Is de islam conform met de godsdienstvrijheid?

Discussies over de Islam.

Moderator: Moderators

Vilaine
Bevlogen

Re: Is de islam conform met de godsdienstvrijheid?

Bericht door Vilaine » 22 jul 2016 16:56

Artikel 18
Een ieder heeft recht op vrijheid van gedachte, geweten en godsdienst; dit recht omvat tevens de vrijheid om van godsdienst of overtuiging te veranderen, alsmede de vrijheid hetzij alleen, hetzij met anderen zowel in het openbaar als in zijn particuliere leven zijn godsdienst of overtuiging te belijden door het onderwijzen ervan, door de praktische toepassing, door eredienst en de inachtneming van de geboden en voorschriften.

De Universele islamitische verklaring van de rechten van de mens is ondergeschikt aan de sharia. De sharia staat verlaten van de islam niet toe (en onderdrukt christenen en joden).

Het recht op godsdienstvrijheid is voornamelijk gericht op het beschermen van religies en geloofsovertuigingen tegen staatsinmenging.

Nu kun je aanvoeren, dat de islam geen staat is. Maar islamitische staten baseren zich op de sharia. Zie ook het onderdrukken van christenen in Saudi Arabië en diverse andere islamitische landen.
Het lijkt me een woordspelletje geworden. Maar kun je niet zeggen, dat de islam eist dat de staat zich op de sharia baseert en vaak ook een eenheid is (zie verschillende moslimlanden). De islam lijkt er dus tegen, dat de staat godsdientvrijheid toestaat. Als de islam eist, dat de staat godsdientvrijheid beperkt, dan is ook i.m.o. de islam niet conform godsdienstvrijheid.

Dat het vele moslims in de praktijk allemaal niets uitmaakt of iemand jood, hindoe, homofiel, vrouw, nudist, democraat, atheïst of wat dan ook is, is m.i. in de stelling niet relevant.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.

Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine » 22 jul 2016 17:05

Jan van Lennip schreef: De ene groep is ongelovig. De ander gelovig.
De quote spreekt het oordeel als volgt en ik onderstreep de ongelovigen:

Zij verlangen ernaar dat jullie ongelovig worden, zoals zij ongelovig zijn, zodat jullie gelijk zijn. Neemt dus geen vrienden ( auliya: vrienden of beschermers) uit hun midden totdat zij uitwijken op de Weg van Allah (onderdanig aan Mohammed). En als zij zich afkeren (van de islam), grijpt hen dan en doodt hen [ q-t-l] waar jullie hen ook vinden.

Er staat hier duidelijk dat zij die zich afkeren van de islam die moeten worden gedood. Er staat dus nergens dat zij die zich voegen bij de niet gelovigen (wellicht christenen of budhisten of atheisten) daar de doodstraf voor verdienen.
Nu begrijp ik even niet, wat je bedoelt. Maakt het wat uit of ze om de één of de andere reden gedood worden? Dood is dood.
Als je christen wordt, keer je je tenslotte af van de islam.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.

Jan van Lennip
Diehard

Bericht door Jan van Lennip » 22 jul 2016 17:05

MachineElf schreef:ja of nee
Wel gewoon meedoen Elf. Ik geef je de gevraagde quote en uitleg en jij blijft weerbarstig binnen de discussie. Antwoord is dus nee, maar dat begreep jij waarschijnlijk zelf ook al.
De beste manier om kritiek te voorkomen is door je mond te houden. Aristoteles

Jan van Lennip
Diehard

Bericht door Jan van Lennip » 22 jul 2016 17:07

Vilaine schreef:
Nu begrijp ik even niet, wat je bedoelt. Maakt het wat uit of ze om de één of de andere reden gedood worden? Dood is dood.
Als je christen wordt, keer je je tenslotte af van de islam.
Kijk om je heen. De religie leeft misschien wel naast je als je buren. Telkens als iemand afkeer vertoont tegen de islam dan wordt daar de dood tegenover gesteld. Ik noem Theo van Gogh of Geert Wilders met zijn film.

MachineElf
Ervaren pen

Bericht door MachineElf » 22 jul 2016 17:08

Waarom wel waarom niet!?

Jan van Lennip
Diehard

Bericht door Jan van Lennip » 22 jul 2016 17:09

MachineElf schreef:Waarom wel waarom niet!?
http://www.metronieuws.nl/binnenland/20 ... s-mohammed" onclick="window.open(this.href);return false;

MachineElf
Ervaren pen

Bericht door MachineElf » 22 jul 2016 17:09

Jan van Lennip schreef:
MachineElf schreef:ja of nee
Wel gewoon meedoen Elf. Ik geef je de gevraagde quote en uitleg en jij blijft weerbarstig binnen de discussie. Antwoord is dus nee, maar dat begreep jij waarschijnlijk zelf ook al.
Waarom?

Jan van Lennip
Diehard

Bericht door Jan van Lennip » 22 jul 2016 17:10

MachineElf schreef: Waarom?
Jij bent deze discussie gestart Elf. Ik vraag mij af waarom jij zo ontzetten stug bent.

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 22 jul 2016 17:31

Vilaine schreef: Nu kun je aanvoeren, dat de islam geen staat is. Maar islamitische staten baseren zich op de sharia. Zie ook het onderdrukken van christenen in Saudi Arabië en diverse andere islamitische landen.
Ja theocratiën zijn niet echt conform de godsdienst vrijheid, dat lijkt me een open deur.
Vilaine schreef:Het lijkt me een woordspelletje geworden. Maar kun je niet zeggen, dat de islam eist dat de staat zich op de sharia baseert en vaak ook een eenheid is (zie verschillende moslimlanden). De islam lijkt er dus tegen, dat de staat godsdientvrijheid toestaat. Als de islam eist, dat de staat godsdientvrijheid beperkt, dan is ook i.m.o. de islam niet conform godsdienstvrijheid.
Ja maar eist de islam dat of is dat de specifieke theocratische versie die dat eist? De RKK eist ook dat de staat zich op de katholieke leer baseert. De RKK heeft alleen de macht niet meer om dat door te drukken maar toen bv België onafhankelijk werd, heeft de toenmalige paus heftig gefulmineerd tegen de godsdienstvrijheid die toen in onze grondwet ingeschreven werd. Niemand gaat nu beweren dat de RKK eist dat de staat zich op de katholieke leer baseert maar dat lijkt me enkel een gevolg van de huidige machtsverdeling.
Vilaine schreef:Dat het vele moslims in de praktijk allemaal niets uitmaakt of iemand jood, hindoe, homofiel, vrouw, nudist, democraat, atheïst of wat dan ook is, is m.i. in de stelling niet relevant.
Tja op die manier bekeken, is de islam inderdaad niet conform met de godsdienstvrijheid maar daarin is ze dan ook geen uitzondering.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

MachineElf
Ervaren pen

Bericht door MachineElf » 22 jul 2016 19:04

Kan U een voorbeeld van Christenen geven die in het Westen de godsdienstvrijheid schenden?
Ook al is dit naast de kwestie.

Ik leid uit uw post af dat de islam NIET conform is met de godsdienstvrijheid.

MachineElf
Ervaren pen

Bericht door MachineElf » 22 jul 2016 19:07

Jan van Lennip schreef:
MachineElf schreef: Waarom?
Jij bent deze discussie gestart Elf. Ik vraag mij af waarom jij zo ontzetten stug bent.
Ik ben de koning van de contraversie. Beyond Loki. Ook al zal dat jaren lidmaatschap vragen voor je dat in perspectief hebt gebracht, het dringt ooit wel door.
Inlevingsvermogen is wel een must. Neem niet alles zo letterlijk, ik stel maar de vraag en wens ze naartoe de consequentie te leiden.

Jan van Lennip
Diehard

Bericht door Jan van Lennip » 22 jul 2016 19:20

MachineElf schreef:
Ik ben de koning van de contraversie. Beyond Loki. Ook al zal dat jaren lidmaatschap vragen voor je dat in perspectief hebt gebracht, het dringt ooit wel door.
Inlevingsvermogen is wel een must. Neem niet alles zo letterlijk, ik stel maar de vraag en wens ze naartoe de consequentie te leiden.
Jij start deze discussie voor ons. Jij blijft constant doorvragen alsof geen enkel antwoord is gegeven, terwijl ik weldegelijk de gestelde vragen heb beantwoord.

MachineElf
Ervaren pen

Bericht door MachineElf » 22 jul 2016 19:26

Jan, U heeft een andere interpretatie op het schrift geworpen.
Echter blijft U mij een ja of neen schuldig. Tenzij ik er over las? Waarvoor mijn voorbarige excuses.

Labyrint
Bevlogen

Bericht door Labyrint » 22 jul 2016 19:44

De Islam is iets dat ondanks de tegenwerking van verdwaasde en gevaarlijke gutmenschen en links regressieven onder ons in een diep gat of vergeetput zou moeten worden gestopt.

Leefde Christopher Hitchens nog maar. Die kon het altijd zo mooi verduidelijken.
2001: "This is a memo that describes how we’re going to take out seven countries in five years, starting with Iraq, and then Syria, Lebanon, Libya, Somalia, Sudan and, finishing off, Iran" (General Wesley Clark 2007)

Plaats reactie