Iemand die meer weet over 'The Fellowship'?

Discussies over Occultisme, Newage, pantheisme, satanisme, sekten, alpha-cursus, alternatieve geneeswijzen, etc..

Moderator: Moderators

Jaap

Iemand die meer weet over 'The Fellowship'?

Bericht door Jaap » 13 jan 2008 21:52

Hallo allemaal,

Laatst hoorde ik een verhaal over twee mensen die ik ken die zich hebben aangesloten bij een groepering die zich 'The Fellowship' noemt.

Het is een groepering die in Wezep haar hoofdkantoor heeft en o.a. in Utrecht, Amsterdam en Zwolle afdelingen heeft. De leider van de groepering zou Matthew heten.

Mensen die zich aansluiten zijn geworven door andere leden en zijn vaak in de problemen waardoor ze hulp nodig hebben. Die hulp wordt door The Fellowship geboden. Er is een mogelijkheid om als lid taken uit te voeren, je bent dan een helper. Ook worden er essen gegeven in letterkunde, sterrenkunde etc. Daarvoor moeten de leden veel geld betalen. Tevens worden de leden geisoleerd van hun dagelijkse leven en hun vrienden. De beide personen die ik ken hebben gebroken met vrienden omdat ze niet hetzelfde denken. Dit zou aangemoedigd zijn vanuit de groepering.

Naar mijn idee heeft dit iets weg van een sekte. Bovenstaande heb ik alleen mar moeten vernemen uit gesprekken die ik heb gevoerd met vrienden van de twee personen. Ik wilde er meer van weten, maar er is niets op internet over te vinden. Ik vind dat raar, want dat zou betekenen dat er dus ook nog niemand over de groepering heeft geschreven. Dat de groepering daar zelf terughoudend in is, kan ik begrijpen.
De enige manier voor mij om er meer over te weten te komen is naar een open dag gaan, maar daarvoor moet je uitgenodigd worden en de twee personen kennen mij als een skeptisch persoon, dus zullen dat niet zo snel doen.

Daarom hier de vraag aan jullie: Hebben jullie wel eens over deze groepering gehoord? Is er ergens informatie over te vinden?

Ik wil er graag meer info over en er eventueel over publiceren om familieleden te informeren en om het debat een kans te geven. Op die manier kan ook de druk op een dergelijke groepering opgevoerd worden, omdat ze in de gaten gehouden worden.

Bedankt!

Groeten,
Jaap
"Ik ben tegen religie omdat het ons leert tevreden te zijn met het niet begrijpen van de wereld." - Richard Dawkins

Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty » 13 jan 2008 22:22

Is het soms een Nederlandse afdeling hiervan?

http://www.sourcewatch.org/wiki.phtml?t ... Fellowship

De domeinnaam thefellowship.nl is geregistreerd maar er zit nog niets achter.

http://www.thefellowship.nl/
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.

Jaap

Bericht door Jaap » 13 jan 2008 22:48

Dank voor je reactie.

Zou kunnen, maar er werd niets gezegd over iets christelijks. En dat staat wel te lezen via jouw link.

Er schijnen wel boedhistische beelden in de villa in Wezep te staan.
"Ik ben tegen religie omdat het ons leert tevreden te zijn met het niet begrijpen van de wereld." - Richard Dawkins

Jaap

Bericht door Jaap » 13 jan 2008 22:53

Ik heb even een whois uitgevoerd voor de domeinnaam ww.thefellowship.nl

Domain name:
thefellowship.nl

Status: active

Registrant:
MOV000058-PINED
MoviePoint
Admiraal de Ruijterweg 43 1h
1057JV AMSTERDAM
Netherlands

Committed to ADR: no

Administrative contact:
SCH007557-PINED
M. Schutte
+31 (0)181630051

Registrar:
Pine Digital Security
Joseph Ledelstraat 90
2518KM 'S-GRAVENHAGE
Netherlands

Technical contact(s):
SUP000194-PINED
Pine Support
+31 (0)703111010

Domain nameservers:
ns1.pine.nl 213.156.2.1
ns2.pine.nl 217.114.101.235

Date registered: 07-06-2001
Record last updated: 04-03-2005

Record maintained by: NL Domain Registry

Lijkt er op dat dit het niet is....

olgazm

fellowship

Bericht door olgazm » 02 apr 2008 23:30

Beste Jaap,

Ik ken ook een paar mensen die bij de Fellowship zijn en ik ben zelf naar een open dag geweest. Zoals ik het heb begrepen is het een spirituele school, je leert er van alles van filosofie, psychologie, tarot, sterrekunde etc. Het is juist GEEN religie, maar meer een soort opleiding en therapie. Het helpt je inzichten te krijgen in de ruimte tussen hemel en aarde en in jezelf. Je moet er wel voor betalen, maar op zich moet je dat ook doen voor anders soortige lessen om je te ontwikkelen, zoals rijles of muziekles.

De mensen die ik ken lijken wel meer in evenwicht te zijn met zichzelf, ik zie er niet echt negatieve gevolgen van. Het kan best zijn, zoals jij zegt, dat ze beslissen om bepaalde contacten niet meer te hebben, omdat ze niet mee bij hun 'echte' ik passen. Zo ken ik iemand die naar Zwolle wil verhuizen, wat ik best een heftige beslissing vind. Maar misschien zou zo iemand dat zonder de Fellowship ook gedaan hebben, maar dan 40 jaar later.

Als je zo nieuwgierig bent, waarom praat je dan niet eens met je vrienden erover? Wellicht kunnen zij jouw scepsis wegnemen.

Groetjes, Olga.

1000
Banned

Re: Iemand die meer weet over 'The Fellowship'?

Bericht door 1000 » 03 apr 2008 00:46

Jaap schreef:Het is een groepering die in Wezep haar hoofdkantoor heeft
Holy Shit. 5 kilometer van mijn huis. Heb er nooit van gehoord.

Sararje
Superposter

Bericht door Sararje » 03 apr 2008 01:23

Tsja, dat krijg je ervan, als je je alleen maar bekommert om de dingen die alleen jezelf wat aangaan.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn

1000
Banned

Bericht door 1000 » 03 apr 2008 06:57

Sararje schreef:Tsja, dat krijg je ervan, als je je alleen maar bekommert om de dingen die alleen jezelf wat aangaan.
Inderdaad. Het zou naar mijn mening dan ook zeer ontaktisch zijn om dit in je korte tijd hier op aarde niet te doen.

botjes
Ervaren pen

Re: fellowship

Bericht door botjes » 03 apr 2008 10:25

olgazm schreef:je leert er van alles van filosofie, psychologie, tarot, sterrekunde etc. Het is juist GEEN religie, maar meer een soort opleiding en therapie. Het helpt je inzichten te krijgen in de ruimte tussen hemel en aarde en in jezelf.
Daar zal vast astrologie worden bedoeld. Voor meer over sterrenkunde kun je beter naar de lokale sterrenwacht of naar de universiteiten die daar een opleiding in geven.

fbs33
Bevlogen

Re: Iemand die meer weet over 'The Fellowship'?

Bericht door fbs33 » 03 apr 2008 14:44

Jaap schreef:Hallo allemaal,

Laatst hoorde ik een verhaal over twee mensen die ik ken die zich hebben aangesloten bij een groepering die zich 'The Fellowship' noemt.

Het is een groepering die in Wezep haar hoofdkantoor heeft en o.a. in Utrecht, Amsterdam en Zwolle afdelingen heeft. De leider van de groepering zou Matthew heten.

Mensen die zich aansluiten zijn geworven door andere leden en zijn vaak in de problemen waardoor ze hulp nodig hebben. Die hulp wordt door The Fellowship geboden. Er is een mogelijkheid om als lid taken uit te voeren, je bent dan een helper. Ook worden er essen gegeven in letterkunde, sterrenkunde etc. Daarvoor moeten de leden veel geld betalen. Tevens worden de leden geisoleerd van hun dagelijkse leven en hun vrienden. De beide personen die ik ken hebben gebroken met vrienden omdat ze niet hetzelfde denken. Dit zou aangemoedigd zijn vanuit de groepering.

Naar mijn idee heeft dit iets weg van een sekte. Bovenstaande heb ik alleen mar moeten vernemen uit gesprekken die ik heb gevoerd met vrienden van de twee personen. Ik wilde er meer van weten, maar er is niets op internet over te vinden. Ik vind dat raar, want dat zou betekenen dat er dus ook nog niemand over de groepering heeft geschreven. Dat de groepering daar zelf terughoudend in is, kan ik begrijpen.
De enige manier voor mij om er meer over te weten te komen is naar een open dag gaan, maar daarvoor moet je uitgenodigd worden en de twee personen kennen mij als een skeptisch persoon, dus zullen dat niet zo snel doen.

Daarom hier de vraag aan jullie: Hebben jullie wel eens over deze groepering gehoord? Is er ergens informatie over te vinden?

Ik wil er graag meer info over en er eventueel over publiceren om familieleden te informeren en om het debat een kans te geven. Op die manier kan ook de druk op een dergelijke groepering opgevoerd worden, omdat ze in de gaten gehouden worden.

Bedankt!

Groeten,
Jaap
Doet mij denken aan de "School voor filosofie" haha.
Een geldklopperij waarvan het bestuur bv. vastgoed in deplorabele staat opkoopt en er de 'aanhangers' in laat ploeteren om het op te knappen met ertussendoor 'Steiner' en 'Oespenski' opgeschilderd met Plato cs
Tutors uit cursisten geronseld die geen geld kosten maar meebrengen en leerlingen die papier en potlood zelf moeten betalen, haha.
Je krijgt er op den duur een glazige blik van en als vrouw bleke benen vanwege de lange rokken.
Mijn vermoeden is dat die 'Fellowship'bestaat uit personen die het belletje hoorden rinkelen?

olgazm

geen rinkelende belletjes...

Bericht door olgazm » 04 apr 2008 18:41

Hoi Jaap,

The Fellowship is een esotherische school, geen rinkelende belletjes of wat dan ook. Iedereen kan gewoon een introductie avond bijwonen, je hoeft dus niet te worden uitgenodigd. De kosten zijn 15 euro en als je er mee doorgaat zijn de kosten 100 euro per maand. Een hoop geld natuurlijk, maar niet veel duurder dan een gemiddeld abonnement op de sportschool...

DIt is hun website:
www.phoenixdynamics.nl

Een van de studiegebieden is natuurlijk astrologie en niet sterrenkunde... Foutje!

doctorwho
Superposter

Re: geen rinkelende belletjes...

Bericht door doctorwho » 04 apr 2008 18:59

olgazm schreef:Hoi Jaap,

De kosten zijn 15 euro en als je er mee doorgaat zijn de kosten 100 euro per maand. Een hoop geld natuurlijk, maar niet veel duurder dan een gemiddeld abonnement op de sportschool...

DIt is hun website:
www.phoenixdynamics.nl

Een van de studiegebieden is natuurlijk astrologie en niet sterrenkunde... Foutje!
Gemiddeld abonnement op de sportschool is gelukkig geen € 100,- per maand eerder de helft en zelfs david lloyds health centers zijn niet zo prijzig. Het is kortom voor een een hoop esoterische pseudokennis toch wel veel geld. Dan kan je beter een module aan de OU gaan volgen.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

olgazm

'pseudo' kennis?

Bericht door olgazm » 04 apr 2008 20:46

Het is kortom voor een een hoop esoterische pseudokennis toch wel veel geld.
Waarom 'pseudo' kennis?
Olga.

PS: mijn sportschool kost €75 per maand, Club Sportive is dat...

doctorwho
Superposter

Re: 'pseudo' kennis?

Bericht door doctorwho » 04 apr 2008 20:56

olgazm schreef:
Het is kortom voor een een hoop esoterische pseudokennis toch wel veel geld.
Waarom 'pseudo' kennis?
Olga.

PS: mijn sportschool kost €75 per maand, Club Sportive is dat...
Mijn clubje nog geen vier tientjes per maand, maar ik hoef dan ook niet gepamperd. :wink:

Maar dat terzijde met pseudokennis bedoel ik het overdragen van pseudowetenschap. Zoals bijvoorbeeld astrologie. Dat je hierin kan doorleren maakt he nog geen wetenschap.

De wervende tekst zou voor de goede verstaander al genoeg moeten zijn om er met een wijde boog omheen te gaan.
Welcome to the Phoenix Fellowship
Esoteric schools have existed throughout the ages and all over the world. One of their aims is to offer people a place to undertake a journey of inner development. The required energies for such a transformation ask for a school where the legacy can be passed on from person to person, from teacher to student. The Phoenix Fellowship is such an esoteric school.
Maar als jij van mening bent dat er wel wetenschap wordt bedreven en concrete kennis overgedragen dan zou ik daarvan graag enige voorbeelden zien.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

olgazm

werken aan jezelf

Bericht door olgazm » 04 apr 2008 21:23

Gepamperd? Het is voornamelijk afzien. Maargoed, wat ik wil zeggen: ik zit op een sportschool en daarnaast heb ik dansles, daardoor geef ik meer dan €100 per maand uit aan mijn lichamelijke ontwikkeling. Als je dat verglijkt met je persoonlijke ontwikkelingen vind ik €100 geen vreemd bedrag. Als je het kan betalen natuurlijk, want het blijft een hoop geld.

Ik zeg niet dat die esotherische school gebasseerd is op wetenschappelijke kennis, maar in mijn optiek is het ook niet zo dat als iets niet wetenschappelijk bewezen is, dat het dan meteen pseudo kennis is.

Zaken als numerologie, astrologie en tarot zeggen mij totaal niets, maar andere zaken zoals aura's, menselijke evolutie, psychologie, persoonlijke ontwikkeling en healing lijken mij persoonlijk heel interessant. Het leerplan wordt aangepast aan de leerlingen, dus het is niet zo dat je zo maar wat door je strot geduwd krijgt voor €100 per maand. Dat zou niet best zijn...

Maar als spirituele zaken je niet boeien, zou ik er zeker niet heen gaan.
it's better to light a candle, than to curse the dark

Plaats reactie