Nieuw subforum Boeddhisme en Hindoeïsme?

Discussies over Occultisme, Newage, pantheisme, satanisme, sekten, alpha-cursus, alternatieve geneeswijzen, etc..

Moderator: Moderators

Yours
Ervaren pen

Nieuw subforum Boeddhisme en Hindoeïsme?

Bericht door Yours » 15 jul 2011 20:10

Gezien het bezwaar van maartje richt ik hierbij het verzoek aan het moderatie-team om een nieuwe rubriek onder Discussies te starten onder de naam
'Boeddhisme en Hindoeïsme'.
Binnen deze stromingen wordt reïncarnatie als normaal beschouwd.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Reincarnatie" onclick="window.open(this.href);return false;
http://nl.wikipedia.org/wiki/Boeddhisme" onclick="window.open(this.href);return false;
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hindoeisme" onclick="window.open(this.href);return false;
Beter een ongelovige die vrede brengt dan een gelovige die angst, haat, dood en verderf zaait.
(I am) Yours

Jinny

Re: Reincarnatie

Bericht door Jinny » 15 jul 2011 20:18

Vind je het erg indien we het over de vakanties heen tillen?
Als het hele team weer compleet is.

Ter info aan iedereen, het bestaan van dit topic is alleen om de meningen te peilen.
Na de vakanties pakken we als team de reacties samen en nemen we een beslissing.

Fjedka
Bevlogen

Bericht door Fjedka » 15 jul 2011 20:20

yours schreef:Gezien het bezwaar van maartje richt ik hierbij het verzoek aan het moderatie-team om een nieuwe rubriek onder Discussies te starten onder de naam
'Boeddhisme en Hindoeïsme'.
Tuurlijk. Meteen ook maar een rubriek Taoïsme, Zoroastrisme, Polytheïsme (of is dat te algemeen? Opsplitsen maar in Grieks pantheon, Germaans pantheon, Egyptisch pantheon..), Animisme en FSMisme.

En dan mis ik er nog een paar..

"Overige religies" is misschien beter, alhoewel Taoïsme en Confucianisme bijvoorbeeld niet echt onder het kopje religie vallen. "Overige religies en levensbeschouwingen" dan maar?

Of: "Overig (bij)geloof"? :D
Hij die denkt god te kennen, werpe de eerste steen.

Yours
Ervaren pen

Bericht door Yours » 15 jul 2011 22:29

Jim schreef:Vind je het erg indien we het over de vakanties heen tillen?
Nee, daar heb ik geen bezwaar tegen.

Naar aanleiding van het bericht van Fjedka heb ik Wikipedia geraadpleegd.
Na christendom (2,1 miljard volgelingen) en islam (1,5 miljard aanhangers) staat het
hindoeïsme (met 900 miljoen) op plaats 3 qua grootte.
Op plaats 4 staat de chinese traditionele religie waaronder het taoisme en confusianisme 'vallen', met 394 miljoen aanhangers.
Daarna volgt het boeddhisme op plaats 5 met ruim 375 miljoen mensen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Wereldreligie" onclick="window.open(this.href);return false;

“Hindoeïsme, Boeddhisme en overige levensbeschouwingen” lijkt mij, alles in aanmerking genomen, een goede naam voor de nieuwe rubriek.
Beter een ongelovige die vrede brengt dan een gelovige die angst, haat, dood en verderf zaait.
(I am) Yours

Fjedka
Bevlogen

Bericht door Fjedka » 16 jul 2011 00:40

Yours schreef:“Hindoeïsme, Boeddhisme en overige levensbeschouwingen” lijkt mij, alles in aanmerking genomen, een goede naam voor de nieuwe rubriek.
Ik wens een onderscheid te maken tussen levensbeschouwingen en na de doodsbeschouwingen.
Dat helpt m.i. al een hoop bij het rubriceren van beschouwingen allerhande.

a.r.

Bericht door a.r. » 16 jul 2011 00:43

Fjedka schreef:
"Overig (bij)geloof"? :D =D>

karin
Forum fan

Bericht door karin » 16 jul 2011 00:55

Gelul in de ruimte :D
I dare you God to challenge me. On these wild and stormy seas. A spirit spoke, a spirit cursed this ship. To dwell eternaly. Across the seven seas, she dwells eternally. Help me, join me. On my endless voyage.

a.r.

Bericht door a.r. » 16 jul 2011 01:21

Ook leuk :lol: , maar dat geldt voor alle (bij)geloof!

Fjedka
Bevlogen

Bericht door Fjedka » 16 jul 2011 01:29

a.r. schreef:
Fjedka schreef:
"Overig (bij)geloof"? :D =D>
Vooralsnog uiteraard. Ik sta open voor bewijs van het tegendeel.
Ik wens natuurlijk niet onwetenschappelijk over te komen.

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 16 jul 2011 13:44

Yours schreef:
Jim schreef:Vind je het erg indien we het over de vakanties heen tillen?
Nee, daar heb ik geen bezwaar tegen.

Naar aanleiding van het bericht van Fjedka heb ik Wikipedia geraadpleegd.
Na christendom (2,1 miljard volgelingen) en islam (1,5 miljard aanhangers) staat het
hindoeïsme (met 900 miljoen) op plaats 3 qua grootte.
Op plaats 4 staat de chinese traditionele religie waaronder het taoisme en confusianisme 'vallen', met 394 miljoen aanhangers.
Daarna volgt het boeddhisme op plaats 5 met ruim 375 miljoen mensen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Wereldreligie" onclick="window.open(this.href);return false;

“Hindoeïsme, Boeddhisme en overige levensbeschouwingen” lijkt mij, alles in aanmerking genomen, een goede naam voor de nieuwe rubriek.
Ik vind dat Yours een heel belangrijk punt heeft.
3 900.000.000
4 400.000.000 bijna
5 400.000.000 bijna
Samen voor gelovigen in reïncarnatie goed voor een schatting van 1.700.000.000 gelovigen.

Ik kan dit beslist niet als onderdeel van New Age en sektarisme zien.
Deze zijn er eerder een gevolg van.

De indeling met chistendom en islam is waarschijnlijk gemaakt, omdat hiervoor de meeste inzendingen te verwachten waren, maar de groep oosterse religies en levensbeschouwingen is samen goed voor een groot deel van de wereldbevolking.
Ook al lijken het voor de meeste leden hier ver van mijn bed religies, ze zijn wel degelijk langzamerhand een deel van het westerse denken aan het beïnvloeden.
En dat zal in de toekomst zeker niet minderen.
Niet alleen de reïncarnatie, maar ook de oosterse filosofie in het algemeen, buiten het boeddhisme, het veel oudere Confucianisme, Taoïsme.

Onder "overige" kunnen de oude en nieuwere natuurgodsdiensten vallen, waarvan de filosofie erachter ook steeds meer intrede doet in het westen.

Zolang er niet zoveel inzendingen zijn, kan het wat mij betreft ook gekoppeld worden.
Oosterse en overige religies en levensfilosofieën.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Mypos
Banned

Re: Nieuw subforum Boeddhisme en Hindoeïsme?

Bericht door Mypos » 16 jul 2011 15:08

Goed plan. =D>
“The intuitive mind is a sacred gift and the rational mind is a faithful servant. We have created a society that honors the servant and has forgotten the gift.”

Cluny
Banned

Bericht door Cluny » 16 jul 2011 15:22

Ik stem tegen.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.

Luck
Ervaren pen

Bericht door Luck » 16 jul 2011 15:26

Een subforum voor overige religies is inderdaad geen slecht idee.
Wanneer de kokende bol afkoelt, wordt de vurige magma bedekt met een vaste,onbeweeglijke korst- het dogma. Wat tot dogma verheven is, kan niet meer doen ontvlammen,verwarmt alleen nog- is even later zo goed als koud.Totdat een nieuwe ketterij de korst van het dogma doet exploderen, hoe hecht en solide ook.

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 16 jul 2011 17:18

Het gaat er niet zozeer om hoeveel volgelingen een religie wereldwijd heeft, als wel of er draagvlak hier op het forum is om erover te discussiëren.

karin
Forum fan

Bericht door karin » 16 jul 2011 18:02

Maar moeten we het dan ook gaan hebben over ruimteschepen zoals Mypos? Dat heeft weinig te maken met Boedhisme of Hindoeïsme maar wel met new age geleuter.....
I dare you God to challenge me. On these wild and stormy seas. A spirit spoke, a spirit cursed this ship. To dwell eternaly. Across the seven seas, she dwells eternally. Help me, join me. On my endless voyage.

Plaats reactie