Het wordt steeds linker atheist te zijn.

Discussies over de Islam.

Moderator: Moderators

vegan-revolution
Superposter

Re: Het wordt steeds linker atheist te zijn.

Bericht door vegan-revolution » 08 dec 2017 17:12

Rereformed schreef:
06 dec 2017 07:35
Overigens gemakkelijker gezegd dan gedaan. Ik betrap mezelf er vaak op drommels goed te weten dat eenzelfde rationele kritiek op korangeloof als dat ik dat geef op bijbelgeloof een prioriteit voor mij zou moeten zijn. En toch lukt het me nooit om me daarvoor in te spannen. Ooit hadden we een topic Samen de koran doorlezen om die te becommentariëren, maar we hielden het maar twee maanden vol en kwamen niet verder dan hoofdstuk twee.
Er loopt ook een topic Fouten in de Koran, maar als je kijkt wat de opbrengst in tien (!) jaar is moeten we imho toegeven er niet erg ons best op te doen.
Er zijn natuurlijk wel genoeg bronnen met een christelijke signatuur die de islam behoorlijk onderuit halen, ook vaak met rationele argumenten. Het vervelende is alleen dat christelijke sausje dat er daarbij overheen komt. Niettemin kan uit die bronnen wel geput worden voor vrijdenkersdoeleinden. Een verwijzing hier naar islamkritische websites (bij gebrek aan wat we hier zelf produceren) zou kunnen, maar dan uiteraard wel met de kanttekening dat freethinker zich daarmee niet automatisch schaart achter alles wat op die websites aangeboden wordt.
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest

vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution » 08 dec 2017 17:18

Peter van Velzen schreef:
06 dec 2017 11:19
Ik heb even nagekeken welke landen dat zijn
Het zijn bijna zonder uitzondering landen met een moslimmeerderheid. Alleen Nigeria heeft van de daarin genoemde landen geen moslimmeerderheid, hoewel daar wel bijna de helft van de bevolking moslim is.
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 08 dec 2017 17:25

vegan-revolution schreef:
08 dec 2017 17:18
06 dec 2017 11:19
Ik heb even nagekeken welke landen dat zijn
Het zijn bijna zonder uitzondering landen met een moslimmeerderheid. Alleen Nigeria heeft van de daarin genoemde landen geen moslimmeerderheid, hoewel daar wel bijna de helft van de bevolking moslim is.
Gelukkig zijn er ook 37 landen met een moslim-meerderheid oznder een dergelijke wet. (tegen 12 mét). De meesten zijn dus niet zo ver heen.
Ik wens u alle goeds

TIBERIUS CLAUDIUS
Diehard

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS » 08 dec 2017 17:41

08 dec 2017 17:25
Gelukkig zijn er ook 37 landen met een moslim-meerderheid oznder een dergelijke wet. (tegen 12 mét). De meesten zijn dus niet zo ver heen.
Dat wil niet zeggen dat deze landen heel liberaal over atheïsten denken.

Integendeel je kunt het daar heel moeilijk krijgen alhoewel je daar formeel niet de doodstraf krijgt.

Ook verslechtert de toestand nog steeds het zijn nu misschien nog 13 moslim landen waar je wordt terechtgesteld, maar het proces zet zich door en het er over een paar jaar een stuk meer zijn.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?

Gershom
Diehard

Bericht door Gershom » 20 feb 2018 23:08

Rereformed schreef:
Indien er al een land groeit dan is het vanwege immigratie van voornamelijk moslims, die gedurende de afgelopen veertig jaar totaal ondergedompeld zijn geweest in een fanatiek religieus wereldbeeld.
Hij heeft gelijk, zij het dat die fanatieke onderdompeling wel wat ouder is dan de afgelopen veertig jaar. Het fundamentalisme is m.i. al begonnen na de nederlaag van het toenmalige moslimbestuur in het Iberisch schiereiland. De moslims, (toen moren genoemd) hebben lange tijd over Spanje geheerst. Het groeide uit tot een heus kalifaat, en was, zeker in vergelijking met de omringende middeleeuwse toestanden een zeer tolerante staatsvorm, met een grote voorsprong op wetenschappelijk terrein. Joden werden er met rust gelaten, en konden zich zelfs posities aan het hof verwerven. Er heerste een grote mate van godsdienstvrijheid en tolerantie.
Aan deze Idilische toestand kwam een einde na de verdrijving van de Moren en de teloorgang van het kalifaat. Na de eerste kruistochten verviel de islam onder invloed van een handvol tot een fanatieke intolerante geestelijken, tot een gesloten politiek-religieus systeem, dat zich afkeerde van de wetenschap en de kunst, en vijandig stond tegenover ongelovigen. en verder tegenover alles dat niet islamitisch gevonden werd, en dat was veel. Die situatie is nu nog onveranderd alleen de hoeveelheid volgelingen is explosief gegroeid.

Het aantal Nobelprijwinnaars onder de 2,1 miljard moslims is hoe hoog?... negen in de afgelopen 100 jaar.
Waaronder Jassir Arafat voor de...vrede
Het aantal Nobelprijwinnaars onder de 12,1 miljoen joden komt op 187.
Dat komt niet omdat joden intelligenter zijn dan moslims. Maar is uitsluitend te wijten aan het rigide systeem dat alle vooruitgang de kop indrukt. Helaas is dat systeem een exportproduct. Indonesië en Vietnam zijn in zeer korte tijd veranderd in tamelijk intolerante islamitische staten. In Engeland en Zweden zegt men openlijk dat het land niet langer behoort aan de oorspronkelijke bewoners. Deze gebieden worden zoals Rereformed al aangeeft, veroverd zonder een schot te lossen. Puur op basis van het geboorteoverschot. Overal wordt hetzelfde (evolutionaire) patroon gevolgd. Men begint vriendelijk, bescheiden en tolerant zoals de profeet zelf ook deed toen hij, met zijn stamgenoten, nog een kleine minderheid vormde. Men verzoekt beleeft om een gebedsruimte, en een schooltje. En het aantal gelovigen groeit gestaag. Het schooltje wordt een school en ook de moskee is al snel te klein. De minderheid groeit en beleefde verzoeken worden keiharde eisen. Deze verlangens worden voorzien van pakkende slogans als: "Islamofobie, discriminatie en racisme" Niemand wil voor racist uitgemaakt worden dus geeft men toe, en verliest uit het oog dat het islamitische ras niet bestaat
Hoe dit mechanisme werkt wordt snoeihard aangetoond door de in redevoering van Brigitte Gabriël.
https://www.youtube.com/watch?v=YnOF7y-KuHE

Door ons westerse systeem van godsdienstvrijheid wordt de machtsovername in de hand gewerkt. Westerse politici vinden een geloof nog steeds te verkiezen dan geen geloof, en faciliteren alles waar moslims om vragen, zelfs wanneer zij daarmee hun eigen teloorgang bewerkstelligen.
Zij verkeren in de veronderstelling dat moslims net zo tolerant zijn als dat handjevol belijdende christenen met hun twee en halve kerkje annex feestzaal dat hier nog over is. Deze arme lieden vergissen zich. Er bestaat geen moslimreformbeweging, en er is geen enkele kans dat die er komt. Daarvoor is de fanatieke tegenmacht te groot. Zo'n reformbeweging zal gesmoord worden in bloed.
In Europese landen met een intolerante godsdienst zoals Polen Hongarije en Roemenië Krijgt de islam vooralsnog geen voet aan de grond.
Het aantal islamieten dat wordt toegelaten is minimaal, en zij worden niet of nauwelijks tegemoetgekomen.
Wij kunnen dus op termijn kiezen tussen de onvermijdelijke ondergang van onze tolerante democratie. Of radicaal terug naar ons vertrouwde zuilen systeem. Want een atheïstisch bestuur dat mijn voorkeur zou hebben komt er toch niet.
Als goede tweede zou een joods bestuur te overwegen zijn want daar hebben enkel joden maar last van...

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 21 feb 2018 04:19

Er bestaat helaas wel een Moslim-reform beweging. maat die is net als de reformatie in de Christelijke wereld niet gericht op het introduceren van verlichtignsdenken, maar vooral op het terugkeren naar de bron. DIt lijdt tot fundametalisme en - helaas - ook tot jodenhaat. Maarten Luther zelf was een antisemiet van de eerste orde, Wat we nodig hebben is meer secularusatie: Het loskoppelen van de overheid en welk geloof dan ook. Dat is niet alleen veiliger voor Atheisten, maar voor iedeen die niet het dominerende geloof aanhangt.
Ik wens u alle goeds

Gershom
Diehard

Bericht door Gershom » 23 feb 2018 00:55

21 feb 2018 04:19
Maarten Luther zelf was een antisemiet van de eerste orde, Wat we nodig hebben is meer secularusatie: Het loskoppelen van de overheid en welk geloof dan ook. Dat is niet alleen veiliger voor Atheisten, maar voor iedeen die niet het dominerende geloof aanhangt.
Luther was in het begin geen antisemiet. Hij was er van overtuigd dat hij de Joden wel zou meekrijgen en dat zij zijn reformatie zouden aanvaarden. Pas toen dat niet gebeurde omdat de Joden Jezus niet wensten te zien als de verlosser,
is Luther vijandig en en zeer wraakzuchtig geworden. Daarin vertoont hij dezelfde karaktertrekken die Donald Trump ook heeft. Eerst de opponent charmant paaien, en als dat niet lukt, dan vernietigen

Moslims kunnen de godsdienst niet scheiden van het bestuur. Zij mogen geen veranderingen aanbrengen in de koran en sharia
Iemand die dat zou proberen wordt beschuldigd van blasfemie, ketterij, of een combinatie van die twee.
Dus die optie, hoe verstandig ook, is niet aanwezig helaas, helaas.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 23 feb 2018 02:25

Ik denk soms wel eens dat in veel ISlamitsche landen de meeste Moslims al lang van hun geloof zijn afgevallen, maar dat niet dat willen toegeven omdat ze denken dat de anderen hen dan ombrengen (doodstraf voorafvalligheid). Ondertussen denken die anderen dat ook van hen!
Ik wens u alle goeds

Gershom
Diehard

Bericht door Gershom » 23 feb 2018 03:58

23 feb 2018 02:25
Ik denk soms wel eens dat in veel ISlamitsche landen de meeste Moslims al lang van hun geloof zijn afgevallen, maar dat niet dat wil toegeven omdat ze denken dat de anderen hen dan ombrengen (doodstraf voorafvalligheid). Ondertussen denken die anderen dat ook van hen!
Ik weet niet hoe het er aan toegaat in de meeste islamitische landen. Ik weet wel dat er in Nederland en België veel sociale controle is, of men de verplichte gebeden wel verricht, en zich aan de ramadan houdt. Dat geld het meest voor mensen uit de Marokkaanse gemeenschap. Bij Turken schijnt dat wat minder te zijn. Het blijft altijd mogelijk dat men zich slechts voor de vorm aan de tradities houd en deep down niet overtuigd gelovig is. Toch zie ik veel meer traditioneel geklede mensen op weg naar de moskee dan vroeger. En traditionele kleding voor mannen is niet verplicht. Dat is voor mij een signaal dat men in het algemeen het geloof echt wel serieus neemt.

sofia
Forum fan

Bericht door sofia » 19 mar 2018 14:04

Gershom schreef:
23 feb 2018 03:58
23 feb 2018 02:25
Ik denk soms wel eens dat in veel ISlamitsche landen de meeste Moslims al lang van hun geloof zijn afgevallen, maar dat niet dat wil toegeven omdat ze denken dat de anderen hen dan ombrengen (doodstraf voorafvalligheid). Ondertussen denken die anderen dat ook van hen!
Ik weet niet hoe het er aan toegaat in de meeste islamitische landen. Ik weet wel dat er in Nederland en België veel sociale controle is, of men de verplichte gebeden wel verricht, en zich aan de ramadan houdt. Dat geld het meest voor mensen uit de Marokkaanse gemeenschap. Bij Turken schijnt dat wat minder te zijn. Het blijft altijd mogelijk dat men zich slechts voor de vorm aan de tradities houd en deep down niet overtuigd gelovig is. Toch zie ik veel meer traditioneel geklede mensen op weg naar de moskee dan vroeger. En traditionele kleding voor mannen is niet verplicht. Dat is voor mij een signaal dat men in het algemeen het geloof echt wel serieus neemt.
Ik denk dat dat het een identiteits-kwestie is. En niet uitsluitend binnen de islam, maar ook binnen het christendom. En misschien binnen andere godsdiensten ook wel, maar dat weet ik niet.
Want Internet heeft deuren geopend naar de hele wereld, waarheden en onwaarheden aan het licht gebracht die tevoren alleen in beperkte kring in omloop waren, en dus ook nooit op grote schaal beoordeeld werden. En al kan het Vaticaan nu nog zijn pedofiele priesters in 'achtergebleven' gebieden onderbrengen, je kunt erop wachten dat de repercussies in de toekomst niet mals zullen zijn.
En ik denk (en hoop) zelfs dat godsdiensten op den duur geheel zullen verdwijnen, waardoor iedereen gedwongen zal zijn om zelf te gaan nadenken, en zijn eigen geloof te gaan bepalen. Op eigen verantwoording. En dat zal dan waarschijnlijk heel wat moorden schelen. Geen 'Befehl ist Befehl' meer.

Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Bericht door Giovedico delle Fate » 19 mar 2018 15:54

sofia schreef:
19 mar 2018 14:04

Ik denk dat dat het een identiteits-kwestie is. En niet uitsluitend binnen de islam, maar ook binnen het christendom. En misschien binnen andere godsdiensten ook wel, maar dat weet ik niet.
[...]
En ik denk (en hoop) zelfs dat godsdiensten op den duur geheel zullen verdwijnen, waardoor iedereen gedwongen zal zijn om zelf te gaan nadenken, en zijn eigen geloof te gaan bepalen. Op eigen verantwoording. En dat zal dan waarschijnlijk heel wat moorden schelen. Geen 'Befehl ist Befehl' meer.
Ik denk wel dat identiteit er mogelijk meer mee te maken heeft dan religie. Religie is het middel, identiteit het doel.
Maar volgens mij is traditie ook heel erg belangrijk. In de traditie komen beiden (identiteit en religie) immers samen. En traditie is typisch iets waar velen erg aan hechten (ook als ze zeggen van niet). En dan is het makkelijk genoeg om religie voor dat doel in te zetten (te misbruiken).

Ik weet eigenlijk niet zo zeker of godsdienst op den duur zal verdwijnen. En vreemd genoeg denk ik dat het op zekere manier ook een verarming zou zijn wanneer het toch gebeurt. En helaas denk ik ook niet dat het heel wat moorden zal schelen. De mens zal dan wel weer een andere reden vinden om elkaar de hersens in te slaan.

Gershom
Diehard

Bericht door Gershom » 19 mar 2018 19:53

Sofia schreef
En ik denk (en hoop) zelfs dat godsdiensten op den duur geheel zullen verdwijnen, waardoor iedereen gedwongen zal zijn om zelf te gaan nadenken, en zijn eigen geloof te gaan bepalen. Op eigen verantwoording.
Ik hoop eveneens van wel, maar ik denk het niet. Integendeel. Mensen zijn goedgelovige sociale dieren. Dat is een zeer oude soortgebonden eigenschap. Homo neandertahlensis gaf de doden al grafgiften mee...Dan geloof je in iets.
Alle zaken die wij goed vinden willen wij delen. En wij vinden het moeilijk te accepteren dat anderen onze zaken niet mooi vinden. Wij zijn er het liefst overal met elkaar over eens. Dat geeft een vreedzame harmonische samenleving. Als je in Rotterdam woont geloof je in Feyenoord, en in Amsterdam geloof je in Ajax. Het verdient geen aanbeveling je te begeven in een Feyenoord-supportersvak gekleed in de clubkleuren van Ajax. Nu is er bij voetbal niet echt veel, om verschil van mening over te krijgen. De spelregels staan in een dun boekje, en daar staat weinig raadselachtigs in. Dus binnen het Ajaxgeloof heerst een opvallende eensgezindheid. Niemand gaat zich afsplitsen omdat een verdienstelijk clublid plotseling van mening is dat je, eenmaal voor het doel, de bal er ook gerust met de hand in mag gooien. "Ajax vrijgemaakt" zal er nooit komen...

Religie is vaak nodeloos ingewikkeld gemaakt, maar lang geleden gaf de beroemde rabbijn Hillel een verrassend eenvoudig
antwoord op de vraag van iemand: "Kunt u de torah verklaren staande op één been"? Hillel antwoordde: "wat hatelijk is voor jou, doe dat een ander niet aan. Dat is de hele torah. de rest is overlevering. Nou ga heen en leer."
Dat is ongeveer even duidelijk als de spelregels bij voetbal.

Je zegt in dit verband eigenlijk iets tegenstrijdigs. Aan de ene kant hoop je dat godsdienst eens geheel zal verdwijnen, waardoor iedereen zelf moet gaan nadenken teneinde zelf zijn geloof te bepalen. Is dan nu niet juist wat wij al eeuwenlang doen?
Als een geloofssysteem niet langer voldoet wordt het verworpen, en ontstaat een ander. Maar geloven zullen wij. Is het niet in een god, dan toch zeker in de godenzonen van Ajax. Want Feyenoord is van de duivel!!

NB. Ik zie dat het totaal van mijn postings 666 is.
dat zegt genoeg HAHAHAHA!!!

sofia
Forum fan

Bericht door sofia » 22 mar 2018 12:17

Gershom schreef:
19 mar 2018 19:53
Sofia schreef
En ik denk (en hoop) zelfs dat godsdiensten op den duur geheel zullen verdwijnen, waardoor iedereen gedwongen zal zijn om zelf te gaan nadenken, en zijn eigen geloof te gaan bepalen. Op eigen verantwoording.
Ik hoop eveneens van wel, maar ik denk het niet. Integendeel. Mensen zijn goedgelovige sociale dieren. Dat is een zeer oude soortgebonden eigenschap. Homo neandertahlensis gaf de doden al grafgiften mee...Dan geloof je in iets.
Alle zaken die wij goed vinden willen wij delen. En wij vinden het moeilijk te accepteren dat anderen onze zaken niet mooi vinden. Wij zijn er het liefst overal met elkaar over eens. Dat geeft een vreedzame harmonische samenleving. Als je in Rotterdam woont geloof je in Feyenoord, en in Amsterdam geloof je in Ajax. Het verdient geen aanbeveling je te begeven in een Feyenoord-supportersvak gekleed in de clubkleuren van Ajax. Nu is er bij voetbal niet echt veel, om verschil van mening over te krijgen. De spelregels staan in een dun boekje, en daar staat weinig raadselachtigs in. Dus binnen het Ajaxgeloof heerst een opvallende eensgezindheid. Niemand gaat zich afsplitsen omdat een verdienstelijk clublid plotseling van mening is dat je, eenmaal voor het doel, de bal er ook gerust met de hand in mag gooien. "Ajax vrijgemaakt" zal er nooit komen...

Religie is vaak nodeloos ingewikkeld gemaakt, maar lang geleden gaf de beroemde rabbijn Hillel een verrassend eenvoudig
antwoord op de vraag van iemand: "Kunt u de torah verklaren staande op één been"? Hillel antwoordde: "wat hatelijk is voor jou, doe dat een ander niet aan. Dat is de hele torah. de rest is overlevering. Nou ga heen en leer."
Dat is ongeveer even duidelijk als de spelregels bij voetbal.

Je zegt in dit verband eigenlijk iets tegenstrijdigs. Aan de ene kant hoop je dat godsdienst eens geheel zal verdwijnen, waardoor iedereen zelf moet gaan nadenken teneinde zelf zijn geloof te bepalen. Is dan nu niet juist wat wij al eeuwenlang doen?
Als een geloofssysteem niet langer voldoet wordt het verworpen, en ontstaat een ander. Maar geloven zullen wij. Is het niet in een god, dan toch zeker in de godenzonen van Ajax. Want Feyenoord is van de duivel!!

NB. Ik zie dat het totaal van mijn postings 666 is.
dat zegt genoeg HAHAHAHA!!!
"Je zegt in dit verband eigenlijk iets tegenstrijdigs. Aan de ene kant hoop je dat godsdienst eens geheel zal verdwijnen, waardoor iedereen zelf moet gaan nadenken teneinde zelf zijn geloof te bepalen. Is dan nu niet juist wat wij al eeuwenlang doen?"

Volgens mij worden we al eeuwenlang geïndoctrineerd. En wordt het bovendien hoe langer hoe gekker. Ik las laatst dat de paus zich gaat bezighouden met een door de duivel belaagde monnik. Of zoiets, want toen ik het later nog eens wilde overlezen was het weg. En dat laatste stemt me dan weer hoopvol. Want terugkeren naar de Donkere Middeleeuwen... je moet er toch niet aan denken!

Gershom
Diehard

Bericht door Gershom » 22 mar 2018 15:49

Sofia schreef
Volgens mij worden we al eeuwenlang geïndoctrineerd. En wordt het bovendien hoe langer hoe gekker. Ik las laatst dat de paus zich gaat bezighouden met een door de duivel belaagde monnik. Of zoiets, want toen ik het later nog eens wilde overlezen was het weg. En dat laatste stemt me dan weer hoopvol. Want terugkeren naar de Donkere Middeleeuwen... je moet er toch niet aan denken!
Dat indoctrineren doen wij toch echt zelf. Wanneer wij tevreden zijn met een bepaalde overtuiging, (ook al weten wij er het fijne niet van) geven wij dat zonder nadenken door aan onze kinderen. Wij bepalen zelfs een deel van de smaak van onze kinderen. Pas na heel lange tijd bedenken wij de reformatie. (Ik neem even het Vaticaan als voorbeeld) De misdragingen de corruptie en de simonie waren dan ook wel zo hemeltergend, dat er wel iets moest gebeuren. Helaas kennen wij in een revolutie weer geen maat, en de beeldenstorm, en moordpartijen waren het gevolg. Maar de hervorming is gekomen, en het was weer 500 jaar lang min of meer rustig. Het gevolg is alleen dat steeds meer groepen mensen zich bezighouden met indoctrineren. En al is de RK.Kerk in Nederland moreel bankroet vanwege het grote pedofilie schandaal, en is het aantal gelovigen drastisch teruggelopen, daarmee is onze neiging tot indoctrinatie niet verdwenen. Het richt zich gewoon op iets anders. Dat hoeft niet eens een religie te zijn. Een politiek idee is ook goed. Het communisme is zo'n vier generaties in Oost Europa aan de macht geweest tot de Sovjet-Unie zo'n 20 jaar geleden implodeerde. En nu zijn wij wederom op zoek naar een nieuw idee. En als wij dat idee gevonden hebben geven wij dat weer door aan onze kinderen.
Het is een eindeloze spiraal van omhelzen en doorgeven. Die onuitroeibare neiging zit in onze aard, en verklaart voor een deel ons evolutionaire succesverhaal.

De Paus heeft ongeveer een paar jaar geleden een bisschop benoemd tot officiële duiveluitdrijver.
Er is een journalistiek rapport verschenen;"De exorcist van het Vaticaan".
Hieronder een verkorte samenvatting
Johannes Paulus II was de eerste paus sinds de vroege zeventiende eeuw die de duivel en zijn dienaren niet alleen zag als formidabele vijanden, maar ook als tastbare, aanwezige krachten waar de katholieke kerk dagelijks de strijd mee dient aan te binden.
De verantwoordelijke priester is Vader Gabriele Amorth en zijn Bureau Exorcisme. Vader Amorth heeft duiveluitbanning opnieuw ingevoerd in de kerk. Een serie seminars en trainingssessies geeft priesters van over de hele wereld de mogelijkheid te leren hoe ze de duivelse krachten hier op aarde kunnen bestrijden.
Tracy Wilkinson, hoofdredacteur van de Los Angeles Times in Rome, heeft toegang tot de hoogste autoriteiten binnen het Vaticaan. Ze heeft ervoor gekozen het controversiële onderwerp van alle kanten te belichten: 'slachtoffers' en 'gelukkige ontvangers' van een duiveluitbanning, sceptische wetenschappers en leken, gelovigen en zelfs de priesters binnen het Vaticaan die bezwaren hebben tegen het opnieuw in gebruik nemen van het exorcisme-ritueel komen aan het woord.
Het resultaat is een interessant en spannend journalistiek rapport over een onderwerp dat met mystiek omgeven is en dat, ondanks dat het bijna middeleeuws aandoet, juist nu weer verbazing wekkend actueel is

sofia
Forum fan

Bericht door sofia » 22 mar 2018 17:00

Bedankt voor de vele informatie! Het bericht dat ik las (op nu.nl) is van een paar weken geleden, en was zo weer weg ook. Hoop dat het niet overwaait naar Portugal, anders pakken ze mij nog! :blackknight:

Plaats reactie