Iemand die meer weet over 'The Fellowship'?

Discussies over Occultisme, Newage, pantheisme, satanisme, sekten, alpha-cursus, alternatieve geneeswijzen, etc..

Moderator: Moderators

doctorwho
Superposter

Re: werken aan jezelf

Bericht door doctorwho » 04 apr 2008 21:38

olgazm schreef: Zaken als numerologie, astrologie en tarot zeggen mij totaal niets, maar andere zaken zoals aura's, menselijke evolutie, psychologie, persoonlijke ontwikkeling en healing lijken mij persoonlijk heel interessant. Het leerplan wordt aangepast aan de leerlingen, dus het is niet zo dat je zo maar wat door je strot geduwd krijgt voor €100 per maand. Dat zou niet best zijn...

Maar als spirituele zaken je niet boeien, zou ik er zeker niet heen gaan.
Ik ben materialist maar wel geboeid door de vruchten van ons denken maar zoals ik al zie pseudokennis zoals healing (kwakzalverij) aura's (bestaan niet) is jammer van je zuurverdiende centjes. Voor psychologie en evolutie zou ik wat serieuzere literatuur ter hand nemen en met een lekkere kop thee bij de haard wijzer worden. :)
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

olgazm

wetenschappelijk...

Bericht door olgazm » 04 apr 2008 21:46

pseudokennis zoals healing (kwakzalverij) aura's (bestaan niet)
Omdat jij niet in gelooft in healing of omdat jij aura's niet kan waarnemen, betekent het niet dat het niet bestaat. Je kan hoogstens van mening zijn dat iets onzin is. Heel wetenschappelijk is het te zeggen dat als iets niet wetenschappelijk bewezen is, dat het dan dus niet bestaat.
it's better to light a candle, than to curse the dark

olgazm

serieuze literatuur

Bericht door olgazm » 04 apr 2008 21:47

voor psychologie en evolutie zou ik wat serieuzere literatuur ter hand nemen
wie zegt dat je daar geen serieuze literatuur kijgt?
it's better to light a candle, than to curse the dark

Devious
Erelid
Contacteer:

Re: wetenschappelijk...

Bericht door Devious » 04 apr 2008 22:24

olgazm schreef: Omdat jij niet in gelooft in healing of omdat jij aura's niet kan waarnemen, betekent het niet dat het niet bestaat.
Uiteraard. Ik heb nog nooit kabouters gezien, maar ik zie geen reden om te geloven in hun bestaan. Voor veel van dit soort waarnemingen bestaan er naast de esoterische verklaringen ook natuurwetenschappelijke of psychologische verklaringen, en die vind ik doorgaans aannemelijker.

Vriendelijke groet.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)

doctorwho
Superposter

Re: serieuze literatuur

Bericht door doctorwho » 04 apr 2008 22:26

olgazm schreef:
voor psychologie en evolutie zou ik wat serieuzere literatuur ter hand nemen
wie zegt dat je daar geen serieuze literatuur kijgt?
Dat zeg ik, enigzins vooringenomen dat wel, maar aan de hand van hun wervende tekst op de site is het moeilijk om dat alles serieus te nemen. Als de glanzende facade al zoveel haarscheurtjes vertoond dan vrees ik voor het achterliggende.

Aan jou de eer aan te tonen dat er wel degelijk aan "echte "wetenschap gedaan wordt.

Nog even wat wervende teksten
Open avonden over persoonlijke ontwikkeling
Ontdek hoe eeuwenoude, esoterische kennis is uw leven kan verrijken. Maak kennis met esoterische inzichten in de ontwikkelingsweg van de mens. De Phoenix Fellowship heeft onder andere als doel om mensen te ondersteunen bij het toepassen van deze kennis om zo hun eigen, innerlijke ontwikkeling vorm te geven.
Dit is een fraai staaltje holklap er wordt namelijk niets concreets gezegd maar het kinkt o zo interessant want wie wil er nou niet innerlijke kennis ontwikkelen. Wat is in vredesnaam innerlijke kennis? En als die er al is dan heb je die toch al en hoeft er toch niet een toevallige katalysator in de vorm van te fellowship te zijn die voor het luttele bedrag van 1200 euro per jaar je de weg wijst naar die innerlijke kennis. Ik denk er inmiddels sterk over om ook zulke cursussen te gaan geven :idea:
Numerology and the Tarot
Zaterdag 12 april The Quest
Is de mens voorbestemd om te zoeken?
Zaterdag 26 april The Human Aura
Waar eindigt materie en begint energie?
Zaterdag 10 mei The Uni-verse our Home
Hoe beïnvloeden universele ritmes de mens?
Zaterdag 24 mei The Next Step
Welke energie is nodig voor verandering
Voorlopig houd ik het even op oplichting van mensen die door onvoldoende onderscheidend vermogen te goed van vertrouwen zijn :shock:
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

Samante

Bericht door Samante » 04 apr 2008 23:54

100 euro per maand is niet gepiest en toch nat.

Het is ontzettend veel geld naar mijn idee en ik kan me voorstellen dat je spirituele inzichten wilt delen, maar waarom moet hier zo'n duur prijskaartje aan zitten?
Hou het gezellig en bereken alleen een bijdrage voor koffie en thee en beschouw het verder als liefhebberij is mijn idee.

Kevin
Diehard

Re: geen rinkelende belletjes...

Bericht door Kevin » 05 apr 2008 19:18

olgazm schreef:Hoi Jaap,

The Fellowship is een esotherische school, geen rinkelende belletjes of wat dan ook. Iedereen kan gewoon een introductie avond bijwonen, je hoeft dus niet te worden uitgenodigd. De kosten zijn 15 euro en als je er mee doorgaat zijn de kosten 100 euro per maand. Een hoop geld natuurlijk, maar niet veel duurder dan een gemiddeld abonnement op de sportschool...

DIt is hun website:
www.phoenixdynamics.nl

Een van de studiegebieden is natuurlijk astrologie en niet sterrenkunde... Foutje!
Voor 3 avonden per week Shotokan Karate en Kobudo/Kobojitsu betaal ik per kwartaal 67 euro. Naast de training krijg ik de achterliggende filosofische inzichten van het zelfverdedigen er gratis bij.

100 euro per maand is HEEL VEEL. :evil:

Me

Re: Iemand die meer weet over 'The Fellowship'?

Bericht door Me » 27 jul 2008 03:20

[quote="Jaap"] Hallo allemaal,

Laatst hoorde ik een verhaal over twee mensen die ik ken die zich hebben aangesloten bij een groepering die zich 'The Fellowship' noemt.

Het is een groepering die in Wezep haar hoofdkantoor heeft en o.a. in Utrecht, Amsterdam en Zwolle afdelingen heeft. De leider van de groepering zou Matthew heten.

Mensen die zich aansluiten zijn geworven door andere leden en zijn vaak in de problemen waardoor ze hulp nodig hebben. Die hulp wordt door The Fellowship geboden. Er is een mogelijkheid om als lid taken uit te voeren, je bent dan een helper. Ook worden er essen gegeven in letterkunde, sterrenkunde etc. Daarvoor moeten de leden veel geld betalen. Tevens worden de leden geisoleerd van hun dagelijkse leven en hun vrienden. De beide personen die ik ken hebben gebroken met vrienden omdat ze niet hetzelfde denken. Dit zou aangemoedigd zijn vanuit de groepering.

Naar mijn idee heeft dit iets weg van een sekte. Bovenstaande heb ik alleen mar moeten vernemen uit gesprekken die ik heb gevoerd met vrienden van de twee personen. Ik wilde er meer van weten, maar er is niets op internet over te vinden. Ik vind dat raar, want dat zou betekenen dat er dus ook nog niemand over de groepering heeft geschreven. Dat de groepering daar zelf terughoudend in is, kan ik begrijpen.
De enige manier voor mij om er meer over te weten te komen is naar een open dag gaan, maar daarvoor moet je uitgenodigd worden en de twee personen kennen mij als een skeptisch persoon, dus zullen dat niet zo snel doen.

Daarom hier de vraag aan jullie: Hebben jullie wel eens over deze groepering gehoord? Is er ergens informatie over te vinden?

Ik wil er graag meer info over en er eventueel over publiceren om familieleden te informeren en om het debat een kans te geven. Op die manier kan ook de druk op een dergelijke groepering opgevoerd worden, omdat ze in de gaten gehouden worden.

Bedankt!

Groeten,
Jaap[/quote]

Dag Jaap en anderen,

ik ben een paar jaar geleden een paar maanden lid geweest van de fellowship. Ik ben eruit gestapt nadat ik op het matje geroepen was omdat ik gevoelige vragen over de organisatie had gesteld aan medeleden, die deze vervolgens doorgespeeld hadden aan de leiding. Het verbaast mij ook dat er op internet zo weinig info te vinden is over sektarische groepen. Gelukkig vond ik toen een informatieve Vlaamse site.
Ik merk dat ik zelfs nu nog terughoudend ben met info, uit angst voor represailles!

groet,
Me

CXT
Bevlogen

Bericht door CXT » 27 jul 2008 13:17

Zou je ons de link naar deze Vlaamse site kunnen geven?
Edwards: Why the big secret? People are smart. They can handle it.
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black

Me

Bericht door Me » 27 jul 2008 15:37

[quote="CXT"]Zou je ons de link naar deze Vlaamse site kunnen geven?[/quote]

Sorry, ik kan deze niet meervinden. Al googlend lijkt het alsof er tientallen sites zijn biijgekomen.

Easy Rider
Banned

Bericht door Easy Rider » 27 jul 2008 16:51

http://www.solidaritaet.com/

Zoekbegrip ' the fellowship' ingeven :

Resultaat drie teksten

De eerste twee kunnen niet zonder abonnement gelezen worden,
maar de derde wel BINGO :idea:
:arrow:
http://www.solidaritaet.com/neuesol/2004/7/index2.htm

' Progressive review ' link met informatie over rechtse ' the fellowship '
:arrow:
http://prorev.com/2007/12/hillary-clint ... twing.html

http://en.wikipedia.org/wiki/Joseph_de_Maistre
Laatst gewijzigd door Easy Rider op 27 jul 2008 17:36, 8 keer totaal gewijzigd.

fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 » 27 jul 2008 16:53

E.e.a. lijkt als twee druppels water op een stichting (vereniging?) die zich "School van filosofie" (oid,bindt me er niet op vast!) noemt.
Gebaseerd op onbaatzuchtigheid der leden die daarvoor (cursus-geld, alsmede lichamelijke arbeid afstaan!) waarmee oa. haveloze panden worden opgekocht die met behulp v.d. vakkennis en fysieke arbeid opgeknapt worden om bv. dienst te doen als school [Plato-school] of als ruimte om cursussen aan de leden te geven (uiteraard betaald!=verkapte huur!) terwijl de tutors uit de leden zelf bestaan en je je eigen lesmateriaal moet aanschaffen!
Hert zich onttrekken aan e.e.a. wordt a-sociaal gevonden waardoor het vrijwillige aspect natuurlijk volledig ondergesneeuwd raakt.
Een vieze stinkende beerput goedbeschouwd, maar prachtig verpakt en zo goed mogelijk beschermd tegen parasieten zoals bv. "de belasting" door de juiste juridische vorm voor e.e.a. te kiezen! (Misschien ook nog recht op subsidie??)
Hetzelfde geleuter over aura's en geliefde filosofen (Oespensky die aan een steen kan zien (in gestort puin tussen ander puin) dat ie deel heeft uitgemaakt van een gevangenismuur [vanwege de uitstraling etc.]
Het hoofdbestuur zat ergens in Londen, geloof ik (bij geruchte vernomen ooit)

sandra

Bericht door sandra » 18 apr 2010 20:16

Sit down before fact as a little child, be prepared to give up every preconceived notion, follow humbly wherever and to whatever abyss nature leads, or you shall learn nothing. Thomas Henry Huxley

schrijft freethinker boven de site...daar plaats ik deze note bij:
Yes, yet never give up your notion for someone else (for instance a teacher teaching you)

je eigen waarheid/ perceptie over het leven opgeven voor de leer van een ander mens is als jouw waarheid als te niet doen en aangeven dat de waarheid van een ander WEL kloppend zal zijn.
onveilig, want dat betekent dat je indoctrinatie toestaat.
laat de waarheid van jou EN van een ander wel EN niet waar zijn en zie wat dan resteert.

ja - je kan je noties opgeven, als je weet dat noties tijdelijk van aard zijn
nee - je kan je noties niet opgeven en blind een ander gaan volgen, zelfs half-blind een ander volgen kan leiden tot enorme psychologische klachten op latere leeftijd.

The only thing to trust (to be with) is pure awareness of what is now, YOUR awareness however great or small. Kennis versluiert waarneming.

Whomever it is, whatever they know. NEVER give up a notion for a TOLD truth.
Sekts, groups and teachers…..do you think that they know any better then you can come to?
You shall learn nothing if the teaching comes from another person and you only absorbe/ read.

It might be that the teacher = the teaching= the lesson.
so?

waar laat dat jou in relatie tot een docent waar je wekelijks naar toegaat (zoals in de fellowship).

Never give your power to another.

the Phoenix Fellowship is geen plaats voor mensen die hun eigen leraar zijn.
en praten tegen leraren daar is praten tegen 1 leer,
praat je niet in de taal van die leer, dan heb je geen luisteraar, dus waarom zou je er spreken...
misschien voor de ervaring van bovenstaande.
het is een gegeven dat je niet in de organisatie kan blijven als je niet de leer van de docent zo exact mogelijk doorverteld & leeft. daar zijn binnen de organisatie redenen voor,
buiten de organisatie kan het zijn dat die redenen nadelige gevolgen hebben voor je natuurlijke groei (lessen die je leert uit ervaring ipv het kopieren van een leer).

wil je ze benaderen, wil je in de organisatie geaccepteerd worden dan moet je (op termijn...beginners mogen nog 'dobberen') dus jezelf wijzigen...en dat is ongezond,
een gezonde leer is en blijft gebaseerd in jezelf, komt vanuit jezelf en voed alles van jezelf.

dit is mijn ervaring..na 5 jaar intens 'leerling' te zijn geweest.
ik heb psychologische begeleiding nodig gehad nadat ik uit de organisatie werd gezet omdat ik niet langer paste volgens de hoofddocent. mijn vriendenkring bestond alleen nog uit fellows en met mijn familie was nog weinig contact. er was geen 'nazorg' na een intense periode van gezamelijke ervaring. de moederrol die vanuit de organisatie in dee 5 jaar er onder de naam 'zorg was, viel in 1 klap weg. Objectief gezien: elk contact was 100% verbroken vanuit de organisatie - leden van de organisatie stellen zich schuchter/ afwezig op zodra een persoon buiten de organisatie (wordt gezet)/ gaat.
Naar mensen in de school stellen zij zich tot dan toe behulpzaam op.

ik hou niet van 'als ik had geweten dan...'
maar het trauma wat ik heb ervaren na 5 jaar, was de 5 jaar ervoor en alle kennis niet waard.

verheggen

Bericht door verheggen » 22 apr 2011 21:21

Ik ben 1,5 jaar aangesloten geweest bij het fellowship en heb mij onder laten dompelen in wekelijkse sessies van 2 uur die ik volgde in Arnhem. Op een gegeven moment werd mij de afstand te veel en om praktische redenen ben ik er mee gestopt.

Ik heb het fellowship ervaren als een inspirerende omgeving waar veel kennis te halen en te delen valt over persoonlijke ontwikkeling en groei. Methode is krachtig in die zin dat er maar een weg lijkt te zijn en dat is de weg volgen die de andere 150 leden in Nederland volgen (naar Zwolle). Dat lijkt sektarisch maar is toch ook weer niet. Als je je daar aan overgeeft gaat er een wereld voor je open en teruggaan naar je oude leven is niet meer mogelijk. Dat is een keuze waarin je vrij wordt gelaten. Anderzijds heeft het fellowship mij beslissingen laten nemen die ik niet eerder had kunnen nemen en mij in mijn priveleven en werk verder gebracht.

Na bijna 2 jaar zonder fellowship mis ik de contacten en bijeenkomsten nog steeds. Verhuizen ervoor doe ik niet, maar mocht ik ooit in de buurt komen te wonen, dan zoek ik de groep weer op.

Ik koester de ervaring die ik met deze school heb gehad en kan iedereen aanraden een keer binnen te lopen en dan een eigen mening te vormen. Loop dan een tijdje mee, observeer wat er met je gebeurd en trek dan je eigen conclusies. Doen!

Leo

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 22 apr 2011 22:11

Me schrijft: "Angst voor represailles"!
Sandra schrijft: "Psychologische begeleiding nadat ze uit de organisatie is gezet, omdat ze niet meer paste volgens de hoofddocent".

Kernbegrippen. Isolatie en indoctrinatie. Geen tegenspraak en veel geld betalen.
@Verheggen. Wij gaan niet allemaal naar open dagen. Voor scientology heb ik ook een uitnodiging gehad. En heb me beperkt tot het boek van Hubbard. En wist na dit verhaal meer dan genoeg.
Maar op welke gronden is het geen sekte? Waarom dulden docenten geen tegenspraak. Wat is het nut van een "krachtige" methode. Die mensen vervreemdt van hun omgeving.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Plaats reactie