Nieuw subforum Boeddhisme en Hindoeïsme?

Discussies over Occultisme, Newage, pantheisme, satanisme, sekten, alpha-cursus, alternatieve geneeswijzen, etc..

Moderator: Moderators

Jagang
Ontoombaar

Re: Nieuw subforum Boeddhisme en Hindoeïsme?

Bericht door Jagang » 17 jul 2011 13:16

collegavanerik schreef:
Jagang schreef:Een subforum "overige religie's/levensbeschouwingen" lijkt me meer dan afdoende.
Je kan niet voor elk bestaand geloofje een nieuw subforum creëren, want dan blijf je aan de gang.
het leuke van boeddhisten en hindoes is dat ze niet te koop lopen met hun religie.
Nee, maar anderen lopen wel te koop met hun religie.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 17 jul 2011 13:22

Jim schreef:Mariakat, de enige reden dat het topic hier staat is omdat dat voor mij als notoir lui varken zijnde het minste werk opleverde bij het afsplitsen. :D
Jim
Daar dacht ik niet eens aan. :D
Voor mij was dat duidelijk :angel12:
Nu je het zegt; Misschien niet voor nieuwkomers?

Het gaat mij om spagettimonsters bij New Age willen plaatsen #-o .
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Yours
Ervaren pen

Bericht door Yours » 17 jul 2011 13:36

Rereformed schreef:Aangezien we al een anemische rubriek Pantheïsme hebben is wellicht de eenvoudigste oplossing daar Hindoeïsme en Boeddhisme aan vast te plakken.
Het lijkt mij een goede oplossing om deze drie te combineren.
Beter een ongelovige die vrede brengt dan een gelovige die angst, haat, dood en verderf zaait.
(I am) Yours

Mypos
Banned

Bericht door Mypos » 17 jul 2011 23:16

karin schreef:Ik heb geen enkel probleem met een onderwer als bijvoorbeeld hindoeïsme of boedhisme, waarom niet? Als het maar geen verzamelbak wordt voor personen als mypos die hun onzin gaan spuien dat ook geen enkel raakvlak heeft met boedhisme of hindoeïsme. Als je het gaat hebben over ruimteschepen en dat mensen die voor goden aanzagen dan valt dat bij mij onder de categorie new age geleuter ;)
Wat ik heb gequote over ruimteschepen en goden kwam uit de bijbel. Heeft inderdaad niks met het hindoeisme en boedhisme te maken.
“The intuitive mind is a sacred gift and the rational mind is a faithful servant. We have created a society that honors the servant and has forgotten the gift.”

siger

Bericht door siger » 18 jul 2011 01:58

Waarom wil men die twee in één subforum verenigen? Is dat op zichzelf al niet een beetje new age? Wat hebben ze anders gemeen?

Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen » 18 jul 2011 02:57

a.r. schreef:Maar wat is het verschil dan? Geleuter is geleuter mi 8*)
Dat weten wij wel maar niet alles lezers zien dat zo.
Els, van ons buurcafé atheisme.eu heeft dat een stuk diplomatieker aangepakt:
Belangwekkende Maar Door De Wetenschap Ondergewaardeerde Ontdekkingen
Mij interesseert het niet veel, maar eens kijken hoe lang dit topic gaat worden.
De vrijdenkers hier kennende gaat dit nog wel even voort. (Aartsbisschop Reref kaart het vampirisme al aan zie ik... :D)
Wat redelijk opvallend is omdat m.i. Fjedka al in de 2e of 3e reactie in dit topic met de meest voor de hand liggende oplossing aankomt. :roll:
Verder lijkt het me dat men zich hier voornamelijk het liefst druk maakt over het christendom en de islam.
Een afdeling Hindoeïsme gaat denk ik niet lopen, zelfs niet als het Hindoeïstische homo's betreft ben ik bang.
Maak daar maar een categorie van, ik zoek me altijd suf in welk van de 4000+ homotopics iets staat; die staan werkelijk overal verspreid. :D
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna

Maria
Moderator

Re: Reincarnatie

Bericht door Maria » 18 jul 2011 12:01

Fjedka schreef: "Overige religies en levensbeschouwingen" dan maar?
Blijft voor mij de beste titel.
Dan kan er ook nog wat worden samengevoegd.
Zeker als in de te openen topics toch een indicatie gezet wordt in de titel, waarom het gaat.

De praktijk zal dan leren of het nuttig is dat er opgesplits moet worden.

Optimist
Forum fan

Bericht door Optimist » 05 jan 2013 01:44

mag van mij zeker een subforum worden, sinds de aziatische religies een stuk anders werken dan de abrahamitische. En new age bouwt er een beetje op voort, sektes heb je overal dus niet relevant, en occultisme/paganisme valt samen met new age en sommige sektes meer onder de noemer 'nieuwe religieuze bewegingen'. Dus ik denk dat je er beter 2 kan maken en deze opheffen:
- Nieuwe religieuze bewegingen
- Hindoeisme en Boeddhisme
Worf: I prefer Klingon beliefs.
Kira: I suppose your gods aren't as cryptic as ours.
Worf: Our gods are dead. Ancient Klingon warriors slew them a millennia ago. They were more trouble then they were worth.

Ik ben
Forum fan

Bericht door Ik ben » 23 dec 2013 10:28

siger schreef:Waarom wil men die twee in één subforum verenigen? Is dat op zichzelf al niet een beetje new age? Wat hebben ze anders gemeen?
Nog minder dan het christendom en de islam.
Het boeddhisme dat geen religie is, al wordt het in sommige landen haast wel, of eigenlijk helemaal als religie beleefd en beschouwd.
Bepaalde delen van het boeddhisme zou ik best besproken zien worden in een apart sub forum. Maar ik ben nog maar weer net hier dus het is aan anderen daarover te beslissen.
Niet weten wordt zelden openlijk beleden.
Vaak is het een goed bewaard geheim, bedekt met de mantel der wijsheid.
Alleen herkenbaar voor de goede verstaander.
Alsof het eigenlijk een schande is om niet te weten.
Maar dat is het helemaal niet.
Integendeel
Niet weten is de rode draad van ons bestaan.
.

collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik » 23 dec 2013 11:42

Ik ben schreef:
siger schreef:Waarom wil men die twee in één subforum verenigen? Is dat op zichzelf al niet een beetje new age? Wat hebben ze anders gemeen?
Nog minder dan het christendom en de islam.
Het boeddhisme dat geen religie is, al wordt het in sommige landen haast wel, of eigenlijk helemaal als religie beleefd en beschouwd.
Bepaalde delen van het boeddhisme zou ik best besproken zien worden in een apart sub forum. Maar ik ben nog maar weer net hier dus het is aan anderen daarover te beslissen.
"In de antropologie wordt Boeddhisme wel degelijk als een atheïstische religie beschouwd. Vooral de Theravada vorm. Ook Taoïsme en Confucianisme zijn overigens religies zonder goden. In de praktijk wordt de Boeddha echter als een god vereerd. Ik denk dat dit soort essentialistische indelingen vruchteloos zijn omdat je oneidnig kunt discussieren over wat de essentie van een religie is (al dan niet geloven in god bijv.). Je zult dan eerst moeten definieren wat een god is enz. enz."

(Wikipedia)

en tibetaanse lamaisten zijn ook boeddhist
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.

Ik ben
Forum fan

Bericht door Ik ben » 23 dec 2013 12:29

collegavanerik schreef:
"In de antropologie wordt Boeddhisme wel degelijk als een atheïstische religie beschouwd. Vooral de Theravada vorm. Ook Taoïsme en Confucianisme zijn overigens religies zonder goden. In de praktijk wordt de Boeddha echter als een god vereerd. Ik denk dat dit soort essentialistische indelingen vruchteloos zijn omdat je oneidnig kunt discussieren over wat de essentie van een religie is (al dan niet geloven in god bijv.). Je zult dan eerst moeten definieren wat een god is enz. enz."

(Wikipedia)

en tibetaanse lamaisten zijn ook boeddhist
Ik bedoel eigenlijk een sub forum over alleen de filosofieën op basis van de vedanta waarbij weleens het woord god/geest/spiritualiteit en 'wonderen' worden gebruikt, maar waar door westerse leraren ook gewoon de termen "energie, bewustzijn, denkgeest etc." voor gebruiken.
In de oosterse oude sferen is er nooit zo'n sterke scheiding tussen religie en filosofie geweest, dat heeft de filosofie natuurlijk ook beïnvloed.

Ik ben niet religieus, daar heb ik 42 jaar geleden afstand van genoemen met de nodige problemen, maar met de a-dvaita vedanta is mijn kijk op mijzelf in deze wereld helemaal veranderd en leer ik veel beter om te gaan met wat ik eerder problemen noemde.

:angel12: klinkt trouwens wel aardig religieus, maar dat is het echt niet. Wel ben ik bij een paar sessies van een paar leraren geweest waar ik nooit meer heen zal gaan, daar die groepjes hun veiligheid en zekerheid weer zoeken in hun kleine "gemeentetje" met goeroe als voorganger die weer op een voetstuk staat en het over "de verlichting" als grote doel hebben.
Integendeel
.

Guustaaf
Forum fan

Bericht door Guustaaf » 23 dec 2013 16:16

Hoi Ik ben.
Nu je de advaita vedanta noemt, meen ik je nick name ook te begrijpen. Dat verband is er?
Existence is not a problem to be solved, it is a mystery to be lived. And you should perfectly be aware what the difference is between a mystery and a problem.

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 23 dec 2013 16:34

Ik ben schreef: Ik bedoel eigenlijk een sub forum over alleen de filosofieën op basis van de vedanta waarbij weleens het woord god/geest/spiritualiteit en 'wonderen' worden gebruikt, maar waar door westerse leraren ook gewoon de termen "energie, bewustzijn, denkgeest etc." voor gebruiken.
Als dit je opzet is, dan voldoet ook een topic in het filosofieforum, waarbij je dat duidelijk in de titel aangeeft.
Bijv. zoals Gustaaf dat heeft gedaan met Boeddhisme:
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 44&t=13251" onclick="window.open(this.href);return false;

Je kunt natuurlijk je eigen invulling geven in je openings bericht en in je reacties kun je het zo sturen dat het gaat over wat jij wil.
Meerdere topics met verschillende doelstellingen en aspecten, waar het jou om gaat is ook mogelijk.
Precies als met de andere topics binnen filosofie.
Daar passen denkers uit alle werelddelen en tijden in en ook het effect ervan volgens jou op de hedendaagse mens.

Ik ben
Forum fan

Bericht door Ik ben » 23 dec 2013 16:51

Guustaaf schreef:Hoi Ik ben.
Nu je de advaita vedanta noemt, meen ik je nick name ook te begrijpen. Dat verband is er?
Zou je wel zeggen ja, maar nee met die naam ben ik in januari hier weer ingeschreven, maar een half jaartje geleden ben ik via mijn zoon pas in aanraking gekomen met de de a-dvaita vedanta.
Een mooi klein dingetje dat je gewoon toe-val kunt noemen :wink:
Integendeel
.

Ik ben
Forum fan

Bericht door Ik ben » 23 dec 2013 16:53

Mariakat schreef: Als dit je opzet is, dan voldoet ook een topic in het filosofieforum, waarbij je dat duidelijk in de titel aangeeft.
Bijv. zoals Gustaaf dat heeft gedaan met Boeddhisme:
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 44&t=13251" onclick="window.open(this.href);return false;
OK daar heb je gelijk in, was me nog niet op die wijze opgevallen.
Integendeel
.

Plaats reactie