Hahnemann, toverdokter? De onzin van homeopathie

Discussies over Occultisme, Newage, pantheisme, satanisme, sekten, alpha-cursus, alternatieve geneeswijzen, etc..

Moderator: Moderators

pallieter
Bevlogen

Re: Hahnemann, toverdokter? De onzin van homeopathie

Bericht door pallieter » 12 aug 2014 13:11

Syamsu toch,

Hoe kinine werkt is totaal onbelangrijk om te onderzoeken of het werkt. Feit blijft dat wetenschappers reeds honderden keren via dubbelblind onderzoek hebben aangetoond dat als kinine neemt tegen malaria je geneest en als je een placebo neemt of homeopathie neemt je niet geneest van malaria. Een dubbelblind onderzoek naar de werking van een medicijn zegt niets maar dan ook niets over hoe dat medicijn zou werken.

Van heel veel medicijnen weten we totaal niet waarom of hoe het werkt. We weten alleen dat het werkt en wat de bijwerkingen zijn. Van homeopathie weten dan ook enkel dat het niet werkt. En dat is voldoende.
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov

Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine » 12 aug 2014 14:08

syamsu schreef: Jij vergist jezelf, jij hebt impliciet veronderstelt dat kinine direct de malaria parasiet bestrijd. Dat moet je maar aantonen dan.
Je lijkt hier te suggereren, dat kinine niet werkt door bestrijding (doden) van de parasiet. Dat is in tegenspraak tot wat de medische wetenschap beweert en meent aangetoond te hebben.

Heb je hierover gepubliceerd in vakbladen, zo ja waar kan ik het vinden? Zo nee, kan ik je studie inzien? Volgt er dan binnenkort een publicatie?
Despite the high cost of living.....
it remains popular.

syamsu
Geregelde verschijning

Bericht door syamsu » 12 aug 2014 15:48

Vilaine schreef:
syamsu schreef: Jij vergist jezelf, jij hebt impliciet veronderstelt dat kinine direct de malaria parasiet bestrijd. Dat moet je maar aantonen dan.
Je lijkt hier te suggereren, dat kinine niet werkt door bestrijding (doden) van de parasiet. Dat is in tegenspraak tot wat de medische wetenschap beweert en meent aangetoond te hebben.

Heb je hierover gepubliceerd in vakbladen, zo ja waar kan ik het vinden? Zo nee, kan ik je studie inzien? Volgt er dan binnenkort een publicatie?
...geen van jullie kan normaal doen heh? Hoe kinine precies werkt is onduidelijk.

Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine » 12 aug 2014 16:28

Hoe kinine de parasiet bestrijdt is niet precies duidelijk. Dat kinine de parasiet bestrijdt is wel aangetoond. Jij beweerde impliciet, dat dat niet zo was. Nu ontwijk je het antwoord weer door te antwoorden op hoe. Je bent daar ook al door anderen op gewezen. Je doet geregeld uitspraken in strijd met wat de wetenschap zegt. Mag ik dan vragen naar je studie daaromtrent? Je zuigt het toch niet uit je duim?
Despite the high cost of living.....
it remains popular.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 12 aug 2014 16:33

syamsu schreef:
Vilaine schreef:

...geen van jullie kan normaal doen heh? Hoe kinine precies werkt is onduidelijk.
Als ik het goed begrijpt doodt dit alkaloide toch echt de parasiet, of dat door de alkalische eigenschappen komt zou ik niet weten. Inmiddels zijn er ook andere middelen, zie wikepedia tegen malaria.

Wel frappant dat kinine door de Jezuieten in omloop is gebracht.
Ik wens u alle goeds

syamsu
Geregelde verschijning

Bericht door syamsu » 12 aug 2014 16:51

Vilaine schreef:Hoe kinine de parasiet bestrijdt is niet precies duidelijk. Dat kinine de parasiet bestrijdt is wel aangetoond. Jij beweerde impliciet, dat dat niet zo was. Nu ontwijk je het antwoord weer door te antwoorden op hoe. Je bent daar ook al door anderen op gewezen. Je doet geregeld uitspraken in strijd met wat de wetenschap zegt. Mag ik dan vragen naar je studie daaromtrent? Je zuigt het toch niet uit je duim?
Daar lijkt het op ja dat kinine direct de parasiet dood. Maar ik heb de indruk dat er best veel tijd en geld is besteed aan het onderzoeken ervan, en als dan het antwoord niet wordt gevonden, dan blijft het dus nadrukkelijk open.

pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter » 12 aug 2014 17:12

Daar lijkt het op ja dat kinine direct de parasiet dood. Maar ik heb de indruk dat er best veel tijd en geld is besteed aan het onderzoeken ervan, en als dan het antwoord niet wordt gevonden, dan blijft het dus nadrukkelijk open.
So what? Het werkt verdorie en dat kan je niet zeggen van homeopathie.

Ik neem lithium en amfetamines en bètablokkers en calciumblokkers en anti epiletica en slaaphormoon en... Tegen clusterhoofdpijn zonder dat men zelfs weet wat clusterhoofdpijn is laat staan waarom die cocktail een effect heeft. We weten enkel dat er een effect is.
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov

syamsu
Geregelde verschijning

Bericht door syamsu » 12 aug 2014 21:01

pallieter schreef:
So what? Het werkt verdorie en dat kan je niet zeggen van homeopathie.

Ik neem lithium en amfetamines en bètablokkers en calciumblokkers en anti epiletica en slaaphormoon en... Tegen clusterhoofdpijn zonder dat men zelfs weet wat clusterhoofdpijn is laat staan waarom die cocktail een effect heeft. We weten enkel dat er een effect is.
Homeopathie is wel bewezen, binnen redelijke marges. Homeopathie heeft iets te maken met hoe dingen zich vrij gedragen ipv gedwongen tot een uitkomst door een oorzaak, dus met vrijheid kun je wisselende resultaten verwachten. Je moet toch je kennis biihouden over hoe dingen in vrijheid tot stand komen, de wetenschap vind vrijheid doorgaans geeneens echt. Je moet die kennis zelf naar redelijkheid invullen, omdat de wetenschap niet ontwikkeld is op dit punt. Ik denk dat alle mensen die vrijheid echt vinden, vinden homeopathie wel goed, en alle mensen die vrijheid niet echt vinden, of er intellectueel eigenlijk alleen maar aan zitten te twijfelen ipv kennis op te bouwen, die vinden homeopathie slecht. Dat is volgens mij de achtergrond van de homeopathiestrijd.

pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter » 12 aug 2014 21:04

Homeopathie is wel bewezen, binnen redelijke marges.
Je plaat blijft hangen Syamsu.

Geef mij 1 peer reviewed wetenschappelijk artikel uit google scholar. Je zegt zelf dat ze zo eenvoudig te vinden zijn maar excuseert u mij mijn onkunde: ik vind ze verdorie niet.

Dus alstublieft Syamsu kan je mij toch even helpen, ben niet zo goed blijkbaar in dit internet gedoe.

Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi » 12 aug 2014 21:14

pallieter schreef:
Homeopathie is wel bewezen, binnen redelijke marges.
Je plaat blijft hangen Syamsu.

Geef mij 1 peer reviewed wetenschappelijk artikel uit google scholar. Je zegt zelf dat ze zo eenvoudig te vinden zijn maar excuseert u mij mijn onkunde: ik vind ze verdorie niet.

Dus alstublieft Syamsu kan je mij toch even helpen, ben niet zo goed blijkbaar in dit internet gedoe.
Als dat zo is ben ik hier ook wel benieuwd na. Immer ik gebruik het soms zelf en moet het wetenschappelijk gezien nu met het placebo effect doen. :mrgreen: En dan ga ik nog niet eens naar een homeopath maar naar Dr. Vogel.
Kennis is nog geen wijsheid. Alle wijsheid begint bij een diep ontzag voor de natuur.

pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter » 12 aug 2014 21:18

Als dat zo is ben ik hier ook wel benieuwd na. Immer ik gebruik het soms zelf en moet het wetenschappelijk gezien nu met het placebo effect doen. :mrgreen: En dan ga ik nog niet eens naar een homeopath maar naar Dr. Vogel.
Goed Ingi. :lol:

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 12 aug 2014 21:19

Ingi schreef:En dan ga ik nog niet eens naar een homeopath maar naar Dr. Vogel.
Dr. Vogel is alleen geen Dr., Ingi. :evil3:
Alfred Vogel stond een aantal jaren geleden nog bekend als doctor A. Vogel of ook dr. Vogel. Vogel zou in 1952 een eredoctoraat in botanische studies van de 'universiteit van Californië, Los Angeles' hebben gekregen waardoor hij zich dr.h.c. A. Vogel kon noemen. De instelling die hem het eredoctoraat toekende bestaat al geruime tijd niet meer. Omdat hij geen medicus was maar wel in natuurgeneesmiddelen handelde wekte de benaming dr. Vogel een onterechte associatie. Na een klacht in 1981 bij de Reclame Code Commissie wordt hij en zijn producten geleidelijk aan niet meer als dr. Vogel vermeld. Op 14 oktober 1982 publiceerde Ivo de Wijs in de wetenschapsbijlage van NRC Handelsblad een artikel over deze zaak waarin hij Vogel als kwakzalver kwalificeerde.
Alfred Vogel was lid van de Jehova's getuigen. De Nederlandse tak van het bedrijf (Biohorma) was (destijds) in handen van Nederlandse Jehova's getuigen, met name de familie van mede-oprichter Bolle.[3] Vogel propageerde sommige doctrines van Jehova's getuigen in zijn boek 'De kleine dokter'. In oudere edities kan bijvoorbeeld worden gelezen dat God bloedtransfusie verbood en dat het toch toepassen van deze medische behandeling zou kunnen leiden tot karakterverandering.[4]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Alfred_Vogel" onclick="window.open(this.href);return false;
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

kiks
Bevlogen

Bericht door kiks » 12 aug 2014 21:25

Ter info. Dat "Dr" kan weg. A.Vogel was fysiotherapeut, en Jehova's getuige die beweerde dat bloedtransfusies karakterveranderingen veroorzaakte.

Groet

kiks
Kabouters bestaan niet, maar ze hebben wel rode puntmutsjes.
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;

Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi » 12 aug 2014 21:38

Ik maakte ook een grapje vandaar dat groene geval. Maar ik weet wie Alfred Vogel is. En wat er allemaal geschreven wordt over hem. Niet dat ik het elke keer herlees. Op de website van Vogel zelf wordt uitgelegd naar welke principes hij werkt. Ik gebruikte soms vlak voor het slapen gaan een preparaat met valeriaan en nu het liefst niet meer. Niet omdat het niet "werkt" maar in tegendeel omdat het zo sterk werkt dat ik in de ochtend zo duf als een konijn ben en niet goed wakker kan worden. En vaak ook lichte hoofdpijn kreeg. Ik snap nog niet hoe dat kan als dat alleen maar het placebo effect moet zijn. Dat moet dan al iets anders zijn dan die verdunningen waar hier over gesproken werd. Toch maar verder uitzoeken dan.
Kennis is nog geen wijsheid. Alle wijsheid begint bij een diep ontzag voor de natuur.

kiks
Bevlogen

Bericht door kiks » 12 aug 2014 21:43

Ingi schreef:Ik maakte ook een grapje vandaar dat groene geval.
Excuus. Gemist.

Groet

kiks
Kabouters bestaan niet, maar ze hebben wel rode puntmutsjes.
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie