De Koran verwoordt soms zeer prachtig wat ik als agnost denk over de wereld

Discussies over de Islam.

Moderator: Moderators

worteltje
Forum fan

Re: De Koran verwoordt soms zeer prachtig wat ik als agnost denk over de wereld

Bericht door worteltje » 02 nov 2020 18:34

Ik besef me nu dat ik misschien overkom waarvoor jij waarschuwt, namelijk dat ik alles afwijs vanuit een wat jij noemt "antireligieuze pavloviaanse reflex". Dus laat ik mijzelf nog eens verduidelijken.

Het is niet zo dat ik bij voorbaat alles wat religieus is uitsluit of denk dat het slecht is. Ik ken de Bijbel wat beter dan de Koran, en ik vind dat in de Bijbel ook mooie, goede en wijze zaken zijn beschreven. Ik moet nu even denken aan passages uit Psalmen en Prediker.

Maar de passages die jij hier noemt, daar is voor mij niks literair hoogstaand aan. Voor mij is belangrijk wat de schrijver bedoelt. Deze teksten zijn in origine niet bedoeld voor de 21ste eeuwse mens om er zijn eigen betekenis aan te geven, dat moet je toch met mij eens zijn? Dit zijn beschrijvingen over Allah die letterlijk bedoelt zijn voor de (voor ons primitieve) lezer, 1400 jaar geleden in het Midden-Oosten. Het gaat namelijk over Allah, hoe simpel wil je het hebben? Het gaat niet om het universum, de big bang of de kwantummechanica.

Daarnaast zijn bijna identieke passages te vinden in de oudere Bijbel, dus het lijkt me meer een kwestie van opschrijven wat al het heersende idee was, dan iets compleet geniaal literair nieuws.

Jij vindt het pareltjes van literaire zinnen omdat je er zelf een geheel andere, voor jou betekenisvolle, betekenis aan geeft. Je leest er namelijk het universum in, de kwantummechanica noem maar op. Maar dit is niet wat de schrijver bedoelt. Of dacht je soms dat de schrijver hiervan wist, of geloof je misschien dat de schrijver spiritueel geïnspireerd was door iets of iemand met meer kennis van zaken? Het is ook een selffulfilling prophecy, want jij geeft er net die betekenis aan die je zelf graag wilt lezen, toevallig... Ik hoop dat je dit inziet! Je bent vrij om er zo over te denken, maar dit is niet wat een vrijdenker doet.

Wat jij doet is erg herkenbaar voor mij, het doet me denken aan iets wat gelovigen doen om hun geloof in een goede God te behouden. Ze interpreteren dubieuze teksten zo dat er alleen nog maar iets moois overblijft, maar negeren de vaak letterlijk bedoelde betekenis ervan.
The assumption that any statistical deviation from chance is evidence for anything supernatural is highly controversial. A deviation from chance is only evidence that either it was a rare, statistically unlikely occurrence that happened by chance, or something was causing a deviation from chance.

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 03 nov 2020 12:13

worteltje schreef:
02 nov 2020 18:34

Wat jij doet is erg herkenbaar voor mij, het doet me denken aan iets wat gelovigen doen om hun geloof in een goede God te behouden. Ze interpreteren dubieuze teksten zo dat er iets moois overblijft, maar negeren de vaak letterlijk bedoelde betekenis ervan.
Een val waar ook een ongelovige gemakkelijk in valt. Zo zie ik je er zelf in vallen wanneer je de Psalmen naar voren haalt als teksten waar wel moois, goeds en wijs uit te halen valt.
Welke flard van een psalm had je op het oog, zou ik erachteraan willen vragen, indien je, zoals je opmerkt, "beschrijvingen over Jahweh die letterlijk bedoeld zijn voor de (voor ons primitieve) lezer" niet meetelt. :wink:
Born OK the first time

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 03 nov 2020 12:34

Rereformed schreef:
03 nov 2020 12:13

Welke flard van een psalm had je op het oog, zou ik erachteraan willen vragen, indien je, zoals je opmerkt, "beschrijvingen over Jahweh die letterlijk bedoeld zijn voor de (voor ons primitieve) lezer" niet meetelt. :wink:
Ach...zo vind ik ook niet alle gedichten van P.C Hooft mooi. Je mag een keuze maken.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

worteltje
Forum fan

Bericht door worteltje » 03 nov 2020 13:57

Rereformed schreef:
03 nov 2020 12:13

Je hebt gelijk, ik had niet iets concreets op het oog, maar had de gedachte dat sommige passages in Psalmen meer op Prediker zouden lijken. Even snel gekeken, maar het lijken allemaal lofzangen naar het opperwezen.
The assumption that any statistical deviation from chance is evidence for anything supernatural is highly controversial. A deviation from chance is only evidence that either it was a rare, statistically unlikely occurrence that happened by chance, or something was causing a deviation from chance.

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 03 nov 2020 14:30

worteltje schreef:
03 nov 2020 13:57
Je hebt gelijk, ik had niet iets concreets op het oog, maar had de gedachte dat sommige passages in Psalmen meer op Prediker zouden lijken. Even snel gekeken, maar het lijken allemaal lofzangen naar het opperwezen.
Prediker is inderdaad een opmerkelijk geschrift. Jammer dat niet met zekerheid kan worden gezegd wanneer het is geschreven, en dat we ook geen antwoord hebben op de vraag of de paar schaarse verwijzingen naar God in het origineel staan of later zijn aangebracht om het geschrift aanvaardbaar te maken om opgenomen te worden in de Joodse canon van gezaghebbende geschriften.

Dit zijn de passages waarvan velen denken dat ze later zijn toegevoegd om de boodschap van Prediker wat te verzachten:
2:26, 3:17, 7:17b, 26b, 11:9b, 12:7b,13,14.
De passages staan in contradictie met de contekst. Mochten ze tot het origineel behoren dan is de schrijver nogal tegenstrijdig, zo niet warhoofdig.
Mochten het latere toevoegingen zijn dan kan men echter spreken van een uniek geval.
Born OK the first time

worteltje
Forum fan

Bericht door worteltje » 03 nov 2020 15:17

Rereformed schreef:
03 nov 2020 14:30

Prediker is inderdaad een opmerkelijk geschrift. Jammer dat niet met zekerheid kan worden gezegd wanneer het is geschreven, en dat we ook geen antwoord hebben op de vraag of de paar schaarse verwijzingen naar God in het origineel staan of later zijn aangebracht om het geschrift aanvaardbaar te maken om opgenomen te worden in de Joodse canon van gezaghebbende geschriften.

Dit zijn de passages waarvan velen denken dat ze later zijn toegevoegd om de boodschap van Prediker wat te verzachten:
2:26, 3:17, 7:17b, 26b, 11:9b, 12:7b,13,14.
De passages staan in contradictie met de contekst. Mochten ze tot het origineel behoren dan is de schrijver nogal tegenstrijdig, zo niet warhoofdig.
Mochten het latere toevoegingen zijn dan kan men echter spreken van een uniek geval.
Interessant! De passages die jij noemt gaan veel over zonde en oordeel, iets wat inderdaad niet lekker loopt met de rest van het verhaal. Ik snap wel dat gedacht wordt dat het toevoegingen kunnen zijn. De laatste verzen van Prediker lijken mij sowieso een toevoeging van iemand die het origineel had en zelfs nog even doodleuk toevoegt dat je je toch maar wel aan de geboden moet houden, iets waar Prediker volgens mij nergens over spreekt.

Ik weet het weer, ik bedoelde Spreuken ipv. Psalmen. Te lang de Bijbel niet gelezen...

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 03 nov 2020 16:25

worteltje schreef:
03 nov 2020 15:17
Ik weet het weer, ik bedoelde Spreuken ipv. Psalmen. Te lang de Bijbel niet gelezen...
Ja! Spreuken heeft soms tijdloze wijsheden, die je nog steeds in spreekwoorden tegenkomt: "Hoogmoed komt voor de val".

Ook hier wordt men echter verbazend veelvuldig met onwaarheden bestookt ("Wie de weg van Jahweh veracht, zal sterven", "Ontzag voor Jahweh beschermt je leven, je kunt rustig gaan slapen, er overkomt je niets.").
Born OK the first time

Plaats reactie