Culturele uitingen en omgangsvormen

Discussies over de Islam.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Maria
Moderator

Culturele uitingen en omgangsvormen

Bericht door Maria » 15 nov 2018 10:50

Handdruk weigeren
door Anton van Hooff
Een andere manier van mensen confronteren met hun eigen gedrag is het spiegelen ervan.
De Gelderse regionale welzijnsorganisatie Sterker had een medewerker die bekend maakte dat hij wegens zijn geloof voortaan vrouwen geen hand meer zou geven. Na rijp beraad besloot de leiding dit weigeren toe te staan.

Als alle mannen uit de werkomgeving voortaan weigeren hem een hand te geven, zal iemand uit een cultuur van uitbundig handdrukken onder mannen, beseffen dat hij zich buiten de samenleving plaats waarin hij nu heeft te leven.

Als ik weer eens in een discussiepanel zit samen met een hoofddoekdraagster, zal ik mijn (schaarse) haar ook bedekken. Zij krenkt mij door ervan uit te gaan dat ik op haar schedeldos geil, wel dan toon ik dat ik ‘respect’ heb voor haar onbeheersbare hormonen.
Geniaal.
Ik denk, dat dit een betere uitwerking zal hebben op het erover nadenken, waar je als gelovige mee bezig bent.

Met geboden en verboden is de doorsnee mens maar al te bekend.
Hij zal zijn prioriteiten leggen bij diegene, waarvan hij gelooft het meeste macht te hebben.
Of naast zich neerleggen als hij gelooft, dat er niemand is die zijn verhaal komt halen.
In het geval van een gelovige zal dat zijn bij wat hij denkt dat hun god is.
Maar vooral verwoord door notabelen binnen hun gemeenschap.
Het waarom ervan wordt aangenomen als een dogma, waardoor het gebod of verbod zijn reden heeft gekregen en waardoor het boven alles wordt gesteld.

Bij het belachelijk maken en verbieden, zal de groep zich bundelen, zich isoleren en zich gesteund en standvastiger voelen worden.
Ook bekend bij christelijk gelovigen, waarbij meisjes zomer en winter een rok moeten dragen.
Deze meisjes en later de vrouwen, zullen bij elkaar klitten en zo samen weerstand kunnen bieden aan "de wereldse machten".
Worden ze uit hun groep gehaald, persoonlijk benaderd en geconfronteerd met het waarom ervan, dan zullen ze daar zelf over na kunnen gaan denken.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

vegan-revolution
Superposter

Re: Culturele uitingen en omgangsvormen

Bericht door vegan-revolution » 23 nov 2018 12:23

Er kan hiermee ook een andere reactie ontstaan. Namelijk de bevestiging dat niet-moslims nog gekker en minderwaardiger zijn dan eerder werd verondersteld, waardoor de verwijdering alleen maar groter wordt in plaats van een beoogde toenadering.
Denken "wij zijn beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 23 nov 2018 12:49

vegan-revolution schreef:
23 nov 2018 12:23
Namelijk de bevestiging dat niet-moslims nog gekker en minderwaardiger zijn dan eerder werd verondersteld, ..............
Kan idd.
Maar voor mij een volkomen irrationele gedachte, daar het alleen maar een spiegel is die wordt voorgehouden.
Dat kan iedereen van verre zien.

Daarbij denk ik niet, dat dit het erger maakt in de reacties van de laatste tijd.
Het zet wel aan tot nadenken bij bepaalde acties naar de ander toe.
Waarom doet men wat men doet en waarom reageert de ander zoals hij reageert
En meer kunnen we bij de polarisaties van de laatste tijd blijkbaar niet verwachten.

Alleen even pas op de plaats en nadenken met de gedachte hoe ons gedrag overkomt op de ander en ook reacties uitlokt, hopende op een:
"Waar zijn we in vredesnaam mee bezig? "

Dit zou ik de handenweigeraars willen voorhouden:
Als wij op deze manier willen zijn waarvoor we staan, dan zullen we ook moeten accepteren dat de ander daarop gaat reageren.
En wel met exact hetzelfde, als waar wij staan met onze overtuigingen.

Kan men dat niet, dan is er idd. geen winst in de toenaderingspogingen, maar mi. zeker ook geen verlies.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Petra
Bevlogen

Bericht door Petra » 26 nov 2018 05:22

vegan-revolution schreef:
23 nov 2018 12:23
Er kan hiermee ook een andere reactie ontstaan. Namelijk de bevestiging dat niet-moslims nog gekker en minderwaardiger zijn dan eerder werd verondersteld, waardoor de verwijdering alleen maar groter wordt in plaats van een beoogde toenadering.

Hij zal zich misschien bedenken dat in vele culturen zoveel verschillende begroetingsuitingen zijn. En zich misschien afvragen waarom mensen die onhygiënische handschudderij zo op prijs lijken te stellen terwijl ze niet eens fatsoenlijk met hem communiceren maar liever in het geniep achterbakse plannetjes bekokstoven.

Het lijkt daardoor vnl iets te zeggen over de bedrijfscultuur en omgangsvormen binnen dat bedrijf.
Natuurlijk snappen alle andere collega’s daardoor dat ze ook in het geniep besproken worden en elk moment zelf de klos kunnen zijn, dat vinden ze dan wel vervelend, dat is helaas de consequentie van zo'n cultuur.
“Men and women are learning animals. If you do not see what they have learned, you're blind. They are creatures ever changing, ever improving, ever expanding their vision and the capacity of their hearts."
― Anne Rice, The Vampire Chronicles

Plaats reactie