occultisme is geen new age

Discussies over Occultisme, Newage, pantheisme, satanisme, sekten, alpha-cursus, alternatieve geneeswijzen, etc..

Moderator: Moderators

F001
Banned

occultisme is geen new age

Bericht door F001 » 24 aug 2010 20:53

Occultisme wordt vaak ten onrechte in verband gebracht met paranormale zweverigheid of met new-age. Occultisme heeft ook niets van doen met magische praktijken. (wat louter een psychische aangelegenheid is) Occultisme is letterlijk de wetenschap van het ongeziene. Onderzoek naar datgene wat buiten onze beperkte vijfzintuiglijke waarneming valt. Hede ten dage biedt de technologische vooruitgang ons die extra ogen en ogen die verder kunnen kijken dan onze vijfzintuiglijke wijze van waarneming. Kosmologie en de sub-atomaire deeltjesfysica legde al verborgen werelden bloot die eerder voor onze ogen gesloten bleek. In feite spreek je dan over occultisme. Newton die de gevolgtrekking van de ongeziene kracht van de zwaartekrachtwerking bestudeerde zou je in principe een occultist mogen noemen. Dus occultisme is geen new-age vermaak en allesbehalve sektarisch te noemen.

Joe Hn
Bevlogen

Re: occultisme is geen new age

Bericht door Joe Hn » 24 aug 2010 21:05

Elektra ...?
Infrarood?
Remember kids, fly, fear, fall, flare, fight, forgive, find out. Always remember.

Variform
Banned

Bericht door Variform » 24 aug 2010 21:25

Joe Hn schreef:Elektra ...?
Infrarood?
Als je het wetenschappelijk kunt definiëren, dan is het al geen occultisme meer...
She makes her own cross and she
Hangs there for all the world to see
She makes her own cross as she
Locks up her mind and says I'm free

-- ' Make Your Own Cross' by Flash and the Pan

F001
Banned

Bericht door F001 » 25 aug 2010 06:00

De eerste wetenschappen zou je onder de noemer van occultisme kunnen plaatsen. Zoals de uitvinding van de spectrograaf. Alleen noemen we het nu wetenschap.

Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty » 25 aug 2010 14:15

F001 schreef:Occultisme wordt vaak ten onrechte in verband gebracht met paranormale zweverigheid of met new-age. Occultisme heeft ook niets van doen met magische praktijken. (wat louter een psychische aangelegenheid is) Occultisme is letterlijk de wetenschap van het ongeziene. Onderzoek naar datgene wat buiten onze beperkte vijfzintuiglijke waarneming valt.
Dit lijkt mij iets te simpel gesteld. Occultisme beslaat toch een behoorlijk breder gebied dan wat je hier beweert.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Occultisme
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.

Nietweten en Geweten
Ervaren pen

Bericht door Nietweten en Geweten » 25 aug 2010 16:04

Het verborgene waar het occultisme op duidt is niet in de eerste plaats dat wat verborgen is voor ons aller 5 zintuigen maar op wat door 'ingewijden' wordt verborgen gehouden voor 'niet-ingewijden' en dat staat wèl lijnrecht tegenover wat wetenschapsbeoefening beoogt, namelijk om theorieën in de openbaarheid te brengen zodat ze kunnen worden onderworpen aan kritiek van de gehele gemeenschap van wetenschappers en zonodig op basis van terechte kritiek op fouten kunnen worden verbeterd.

F001
Banned

Bericht door F001 » 26 aug 2010 18:00

Ieder mens is zijn/haar eigen inwijder. Het 'verborgene' betekent in veel gevallen het doorbreken van de illusie die dualiteit wordt genoemd. De fysiologische als psychologische mens denkt duaal en is daardoor beperkt. (zowel redenerend als intuïtief) Inwijding is het doorbreken van die desbetreffende lagen die door occultisten verborgen wordt genoemd.

Inderdaad Kitty, vormt wetenschap slechts een deel van een veel groter verhaal. Ik refereerde juist naar dit voorbeeld om de zweverigheid die rondom het occultisme hangt wat weg te nemen.

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 26 aug 2010 18:32

F001 schreef:) Inwijding is het doorbreken van die desbetreffende lagen die door occultisten verborgen wordt genoemd.
.
Mijn pet duikt hier alvast onder. Kan je eens met een concreet voorbeeld aangeven wat je met bovenstaande zin bedoelde?
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 26 aug 2010 18:41

F001,

Tik hier gewoon heldere zinnen in die iedereen kan volgen, want hier is het juist geen occulte club.
Wanneer de huidige inwijding weinig meer zou inhouden dan dat de kandidaat beseft dat dualisme uitnodigt tot het handhaven van illusies, dan zou ik je kunnen begrijpen zoals je bedoelt.

Maar dat smaakt me teveel naar gissen.
Wees eens lekker helder en geef aan of het alleen jouw inzicht of een algemener gedeelde betreft en wat het inhoudt.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

F001
Banned

Bericht door F001 » 26 aug 2010 19:53

Lijkt me toch vrij helder. Inwijding is deels bewustwording en groei. Echter de mens denkt beperkt binnen zijn redenerende en intuïtieve vermogens. Zo bestaat er geen eenduidig antwoord wie en wat we daadwerkelijk zijn, binnen de reikweidte van het eigen denken en beleving. Wat is de zin van het bestaan en waar draait het mysterie van leven en dood eigenlijk om? Zoveel verschillende meningen en geloofsopvattingen, maar nergens geen enkele eenduidige bewijsvoering. Dus me dunkt dat er genoeg verborgen blijft voor de daadwerkelijk geïnteresseerde onderzoeker, ongeacht we die nu levensfilosoof, kunstenaar, arbeider, vader-moeder, occultist of wetenschapper noemen.

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 27 aug 2010 09:44

F001,
In die zin blijft er dus alleen het besef over dat ieder individu kan weten een hele boel niet te weten, laat staan persoonlijk te verklaren.
Nou en? Dat is toch niet zo opzienbarend?
Maar wel een beetje dun als dat in de grond de betekenis van "het occulte" met evt. inwijding zou zijn.
R.
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 27 aug 2010 12:11

F001 schreef:Lijkt me toch vrij helder. Inwijding is deels bewustwording en groei. Echter de mens denkt beperkt binnen zijn redenerende en intuïtieve vermogens. Zo bestaat er geen eenduidig antwoord wie en wat we daadwerkelijk zijn, binnen de reikweidte van het eigen denken en beleving. Wat is de zin van het bestaan en waar draait het mysterie van leven en dood eigenlijk om? Zoveel verschillende meningen en geloofsopvattingen, maar nergens geen enkele eenduidige bewijsvoering. Dus me dunkt dat er genoeg verborgen blijft voor de daadwerkelijk geïnteresseerde onderzoeker, ongeacht we die nu levensfilosoof, kunstenaar, arbeider, vader-moeder, occultist of wetenschapper noemen.
Echter de mens denkt beperkt binnen zijn redenerende en intuïtieve vermogens.
volgens mij is een verstandig mens bij uitstek in staat om andermans redeneringen eigen te maken als deze meer hout snijden. Ik heb de zwaartekrachtwetten niet zelf bedacht maar vind ze voorlopig prima om mijn gebrekkige zweefvermogen te verklaren.
Zo bestaat er geen eenduidig antwoord wie en wat we daadwerkelijk zijn, binnen de reikweidte van het eigen denken en beleving.
We zijn primaten met alles wat daar bij hoort.
Wat is de zin van het bestaan en waar draait het mysterie van leven en dood eigenlijk om?
Er is geen zin en dood is dood.

Volgens mij ben ik al behoorlijk op weg om een ingewijde te worden. :)
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

Raven
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Raven » 27 aug 2010 18:04

F001 schreef:Occultisme wordt vaak ten onrechte in verband gebracht met paranormale zweverigheid of met new-age. Occultisme heeft ook niets van doen met magische praktijken. (wat louter een psychische aangelegenheid is) Occultisme is letterlijk de wetenschap van het ongeziene. Onderzoek naar datgene wat buiten onze beperkte vijfzintuiglijke waarneming valt. Hede ten dage biedt de technologische vooruitgang ons die extra ogen en ogen die verder kunnen kijken dan onze vijfzintuiglijke wijze van waarneming. Kosmologie en de sub-atomaire deeltjesfysica legde al verborgen werelden bloot die eerder voor onze ogen gesloten bleek. In feite spreek je dan over occultisme. Newton die de gevolgtrekking van de ongeziene kracht van de zwaartekrachtwerking bestudeerde zou je in principe een occultist mogen noemen. Dus occultisme is geen new-age vermaak en allesbehalve sektarisch te noemen.
Weet je hoevaak ik geprobeerd heb om ze dat hier duidelijk te maken ?
Occult betekend letterlijk verborgen , maarja
http://www.merlinscave.tk

As above, so below

F001
Banned

Bericht door F001 » 27 aug 2010 19:34

Raven schreef
Weet je hoevaak ik geprobeerd heb om ze dat hier duidelijk te maken ?
Occult betekend letterlijk verborgen , maarja
Geeft niks, hoor! :wink: Ik probeerde alleen duidelijk te maken dat occultisme geen new-age achtige zweverigheid hoeft te zijn. Dualisme betekent denken in eigen hokjes van waarheid. (misschien zelfs gelóven dat het de enige waarheid betreft) Een occultist onderzoekt datgene voorbij het dualistische denkpatroon.

siger

Bericht door siger » 27 aug 2010 19:49

Enige kans dat V1 terug opengesteld wordt?

Plaats reactie