Beschrijf eens jou godsbeeld

Discussies over Occultisme, Newage, pantheisme, satanisme, sekten, alpha-cursus, alternatieve geneeswijzen, etc..

Moderator: Moderators

mysterieus2000
Forum fan
Contacteer:

Beschrijf eens jou godsbeeld

Bericht door mysterieus2000 » 12 jun 2006 17:23

Hallo,

Omdat ik vrij nieuw hier ben had ik graag geweten wat jullie godsbeeld is.

Ik geloof in de God van de bijbel. Een God die zich manifesteert in drie personen Vader, Zoon en Heilige Geest. Dus Jezus is evenveel God en de Heilige Geest is eveneel God. Hij is almachtig, goed, rechtvaardig, liefdevol, genadig maar haat ook de zonde.

Er zijn ongetwijfelt pure atheisiten bij onder jullie, die in niets geloven, of in zichzelf, of in hun portemonaie.

Dan zijn er die geloven dat de mens zelf God is. En er zijn er die wel geloven in een God maar niet in de God van de bijbel.

Helemaal leuk zou zijn als je ook nog een beetje over je achtergrond vertelt. Of je gelovig bent opgegroeid, of juist niet. En als je ooit christen was waarom je dat nu niet meer bent. Enz enz.

Ik ben benieuwd.

FonsV
Diehard

Welke

Bericht door FonsV » 12 jun 2006 17:30

Dag,
Je schreef:Ik ben benieuwd.
Ik niet. :wink:

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet naar het atheïsme. Een atheïst is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel zo niet alle godsvoorstellingen hun betekenis hebben verloren.

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Re: Welke

Bericht door Rereformed » 12 jun 2006 17:42

Je schreef:Ik ben benieuwd.
Ik heb er ellenlange verhalen over geschreven, indien het je interesseert:
http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/21a.HTM

Je kunt op die site ook de rest lezen van wat ik te zeggen heb. Voor de rest denk ik dat ik uitgepraat ben met jou.

PS:
jou moet jouw zijn.

Rereformed

bad_religion

Bericht door bad_religion » 12 jun 2006 18:34

Geen

distiple
Ervaren pen

Bericht door distiple » 12 jun 2006 18:49

geen
Wat de oren vertellen, zien de ogen.

Samante

Bericht door Samante » 12 jun 2006 18:52

Het godsbeeld dat ik heb kun je pantheïstisch noemen. Voor mij is er niets anders dan God, gemanifesteerd in alle ontelbare vormen.
De wil van deze God wordt nooit gedwarsboomd, aangezien deze God zegt: Jouw wil is Mijn wil. Dat is een waarlijk vrije wil dus, waaraan niet wordt getornd. Niet op het moment van het tenuitvoerleggen van die vrije wil en niet achteraf in een oordeel.

God, zoals ik die zie, is almachtig. God heeft de macht zichzelf te scheppen en te herscheppen. God is onkwetsbaar en kan daardoor niet worden beledigd of beschadigd. God is alwetend en kiest er bij het scheppen van een nieuwe vorm voor om geen herinnering te hebben, opdat het leven empirisch kan worden ervaren zonder predestinatie. God is onvoorwaardelijke liefde en kan angst scheppen.
De belangrijkste eigenschap van God is, dat God geen enkele behoefte heeft.

Ik ben niet gelovig opgevoed en heb bovenstaande inzichten gekregen vanuit o.a. psychotische ervaringen.

Achnaton
Forum fan

Bericht door Achnaton » 12 jun 2006 19:11

Weet je mysterieus2000 dat dat beeld van G'd een uit de hand gelopen grap is mede doordat al in oa het OT duidelijk werd gemaakt dat een beeld van G'd niet past (waarschijnlijk hadden ze toen de grap al door). Wat niet mag is nieuwsgierigwekkend.
Die interesse is gigantisch uitgewerkt met nog steeds verwarde mensen als gevolg.
Laat nu juist gelovigen met dat beeld bezig zijn. Maar er zijn ook serieuze mensen bezig geweest met dat beeld lees gerust eens Spinoza
of Nietzsche.

Oh ja ik gebruik altijd G'd ipv God omdat het meer vragen oplevert dan antwoorden.

Stanhope
Ervaren pen

Bericht door Stanhope » 12 jun 2006 20:20

Dag Daniella,

Ik ben vrijzinnig (een mix van remonstrants en Nederlands hervormd) opgevoed en ben vrijzinnig.

Net als mijn (over)(groot)ouders ben ik daarnaast geïnteresseerd in de gereformeerde leer en heb een hekel aan de evangelische groepen.

Mijn Godsbeeld verandert voortdurend, vooral de laatste tijd bij het lezen van allerlei evangelische troep.

Op dit moment heb ik geen Godsbeeld.

Vriendelijke groet,

Stan

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 12 jun 2006 20:47

Stanhope schreef:Mijn Godsbeeld verandert voortdurend, vooral de laatste tijd bij het lezen van allerlei evangelische troep.
Hé, dit laatste herken ik in mezelf. Vanwege de evangelische en moslimtroep heb ik soms de neiging om extreem atheïst te worden en in Lapland te gaan wonen...
Er zijn tijden geweest dat christenen nog konden denken.

Samante

Bericht door Samante » 12 jun 2006 20:49

Rereformed schreef:
Stanhope schreef:Mijn Godsbeeld verandert voortdurend, vooral de laatste tijd bij het lezen van allerlei evangelische troep.
Hé, dit laatste herken ik in mezelf. Vanwege de evangelische en moslimtroep heb ik soms de neiging om extreem atheïst te worden en in Lapland te gaan wonen...
Stap gewoon over op mijn godsbeeld en doe, indien gewenst, zelfs daar afstand van. Maakt allemaal geen fluit uit. :wink:

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 12 jun 2006 20:57

Samante schreef:
Rereformed schreef:
Stap gewoon over op mijn godsbeeld en doe, indien gewenst, zelfs daar afstand van. Maakt allemaal geen fluit uit. :wink:
Ik hoef er niet voor over te stappen. Het Pantheïsme is de enige serieus te nemen religie, en dat het daarna geen fluit meer uitmaakt, en ook daar afstand van kan doen, is alleen maar diepe wijsheid.
Je had het niet beter kunnen zeggen. :D

Sararje
Superposter

Bericht door Sararje » 12 jun 2006 21:02

Pantheisme heeft ook fysische/filosofische problemen. De bekendste is nl. dat als alles god is, je niet meer god kan waarnemen. Immers, als je iets wil waarnemen, moet je een onderscheid kunnen maken tussen aanwezigheid of afwezigheid van het fenomeen dat je wil waarnemen. Inherent aan een pantheistische god, kan je dat niet.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn

Samante

Bericht door Samante » 12 jun 2006 21:06

Sararje schreef:Pantheisme heeft ook fysische/filosofische problemen. De bekendste is nl. dat als alles god is, je niet meer god kan waarnemen. Immers, als je iets wil waarnemen, moet je een onderscheid kunnen maken tussen aanwezigheid of afwezigheid van het fenomeen dat je wil waarnemen. Inherent aan een pantheistische god, kan je dat niet.
Ik zie God in alles en in iedereen. God is nooit niet bij me wat dat betreft. Zelfs indien ik op een onbewoond stukje land in zee zou zitten, zou God in mij en om mij heen zijn.
Binnenin, boven, beneden, links en rechts.

Sararje
Superposter

Bericht door Sararje » 12 jun 2006 21:11

Ja heel leuk, maar dan kan je hem niet fysische aantonen. Ik heb al geloof ik eerder de vergelijking gemaakt met een vis in een aquarium: als de vis alleen maar in water zwemt, kan hij lucht niet aantonen want dat kan hij niet meten dus bestaat zijn heelal uit water. Nu weten we beiden dat dat onjuist is, maar dat komt omdat wij buitenstaander zijn. Met jouw pantheisme is het exact hetzelfde.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn

Antiscience
Banned

Bericht door Antiscience » 12 jun 2006 21:20

Godservaringen -> zgn. psychose, zgn. schizofrenie.
Een Godsbeeld -> slapende Moeder.
Een ander Godsbeeld ->
" De ogen waarmee ik God zie, zijn dezelfde ogen waarmee God mij ziet. "
( meester Eckhardt )

Van God maak ik geen tiran. Ik ben geen tiran.
Ik zou het misdadig vinden, ik zou God en mijzelf
geweld aandoen, wanneer ik in een tiran zou geloven,
en daardoor van God een tiran zou maken.

Zoals ik in mijn diepste wezen ben, zo is ook God voor mij.
Zonder mijn oren zou God niet kunnen horen,
zonder mijn ogen zou God niet kunnen zien.
( meester Eckhardt )

http://de.wikipedia.org/wiki/Meister_Eckhart

Plaats reactie