En ik wordt even kriegel dat mensen hier steeds opnieuw de islam onder de loep willen nemen alsof de islam een geïsoleerd gegeven is.Vilaine schreef:Maar om al dan niet uitzondering gaat het in dit onderwerp niet. Het gaat over de islamitische leer, die beweert de meest vredige religie te zijn en de meest tolerante religie. Niet over de katholieke kerk, die protestanten op de brandstapel zette. Op die manier wordt hier steeds de vraag ontweken en ik kan me voorstellen, dat de T.S. daar een beetje kriegel van wordt.axxyanus schreef: Tja op die manier bekeken, is de islam inderdaad niet conform met de godsdienstvrijheid maar daarin is ze dan ook geen uitzondering.
Vanwaar die steeds eenzijdige belangstelling in de negatieve eigenschappen van de islam? De vraag wordt helemaal niet ontweken door met andere zaken te vergelijken. Door met andere zaken te vergelijken wordt de zaak in een totaal perspectief bekeken.
Als je oogkleppen opzet en enkel de vraag: "is de islam conform met de godsdienstvrijheid" wil beantwoorden en liefst nog negatief. Zonder daarbij te vergelijken in welke mate andere religies conform zijn met de godsdienstvrijheid, dan ben je wat mij betreft gewoon op zoek naar de spreekwoordelijke stok om de hond mee te slaan.
Waarom? Waarom vraag jij zoiets aan de islam en niet van de RKK? Bij de RKK vinden we het blijkbaar voldoende dat katholieke dokters gewoon een abortus uitvoeren als dat het enige is dat een vrouwenleven kan redden. We verwachten niet dat de RKK haar leer aanpast, we verwachten enkel dat de katholieken hun leer terzijde laten als ze in conflict is met hun wereldse taken. Waarom is het niet voldoende als moslims het zelfde doen?Vilaine schreef:Ik ben van mening, dat dat volgens geen van de verschillende sharia scholen het geval is. En als de moslims menen, dat het anders moet, dan zullen ze de islam en sharia moeten aanpassen.
De paus predikt nog steeds dat we vrouwen moeten laten sterven, als het enige dat hun leven kan redden een abortus is. Jouw onwetendheid op dit vlak zorgt er dus voor dat je verontwaardigt kan zijn over zaken in de islam maar dat je wel de zaken waarover je verontwaardigd kan zijn in de RKK negeert. Als iets dergelijks zich steeds opnieuw voordoet moet je niet verbaasd zijn als mensen je als vooringenomen gaan beoordelen. Want je toont je op die manier selectief in je kritiek en verontwaardiging.Vilaine schreef:En wat andere religies zeggen, weet ik niet. Wellicht zijn er nog steeds fatwa's van de paus, die oproepen ketters te verbranden, gebaseerd op uitspraken van Jezus. Misschien predikt de pastoor, dat ex-katholieken de doodstraf verdienen. Ik weet het niet. Maar daar gaat het in dit topic niet over.