discussie over Islam en Europa

Discussies over de Islam.

Moderator: Moderators

gerard_m
Bevlogen

Re: discussie over Islam en Europa

Bericht door gerard_m » 16 aug 2016 17:30

Geheel mee eens.... De PVV benoemt m.i. op zich zelf reële problemen die we niet langer zouden moeten negeren, maar wel op een hetzerige toon die alleen maar afleidt van waar het om gaat en inderdaad niet helpt in het samenleven wat we nu eenmaal zullen moeten doen.

Het lijkt steeds normaler om in te hakken op [noem een groep] - wie een bepaald probleem benoemt is een haatzaaier, een islamofoob of racist, omgekeerd moet wordt veel te veel lukraak op de man gespeeld ("minder minder !! " over Marokkanen...).

Het debat - dat steeds belangrijker wordt - gaat hieraan ten onder. Ook mensen met wie je het oneens bent, hebben over hun standpunt nagedacht en niet zelden dezelfde intenties, alleen een andere weg om er te komen. Degene die schreeuwt dat de islam een bedreiging is en degene die de boel bij elkaar wil houden, heeft waarschijnlijk hetzelfde doel.

Wat meer begrip voor elkaars standpunten en wat meer open staan voor degene die we voor rotte vis uitmaken, zou wellicht helpen.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 16 aug 2016 18:02

We moeten de mensen van goede wil bij elkaar houden, De terroristen mogen wat mij betreft best apart worden gezet. Het probleem met de Islam - zoals met alle godsdiensten - is dat men alles wat men er mee associeert als positief zit wanneer men deze godsdienst aanhangt. Net als sommigen van buiten die kring al die dingen als negatief ziet.

Ik denk dat de Islam in het algemeen een negatieve invloed heeft. En eenieder die dat beweert heeft dus tot op zekere hoogte gelijk. Ik ben alleen niet bereid om iemand enig recht te ontzeggen, omdat hij of zij het etiket "moslim" draagt. Wie er voor pleit die rechten aan te tasten, zal mij als tegenstander op zijn pad aantreffen.

De godsdienst is grotendeels fout, maar de mens - ook de gelovige mens - is grotendeels goed.
Ik wens u alle goeds

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 16 aug 2016 18:06

Wat meer begrip voor elkaars standpunten en wat meer open staan voor degene die we voor rotte vis uitmaken, zou wellicht helpen.
Maar juist als deelnemer van dit forum zie je vaak (op heel kleine schaal) hoe lastig het is je hieraan te houden als de ander een voor jou idee totaal absurd standpunt of overtuiging aanhangt. En dan is juist religie iedere keer weer een heel groot struikelblok. Rede en religie...Een moeizame combinatie.

Ik blijf erbij dat de jeugd de toekomst heeft. Wij zijn (ook verbaal) niet meer te redden. Wij hebben onze overtuigingen en zij ook. En die overtuigingen laat je niet gemakkelijk meer los.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 16 aug 2016 20:35

Peter, maar zijn we dan niet bezig als in de jaren voor de oorlog met het gebroken geweertje?
Gaat U maar rustig slapen.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

gerard_m
Bevlogen

Bericht door gerard_m » 16 aug 2016 21:00

dikkemick schreef:
Maar juist als deelnemer van dit forum zie je vaak (op heel kleine schaal) hoe lastig het is je hieraan te houden als de ander een voor jou idee totaal absurd standpunt of overtuiging aanhangt. En dan is juist religie iedere keer weer een heel groot struikelblok. Rede en religie...Een moeizame combinatie.

Ik blijf erbij dat de jeugd de toekomst heeft. Wij zijn (ook verbaal) niet meer te redden. Wij hebben onze overtuigingen en zij ook. En die overtuigingen laat je niet gemakkelijk meer los.
op veel onderwerpen gaat dit goed.... Op sommige onderwerpen zijn we gepolariseerd geraakt. Ik denk dat dit samenhangt met onze geschiedenis.

- Voor sommige mensen rieken uitspraken over allochtonen, moslims, immigranten al snel naar racisme, uitsluiting van joden, ' 40- '45.... En dat willen we nooit meer meemaken.

- Voor anderen riekt de invloed van ondemocratisch gedachtegoed en het niet onderkennen daarvan naar '40 -'45 .... Wir haben es nicht gewusst.... En dat willen we nooit meer meemaken.

Vreemd genoeg verdedigen deze twee extremen in feite hetzelfde: onze vrijheid en democratie.

---------------
"peter van Velzen" schreef: Ik denk dat de Islam in het algemeen een negatieve invloed heeft. En eenieder die dat beweert heeft dus tot op zekere hoogte gelijk. Ik ben alleen niet bereid om iemand enig recht te ontzeggen, omdat hij of zij het etiket "moslim" draagt. Wie er voor pleit die rechten aan te tasten, zal mij als tegenstander op zijn pad aantreffen.
Ik ben het met je eens. Maar wat doen we aan het recht van mensen om hun godsdienst te verlaten, of van vrouwen om zich te kleden zoals ze willen en te trouwen met wie ze willen?
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)

MachineElf
Ervaren pen

Bericht door MachineElf » 16 aug 2016 21:31

dikkemick schreef:@MachineElf
Zorgen juist jouw soort reacties er niet voor dat we in die neerwaartse spiraal belanden? Hebben we dan niets geleerd van het verleden? Het is de angst onder de bevolking die steeds maar weer aangewakkerd wordt door oproerkraaiers. En ik zeg niet dat je niet ongerust mag zijn m.b.t. de toekomst, maar angst voeren (en dat bedoel ik in z'n algemeenheid) heeft nog nooit tot iets zinnigs geleid.

Lees: http://www.joop.nl/opinies/de-angst-regeert" onclick="window.open(this.href);return false;
Slot: En ik eis dat de democratische partijen er alles aan gaan doen om de weerzinwekkende golf van irrationele haat die de PVV dagelijks over het volk uitkotst, te bestrijden.

Maar goed, ik begrijp ook dat we wel verder moeten kijken dan ons kleine kikkerlandje. Maar als hier de angst al regeert...
Heb je mijn youtube film gezien? Iemand anders gekeken? Dat zijn maar amper 3 dingen over de islam.

Mijn reacties veroorzaken een neerwaartse spiraal? Ben ik degene die de ideologie in leven heeft geroepen en verwelkomd heeft in het Westen? Neen ik probeer realistisch op de zaken te kijken. Hebben wij inderdaad niets geleerd van het verleden? Hitler vergaste Joden, moslims willen Joden ook uitroeien. Maar wat is dan een moslim? Een moslim die volleerd moslim is en dat ten volle uitvoert heeft weinig sympathie voor de Joden.

Ik wil niet veralgemenen en 2 miljard mensen over één kam scheren. Ik heb je al tot in de treure toe herhaald dat ik mij beperk tot de islam. De hele ideologie die islam omkadert. Ik kan mijn eigen onderzoek niet negeren, ik ben sedert kinds af met theologie bezig en een jehova getuige (ben ik juist?) gaat mij daar weinig in bijleren.

Labyrint
Bevlogen

Bericht door Labyrint » 16 aug 2016 23:00

In Een Vandaag. Naar verluid: Honderden IS strijders verwacht die naar Europa trekken en waarschijnlijk via Turkije.
Advies is de grens van Turkije te sluiten. Zie uitzending

Item vanaf 11 minuten.

http://www.npo.nl/eenvandaag/16-08-2016/AT_2055158
2001: "This is a memo that describes how we’re going to take out seven countries in five years, starting with Iraq, and then Syria, Lebanon, Libya, Somalia, Sudan and, finishing off, Iran" (General Wesley Clark 2007)

MachineElf
Ervaren pen

Bericht door MachineElf » 17 aug 2016 08:12

dikkemick schreef: Lees: http://www.joop.nl/opinies/de-angst-regeert" onclick="window.open(this.href);return false;
Slot: En ik eis dat de democratische partijen er alles aan gaan doen om de weerzinwekkende golf van irrationele haat die de PVV dagelijks over het volk uitkotst, te bestrijden.
Er staat een interessante reactie bij die er tussen uit schiet en het bovenstaande artikel in 2 scheurt.
Ik citeer:
Peter_K – 18 september 2015 at 15:57
De leider van de PVV wordt al jaren intensief beveiligd wegens bedreigingen uit de islamitische hoek. Dat zou volgens de schrijver overbodig zijn?
Theo van Gogh is vermoord terwijl zijn moordenaar eigenlijk Ayaan Hirsi Ali wilde vermoorden, maar zij werd beveiligd en Theo niet. Dus daarom Theo maar vermoord, met een brief aan Ayaan met een mes aan zijn lijf gepriemd.
De redactie van Charlie Hebdo is bijna volledig vermoord, maar volgens de schrijver is er onterechte angst voor de Islam.
Als een Islamitische moordenaar nog een islam-criticaster zou willen vermoorden, wie zou dat dan moeten zijn? Niemand durft meer. Hans Teeuwen heeft het een tijdje gedurfd, maar heeft aangegeven het niet meer aan te durven. En welk tijdschrift in Europa durft de rol van Charlie Hebdo over te nemen? Geen enkele.
Er gaan hevige bedreigingen en geweld uit van de Islam, en die heeft succes: slechts weinigen durven de islam nog te bekritiseren.
De leider van de PVV mag dan weinig visie hebben, hij is intussen wel één van de zeer weinigen die nog kritiek durven uiten op de islam. Hij zou daar wel wat meer krediet voor mogen krijgen.
Het is niet de angst dat regeert. Er heerst een reële dreiging en men is al regelmatig succesvol geweest met aanslagen plegen. Maalbeek, Zaventem, Nice, die Franse priester, ...

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 17 aug 2016 08:41

MachineElf
Of ik Jehova's getuige ben?
:lol: :lol: :lol:
Niet echt. Niet geweest ook. Dit geloof is echter wel de drijfveer voor mij geweest me te gaan verdiepen in religie. Dat n.a.v. een gesprek met een JG. CD stond nl. op haar voorhoofd getatoeëerd.
En wat je reactie betreft: Ideologieën zullen er altijd blijven bestaan. Misschien sta jij ook een bepaald ideaalbeeld voor m.b.t. ons westen. En dat beeld zal dan zeker niet gelijk zijn aan het ideaalbeeld van onze ooster-of zuiderburen. Maar welk beeld is werkelijk ideaal? Zodra er 1 vorm van samenleving ontstaan is, zijn er mensen die het er niet mee eens zijn. En dan blijft er altijd een kleine groep die dit zal laten merken ook! Zo ook in de islam. Een kleine groep wil de orthodoxe ideeen van 800 jaar terug doorvoeren. Waarom? Om er zelf (denken ze) beter van te worden. En dan moet je je afvragen waarom ze beter willen worden? Hebben ze het niet goed in de maatschappij waarin ze leven? Wordt er naar ze geluisterd?
Let wel: Ik heb absoluut geen begrip voor welke terroristische instelling/actie dan ook, maar ik blijf van mening dat we boven onze oerdriften moeten uitstijgen. We hebben ons rechtssysteem en dat is democratisch beslist en daar maken we dan dus democratisch en consequent gebruik van. "Wij" gaan ons niet verlagen tot de acties van deze groeperingen (die er altijd zullen blijven in 1 of andere vorm). Waar ik op hoop is dat islam verder versplinterd en dat de fanatieke groepen zo haar eigen ruiten ingooien. Misschien dat hier in te bemiddelen is?
Philip K. Dick

babbel
Forum fan

Bericht door babbel » 17 aug 2016 09:51

Zolang men toestaat dat terroristen de leerlingen mogen onderwijzen zal er weinig veranderen in de maatschappij. Want de terroristen worden geloofd omdat de leerlingen aan hen gewend zijn. De terroristen spelen namelijk niet dom en dat schijnt het goed te doen in de huidige maatschappij. Het lijken wel onderwijzers en politici.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 17 aug 2016 11:42

Sorry, maar terroristen onderwijzen niet, Ze hebben een ander doel, Hun leiders doen wel alsof, maar daar leer je niets van waar je verder mee komt in het leven. Ik denk niet dat ook maar een overheid het goed vindt dat voorstanders van terreir onderwijs geven, Dus ook dat is niet waar, Als ze et toch laten gebeuren is dat it onwetendheid.

Ik denk dat het weinig gebeurd en dat er daarom maar zo weinig terroristen zijn. Ja ik weet elke terrorist is er een te veel, maar het aantal is beperkt gelukkig.In Nederland is er een man vermoord door een radikale moslim. I hoop dat het zo blijft, maar geef toe dat dat waarschijnlijk niet zo zal blijven, maar het worden er geen duizenden zoals in Iraq. Dat verzeker ik je.
Ik wens u alle goeds

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 17 aug 2016 14:21

Peter van Velzen schreef: I hoop dat het zo blijft, maar geef toe dat dat waarschijnlijk niet zo zal blijven, maar het worden er geen duizenden zoals in Iraq. Dat verzeker ik je.
Dat hoop ik met je mee, maar dit betekent wel dat we de dialoog met de moslims in dit land aan moeten gaan. Ik denk dat steunen en gesprek meer vruchten afwerpt dan negeren, veroordelen, haat zaaien en weg sturen.

En er zal iets moeten gaan gebeuren in het onderwijs (In Europa dus).
Philip K. Dick

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 17 aug 2016 14:37

Fish schreef:Peter, maar zijn we dan niet bezig als in de jaren voor de oorlog met het gebroken geweertje?
Gaat U maar rustig slapen.
Je kunt waarschijnlijk rusig gaan slapen. Je moet alleen wel rekening houden met vertragomgem op Schiphol. HEt is niet zo dan Islamitische tanks elk moment onze Oostgrens kunnen overschrijden. Voorafgegaan door Islamitische duikbommenwerpers. Om de vergelijking met 1933-1940 een beetje vol te houden.
Ik wens u alle goeds

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 17 aug 2016 15:37

Als er überhaupt al een oorlog uitbreekt is het een burgeroorlog. En dat kunnen we bereiken door lekker veel angst te zaaien zodat er zo nu en dan een moskee opgeblazen gaat worden. En dan komt van het 1 het ander.
Exact wat IS poogt te bereiken met die onrust die ze zaait. En als we daar nou eens boven kunnen blijven staan!
Philip K. Dick

MachineElf
Ervaren pen

Bericht door MachineElf » 18 aug 2016 03:55

dikkemick schreef:MachineElf
Of ik Jehova's getuige ben?
:lol: :lol: :lol:
Niet echt. Niet geweest ook. Dit geloof is echter wel de drijfveer voor mij geweest me te gaan verdiepen in religie. Dat n.a.v. een gesprek met een JG. CD stond nl. op haar voorhoofd getatoeëerd.
Ik zat dan ergens op, maar niet dicht genoeg. ;)
En wat je reactie betreft: Ideologieën zullen er altijd blijven bestaan. Misschien sta jij ook een bepaald ideaalbeeld voor m.b.t. ons westen. En dat beeld zal dan zeker niet gelijk zijn aan het ideaalbeeld van onze ooster-of zuiderburen. Maar welk beeld is werkelijk ideaal? Zodra er 1 vorm van samenleving ontstaan is, zijn er mensen die het er niet mee eens zijn. En dan blijft er altijd een kleine groep die dit zal laten merken ook! Zo ook in de islam. Een kleine groep wil de orthodoxe ideeen van 800 jaar terug doorvoeren. Waarom? Om er zelf (denken ze) beter van te worden. En dan moet je je afvragen waarom ze beter willen worden? Hebben ze het niet goed in de maatschappij waarin ze leven? Wordt er naar ze geluisterd?
Let wel: Ik heb absoluut geen begrip voor welke terroristische instelling/actie dan ook, maar ik blijf van mening dat we boven onze oerdriften moeten uitstijgen. We hebben ons rechtssysteem en dat is democratisch beslist en daar maken we dan dus democratisch en consequent gebruik van. "Wij" gaan ons niet verlagen tot de acties van deze groeperingen (die er altijd zullen blijven in 1 of andere vorm). Waar ik op hoop is dat islam verder versplinterd en dat de fanatieke groepen zo haar eigen ruiten ingooien. Misschien dat hier in te bemiddelen is?
Ik heb niet zozeer een ideaalbeeld. Alleen dat ik me hier hoe langer hoe minder thuis voel. Je weet pas wat je hebt als het rondom je heen verdwijnt. U moet begrijpen dat op 2 miljard mensen een klein groepje een significante schade kan toebrengen. Een klein groepje is dan veel. Zij maakten reeds rond de 1000 slachtoffers in Europa, honderdduizenden in het Oosten. Misschien wel miljoenen (Christelijke genocide) Word wakker aub. Zij doen dit in het voorbeeld van de profeet door het religie letterlijk uit te voeren.
Ik heb hier een youtubefilm geplaatst wat islam is en waarom er 2 islams zijn, zero reactie.

Ik ga er van uit dat niemand keek. Je zoekt dan artikels op die inspelen op naïviteit en angst verwijten. Doen alsof er niets aan de hand is. Ik postte een reactie van een lezer die het artikel in 2 scheurt, niets reactie.

Wij gaan ons zeker wel "verlagen" (als dat jouw woord is) en dit beantwoorden via draconische wegen. We kunnen niet teren op hoop. De situatie en het gevaar is reëel. De gelovigen staan hier zelf machteloos tegen en dienen tegen de overmacht beschermd te worden.
In Frankrijk is zo'n radicale prediker mysterieus gestorven tijdens een verhoor. Dat is de weg die ik opteer.
Anjem Choudary is eindelijk schuldig bevonden en mag enkele jaren brommen in de cel. Wel dat vind ik dan weer te mild.
Hij kan zijn werk in de gevangenis verder zetten. De doodstraf voor zulke lieden is geen overbodige luxe.

Plaats reactie