Is de islam conform met de godsdienstvrijheid?

Discussies over de Islam.

Moderator: Moderators

axxyanus
Moderator

Re: Is de islam conform met de godsdienstvrijheid?

Bericht door axxyanus » 25 jul 2016 21:20

Vilaine schreef:
axxyanus schreef: Tja op die manier bekeken, is de islam inderdaad niet conform met de godsdienstvrijheid maar daarin is ze dan ook geen uitzondering.
Maar om al dan niet uitzondering gaat het in dit onderwerp niet. Het gaat over de islamitische leer, die beweert de meest vredige religie te zijn en de meest tolerante religie. Niet over de katholieke kerk, die protestanten op de brandstapel zette. Op die manier wordt hier steeds de vraag ontweken en ik kan me voorstellen, dat de T.S. daar een beetje kriegel van wordt.
En ik wordt even kriegel dat mensen hier steeds opnieuw de islam onder de loep willen nemen alsof de islam een geïsoleerd gegeven is.

Vanwaar die steeds eenzijdige belangstelling in de negatieve eigenschappen van de islam? De vraag wordt helemaal niet ontweken door met andere zaken te vergelijken. Door met andere zaken te vergelijken wordt de zaak in een totaal perspectief bekeken.

Als je oogkleppen opzet en enkel de vraag: "is de islam conform met de godsdienstvrijheid" wil beantwoorden en liefst nog negatief. Zonder daarbij te vergelijken in welke mate andere religies conform zijn met de godsdienstvrijheid, dan ben je wat mij betreft gewoon op zoek naar de spreekwoordelijke stok om de hond mee te slaan.
Vilaine schreef:Ik ben van mening, dat dat volgens geen van de verschillende sharia scholen het geval is. En als de moslims menen, dat het anders moet, dan zullen ze de islam en sharia moeten aanpassen.
Waarom? Waarom vraag jij zoiets aan de islam en niet van de RKK? Bij de RKK vinden we het blijkbaar voldoende dat katholieke dokters gewoon een abortus uitvoeren als dat het enige is dat een vrouwenleven kan redden. We verwachten niet dat de RKK haar leer aanpast, we verwachten enkel dat de katholieken hun leer terzijde laten als ze in conflict is met hun wereldse taken. Waarom is het niet voldoende als moslims het zelfde doen?
Vilaine schreef:En wat andere religies zeggen, weet ik niet. Wellicht zijn er nog steeds fatwa's van de paus, die oproepen ketters te verbranden, gebaseerd op uitspraken van Jezus. Misschien predikt de pastoor, dat ex-katholieken de doodstraf verdienen. Ik weet het niet. Maar daar gaat het in dit topic niet over.
De paus predikt nog steeds dat we vrouwen moeten laten sterven, als het enige dat hun leven kan redden een abortus is. Jouw onwetendheid op dit vlak zorgt er dus voor dat je verontwaardigt kan zijn over zaken in de islam maar dat je wel de zaken waarover je verontwaardigd kan zijn in de RKK negeert. Als iets dergelijks zich steeds opnieuw voordoet moet je niet verbaasd zijn als mensen je als vooringenomen gaan beoordelen. Want je toont je op die manier selectief in je kritiek en verontwaardiging.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine » 25 jul 2016 21:51

Ik zal er op letten in het vervolg. Maar ik als ik het nieuws lees en zie dan kom ik steeds weer problemen met de islam tegen. Parijs, Brussel, Nice, Duitsland, eerwraak, spugen, hoer roepen. Over wat in IS en overige moslimlanden gebeurt nog maar te zwijgen.
Ik weet niet goed wat de achtergrond is, dat ik van de RKK weinig of niets van die zaken hoor terwijl ze kennelijk even erg zijn. Zelfs niet toen ik in Vaticaanstad was heb ik taferelen gezien, die aan IS doen denken, maar die kennelijk daar wel voorkomen. Ik snap overigens niet, hoe het mogelijk is, dat er in Nederland moskeeën zijn, als de RKK en de staat de bouw van moskeeën en verspreiden van de Koran verbieden. Ik moet bekennen, dat ik dat niet eens wist. Maar ik weet ook niet, waar ik het kerkelijk recht kan vinden. Maar ik zal eens zoeken.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.

MachineElf
Ervaren pen

Bericht door MachineElf » 25 jul 2016 21:55

Waarop letten? Mensen houden zich teveel in. Waar is de verontwaardigheid? Een zwangere vrouw is doodgestoken minder dan 12h geleden. Vlak daarvoor hadden we het over een andere aanslag.
De islam is een fascistische ideologie met maffiastreken die meteen aan banden gelegd dient te worden. Stelden wij ons vragen bij de nazi's? Neen, mensen met zelfbewustzijn wisten dat die ideologie tegen de menselijkheid indruiste.
Die politieke correctheid was ongeplaatst. We leven in een maatschappij met vrijheid van meningsuiting. De sharia heeft hier nog geen intrede gemaakt, oh toch wel... Maar hopelijk niet op online discussieboards.

De moslim is een individueel gegeven. De islam dient men wel degelijk te veralgemeniseren om in perspectief te stellen. Vanuit mijn perspectief is het een sekte waartegen we de gelovige dienen te beschermen.

Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. » 25 jul 2016 22:08

Nou... om het plat te zeggen, iedereen begint het water wél aan de lippen te geraken...
Als extremisten zó doorgaan, dan zou het mij niet verbazen als meneer Wilders ultiem tóch nog eens zijn zin zal krijgen met zijn 'tientallen miljoenen Europa uitkegelen'.
De misdadigers verpesten zoveel voor iedereen, ook voor hun 'eigen volk'....
Alles is tijdelijk. Dat blijkt steeds weer. Dat is Universeel...

MachineElf
Ervaren pen

Bericht door MachineElf » 25 jul 2016 22:13

Jullie zijn Pim Fortuyn vergeten. Die mentaliteit van politieke correctheid spruit verder uit gedachten van zij die hem vermoordden.
Theo van Gogh?
https://www.youtube.com/watch?v=WOERov10GH0" onclick="window.open(this.href);return false;
WE DOEN HET HIER IN JULLIE NAAM
Laatst gewijzigd door MachineElf op 25 jul 2016 22:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. » 25 jul 2016 22:22

Wilders gaat immer verder dan Fortuyn.
Fortuyn heeft ooit nog eens gesteld, dat er zo weinig mogelijk tot nul Moslims
het land binnen moesten komen, maar dat 'wij' de Moslims die het goed doen (deden) in onze armen zullen (zouden) sluiten.
Wilders wil ze eruit hebben.
Alles is tijdelijk. Dat blijkt steeds weer. Dat is Universeel...

MachineElf
Ervaren pen

Bericht door MachineElf » 25 jul 2016 22:23

Wilders is onderdeel van je Westerse maatschappij, de islam niet.
Wilders is een na-reactie op Fortuyn. Leven wij in oblivion?
Negeer Wilders en het signaal erna is nog erger.
We dienen beter te stoppen met signalen te negeren.

MachineElf
Ervaren pen

Bericht door MachineElf » 25 jul 2016 22:36

De politieke correctheid die zich conform op de islam maakt zal later in de geschiedenis niet anders bezien worden als een nazi collaborateur.

Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine » 25 jul 2016 22:52

Maar wat is de conclusie. Wordt de stelling verworpen omdat de RKK andersgelovigen ook onderdrukt en ook de doodstraf stelt op verlaten van de kerk. Of gaan we uit van de sharia, waarin expliciet andersgelovigen gediscrimineerd worden en de doodstraf staat op afvalligheid en is het irrelevant, dat de RKK precies hetzelfde doet.
(Wellicht een onderwerp voor een nieuw topic).

Ikzelf heb er wat moeite mee zaken goed te praten omdat een ander hetzelfde doet. Hoewel ik het me wel kan voorstellen, dat 'ja maar....', als je de islam een goed hart toedraagt.

Ik ben dan ook een voorstander van een veranderende islam en natuurlijk ook van de RKK. Beiden zouden m.i. afstand moeten nemen van de doodstraf voor afvalligheid (en natuurlijk ook de doodstraf op overspel, seks voor het huwelijk, homoseksualiteit enz.) en de leiders moeten hun volgelingen oproepen, niet langer niet-gelovigen te discrimineren en te minachten.
Laatst gewijzigd door Vilaine op 25 jul 2016 22:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.

Labyrint
Bevlogen

Bericht door Labyrint » 25 jul 2016 22:54

De ellende met de Islam in Europa (ja en deze ideologie in zijn geheel tot aan de wortel) is nog maar pas begonnen.
2001: "This is a memo that describes how we’re going to take out seven countries in five years, starting with Iraq, and then Syria, Lebanon, Libya, Somalia, Sudan and, finishing off, Iran" (General Wesley Clark 2007)

MachineElf
Ervaren pen

Bericht door MachineElf » 25 jul 2016 22:56

Vilaine schreef:Maar wat is de conclusie. Wordt de stelling verworpen omdat de RKK andersgelovigen onderdrukt en de ook de doodstraf stelt op verlaten van de kerk. Of gaan we uit van de sharia, waarin expliciet andersgelovigen gediscrimineerd worden en de doodstraf staat op afvalligheid. (En wellicht het kerkelijk recht, waarin hetzelfde verordonneerd wordt.)

Ikzelf heb er wat moeite mee zaken goed te praten omdat een ander hetzelfde doet. Hoewel ik het me wel kan voorstellen, dat 'ja maar....', als je de islam een goed hart toedraagt.

Ik ben dan ook een voorstander van een veranderende islam en natuurlijk ook van de RKK. Beiden zouden m.i. afstand moeten nemen van de doodstraf voor afvalligheid (en natuurlijk ook de doodstraf op overspel, seks voor het huwelijk, homoseksualiteit enz.) en de leiders moeten hun volgelingen oproepen, niet langer niet-gelovigen te discrimineren en te minachten.
Er is geen conclusie. Enkel een vraagstelling waaruit blijkt dat de islam niet conform is op de godsdienstvrijheid. Vrijheiddenkers zijn hierover eens. De Kerk stelt geen doodstraf in op het verlaten van de Kerk. Dat was vroeger zo, maar met man en macht seculariseerde ons Westen. Dienen wij daarom een stap terug te doen door de islam wel te erkennen?
Het is niet omdat iemand iets in het verleden deed we dat van een ander in het heden goed kunnen praten he.
Zulke relativatie gaat ons geen goed doen.

MachineElf
Ervaren pen

Bericht door MachineElf » 25 jul 2016 22:57

Labyrint schreef:De ellende met de Islam in Europa (ja en deze ideologie in zijn geheel tot aan de wortel) is nog maar pas begonnen.
De islam in hoofdletter? :)

Labyrint
Bevlogen

Bericht door Labyrint » 26 jul 2016 00:43

MachineElf schreef:
Labyrint schreef:De ellende met de Islam in Europa (ja en deze ideologie in zijn geheel tot aan de wortel) is nog maar pas begonnen.
De islam in hoofdletter? :)
Ja misschien wel onbewust omdat het letterlijk een pilaar in de maatschappij geworden is. Of balk in oog.
2001: "This is a memo that describes how we’re going to take out seven countries in five years, starting with Iraq, and then Syria, Lebanon, Libya, Somalia, Sudan and, finishing off, Iran" (General Wesley Clark 2007)

MachineElf
Ervaren pen

Bericht door MachineElf » 26 jul 2016 00:50

we zijn gebrainwashed respect op te brengen voor wat men conform vond met hun kiesvee. Ons gevoel werd uitgesloten. Gestigmatiseerd als het ware. Dan verschiet men van een polarisatie? Dit is een logisch gevolg.

Laat iedere verlichte geest eens de koran lezen en terugkomen met het gevoel ze daaruit putten.
Wat vertraagt ons? Ik kon niet geloven dat dit topic een slotje kreeg. Dit op een vrijdenkersforum.
We zijn ver heen.
Een kat is een kat en de islam is fascisme.

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 26 jul 2016 09:05

MachineElf schreef:Enkel een vraagstelling waaruit blijkt dat de islam niet conform is op de godsdienstvrijheid. .
gee enkele godsdienst is conform de godsdienstvrijheid

Plaats reactie