Beschrijf eens jou godsbeeld

Discussies over Occultisme, Newage, pantheisme, satanisme, sekten, alpha-cursus, alternatieve geneeswijzen, etc..

Moderator: Moderators

Samante

Re: Cognitieve dissonantie

Bericht door Samante » 25 jun 2006 15:33

Tamara schreef: Hoe kun je dan erkennen dat God volgens jouw mening zich overal bevindt, zelfs in een steen. Dan zul je toch op zijn minst het bestaan van God moeten erkennen...
Als ik erken dat God zich overal bevindt, zelfs in een steen, dan erken ik toch het bestaan van God? God manifesteert zich als het Al binnen het Al.

bad_religion

Bericht door bad_religion » 25 jun 2006 15:36

Cathy schreef:Buiten het feit dat het vers slecht is 'geciteerd ' en het een dreiging is: Gaan we weer beginnen? Of eraan bijdragen :cry:
Een atheïst zal hier niet gauw aan beginnen, maar zoals je zelf al aangaf, de christenen des te meer want die geloven erin.....je moet het balletje nu niet gaan omdraaien hè, leuk dat je toegeeft hoe smerig en destructief lectuur als de bijbel kan zijn als men er waarde aan hecht!

Cathy
Forum fan

Bericht door Cathy » 25 jun 2006 15:48

bad_religion schreef:........, leuk dat je toegeeft hoe smerig en destructief lectuur als de bijbel kan zijn als men er waarde aan hecht!
.......men verkeerd leest!
De raadsels van God zijn bevredigender dan de oplossingen van mensen
Chesterton

Samante

Bericht door Samante » 25 jun 2006 15:50

Cathy schreef:
Samante schreef:
tjeerdo schreef: Leviticus 26:27 etc. Enige “tegenheid” en de liefde mondt uit in heetgrimmigheid. En het vlees van onze zonen en dochters zullen wij eten. De ervaringsdeskundigheid in de Bijbel vertelt iets anders dan jij ons verteld.
Groet,
Tjeerdo.
In dat laatste bijbelcitaat wordt duidelijk kannibalisme aangemoedigd zie ik.
Buiten het feit dat het vers slecht is 'geciteerd ' en het een dreiging is: Gaan we weer beginnen? Of eraan bijdragen :cry:

De aantijging dat Joden menseneters zouden zijn, komt volgens Van der Horst (Ja, van die afscheidsrede) al voor bij de Egyptenaar Apion, die in de eerste eeuw na Christus een ,,uitermate venijnige lastercampagne'' tegen de Joden lanceerde, die heeft bijgedragen aan de eerste pogrom in de geschiedenis, in Alexandrië in het jaar 38.
Als ik Het Boek erbij pak (Het Boek is een bijbeleditie die de bijbel toegankelijker moet maken) en ik lees Leviticus 26:27 en verder, dan citeer ik:
"En als u nog steeds niet naar Mij wilt luisteren en Mij niet wilt gehoorzamen, 28zal Ik Mijn grimmige toorn op u loslaten en u een zevenmaal grotere straf voor uw zonden sturen. 29U zult uw eigen zonen en dochters eten 30en Ik zal de altaren en afgodsbeelden die u op de heuvels aanbidt, vernietigen."

Je kunt deze tekst natuurlijk op alle mogelijke manieren bekijken, feit blijft dat in dit fraaie stukje bijbel mensen gedreigd wordt met kannibalisme.

Het gegeven dat de bijbelgod boos wordt en verlangt dat er naar hem geluisterd wordt en dat hij wordt gehoorzaamd, maakt al dat de bijbelgod mijn God niet kan zijn.

Mijn God verlangt niets, mijn God heeft geen enkele behoefte. Want mijn God is almachtig en volmaakt, en die eigenschappen zorgen ervoor dat mijn God geen enkele behoefte kàn hebben.

bad_religion

Bericht door bad_religion » 25 jun 2006 15:53

Cathy schreef:
bad_religion schreef:........, leuk dat je toegeeft hoe smerig en destructief lectuur als de bijbel kan zijn als men er waarde aan hecht!
.......men verkeerd leest!
Nee Cathy, jij vind nu dat ik verkeert lees omdat ik de logische consequentie trekt uit het verhaaltje.

Maar de Jodenhaat is een rechtstreeks produkt van het christendom, en of je nu hoog of laag springt, als de bijbel niet als "het woord van god" was gezien, zoals atheïsten dat ook niet doen waren er heel wat minder progroms geweest!

Ik vind het dan ook absurd dat een gelovige zich aan het feit stoort dat atheïsten die de naakte, en lelijke waarheid, van het geschrift laten zien waarschuwt of op de vingertjes probeert te kloppen dat "het heilige geschrift" oproept tot jodenhaat. Cathy, je bent behoorlijk schizofreen bezig!

Tamara
Ervaren pen

Bericht door Tamara » 25 jun 2006 17:02

Samante schreef:
Tamara schreef: Hoe kun je dan erkennen dat God volgens jouw mening zich overal bevindt, zelfs in een steen. Dan zul je toch op zijn minst het bestaan van God moeten erkennen...
Als ik erken dat God zich overal bevindt, zelfs in een steen, dan erken ik toch het bestaan van God? God manifesteert zich als het Al binnen het Al.
Jawel, maar je kent het toch de naam God toe, als zijnde het Al binnen het Al. Je maakt dus wel een onderscheid -> dus heb je voor jezelf een voorwaarde geschapen om uberhaupt aan die "al binnen het al" de naam God toe te kunnen kennen.

mysterieus2000
Forum fan
Contacteer:

Bericht door mysterieus2000 » 25 jun 2006 17:05

tjeerdo schreef:
mysterieus2000 schreef:
Een God die zegt jou wil is mijn wil is voor mij geen God. Als een man een vrouw verkracht omdat hij dat wil en God zegt dan, het is ook mijn wil, het is goed zo, sorry maar zo iemand is voor mij geen God maar een meeloper.
En Lot verkrachtte zijn dochters en Hij zag dat het goed was. Oh, nee de Heilige Geest voer in de dochters van Lot en met volle overgave namen zij hun vader. Abraham doet het met de dienstmaagd, Lot doet het met zijn dochters. Wat voor indruk krijgen de kinderen op de zondagsschool.
Lot heeft zijn dochters NIET verkracht. Maar de dochters hebben hun vader verkracht !!!
De Heilige Geest was zeer zeker niet in de dochters gevaren. waar maak jij uit op dat God dit goed vind. Of dat Hij daar plezier in heeft. Niet alles wat mensen doen of deden is Gods wil. Daarom dat er ook de wet gegeven is en dat God zonde, zonde noemt. Heb jij deze verhalen geleerd in de zondagschool ?

Groetjes Daniella

>Edwin<
Forum fan
Contacteer:

Bericht door >Edwin< » 25 jun 2006 17:08

Tamara schreef:[Jawel, maar je kent het toch de naam God toe, als zijnde het Al binnen het Al. Je maakt dus wel een onderscheid -> dus heb je voor jezelf een voorwaarde geschapen om uberhaupt aan die "al binnen het al" de naam God toe te kunnen kennen.
Religieuze logica in een notendop.
It's always night, or we wouldn't need light.

-Thelonious Monk

mysterieus2000
Forum fan
Contacteer:

Bericht door mysterieus2000 » 25 jun 2006 17:12

Samante schreef:
mysterieus2000 schreef:In dit stuk staan 2 beloftes als je God gehoorzaamt uit liefde.
1. Je zult ervaren dat de Vader ook van jou houdt
2. Je zult duidelijk zien wie Jezus is (en daardoor ook wie de Vader is)
Ik zeg dus dat aan geen enkele voorwaarde hoeft te worden voldaan. Geen als, geen mits, geen maar, geen tenzij.
mysterieus2000 schreef:Een God die zegt jou wil is mijn wil is voor mij geen God. Als een man een vrouw verkracht omdat hij dat wil en God zegt dan, het is ook mijn wil, het is goed zo, sorry maar zo iemand is voor mij geen God maar een meeloper.
Er wordt op geen enkele wijze ingegrepen in de vrije wil. Evenmin wordt achteraf geoordeeld.
Zoals veel mensen op dit forum bijbelteksten hebben aangedragen waarin God oproept om vrouwen te verkrachten nadat ze bijvoorbeeld zijn buitgemaakt, die God bestaat niet.
Die God is een aanstichter, een volksmenner, een tiran.

De God waar ik het telkens over heb grijpt inderdaad niet in als iemand met de vrije wil een ander de hersens inslaat of verkracht. En die God gaat ook niet achteraf een oordeel vellen. Die God wordt namelijk verkracht en die God verkracht. Die God is in alles en in iedereen, er is niets anders dan die God. En omdat er niets anders is dan die God, zijn er geen daders en geen slachtoffers. Geen oordeel over enig deel van zichzelf ten aanzien van een ander deel van zichzelf.
Maar Daniëlle, het zal moeilijk voor je zijn te accepteren dat er werkelijk niets anders is dan God. Jij gelooft liever, zo ik begrepen heb, in een soort van sinterklaas en een slechte zwarte piet (die duivel). Je gaat je gang maar.
Waar baseer jij je geloof dan op. Hoe weet je dat God zoals jij hem ziet geen uitvloeisel is van je eigen verlangen.

Groetjes Daniella

Samante

Bericht door Samante » 25 jun 2006 17:12

Tamara schreef:
Samante schreef:
Jawel, maar je kent het toch de naam God toe, als zijnde het Al binnen het Al. Je maakt dus wel een onderscheid -> dus heb je voor jezelf een voorwaarde geschapen om uberhaupt aan die "al binnen het al" de naam God toe te kunnen kennen.
Wat voor onderscheid maak ik volgens jou? En over welke voorwaarde heb je het?
Het is me trouwens niet helemaal duidelijk welk punt je wil maken.

Cathy
Forum fan

Bericht door Cathy » 25 jun 2006 17:16

Samante schreef: Mijn God verlangt niets, mijn God heeft geen enkele behoefte. Want mijn God is almachtig en volmaakt, en die eigenschappen zorgen ervoor dat mijn God geen enkele behoefte kàn hebben.
Mooi, daar hoeven we dan niet meer over te hebben. Case closed.
Cathy schreef:.......men verkeerd leest!
BR schreef:.......jij vind nu dat ik verkeert lees
Ja, je leest verkeerd :)
BR schreef:Maar de Jodenhaat is een rechtstreeks produkt van het christendom, en of je nu hoog of laag springt, als de bijbel niet als "het woord van god" was gezien, zoals atheïsten dat ook niet doen waren er heel wat minder progroms geweest!
Denk jij dat er nu nog christen-gelovigen zijn die aanzetten tot antisemitisme?
De raadsels van God zijn bevredigender dan de oplossingen van mensen
Chesterton

Samante

Bericht door Samante » 25 jun 2006 17:26

mysterieus2000 schreef:
Samante schreef:
mysterieus2000 schreef:In dit stuk staan 2 beloftes als je God gehoorzaamt uit liefde.
1. Je zult ervaren dat de Vader ook van jou houdt
2. Je zult duidelijk zien wie Jezus is (en daardoor ook wie de Vader is)
Ik zeg dus dat aan geen enkele voorwaarde hoeft te worden voldaan. Geen als, geen mits, geen maar, geen tenzij.
mysterieus2000 schreef:Een God die zegt jou wil is mijn wil is voor mij geen God. Als een man een vrouw verkracht omdat hij dat wil en God zegt dan, het is ook mijn wil, het is goed zo, sorry maar zo iemand is voor mij geen God maar een meeloper.
Er wordt op geen enkele wijze ingegrepen in de vrije wil. Evenmin wordt achteraf geoordeeld.
Zoals veel mensen op dit forum bijbelteksten hebben aangedragen waarin God oproept om vrouwen te verkrachten nadat ze bijvoorbeeld zijn buitgemaakt, die God bestaat niet.
Die God is een aanstichter, een volksmenner, een tiran.

De God waar ik het telkens over heb grijpt inderdaad niet in als iemand met de vrije wil een ander de hersens inslaat of verkracht. En die God gaat ook niet achteraf een oordeel vellen. Die God wordt namelijk verkracht en die God verkracht. Die God is in alles en in iedereen, er is niets anders dan die God. En omdat er niets anders is dan die God, zijn er geen daders en geen slachtoffers. Geen oordeel over enig deel van zichzelf ten aanzien van een ander deel van zichzelf.
Maar Daniëlle, het zal moeilijk voor je zijn te accepteren dat er werkelijk niets anders is dan God. Jij gelooft liever, zo ik begrepen heb, in een soort van sinterklaas en een slechte zwarte piet (die duivel). Je gaat je gang maar.
Waar baseer jij je geloof dan op. Hoe weet je dat God zoals jij hem ziet geen uitvloeisel is van je eigen verlangen.
Ik heb mijn inzichten voornamelijk verkregen uit persoonlijke ervaringen die ik opdeed in psychose. Deze bleken goed aan te sluiten bij de inzichten die naar voren komen in de boeken van Neale Donald Walsch. Maar ook andere schrijvers zoals Eckhart Tolle, Stanislav Grof en Deepak Chopra.

De God zoals ik die zie is verdedigbaar. De 7 kenmerken waaruit die bestaat blijven als pijlers overeind in de verdere beschrijving die ik van God geef. Het is niet zo dat ik met de ene beschrijving de andere beschrijving onderuit haal (zoals met de bijbelgod wel gebeurt), het is zo dat de ene beschrijving de andere beschrijving ondersteunt.
Het zijn de fundamenten van mijn geloof waar de rest van mijn geloof onwrikbaar op wordt gebouwd.

>Edwin<
Forum fan
Contacteer:

Bericht door >Edwin< » 25 jun 2006 17:40

Samante schreef:Ik heb mijn inzichten voornamelijk verkregen uit persoonlijke ervaringen die ik opdeed in psychose. Deze bleken goed aan te sluiten bij de inzichten die naar voren komen in de boeken van Neale Donald Walsch.
Oooo, die fijne man, die het inzicht is toegedaan dat Hitler een karmische taak te volvoeren had met de joden.
Hoe zegt hij het ook alweer? o ja: "Hitler ging naar de Hemel."

Volgens mij is God zwaar psychotisch.

Kon je nu echt geen betere medicinaal werkende boeken vinden dan de obscure werken van die knuffel-antisemiet?
It's always night, or we wouldn't need light.

-Thelonious Monk

Samante

Bericht door Samante » 25 jun 2006 17:47

>Edwin< schreef:
Samante schreef:Ik heb mijn inzichten voornamelijk verkregen uit persoonlijke ervaringen die ik opdeed in psychose. Deze bleken goed aan te sluiten bij de inzichten die naar voren komen in de boeken van Neale Donald Walsch.
Oooo, die fijne man, die het inzicht is toegedaan dat Hitler een karmische taak te volvoeren had met de joden.
Hiermee ben je in de war met ene Josef Rulof. Het bestaan van karma wordt juist in Walsch bestreden.
>Edwin< schreef: Hoe zegt hij het ook alweer? o ja: "Hitler ging naar de Hemel."
Dat stond inderdaad in de boeken van Walsch. Vooral de uitleg die erover gegeven wordt is mooi. Maar dan moet je meer gelezen hebben dan slechts die ene uitspraak. En wat heb je feitelijk gelezen behalve een recensie over Walsch?
>Edwin< schreef: Volgens mij is God zwaar psychotisch.
Ja dat klopt. Ik ken veel zwaar psychotische gevallen van God.
[quote=">Edwin<""]
Kon je nu echt geen betere medicinaal werkende boeken vinden dan de obscure werken van die knuffel-antisemiet?[/quote]
Je staat snel met je oordeel klaar over die meneer Walsch. Maar ik denk echt dat je in de war bent met J. Rulof. Je weet wel, waar Jomanda zich door laat inspireren.

distiple
Ervaren pen

Bericht door distiple » 25 jun 2006 17:52

Samante schreef:
Voorzover ik weet KAN niemand het bestaan van god erkennen. Simpelweg omdat er geen harde bewijzen voor zijn. Men kan enkel de theorie van GOD aannemen, want meer is het echt niet.
Wat de oren vertellen, zien de ogen.

Plaats reactie