Paranormaal therapeut

Discussies over Occultisme, Newage, pantheisme, satanisme, sekten, alpha-cursus, alternatieve geneeswijzen, etc..

Moderator: Moderators

Chris H
Forum fan

Re: Paranormaal therapeut

Bericht door Chris H » 30 jun 2010 17:00

maartje schreef:En waarom wordt er gevraagd of je er wel of niet in gelooft, maar wordt er nooit gevraagd of iemand in de moderne medische wetenschap "gelooft"?
1. het is pertinent niet waar dat die vraag nooit gesteld wordt, dat wordt heel vaak gedaan.

2. Je zet hier een schoolvoorbeeld van een vals dilemma op, een schijnkeuze die heel vaak opgezet wordt:
'als je kritisch bent over homeopathie ben je DUS voor alle aspecten van de gewone geneeskunde'; vergelijk dat met:
'als je tegen geweld tegen de Palestijnen bent ben je voor het geweld dat door een aantal Palestijnen wordt gepleegd';
'als ik van jou niet mag zeggen dat alle marokkaantjes crimineel zijn dan ben jij zo'n theedrinker, een dhimmi';
'als je niet voor me bent dan ben je tegen me';
enzovoort.

maartje
Forum fan

Bericht door maartje » 30 jun 2010 18:43

Chris H schreef:
maartje schreef:En waarom wordt er gevraagd of je er wel of niet in gelooft, maar wordt er nooit gevraagd of iemand in de moderne medische wetenschap "gelooft"?
1. het is pertinent niet waar dat die vraag nooit gesteld wordt, dat wordt heel vaak gedaan.

2. Je zet hier een schoolvoorbeeld van een vals dilemma op, een schijnkeuze die heel vaak opgezet wordt:
'als je kritisch bent over homeopathie ben je DUS voor alle aspecten van de gewone geneeskunde'; vergelijk dat met:
'als je tegen geweld tegen de Palestijnen bent ben je voor het geweld dat door een aantal Palestijnen wordt gepleegd';
'als ik van jou niet mag zeggen dat alle marokkaantjes crimineel zijn dan ben jij zo'n theedrinker, een dhimmi';
enzovoort.
Je doet me heel erg denken aan een moslim die een regeltje uit de bijbel citeert om aan te geven dat de hele bijbel plus joden- en christendom derhalve niet kan deugen.

Als je goed leest heb ik geen ode aan het alternatieve neergezet. Alleen vraagtekens geplaatst bij de hetze die er tegen dat gebied aan de gang is.
Gelieve offtopicberichten zoals op mij persoonlijk gericht commentaar alleen via PB's te spuien.

JanC
Ervaren pen

Bericht door JanC » 30 jun 2010 18:48

maartje schreef:[…] Alleen vraagtekens geplaatst bij de hetze die er tegen dat gebied aan de gang is.
Hetze? Van Dale zegt: "het·ze de; v -s campagne om haat op te wekken". Zeggen dat iets niet werkt en niet kan werken is geen campagne om haat op te wekken.
Ni dieu, ni maître.

maartje
Forum fan

Bericht door maartje » 30 jun 2010 20:36

JanC schreef:
maartje schreef:[…] Alleen vraagtekens geplaatst bij de hetze die er tegen dat gebied aan de gang is.
Hetze? Van Dale zegt: "het·ze de; v -s campagne om haat op te wekken". Zeggen dat iets niet werkt en niet kan werken is geen campagne om haat op te wekken.
Het enige wat me wel of niet terecht verweten kan worden is dat een ik een te sterke term gebruikt heb. Wel een beetje flauw verder dat er alleen maar gehakketakt wordt op de boodschapper.
Gelieve offtopicberichten zoals op mij persoonlijk gericht commentaar alleen via PB's te spuien.

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 30 jun 2010 21:09

Maartje schreef:Als je goed leest heb ik geen ode aan het alternatieve neergezet. Alleen vraagtekens geplaatst bij de hetze die er tegen dat gebied aan de gang is.
Maartje,
Juist op dat punt dacht ik je tamelijk droog en helder te hebben geantwoord.
En ik wil nu dus wel een ietsje sterker stellen dat bedrog, niet werkende-, scherts- of zelfbedachte behandelwijzen op zieke mensen uitleven, duidelijk moet worden tegengegaan.
Zoiets een hetze noemen vind ik zwaar overtrokken.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

JanC
Ervaren pen

Bericht door JanC » 30 jun 2010 22:19

maartje schreef:
JanC schreef:
Het enige wat me wel of niet terecht verweten kan worden is dat een ik een te sterke term gebruikt heb. Wel een beetje flauw verder dat er alleen maar gehakketakt wordt op de boodschapper.
Bull. Wel typisch: een rationeel argument tegen een religie of een een kwakgeloof wordt direct weggezet als een hetze. Wil je serieus genomen worden? Gebruik dan rationele argumenten en gaat niet direct verontwaardigd schreeuwen.
Ni dieu, ni maître.

Chris H
Forum fan

Bericht door Chris H » 30 jun 2010 22:40

maartje schreef:
Chris H schreef:

enzovoort.
Je doet me heel erg denken aan een moslim die een regeltje uit de bijbel citeert om aan te geven dat de hele bijbel plus joden- en christendom derhalve niet kan deugen.
Je mag me uitleggen hoe je aan die gedachte komt. Het stuk dat ik van je citeer is een vitaal deel van je betoog, je bouwt je betoog namelijk op vanuit dat zelfbedachte dilemma. De rest van je argumenten steunt er op.
Als je goed leest heb ik geen ode aan het alternatieve neergezet. Alleen vraagtekens geplaatst bij de hetze die er tegen dat gebied aan de gang is.
Daar ga je weer.

Raven
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Raven » 01 jul 2010 08:59

maartje schreef:
JanC schreef:
Er wordt hier altijd gehakketakt op de boodschapper als deze boodschapper een boodschap verkondigd die ge "gevestigde orde" niet wil horen...
Dan worden analogieen ineens "zogenaamd" niet meer begrepen of dingen die je zegd worden opzettelijk verdraaid.

Ik zou zeggen : noem alles wat je zelf niet begrijpt achterlijk en je blijft je hele leven dom ;)
http://www.merlinscave.tk

As above, so below

Chris H
Forum fan

Bericht door Chris H » 01 jul 2010 12:23

Raven schreef:
JanC schreef:Hetze? Van Dale zegt: "het·ze de; v -s campagne om haat op te wekken". Zeggen dat iets niet werkt en niet kan werken is geen campagne om haat op te wekken.
maartje schreef:Het enige wat me wel of niet terecht verweten kan worden is dat een ik een te sterke term gebruikt heb. Wel een beetje flauw verder dat er alleen maar gehakketakt wordt op de boodschapper.
Er wordt hier altijd gehakketakt op de boodschapper als deze boodschapper een boodschap verkondigd die ge "gevestigde orde" niet wil horen...
Dan worden analogieen ineens "zogenaamd" niet meer begrepen of dingen die je zegd worden opzettelijk verdraaid.
Oh wat zieieieielig, je wordt aangesproken op je zwakke argumentatie en dan ben je zielig, is het de regentenmentaliteit, en verdraaiing.
Laat eens zien dat je een vent (m/v) bent en verbeter je argumenten in plaats van ad misericordiam te gaan.
Raven schreef:Ik zou zeggen : noem alles wat je zelf niet begrijpt achterlijk en je blijft je hele leven dom ;)
Ok als je dat wilt is het je gegund maar ga dan lekker op geenstijl.nl zitten.

Cluny
Banned

Bericht door Cluny » 01 jul 2010 12:57

Raven schreef:
Ik zou zeggen : noem alles wat je zelf niet begrijpt achterlijk en je blijft je hele leven dom ;)
Typisch Raven.
Hij kan door een slecht werkend bullshitfilter geen onderscheid maken tussen de achterlijke zaken en de niet-achterlijke zaken en omdat anderen dat wel kunnen zijn die anderen en vooral niet hijzelf volgens de heksenlogica van Raven dus dom.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.

MNb
Diehard

Bericht door MNb » 08 jul 2010 02:28

heeck schreef:Dus blijft de bewijslast rustig bij jou of andere paranormalofielen liggen.
Die bewijslast blijft daar ook nog wel een tijdje liggen. Het paranormale is bovennatuurlijk, behoort dus tot de metafysica en valt dus wetenschappelijk niet te bewijzen (deze keer ga ik even niet zeuren over het verschil tussen bewijzen en falsifiëren, want dat maakt hier niet uit).
maartje schreef:Zou het ook niet veel te maken kunnen hebben met de volledige aandacht die ze daar krijgen?
Dat zou zo maar kunnen.
Omdat het geen kwestie van "geloven" zou moeten zijn, maar van overeenstemmen van theorie (ratio, deductie) en praktijk (empirie, inductie).
maartje schreef:Ik heb mijn eigen moeder zien afglijden in een "verzorgings"tehuis
Hiermee toon je eventueel aan de moderne medische wetenschap imperfect is. Daaruit volgt niet dat paranormale therapieën wel werken. Of je bevecht een stropop of je hanteert een non-sequitur of je creëert een vals dilemma.
maartje schreef:Als je goed leest heb ik geen ode aan het alternatieve neergezet. Alleen vraagtekens geplaatst bij de hetze die er tegen dat gebied aan de gang is.
Wantoestanden in de reguliere medische praktijk zijn aanleiding om een hetze tegen die wantoestanden te beginnen, maar halen kritiek op alternatieve therapieën niet onderuit en leiden zelfs niet tot een enkel vraagteken tegen een wel of niet bestaande hetze.
Toch een non-sequitur?
Ongeloveloos schreef:Geloof en wetenschap zijn 2 verschillende stromingen, de een is verzonnen en de ander bewezen.
Nope. Vraag maar aan Karl Popper - wetenschap kan niet bewezen worden.
De één is verzonnen (beter: een kwestie van vertrouwen) en de ander bestaat uit falsifieerbare hypotheses.
Ik geloof niet. In Spanje slaan alle 22 spelers een kruisje voordat ze het veld opkomen, als het werkt, zal het dus altijd een gelijkspel worden.

Johan Cruijff

Variform
Banned

Bericht door Variform » 24 aug 2010 21:29

Kitty schreef:
Hoe kan zoiets bestaan en erkend zijn, als zoiets als het paranormale en bepaalde gaves van mensen op dit gebied pure kolder en kwak zijn? En hoe kan men hier het woord wetenschap in de mond nemen?
Zou je deze uitspraak willen toetsen aan de hand van het volgende?:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Betogende_tekst

En me dan vertellen waar je de mist in gaat #-o
She makes her own cross and she
Hangs there for all the world to see
She makes her own cross as she
Locks up her mind and says I'm free

-- ' Make Your Own Cross' by Flash and the Pan

Variform
Banned

Bericht door Variform » 24 aug 2010 22:02

JanC schreef:
Raven schreef:[…]- Heb je wel eens eht gesproken met iemand die echt iets kan op dit punt.. ? […]
Ja, na 5 minuten zakte hij door de mand. Als jij écht iemand kent die "écht iets kan op dit punt", breng die persoon dan even op de hoogte dat hij veel geld kan verdienen. Enkel maar zijn kunstje opvoeren in lab-omstandigheden.
Ik denk dat hier veel onzin gepraat wordt door mensen die te veel in hun linker hemisfeer leven.

Het enige interessante aan deze discussie is het volgende.

Je kunt niet met de middelen van de logica, de wetenschap, de intuïtie en het paranormale verklaren. Evenmin is het zinnig om middels paranormale methoden logische zaken te verklaren.

Beide kanten van je hersens hebben hun voordelen. Ik houd niet van de dogmatische wijze waarop er een niet bestaande tegenstelling wordt gecreëerd, een niet ter zake doende polarisatie.

Je hoort wetenschappers wel soms uitdrukken dat een formule 'elegant' is. Dat lijkt me een waardering die vanuit de rechter hersenhelft komt.

En dat is niet slecht. Het is alleen onzinnig om 1+1, zijnde, twee, te gaan verklaren door het te pendelen of via een seance te onderbouwen.

Het probleem hier is dat we gescheiden hersenhelften hebben en daarom dualistisch tegen dingen aankijken. Dat is een natuurlijke eigenschap van de mens waar rationalisten moeilijk mee om kunnen gaan. Ik zie de mens in haar verhoudingen en die zijn vaak rationeel, meer dan intuitief. Dus variërend van 50-50- tot 90-10.

Ik raak persoonlijk erg agressief als ik iemand zie aankomen met James Randi. :evil: Duidelijke en geval van extreme fundamentalistische ratio.

Onze aangeboren perceptie, gescheiden als die is, wordt tijdens de opvoeding en op school verkeerd gecultiveerd en de nadruk ligt te veel op ratio.
Dat is een probleem van twee fronten.

1: Kinderen leren dat ratio en intuïtie altijd los van elkaar gebruikt worden.
2: Te veel nadruk op logisch denken.

Voor mij is waarheid en inzicht, wijsheid een zaak van het complementeren van de beide hemisferen met elkaar.

Ik denk dat opvoed methoden en onderwijs methoden zo moeten worden geformuleerd en ontworpen dat beide componenten, intuïtie en logica beide worden gestimuleerd.

De wetenschapper, die een rationele bias heeft, probeert het paranormale te verklaren middels het diametraal oppositionele raamwerk der ratio.

Ik zie niet waarom het zo noodzakelijk is om paranormaliteit te willen verklaren via de methoden die alleen passen bij de wetenschap der logica.

De wetenschap legt een onredelijke claim neer, zij verklaart zichzelf to monopolist van de waarheid en de bewaker der realiteit waarbij zij bepaalt op welke wijze een claim bewezen kan worden, wetende dat aan die voorwaarden niet kan worden voldaan om daarna triomfantelijk haar eigen standpunt te kunnen bevestigen.

Ik vind dat mensen die zich bezig houden op een of andere wijze zich niet gedwongen zouden moeten voelen te bewijzen dat zij bepaalde vermogens bezitten die niet gemeten en berekend kunnen worden.

Het is zelfs zo erg dat de wetenschap de grootheidswaanzin heeft en proclameert dat in de toekomst zij wel het bewijs zal vinden voor enig vermogen dat men nog niet begrijpt.

Ik denk dat er geen wetenschappelijke methodiek bestaat om paranormale zaken te bewijzen of te ontkrachten.

Wetenschap en paranormaliteit zijn kanten van een munt en de zijden van een munt raken elkaar nooit.

Persoonlijk probeer ik liever gecentreerd te zijn. Alleen dan ontstaat een brede perceptie die de realiteit geen geweld aandoet maar juist de schoonheid van het logische toont en het logische van schoonheid. Dan wordt pas duidelijk dat beide polen elkaar perfect aanvullen en geen vijanden van elkaar zijn.
She makes her own cross and she
Hangs there for all the world to see
She makes her own cross as she
Locks up her mind and says I'm free

-- ' Make Your Own Cross' by Flash and the Pan

Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine » 24 aug 2010 22:47

Je kunt niet met de middelen van de logica, de wetenschap, de intuïtie en het paranormale verklaren
Hier begin ik al verward te raken.

Bedoel je net zoiets als:
Je kunt niet met de middelen van de logica, de wetenschap, de intuïtie en het bestaan van goden verklaren.
of
Je kunt niet met de middelen van de logica, de wetenschap, de intuïtie en de werken van kabouters en elven verklaren.
of
Je kunt niet met de middelen van de logica, de wetenschap, de intuïtie en de schepping door het Spaghetti monster verklaren.

:?:
Despite the high cost of living.....
it remains popular.

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 24 aug 2010 23:11

Variform,
Of had je het over een aantoonbaar fenomeen dat een verklaring behoeft ?
Of voor de goedgelovigen juist niet zou mogen worden verklaard of ontmaskerd ?
Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

Plaats reactie