Is de islam conform met de godsdienstvrijheid?

Discussies over de Islam.

Moderator: Moderators

axxyanus
Moderator

Re: Is de islam conform met de godsdienstvrijheid?

Bericht door axxyanus » 22 jul 2016 13:24

MachineElf schreef:Het religie islam zegt dat. Zij schrijft duidelijk in haar soera's dat ze geen ongelovigen tot vriend mogen nemen en dat mensen die van het religie afvallen gedood moeten worden. Lees, het staat er.
Dus mensen die beweren moslims te zijn en die afvalligen toch niet proberen te vermoorden zijn geen echte moslims?
MachineElf schreef:In Europa zijn reeds meerdere eremoorden gebeurd, maar Europeanen hebben blijkbaar een kort termijn geheugen ontwikkeld. Nice lijkt al reeds ver weg. Zeggen dat eremoorden en dergelijke niet in Europa gebeuren is ver van de waarheid.
Ik ontken niet dat er moslims zijn die veel te fanatiek omgaan met hun religie. Maar ik denk niet dat we een godsdienst moeten beperken tot de fanatici.

Stel dat er morgen een fanatieke secte Joden onstaat die alle heksen vermoord. Ze kunnen dat motiveren met het O.T.
Ga je dan alle Joden veroordelen? Ga je dan de vraag stellen of de joodse godsdienst conform de godsdienstvrijheid is, want wicca, de leer die heksen volgen, wordt over het algemeen als een religie erkent. Mensen vermoorden die tot een (specifieke) andere religie horen zou ook niet conform de godsdienstvrijheid zijn.
MachineElf schreef:Ik heb nergens een pleidooi gehouden om de RKK te behouden. Wel geef ik aan dat beide culturen totaal niet te vergelijken te vallen. Het ene predikt nederigheid en naastenliefde, het andere oog om oog , tand om tand.
Het is tegenstrijdig met elkaar. Wenst U dat toch uitgebreid te benaderen, wil ik dat gerust in een ander topic doen.
Dat is naast de kwestie. De RKK en de islam kunnen op allerlei gebieden volledig tegenstrijdig zijn en elk op hun manier toch niet conform de godsdienst vrijheid (op de manier dat jij dat hier lijkt in te vullen).

Als jij naar één interne regel van de islam kijkt, die regel als een vorm van wetgeving bekijkt en op die grond de islam niet conform de godsdienstvrijheid verklaart, dan mag ik een interne regel van de RKK nemen, die als een vorm van wetgeving bekijken en op soortgelijke grond de RKK niet conform de godsdienstvrijheid verklaren. Wat de gelijkenissen en de tegenstellingen tussen de RKK en de islam voor de rest zijn, is daarbij van geen enkel belang.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

MachineElf
Ervaren pen

Bericht door MachineElf » 22 jul 2016 13:33

Spreek ik over moslims? Ik spreek over de islam in het algemeen.
Wanneer ben je fanatiek met je religie? Wanneer niet? Wie is moslim, wie niet.... Wederom relativatie om aan de essentie voorbij te gaan en niet te antwoorden.

Jij gaat naast de kwestie door er andere dingen bij te betrekken om vergelijkingen te maken.

Is de islam conform met de godsdienstvrijheid, JA OF NEEN?
Waarom wel, waarom niet?
Ik zeg niet omdat het de doodstraf, bestrijding van afvalligen en niet-gelovigen predikt.

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 22 jul 2016 13:53

MachineElf schreef:Spreek ik over moslims? Ik spreek over de islam in het algemeen.
Ja maar de islam bestaat niet zonder de moslims, wat is dan de echte islam? Wat in de geschriften staat of hoe de moslims hem in de praktijk belijden.
MachineElf schreef:Jij gaat naast de kwestie door er andere dingen bij te betrekken om vergelijkingen te maken.

Is de islam conform met de godsdienstvrijheid, JA OF NEEN?
Waarom wel, waarom niet?
Ik zeg niet omdat het de doodstraf, bestrijding van afvalligen en niet-gelovigen predikt.
En zijn dat nodige en/of voldoende voorwaarden om tot dat besluit te komen? Waarom pik je er enkel die uit? Is het trachten te bekeren van anderen niet ook op een of andere manier strijdig met de godsdienstvrijheid of misschien valt dat al onder de bestrijding van afvalligen en niet-gelovigen? Er zijn stromingen binnen de islam die niet voor de doodstraf zijn van afvalligen. Zijn die stromingen wel conform de godsdienstvrijheid? Of telt dat niet omdat het nog steeds in hun heilig boek staat?

En ja ik betrek er andere dingen bij om vergelijkingen te maken en neen dat is niet naast de kwestie. Jij geeft voorwaarden waarop jij je besluit baseert om de islam niet conform de godsdienst vrijheid te verklaren. Dan mag ik nagaan in hoeverre die voorwaarden dat besluit wel ondersteunen en ik mag dat nagaan o.a. door te kijken in hoeverre andere religies aan die voorwaarden voldoen en je bereid bent om dat zelfde besluit dan te trekken wat betreft die andere religies.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 22 jul 2016 14:53

MachineElf schreef:Ja of neen?
Sorry maar op die manier heb ik geen belangstelling om hier verder aan mee te doen.

MachineElf
Ervaren pen

Bericht door MachineElf » 22 jul 2016 15:04

Lo and behold het effect van brainwashing.

Ja of neen?

MachineElf
Ervaren pen

Bericht door MachineElf » 22 jul 2016 15:12

axxyanus schreef:
MachineElf schreef:Spreek ik over moslims? Ik spreek over de islam in het algemeen.
Ja maar de islam bestaat niet zonder de moslims, wat is dan de echte islam? Wat in de geschriften staat of hoe de moslims hem in de praktijk belijden
Ik zeg het je nogmaals, de islam is wat de koran vertegenwoordigd.
Ik vraag je nogmaals: heeft U de koran gelezen? Ik wel!
Ik heb het trouwens gelinkt aan mijn studie psychologie en mijn master psychiatrie. Nederlands is niet mijn voertaal dus beoordeel daar aub niet op.
Zijn dat nodige en/of voldoende voorwaarden om tot dat besluit te komen? Waarom pik je er enkel die uit? Is het trachten te bekeren van anderen niet ook op een of andere manier strijdig met de godsdienstvrijheid of misschien valt dat al onder de bestrijding van afvalligen en niet-gelovigen? Er zijn stromingen binnen de islam die niet voor de doodstraf zijn van afvalligen. Zijn die stromingen wel conform de godsdienstvrijheid? Of telt dat niet omdat het nog steeds in hun heilig boek staat?

En ja ik betrek er andere dingen bij om vergelijkingen te maken en neen dat is niet naast de kwestie. Jij geeft voorwaarden waarop jij je besluit baseert om de islam niet conform de godsdienst vrijheid te verklaren. Dan mag ik nagaan in hoeverre die voorwaarden dat besluit wel ondersteunen en ik mag dat nagaan o.a. door te kijken in hoeverre andere religies aan die voorwaarden voldoen en je bereid bent om dat zelfde besluit dan te trekken wat betreft die andere religies.
Waarom pik je er enkel die uit? Omdat details belangrijk zijn in de drijfsfeer van een cultuur.
U heeft intussen nog niet geantwoord: ja of neen?

Betrek er nu even geen andere dingen bij. Er staat maar één religie onder beproeving in dit topic. Denk je daar anders over, open je eigen topic.

MachineElf
Ervaren pen

Bericht door MachineElf » 22 jul 2016 15:42

Van vrijdenkers verwacht je meer dan een terugtrekking.
Lafaarden?

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 22 jul 2016 15:48

MachineElf schreef: Waarom pik je er enkel die uit? Omdat details belangrijk zijn in de drijfsfeer van een cultuur.
Dat is geen antwoord. Iets dergelijks kan je van om het even welke voorwaarde zeggen of ze nu relevant zijn voor het antwoorden van je vraag of niet.
MachineElf schreef:U heeft intussen nog niet geantwoord: ja of neen?
Uw vraag heeft wat mij betreft geen ja/neen antwoord.
MachineElf schreef:Betrek er nu even geen andere dingen bij. Er staat maar één religie onder beproeving in dit topic. Denk je daar anders over, open je eigen topic.
Ik heb geen belangstelling in een eenzijdige benadering. Bij de vraag uit de topic titel hoort wat mij betreft de vraag welke de voorwaarden zijn voor een vereninging/instituut/religie om conform de godsdienstvrijheid te zijn of niet en in hoeverre andere religies dat zijn. Want de islam die niet godsdienstvrijheid conform is terwijl ze de enige zou zijn, is een belangrijk verschil met de islam die niet godsdienstvrijheid conform is terwijl dat voor alle religies zo zou zijn.

Dus tenzij jij ook belangstelling hebt in de ruimere verkenning van dit onderwerp, haak ik hier af.

Jan van Lennip
Diehard

Bericht door Jan van Lennip » 22 jul 2016 15:52

MachineElf schreef:Van vrijdenkers verwacht je meer dan een terugtrekking.
Lafaarden?
Dit is een regelrechte belediging. Je kan gewoon accepteren wanneer anderen hun punten opzetten tegen jou stelling.
De beste manier om kritiek te voorkomen is door je mond te houden. Aristoteles

MachineElf
Ervaren pen

Bericht door MachineElf » 22 jul 2016 16:16

Belediging? Men komt mij op de man af beoordelen als ik een ja en neen vraag stel.
Is de islam conform met de godsdienstvrijheid, ja of neen?
Waarom zo politiek correct? :p

JA OF NEEN?

MachineElf
Ervaren pen

Bericht door MachineElf » 22 jul 2016 16:20

Jan van Lennip schreef: Dit is een regelrechte belediging. Je kan gewoon accepteren wanneer anderen hun punten opzetten tegen jou stelling.
ER is niet één punt opgezet; Als me dat ontging ,herquote aub.

Jan van Lennip
Diehard

Bericht door Jan van Lennip » 22 jul 2016 16:24

MachineElf schreef:Belediging? Men komt mij op de man af beoordelen als ik een ja en neen vraag stel.
Is de islam conform met de godsdienstvrijheid, ja of neen?
Waarom zo politiek correct? :p

JA OF NEEN?
We gaan elkaar hier niet beledigen.

MachineElf
Ervaren pen

Bericht door MachineElf » 22 jul 2016 16:26

Ik polariseer alles of mis perceptie. Dat staat hier tussen de lijnen.
Tussen de lijnen van antwoorden die rond de essentie heen fietsen.

Is de islam conform met de godsdienstvrijheid: JA OF NEEN?

Met hoeveel antwoorden kan je er rondom heen fietsen voor je uiteindelijk antwoordt?

Jan van Lennip
Diehard

Bericht door Jan van Lennip » 22 jul 2016 16:50

MachineElf schreef:Ik polariseer alles of mis perceptie. Dat staat hier tussen de lijnen.
Tussen de lijnen van antwoorden die rond de essentie heen fietsen.

Is de islam conform met de godsdienstvrijheid: JA OF NEEN?

Met hoeveel antwoorden kan je er rondom heen fietsen voor je uiteindelijk antwoordt?
Een verontschuldiging had op zijn plaats geweest.

Ik wijs je op peter's punt, een na laatste post op de eerste pagina. Hierin stelt hij dat:
De gequote soera keer zich overigens in het bijzonder tegen hen die pretenderen moslim te zijn, om zich vervolgens tegen de Islam te keren. Dat is nog wat anders dan optreden tegen mensen die altijd eerlijk zijn geweest. Dus daarmee is ze niet noodzakelijkerwijs in strijd met de godsdienstvrijheid. Ze is duidelijk geen voorstander van vrijheid van huichelen. Bovendien is dit zeker een Medinese Soera, geschreven tijdens een oorlog, en daarin bekijkt men verraders altijd met andere ogen dan in vredestijd. Jammer dat de meeste mosims dat dan weer niet beseffen.
Ik zou hieraan wensen toe te voegen dat op het moment dat men jou quote van de Soera 4:88-89 werkelijk begrijpt, dan wordt gesteld dat:

Zich twee groepen ophouden.
De ene groep is ongelovig. De ander gelovig.
De quote spreekt het oordeel als volgt en ik onderstreep de ongelovigen:

Zij verlangen ernaar dat jullie ongelovig worden, zoals zij ongelovig zijn, zodat jullie gelijk zijn. Neemt dus geen vrienden ( auliya: vrienden of beschermers) uit hun midden totdat zij uitwijken op de Weg van Allah (onderdanig aan Mohammed). En als zij zich afkeren (van de islam), grijpt hen dan en doodt hen [ q-t-l] waar jullie hen ook vinden.

Er staat hier duidelijk dat zij die zich afkeren van de islam die moeten worden gedood. Er staat dus nergens dat zij die zich voegen bij de niet gelovigen (wellicht christenen of budhisten of atheisten) daar de doodstraf voor verdienen.

Plaats reactie