gelooft gewoon een atheïst zonder meer. Het brengt verder geen aparte status met zich mee. Een onderscheid daarin aanbrengen doet mij denken aan de Joodse bekeerlingen in Portugal ten tijde van de inquisitie. Zij werden weliswaar gedoopt, maar toch niet voor vol aangezien. De autoriteiten verdachten deze Maranen (zoals zij werden genoemd) er al snel van dat zij in het geheim toch de Joodse religie bleven praktiseren. Die kans was zeer groot, maar voor moslims gaat dat niet op. Niemand dwingt hen atheïst te worden, dus is iedere verdenking dat ze toch niet helemaal atheïst zijn bij voorbaat ongegrond.
Hoe kijk jij er tegenaan? Vindt je dat vanwege de extra moeilijkheden die moslims kunnen verwachten, het nodig of wenselijk hen bij deze stap morele steun te verlenen?

pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter » 23 apr 2018 23:14

Gersom,

Wat we bijvoorbeeld al doen is atheïsten die vervolgd worden in hun thuisland asiel aanbieden. Anderen hebben zelfs in het Westen bescherming nodig en dat bieden we dan ook aan.

Maakt dat een ander soort atheïst? Naar hun overtuiging natuurlijk niet. Maar ik blijf bij mijn standpunt dat je de gevolgen van hun publiek atheïsme niet kunt vergelijken met de gevolgen van het publieke atheïsme van een (ex)christenen.

Een bekeringsdrang heb ik niet, een mening wel natuurlijk.

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 24 apr 2018 00:41

Vandaag in het nieuws, welke consequenties heeft het? Wie betaald, bepaald?
https://www.elsevierweekblad.nl/nederla ... im-608525/
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan

vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution » 24 apr 2018 02:08

Storm schreef:
24 apr 2018 00:41
Vandaag in het nieuws, welke consequenties heeft het? Wie betaald, bepaald?
https://www.elsevierweekblad.nl/nederla ... im-608525/
Er blijkt in ieder geval uit dat we jarenlang door de Nederlandse overheid keihard zijn voorgelogen daar waar het ging om radicaal-islamitische invloeden in Nederland. Geert Wilders roept het al lange tijd, maar nu blijkt dus dat wat Geert Wilders riep ook keihard waar is nu de deksel van de doofpot is gelicht en Mark Rutte een oplichter blijkt (voor zover dat nog niet allang duidelijk was) getuige het volgende citaat uit het artikel :
In een vertrouwelijke memo van de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) staat het aantal salafistische organisaties in Nederland opgesomd (nu dus 27). Ook bevat het document cijfers over salafistische predikers: hun aantal is verdubbeld, van 50 naar 110. Opvallend dat de NCTV die cijfers paraat heeft, want premier Mark Rutte (VVD) verklaarde eerder ten overstaan van de Tweede Kamer dat het niet mogelijk was om een overzicht te geven van het aantal salafistische organisaties in Nederland.
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest

Labyrint
Bevlogen

Bericht door Labyrint » 24 apr 2018 06:05

vegan-revolution schreef:
24 apr 2018 02:08

Er blijkt in ieder geval uit dat we jarenlang door de Nederlandse overheid keihard zijn voorgelogen daar waar het ging om radicaal-islamitische invloeden in Nederland.
Daar heb je de Nederlandse overheid niet voor nodig tenzij je onder een (groen linkse) steen leeft.
2001: "This is a memo that describes how we’re going to take out seven countries in five years, starting with Iraq, and then Syria, Lebanon, Libya, Somalia, Sudan and, finishing off, Iran" (General Wesley Clark 2007)

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour » 24 apr 2018 08:19

Ik snap niet dat links weer een sneer krijgt als rechts gegevens achterhoudt.
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

De Encyclopedist
Ervaren pen

Bericht door De Encyclopedist » 24 apr 2018 09:19

Bonjour schreef:
24 apr 2018 08:19
Ik snap niet dat links weer een sneer krijgt als rechts gegevens achterhoudt.
Ideaal toch, een ander de schuld geven? Oude gewoonte ook. Soms lijken politici net mensen.
Stook een vuur voor iemand en hij heeft het een dag warm; steek hem in brand en hij heeft het de rest van zijn leven warm. (Terry Pratchett)

Labyrint
Bevlogen

Bericht door Labyrint » 24 apr 2018 10:30

Zo heten ze nu eenmaal he? Zo noemen ze zichzelf. Groen Links.

Afbeelding
De stakkers.
2001: "This is a memo that describes how we’re going to take out seven countries in five years, starting with Iraq, and then Syria, Lebanon, Libya, Somalia, Sudan and, finishing off, Iran" (General Wesley Clark 2007)

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 24 apr 2018 10:48

appelfflap schreef:
23 apr 2018 17:50
pallieter schreef:
23 apr 2018 16:54
als je stelt dat hij een ander soort atheïst is dan werk je mee aan die situatie dat 'm toch geen Europese atheist is (jij, ik, dawkins, de meesten hier)
hij hoort hier dan toch niet echt terwijl 'm zich net heeft afgekeerd en dus nu tussen hamer en aambeeld valt
( uitgekotst door z'n familie/omgeving en niet aanvaard als gewoon atheïst)
Het lijkt me dat je te veel in die situatie probeert te lezen. Het feit dat Pallieter hier op dit forum sommige zaken beschrijft, betekent nog niet dat hij in de het dagelijks leven daar actief mee bezig is en aan wat dan ook meewerkt.

Het kan zelfs heel belangrijk zijn om die achtergrond te kennen. Mensen in de hulpverlening krijgen soms mensen die in de knoop liggen omdat hun seksuele oriëntatie of hun religieuze overtuiging hen in conflict zou brengen met hun naaste familie. Vroeger kregen zowat al die mensen de raad om toch open kaart te spelen met hun familie wat in het geval van ex-moslims en homoseksuele moslims in een aantal gevallen tot dramatische toestanden heeft geleid. Ondertussen wordt er in de hulpverlening dus rekening gehouden met de achtergrond van de ex-gelovige of de gelovige homoseksueeel.

Zoals jij redeneert wekt dus heel de hulpverlening samen aan de situatie dat die ex-moslims toch geen Europese atheïst zijn en dat hij hier dan toch niet hoort.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 24 apr 2018 19:12

Het midden oosten doet haar uiterste best hier ook een islamitische vinger in de pap te krijgen: https://www.ad.nl/dordrecht/dordtse-mos ... ~a1a28a36/
En dit gaat nog een lastig staartje krijgen. Hoe kun je giften aan religieuze instanties gaan verbieden/beperken in dit vrije land?
De christenunie had al bezwaren!
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Gershom
Diehard

Bericht door Gershom » 29 apr 2018 13:14

dikkemick schreef:
24 apr 2018 19:12
En dit gaat nog een lastig staartje krijgen. Hoe kun je giften aan religieuze instanties gaan verbieden/beperken in dit vrije land?
Dat kan ook niet.
Dat is de ingebouwde zwakte van een Democratisch bestel met godsdienstvrijheid voor iedereen. Je kunt het langs democratische weg gewoon opheffen. Het is Hitler gelukt, en Hamas is ook met meerderheid van stemmen aan de macht gekomen.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 29 apr 2018 16:24

Gershom schreef:
29 apr 2018 13:14
dikkemick schreef:
24 apr 2018 19:12
Dat kan ook niet.
Dat is de ingebouwde zwakte van een Democratisch bestel met godsdienstvrijheid voor iedereen. Je kunt het langs democratische weg gewoon opheffen. Het is Hitler gelukt, en Hamas is ook met meerderheid van stemmen aan de macht gekomen.
Is dit sarcastisch bedoeld? Ik vind Hitler nl. niet het schoolvoorbeeld van democratie. Maar ook vrijheden horen beperkingen te kunnen hebben. De vraag is alleen: Waar leg je de grens? Haatimams vind ik persoonlijk zo'n grens.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Plaats reactie