Paranormaal therapeut

Discussies over Occultisme, Newage, pantheisme, satanisme, sekten, alpha-cursus, alternatieve geneeswijzen, etc..

Moderator: Moderators

Kitty
Ontoombaar

Paranormaal therapeut

Bericht door Kitty » 23 okt 2009 20:47

Wat te denken van de opleiding paranormaal therapeut. Ik werd hiermee geconfronteerd op een forum waar nogal veel mensen met bepaalde (vermeende) gaves zitten, en een van hen vertelde dus dat ze paranormaal therapeut was, geheel erkend, en haar behandelingen werden vergoed door de ziektekostenverzekering. Het was een volwaardige HBO opleiding voegde ze toe.

Is dit niet gewoon je reinste kwak, en is het niet idioot dat dit gewoon mogelijk is, en ook nog voor vergoeding in aanmerking komt? Hoe kun je in vredesnaam mensen behoeden voor dit soort kwaks als dit soort opleidingen het predikaat HBO opleiding krijgen en de behandelingen van afgestudeerden ook nog kunnen rekenen op een vergoeding door de verzekering?

Academie voor Natuurgeneeskunde Zuid-Nederland (ANZN)

http://anzn.nl/paranormale_therapie.html
Wat is Paranormale Therapie?

Bij de Paranormale Therapie wordt uitgegaan van het zelfgenezend vermogen van de mens. Dit zelfgenezend vermogen kan ondersteund worden door een, van het menselijk organisme uitgaande, energie die overdraagbaar is van de ene mens op de andere. Deze therapeutische overdracht van energie kan door direct lichamelijk contact tot stand gebracht worden, zoals het opleggen van de handen en het maken van strijkende bewegingen (magnetiseren). Vroeger werd de Paranormaal therapeut dan ook magnetiseur of strijker genoemd.

Voor de specifieke diagnostische informatie is de paranormale geneeswijze aangewezen op informatie die niet volgens de gebruikelijke waarneming verkregen wordt. Het berust op de zogenaamde fijnzintuiglijke waarneming (psychometreren). “Invoelen” is de meest toegepaste vorm maar ook “helderzien”, “helderhoren” en “helderweten” zijn vormen van waarnemen.

De beroepsopleiding paranormale therapie is bedoeld voor zowel personen met latent aanwezig paranormale talenten als voor reeds praktiserende therapeuten die onvoldoende geschoold zijn om toe te treden tot een beroepsvereniging.

Een intake gesprek is een voorwaarde voor toelating tot de opleiding.
En nog een opleidingsinstituut met een erkent HBO niveau:

De hogeschool Geesteswetenschappen
http://www.hgu.nl/opleiding/

Waarbij men spreekt van wetenschappelijk onderzoek naar het paranormale. Nu is dat het punt niet, want onderzoek is altijd prima natuurlijk. Maar ook hier zijn de meest zweverige opleidingen te volgen, waarvan sommige zelfs gaves van studenten als aanbeveling zien.
Bijvoorbeeld bij de opleiding tot Natuurgeneeskundig energetisch Therapeut.
Toelatingseisen

Tot de studierichting Natuurgeneeskundig (energetisch) Therapeut kan men worden toegelaten wanneer latente (bijzondere) vermogens aanwezig zijn m.b.t. het waarnemen, overdragen en/of ervaren van subtiele energiesystemen van het fysieke lichaam. Het in het bezit zijn van een Havo/Vwo/Hbo/WO getuigschrift is een aanbeveling.
Hoe kan zoiets bestaan en erkend zijn, als zoiets als het paranormale en bepaalde gaves van mensen op dit gebied pure kolder en kwak zijn? En hoe kan men hier het woord wetenschap in de mond nemen?
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.

kiks
Bevlogen

Re: Paranormaal therapeut

Bericht door kiks » 23 okt 2009 21:43

Ik erger me al jaren groen en geel aan allerlei zgn therapeuten,genezers, hulpverleners, zieners, yogaclubs en wat er niet meer is aan pure boerenbedrog, en de manier waar deze samenleving daar mee om gaat. Ze kunnen zo een bedrijfje starten, in een enkel geval wordt de therapie (deels) vergoed door de verzekeraars en de overheid ondersteunt deze imo oplichting nog ook. Dat laatste kun je bewonderen op spirit 24, waar n.b. een joga programma is waar je de haren van uitvallen.
Je verbazing en ergernis verbaast mij niet. Kennelijk is er een markt voor en dan mag het? En hoe stop je deze vorm van oplichting? Ik weet het niet.
Deze opleiding worden erkend door de beroepsgroep zelf, maar is er ook een instantie die contrôle uitoefent?

Groet

kiks
Kabouters bestaan niet, maar ze hebben wel rode puntmutsjes.
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;

Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty » 23 okt 2009 23:26

Toch wat nuance na het even goed overdacht te hebben.
Hoewel ik geen voorstander ben van alternatieve geneeskunde, zou het wel een stap vooruit zijn om het uit de vrije-beroepsfeer te halen, en alleen die therapeuten nog toe te staan een praktijk te beginnen die een gedegen opleiding aan een van de hogescholen heeft gevolgd. Het is tenslotte wel een vierjarige opleiding en men leert dan toch beter wat wel en niet kan, plus dat men nog wat extra kennis opdoet die belangrijk is als je met mensen werkt, zoals een basis medische kennis. En daarnaast ook aanleert wanneer je moet doorverwijzen naar de reguliere geneeskunst. En dan aansluiting bij een beroepsgroep met een gedegen controle. Dat zal in ieder geval een einde maken aan Truus die een cursusje Reiki heeft gedaan en het bordje therapeut op haar deur hangt met het idee dat ze alles kan genezen. En het maakt het oerwoud waarin je verdwaalt tot een overzichtelijk park.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

kiks
Bevlogen

Bericht door kiks » 23 okt 2009 23:59

Kitty

Zet je daarmee niet de deur open voor het erkennen van allerlei duistere praktijken als zijnde werkend?
Deze wichelroedelaars, flesjeschudders, handopleggers beweren aan van alles en nog wat te kunnen doen. Maar voor de zaken waar zij behandelingen kunnen aanbieden bestaan toch al degelijke beroepsopleidingen?
Imo moet er inderdaad een halt toegeroepen worden aan Truus de reiki tante en soortgelijken. Verbieden.

Groet

kiks
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;

LordDragon
Bevlogen

Bericht door LordDragon » 24 okt 2009 00:57

Kitty schreef
Toch wat nuance na het even goed overdacht te hebben.
Hoewel ik geen voorstander ben van alternatieve geneeskunde, zou het wel een stap vooruit zijn om het uit de vrije-beroepsfeer te halen, en alleen die therapeuten nog toe te staan een praktijk te beginnen die een gedegen opleiding aan een van de hogescholen heeft gevolgd. Het is tenslotte wel een vierjarige opleiding en men leert dan toch beter wat wel en niet kan, plus dat men nog wat extra kennis opdoet die belangrijk is als je met mensen werkt, zoals een basis medische kennis. En daarnaast ook aanleert wanneer je moet doorverwijzen naar de reguliere geneeskunst. En dan aansluiting bij een beroepsgroep met een gedegen controle. Dat zal in ieder geval een einde maken aan Truus die een cursusje Reiki heeft gedaan en het bordje therapeut op haar deur hangt met het idee dat ze alles kan genezen. En het maakt het oerwoud waarin je verdwaalt tot een overzichtelijk park.
kitty en kiks

Hier ook, door iets te verbieden ga je niet verder komen. Truus de reiki tante en holvoets consoorten zijn alleen maar afleidingen die het illusionaire in stand houden. Maar bvb kleurtherapie heeft een werking bij psychiatrische patienten en ook in gevangenissen. Je kan voelen op een of andere manier dat je partner zich niet goed voelt of net wel. Maar men moet uitfilteren waar lugubere individuen gebruik maken van onwetendheid, zoals "ik kan jou met een foto vanop afstand genezen" van kanker.

Misschien kan het helpen als mensen wat bewuster en respectvoller met elkaar omgaan, in de zin dat we ons dan allemaal "beter gaan voelen", maar in de zin van "dat gaat iedereen die kanker heeft direkt genezen" gaat het volgens mij niet op.

We kunnen elkaar beïnvloeden als systemen, maar rechtstreeks invloed op (fysische) subsystemen van elkaar hebben we niet direct. Die zijn dan weer onderhevig aan andere factoren (environement) en die hebben andere parameters dan een (systeem) "mens".

Moeilijke matiere dit, moet ik nou de boedhisten in hoei verbieden hun "om" te zingen? Moet ik gaan verbieden dat mijn moeder, net op pensioen, een cursus mandala's tekenen en thai tchi gaat volgen?

volgens mij bestaat er niet echt zoiets als paranormaal. Ter illustratie
Een vroege ochtend, op de vloer van een bezine station ;

P: o, excuseer doet u maar eerst!
N: Geen probleem, we zijn tegenwoordig allemaal zo gehaast.
P: Dat is een feit, permiteer me dat ik me even voorstel, mijn naam is "Para". U hebt er ondertussen geen bezwaar tegendat ik door de zwaartekracht naar het rooster wordt getrokken?
N: Wel ook aangenaam, mijn naam is "normaal", en aangezien de situatie heb ik niet echt bezwaren.
P: O, dat is geinig. Terwijl we mengen kunnen we elkaar de hand schudden, want samen zijn we namelijk "paranormaal".
N: (in gedachten) Para? Vroeger was het super. En wat is een hand ook weer?

Het afvoer rooster maakte een gorgelgeluid, en toen was het stil.
MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.

Ali
Banned

Bericht door Ali » 24 okt 2009 01:19

LordDragon schreef: Moet ik gaan verbieden dat mijn moeder, net op pensioen, een cursus mandala's tekenen en thai tchi gaat volgen?
Wablief? Sinds wanneer is tai chi een paranormale of daar tegen aan leunende bezigheid?

Ongeloveloos
Banned

Bericht door Ongeloveloos » 24 okt 2009 01:25

Wat is er mis met een paranormaal therapeut ?
Treat religion like your penis.
Dont show it off in public and don't shove it down your children's throat...

kiks
Bevlogen

Bericht door kiks » 24 okt 2009 01:45

Lord Dragon

Ik kan je gedachtegang volledig volgen, maar in mijn optiek ziet het er allemaal niet zo onschuldig uit.
Bij de meeste van de zgn. hulpverleners wordt er al vrij snel een spiritueel sausje over gegoten. Er wordt gewezen op chakra’s aura’s plekjes in je lichaam zitten die kwalen aansturen en voor je het in de gaten hebt loop je drie dagen later in een blauwe jurk (ik overdrijf een beetje). Mensen die even niet erg stabiel zijn gaan al snel mee in de larie. Er wordt naar hen geluisterd en dat voelt prettig. Ook iets ogenschijnlijk onschuldigs als yoga hanteert deze strategie. Ik heb een paar keer naar yoga tv gekeken (spirit 24) en wat daar verkondigd wordt vind ik onvoorstelbaar: bv. een bepaalde houding aannemen zou werken tegen depressiviteit. Ik ben o.a. sportleraar, maar als ik dergelijke onzin aan mijn leerlingen verkoop kan ik de volgende dag bij mijn baas op kantoor komen.
Tekenen, thai-chi , ademhalingsoefeningen doen prima. Maar plak er geen therapeutisch etiket op en zodra het een spiritueel sausje krijgt ben je met iets heel anders bezig.
Daarom blijf ik van mening dat dit gestopt moet worden.

Groet

kiks

Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty » 24 okt 2009 01:48

Geloof jij in het paranormale ongeloveloos? Dus magnetisme, handoplegging en daardoor genezen? Dat doet een paranormaal therapeut bijvoorbeeld zoal.

Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang » 24 okt 2009 02:06

Kitty schreef:Wat te denken van de opleiding paranormaal therapeut. Ik werd hiermee geconfronteerd op een forum waar nogal veel mensen met bepaalde (vermeende) gaves zitten, en een van hen vertelde dus dat ze paranormaal therapeut was, geheel erkend, en haar behandelingen werden vergoed door de ziektekostenverzekering. Het was een volwaardige HBO opleiding voegde ze toe.
Welkom in de kenniseconomie anno 2009.. :roll:
Is dit niet gewoon je reinste kwak,
Zolang we het nog niet over paranormale spermabanken hebben... :lol:
en is het niet idioot dat dit gewoon mogelijk is, en ook nog voor vergoeding in aanmerking komt? Hoe kun je in vredesnaam mensen behoeden voor dit soort kwaks als dit soort opleidingen het predikaat HBO opleiding krijgen en de behandelingen van afgestudeerden ook nog kunnen rekenen op een vergoeding door de verzekering?
Ik vind het rampzalig dat "paranormale zaken" als een competentie worden beschouwd.
Bah!

Luchtfietserij en oplichterij is het.
Op zijn best een placebo.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 24 okt 2009 14:38

Het meest verbazingwekkende vind ik dat would be paranormaal begaafden die een bepaalde richting gevonden hebben totaal geen kritisch vermogen lijken te hebben. Zo had ik onlangs een gesprekje met een verder normaal en pragmatisch persoon een over reiki. Mijn gesprekspartner beschikte namelijk over de gave van reiki zo vertelde zij mij en had daar een weekendcursus in gevolgd. Doorvragen over wat dat dan was en wat het deed leverde niet veel meer op dan dat het om energie zou gaan die overgebracht wordt. En zo verzekerde zij mij dit kan je ook voelen als een reiki meester zijn hand vlak voor je gezicht houdt dan voel je de energie. Ik riposteerde dat ik ook energie voelde als ik dicht bij het plasmascherm van mijn tv kwam en dat het hier wel eens om warmte zou kunnen gaan dus niet een geheimzinnige andere energie. Om mij toch te overtuigen werd verteld dat er zelfs mensen van scheve wervels genezen werden. Het daarop gevraagde bewijs bleek weer eens op anecdotes te berusten die nota bene door de reiki leraar waren verteld. Verder doorvragen waar deze behandelwijze op gebaseerd was en volgens welke verklarende modellen dit zou kunnen werken. En met werken zo vertelde ik bedoelen we een effect dat groter is dan op basis van placebo te verwachten valt. Het antwoord was dat het geen zin had om hier verder op in te gaan omdat ik er toch niet voor open stond. Dat laatste klopte waarschijnlijk wel en een rondje googelen omtrent historische achtergrond van reiki maakte mij hiervoor geheel oesterdicht.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

Raven
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Raven » 27 jun 2010 13:17

een paar punten ter overweging...

- Heb je wel eens eht gesproken met iemand die echt iets kan op dit punt.. ?
kijk als jij een charlatan uitzoekt voor je "onderzoek" dan vind ik het niet gek dat je rare dingen tegen komt.
als je dan vervolgens gaat roepen dat "ze lallemaal zo zijn" dan ben je niet erg wetenschappelijk bezig ;)

- Warmte IS energie ;) een vorm van electromagnetische straling zichtbaar te maken met een infrarood camera ;)

- als je ergens energie aan toevoegd ontstaat er warmte. OF de temperatuur stijgt, of er smelt iets..
( dit is basis natuurkunde)

dus jou verhaal van .. het is geen energie , het is gewoon warmte is onzin.
alle energie is namelijk eigenlijk het zelfde, alleen de frequentie verschilt. Warmte, licht, UV..

Overigens kan elke fysiotherapeut je vertellen dat warmtestraling ( infrarood) genezend werkt bij veel aandoeningen
http://www.merlinscave.tk

As above, so below

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 27 jun 2010 13:41

Raven schreef: Overigens kan elke fysiotherapeut je vertellen dat warmtestraling ( infrarood) genezend werkt bij veel aandoeningen
Ook al heb jij nog zo'n gelijk.
Rekening houdend met het feit, dat zelfs fysiotherapie door een aantal onwetende rücksichtlose kwakbestrijders al onder kwak wordt gerekend, is dit een non- argument.
De ziekenfondsen maken hier echter zeer dankbaar gebruik van door zelfs niet alleen op fysiotherapie te gaan bezuinigen, maar het nu ook in zijn geheel uit hun basispakket te gaan schrappen.

Wie heeft hier nog de wijsheid in pacht over wat nu wel of geen kwak is?

Het lijkt alof de ziektekosten verzekering graag alles betaalt, waardoor mensen geen verdere aanspraken doen op nog duurdere behandelingsmethoden, ook al zijn deze laatsten op de langere duur 100x zo efficient.
Snelle tevreden clienten zijn ook voor deze verzekeringen belangrijker.

Om nog iets over te houden van een schijn van wetenschappelijke achtergronden bij hun keuzes, wordt alles wat wat meer studie vereist dan een weekendje op de lijst gezet van behandelingen met mogelijk positieve effecten.
Reclame wordt gemaakt met de hoeveelheid en de wetenschappelijke (scholings) achtergronden van hetgeen zij vergoeden.
Veel lobbyen doet de rest.

Want ook ziektekostenverzekeringen zijn een industrie geworden.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 27 jun 2010 13:42

Raven, e.a. ,

De "energie" van de magnetiseur" noch die van de Reikist heeft een golflengte of zou een vorm van warmte zijn, want het betreft pure fantasie.
Het geheel van deze fantasie-krachten-manipuleren heet ook wel eens "energetische behandelwijzen".
En is een van de schoonste uitingen van regelrechte befoefelarij. Soms alleen geloofd door de behandelde en soms gelooft de behandelaar(ster) ook nog.

Toverstokken, wichelroedes en pendels, -tegenwoordig ook wel als elektronische gadgets verpakt zoals Powerbalance, Vitaalchips en noem maar op-, zijn ook gewilde gereedschappen voor de kwasi-genezer.

De omgang met het niet bestaande kan ook in Utrecht:
http://www.hjbc.nl/
worden geperfectioneerd.
Misschien loopt u al lange tijd met het idee, dat u iets wilt gaan doen met uw paranormale therapeutische vermogens en misschien behandelt u reeds een aantal mensen op die manier. Toch is het dan vaak een hele stap om ten slotte voor een beroepsopleiding in deze richting te kiezen. Soms is men ook nog niet geheel zeker van de eigen aanleg en vermogens. Om u enige zekerheid en perspectief te bieden vindt er voor het begin van de opleiding een toelatingsprocedure plaats. Dit is tevens in het belang van de latere beroepsuitoefening. Onder de paranormale geneeswijze verstaan wij als kerngebied de energetische uitwisseling tussen therapeut en client, ook wel het magnetiseren genoemd, de genezing door handoplegging.
De persoonlijke geschiktheid wordt getoetst aan de hand van een schriftelijke informatieprocedure. Centraal is dan ten slotte het gesprek met de toelatingscommissie.
Deze kijkt naar:
uw persoonlijke geschiktheid voor deze beroepsopleiding en het beroep van therapeut;
de geschiktheid van uw onderwijsachtergrond om deze opleiding met succes te kunnen voltooien;
een inschatting van uw paranormale vermogens op dat moment.
Proefkonijnen kunnen zich ook aanmelden !
Veel plezier met het geven en ontvangen van het onbestaande.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

Raven
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Raven » 27 jun 2010 18:22

dat is gelul in de ruimte...
je gebruikt de zelfde NON redenatie als die idioot van een renckes..

- het werkt niet
waarom werkt het niet
- omdat het niet kan werken
waarom kan het dan niet werken
- omdat het niet werkt
enz enz..

erg wetenschappelijk :wink:
http://www.merlinscave.tk

As above, so below

Plaats reactie