Ik geloof niet in godsdienst, maar wel in.....

Discussies over Occultisme, Newage, pantheisme, satanisme, sekten, alpha-cursus, alternatieve geneeswijzen, etc..

Moderator: Moderators

Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Re: Ik geloof niet in godsdienst, maar wel in.....

Bericht door Giovedico delle Fate » 01 apr 2018 11:50

Gershom schreef:
01 apr 2018 11:12

Ga maar eens kijken bij kerkdiensten van zwarte mensen in Amerika. Dat swingt de pan uit hoor. Dominees die zichzelf voorbij lopen en in hun hun enthousiasme de bijbel met een reuzenklap op de katheter smijten en tijdens het voorlezen overgaan in een soort rap-achtige zingzang stijl. Vaak in de aanwezigheid van een koor met fantastisch stemmen
die met pulserend handgeklap, al dansend de gelovigen bewegen met hen mee te dansen. Ik vind het echt feestvieren hoor. Je wordt er onwillekeurig als ongelovige door meegesleept. Sterker nog, zelfs god vindt dit leuk...
(De diensten duren lang, dus een beetje zappen om een indruk te krijgen)
https://www.youtube.com/watch?v=qoaoA_NJtP4
Verder mag ik nog noemen de synagoge dienst op Poeriem, waarbij de enige overwinning van het Joodse volk op het antisemitisme wordt gevierd, en de raadsheer Haman wordt opgehangen aan de galg die hij voor de Jood Mordechai had opgericht.
Een feestelijke bijeenkomst die al dansend door de hele gemeenschap uitbundig wordt gevierd. Met ratels en roffels op de bank iedere keer dat de naam Haman wordt genoemd.

Niet te vergeten, de dansende derwisjen.
Niks knielen en buigen, maar eindeloos rondjes draaien tot je in trance raakt
https://www.youtube.com/watch?v=K1dE8Armq08
Is het zelfs niet zo dat juist vrijwel álle religies zich altijd in feestelijkheden en uitbundigheid hebben uitgeput om hun goden te aanbidden?
Baäl werd in het OT al op die manier aanbeden, in alle 'natuurgodsdiensten' gebeurt/gebeurde het en dus zelfs in de Christelijke godsdiensten. Ja, zélfs in de protestantse. Luister maar eens naar de muziek uit die traditie. Dus niet alleen de gospel koren, maar ook al in de tijd van Bach. Veel uitbundiger kan het toch haast niet? Eigenlijk is dat kruiperige, onderworpene vooral voorbehouden aan calvinistische fundamentalisten. Maar die 'feesten' dan weer met de gordijnen dicht en 'in het geniep'.

sofia
Forum fan

Bericht door sofia » 01 apr 2018 12:00

Giovedico delle Fate schreef:
01 apr 2018 11:50
Gershom schreef:

Ga maar eens kijken bij kerkdiensten van zwarte mensen in Amerika. Dat swingt de pan uit hoor. Dominees die zichzelf voorbij lopen en in hun hun enthousiasme de bijbel met een reuzenklap op de katheter smijten en tijdens het voorlezen overgaan in een soort rap-achtige zingzang stijl. Vaak in de aanwezigheid van een koor met fantastisch stemmen
die met pulserend handgeklap, al dansend de gelovigen bewegen met hen mee te dansen. Ik vind het echt feestvieren hoor. Je wordt er onwillekeurig als ongelovige door meegesleept. Sterker nog, zelfs god vindt dit leuk...
(De diensten duren lang, dus een beetje zappen om een indruk te krijgen)
https://www.youtube.com/watch?v=qoaoA_NJtP4
Verder mag ik nog noemen de synagoge dienst op Poeriem, waarbij de enige overwinning van het Joodse volk op het antisemitisme wordt gevierd, en de raadsheer Haman wordt opgehangen aan de galg die hij voor de Jood Mordechai had opgericht.
Een feestelijke bijeenkomst die al dansend door de hele gemeenschap uitbundig wordt gevierd. Met ratels en roffels op de bank iedere keer dat de naam Haman wordt genoemd.

https://www.youtube.com/watch?v=K1dE8Armq08
Is het zelfs niet zo dat juist vrijwel álle religies zich altijd in feestelijkheden en uitbundigheid hebben uitgeput om hun goden te aanbidden?
Baäl werd in het OT al op die manier aanbeden, in alle 'natuurgodsdiensten' gebeurt/gebeurde het en dus zelfs in de Christelijke godsdiensten. Ja, zélfs in de protestantse. Luister maar eens naar de muziek uit die traditie. Dus niet alleen de gospel koren, maar ook al in de tijd van Bach. Veel uitbundiger kan het toch haast niet? Eigenlijk is dat kruiperige, onderworpene vooral voorbehouden aan calvinistische fundamentalisten. Maar die 'feesten' dan weer met de gordijnen dicht en 'in het geniep'.

En zo dient God de mens...

Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Bericht door Giovedico delle Fate » 01 apr 2018 12:02

sofia schreef:
01 apr 2018 12:00

Ik ben dan ook op bepaald niveau bijzonder opgetogen met al die religies.
Er bestaat geen enkel ander fenomeen dat zo onvoorstelbaar veel prachtige uitingen van cultuur met zich bracht en brengt.

Die andere J.C. zei het al: "elluk nadeel hep se foordeel"

sofia
Forum fan

Bericht door sofia » 01 apr 2018 12:22

01 apr 2018 12:02
sofia schreef:

Er bestaat geen enkel ander fenomeen dat zo onvoorstelbaar veel prachtige uitingen van cultuur met zich bracht en brengt.

En alle moord- en doodslag vergeten we dan maar...

sofia
Forum fan

Bericht door sofia » 01 apr 2018 15:27

Het gekke van ons mensen is, dat we goed en kwaad niet uit elkaar kunnen houden. Maar dan ook echt helemáál niet. We zien als het ware altijd maar één kant van de medaille, en zijn blind voor de andere.
Je zou het kunnen vergelijken met een glazen klok. Als je naar de ene kant kijkt draaien de wijzers rechtsom, en als je hem omdraait linksom. Dezelfde wijzers. Dus weten we nooit hoe laat het is.
En zo is het goed beschouwd met alles, en dus ook met 'waarheid'. We weten niet wat 'de' waarheid is, omdat 'onze' waarheid bepaald wordt door ons standpunt, en niet door ons verstand. En als er iets slecht is voor je 'basic security' is het dàt wel.

En wat ik nu denk, is dat het niet alleen hier op aarde zo is, maar ook in het universum, en dat dan als gevolg van de Big Bang. En daar laat ik het maar bij, want ik heb er geen flauw idee van hoe dat in zijn werk is gegaan.

Maar één ding is wèl zeker: dat onze aarde, met alles d'rop en d'ran, net als al het uniersum bestaat uit 'sterrenstof', maar dan in een iets andere vorm. Misschien iets minder uit elkaar geploft bijvoorbeeld.
Waardoor er mogelijkheid bestaat tot herstel. Hetzij geheel, hetzij gedeeltelijk. En dat zou dan in concreto de combinatie van 'leven' en 'materie' kunnen zijn. Levende materie.

Even pauze.

Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Bericht door Giovedico delle Fate » 01 apr 2018 15:35

sofia schreef:
01 apr 2018 12:22
sofia schreef:

Nee nee, ik schreef "op een bepaald niveau".

Gershom
Diehard

Bericht door Gershom » 01 apr 2018 22:17

Giovedico delle Fatte schreef
In de Islam is het enkel knielen en buigen. Ze graven nog net geen kuil in de grond om daarin weg te kruipen. Van muziek is ook geen sprake. Het enige is reciteren, maar dan wel vaak weer met van die mooie oriëntaalse stemmen en met een schitterende Arabische uitspraak. Ik mag dat graag horen, maar in mijn omgeving ben ik ongeveer de enige.
Uitbarstingen van vreugde ben ik in de moskee niet tegengekomen. Ik was een paar maal op bezoek, maar niet op een feestdag. Buiten de moskee kunnen islamieten natuurlijk wel uitbundig feest vieren. Vaak op straat bij een huwelijk.
Dan worden allerlei slaginstrumenten uit de kast getrokken, en de zoerla druk bespeelt. Dat klinkt zeer luid, en de zoerla maakt een penetrant jankgeluid, waar ik dan weer niet graag naar luister.
Wat J.S.Bach betreft. Hij heeft vermoedelijk ongeveer 300 cantates geschreven, (waarvan er 100 verloren zijn gegaan).
Daar zitten wel enkele feestcantaten bij die bepaald vrolijk klinken. Toch is Bach op z'n mooist wanneer het over lijden en dood gaat. (en daar gaat het opvallend vaak over) Daar had hij iets mee. Ik word van zijn feestelijke muziek nooit echt vrolijk zoals (bij Gospelmuziek) Maar bij zijn treurige stukken zit ik ongegeneerd mee te janken. Dat is niet te voorkomen.
Maar iedereen beleefd dat natuurlijk weer anders.

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 02 apr 2018 02:52

Gershom schreef:
Petra schreef
Ik heb me alijtd afgevraagd waarom de goden het nou nooit 's respectvol vonden als de mens in opperste verering vrolijk zou springen, of je in uiterste blijheid op de borsten trommelen o.i.d. in plaats van dat gekniel en gekruip.
Ga maar eens kijken bij kerkdiensten van zwarte mensen in Amerika. Dat swingt de pan uit hoor.

Niet alleen in Amerika hoor. Ik heb ooit in de Bijlmer gewerkt. De Surinaamse kerk gemeenschap swingt ook super gezellig de pan uit.
Edoch... het gospel feest mag het niet bij blijven. D'r mot toch echt geknield en gebeden worden!

Leuk, die derwisjen.
Het zijn moslims, ik kan me niet voorstellen dat zij klaar zijn met hun dansjes en niet meer de grond hoeven te kussen voor allah.
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 02 apr 2018 02:56

sofia schreef:
01 apr 2018 12:22
sofia schreef:

Vergeten werkt erg goed. Niet willen weten ook.
En als dat niet meer werkt dan hebben we altijd nog de term 'ondoorgrondelijk'. :lol:

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 02 apr 2018 03:04

sofia schreef:
01 apr 2018 15:27
En wat ik nu denk, is dat het niet alleen hier op aarde zo is, maar ook in het universum, en dat dan als gevolg van de Big Bang. En daar laat ik het maar bij, want ik heb er geen flauw idee van hoe dat in zijn werk is gegaan.

Maar één ding is wèl zeker: dat onze aarde, met alles d'rop en d'ran, net als al het uniersum bestaat uit 'sterrenstof', maar dan in een iets andere vorm. Misschien iets minder uit elkaar geploft bijvoorbeeld.
Waardoor er mogelijkheid bestaat tot herstel. Hetzij geheel, hetzij gedeeltelijk. En dat zou dan in concreto de combinatie van 'leven' en 'materie' kunnen zijn. Levende materie.
:)
Goeie uitleg over de Big Bang:

Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Bericht door Giovedico delle Fate » 09 apr 2018 10:50

Gershom schreef:
01 apr 2018 22:17
Ik word van zijn feestelijke muziek nooit echt vrolijk zoals (bij Gospelmuziek) Maar bij zijn treurige stukken zit ik ongegeneerd mee te janken. Dat is niet te voorkomen.
Qua feestelijk Bach, wat dacht je hier dan van? Hierbij zit mijn vader altijd feestelijk mee te janken. Het gaat om het eerste deel (ouverture) in D groot, uiteraard.

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 09 apr 2018 11:34

Berjan schreef:
29 mar 2018 22:54
De Encyclopedist schreef:
22 mar 2018 10:06

Er is niets heiligs aan intuïtie. Ik wantrouw mijn intuïtie tot op het bot. Zij heeft het vaker wel dan niet verkeerd.
...

En intuïtief denk ik dat je verkeerd zit. http://brainbasedsafety.nl/de-kracht-van-intuitie/

Misschien dat jouw intuïtie niet goed is, maar die van de gemiddelde mens is dit wel. Iets met onderbewustzijn.
Voor zover ik daar inzicht in heb, zijn er specifieke situaties waarin intuïtie betrouwbare resultaten geeft en is het in andere situatie totaal onbetrouwbaar. Het artikel in de link lijkt me dan ook intuïtie veel te positief af te schilderen.

Dit vind ik bv leerzaam:
De kracht van intuïtie schreef: Experiment

Ab Dijksterhuis (auteur van “De vrije wil bestaat niet” 2007) liet ooit twee groepen studenten een keuze maken: het selecteren van het beste appartement op basis van zeer uiteenlopende soorten informatie (ruimte, locatie, huurprijs, uitzicht, staat van onderhoud, etc.). Sommige informatie was heel relevant, andere duidelijk minder. In het aanbod zat wel een echte “winnaar” verstopt.
Wie bepaald wat relevant is in zo'n experiment? Op welke manier werd bepaald welk appartement die "winnaar" was? Vooral die laatste vraag lijkt mij interessant want er lijken mij twee opties.
  1. Ofwel hebben die onderzoekers die "winnaar" intuïtief gekozen en hoe weten we dan dat de intuïtie van mensen die anders gekozen hebben dan inderdaad minder was.
  2. Ofwel hebben die onderzoekers een rationele ondersteuning voor die "winnaar" en dan betekent dat dat de uiteindelijk arbiter wel de rationaliteit was.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
Mijn Unitarian Jihad Naam: Sister Sabre of Patience; Haal de jouwe hier
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 09 apr 2018 11:45

Axxyanus,

Gewoon Dijksterhuis-appartementproefje herhalen geeft nog meer ???????
https://www.psychologiemagazine.nl/artikel/hoe-slim-is-het-onderbewuste/ schreef:Wereldwijd herhaalden verschillende onderzoekers Dijksterhuis’ experiment. Daarin moesten proefpersonen kiezen tussen verschillende appartementen, waarbij . .
Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 10 apr 2018 04:57

axxyanus schreef:
09 apr 2018 11:34

Wie bepaald wat relevant is in zo'n experiment? Op welke manier werd bepaald welk appartement die "winnaar" was? Vooral die laatste vraag lijkt mij interessant want er lijken mij twee opties.
  1. Ofwel hebben die onderzoekers die "winnaar" intuïtief gekozen en hoe weten we dan dat de intuïtie van mensen die anders gekozen hebben dan inderdaad minder was.
  2. Ofwel hebben die onderzoekers een rationele ondersteuning voor die "winnaar" en dan betekent dat dat de uiteindelijk arbiter wel de rationaliteit was.

Kiezen is sowieso een lastig iets.
Het lijkt erop dat of je achteraf vindt dat je een goede keuze had gemaakt meer te maken heeft met hoeveel keus je had dan met het beste gekozen te hebben. Dus hoe groot die intuïtieve rol dan is?

https://www.ted.com/talks/barry_schwart ... _of_choice
https://www.ted.com/talks/sheena_iyenga ... f_choosing

Berjan
Ervaren pen

Bericht door Berjan » 10 apr 2018 20:13

axxyanus schreef:
09 apr 2018 11:34

Dit vind ik bv leerzaam:
De kracht van intuïtie schreef: Experiment

Ab Dijksterhuis (auteur van “De vrije wil bestaat niet” 2007) liet ooit twee groepen studenten een keuze maken: het selecteren van het beste appartement op basis van zeer uiteenlopende soorten informatie (ruimte, locatie, huurprijs, uitzicht, staat van onderhoud, etc.). Sommige informatie was heel relevant, andere duidelijk minder. In het aanbod zat wel een echte “winnaar” verstopt.
Dit is toch totaal niet leerzaam? Ze hebben iets waar je je verstand voor moet gebruiken gepakt om te bewijzen dat intuitie niet goed is voor de mens. Waarom niet iets pakken waar de ratio minder bij speelt, bijvoorbeeld gewoon leven? Intuitie is iets dat al vele miljoenen over gaat van generatie op generatie. Iets als een huis kopen is niets wat met intuitie te maken heeft. Dieren hoeven bijvoorbeeld nooit huizen te kopen. 300 jaar geleden hoefde men ook geen huizen te kopen. Tenminste niet met de informatie die we vandaag de dag moeten weten.

Ik vind het schrijnend dat je hier niet over hebt nagedacht. Dat is ook wel een beetje mijn probleem met mensen die "wetenschappelijk bezig" denken te zijn. Te weinig logisch nadenken zelf, en te veel denken "o die experiment heeft aangetoond dat.... laten we dit gebruiken voor ALLES". Als dat het niveau is van de wetenschappers of wetenschap filosofen dan vrees ik het ergste.

Plaats reactie