axxyanus schreef:
Tja op die manier bekeken, is de islam inderdaad niet conform met de godsdienstvrijheid maar daarin is ze dan ook geen uitzondering.
Maar om al dan niet uitzondering gaat het in dit onderwerp niet. Het gaat over de islamitische leer, die beweert de meest vredige religie te zijn en de meest tolerante religie. Niet over de katholieke kerk, die protestanten op de brandstapel zette. Op die manier wordt hier steeds de vraag ontweken en ik kan me voorstellen, dat de T.S. daar een beetje kriegel van wordt.
Om te zien hoe beroepsmoslims over bepaalde zaken denken, ga ik nogal eens naar
https://islamqa.info/en/" onclick="window.open(this.href);return false; .
Als je vraagt naar apostasy, dan blijkt daar de doodstraf op te staan (enkele uitzonderingen daargelaten). Ook kun je vinden wat onder apostasy wordt verstaan.
De islam is geen staat. Maar waarom het begrip godsdienstvrijheid beperken tot een staat?
De vraag van de T.S. lijkt mij: Is de islam compatibel met het begrip godsdienstvrijheid, zoals ook beschreven is in de Universele rechten van de mens. Hij moet me maar verbeteren, als hij het anders bedoelt. En met de islam bedoel ik de twee grote stromingen, niet de kleine afgeleide richtingen.
Ik ben van mening, dat dat volgens geen van de verschillende sharia scholen het geval is. En als de moslims menen, dat het anders moet, dan zullen ze de islam en sharia moeten aanpassen.
En wat andere religies zeggen, weet ik niet. Wellicht zijn er nog steeds fatwa's van de paus, die oproepen ketters te verbranden, gebaseerd op uitspraken van Jezus. Misschien predikt de pastoor, dat ex-katholieken de doodstraf verdienen. Ik weet het niet. Maar daar gaat het in dit topic niet over.