Ik geloof niet in godsdienst, maar wel in.....

Discussies over Occultisme, Newage, pantheisme, satanisme, sekten, alpha-cursus, alternatieve geneeswijzen, etc..

Moderator: Moderators

Petra
Banned

Re: Ik geloof niet in godsdienst, maar wel in.....

Bericht door Petra » 24 mar 2018 00:50

sofia schreef:
23 mar 2018 09:05
Dank je wel! Heb je het gezellig met je dochter? De mijne komt straks ook, met man en twee honden.
Wat gezellig! Komen zeker je verjaardag vieren. :)
Ja, mijn huistiran is een feest, als ik er genoeg wijn ingiet om het heropvoedingskamp wat te temperen. :D
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

ChaimNimsky
Diehard

Bericht door ChaimNimsky » 28 mar 2018 16:02

sofia schreef:
16 mar 2018 23:18
En Jezus zei: "Ik haat mijn moeder, omdat ze me zoveel verkeerde dingen heeft geleerd."
Sorry, maar ik geloof niet dat deze tekst in de bijbel staat. Jammer, zou een leuke uitspraak zijn geweest. Heb een tijdje gezocht & vond dat Jezus in Lukas 14:26 zei dat indien iemand zijn vader, moeder, vrouw, kinderen, broers, zussen & zelfs zijn/haar eigen leven niet haat, hij/zij dan geen discipel van Jezus kan zijn. Maar hij zei ook in 1 Johannes 3:15 dat iedereen die zijn broeder haat een doodslager is, terwijl hij in Mattheus 15:4 aangeeft dat we onze ouders moeten eren.

Voer voor exegeten.
Maar ja, hij was dan ook geen christen.
Jezus, indien historisch, was een Jood. Ik hoorde eens een klein verhaaltje over twee rabijnen die met elkaar in gesprek waren:
- Mijn zoon heeft zich bekeerd tot het Christendom.
- Wat erg! Heb je nog iets ondernomen?
- Ik heb gebeden.
- En heeft God geantwoord?
- Ja, Hij zei, 'Wees maar niet verdrietig, Mijn zoon heeft hetzelfde gedaan'.
- Heeft Hij je nog raad gegeven?
- Ja, Hij zei, 'Doe hetzelfde als Ik heb gedaan: schrijf onmiddelijk een nieuw testament'.

Sofia, ik geniet van je bijdragen & je open persoonlijkheid.
Een mens zonder religie is als een vis zonder fiets.

sofia
Forum fan

Bericht door sofia » 28 mar 2018 18:19

ChaimNimsky schreef:
28 mar 2018 16:02
sofia schreef:
16 mar 2018 23:18
En Jezus zei: "Ik haat mijn moeder, omdat ze me zoveel verkeerde dingen heeft geleerd."
Sorry, maar ik geloof niet dat deze tekst in de bijbel staat. Jammer, zou een leuke uitspraak zijn geweest. Heb een tijdje gezocht & vond dat Jezus in Lukas 14:26 zei dat indien iemand zijn vader, moeder, vrouw, kinderen, broers, zussen & zelfs zijn/haar eigen leven niet haat, hij/zij dan geen discipel van Jezus kan zijn. Maar hij zei ook in 1 Johannes 3:15 dat iedereen die zijn broeder haat een doodslager is, terwijl hij in Mattheus 15:4 aangeeft dat we onze ouders moeten eren.

Voer voor exegeten.
Maar ja, hij was dan ook geen christen.
Jezus, indien historisch, was een Jood. Ik hoorde eens een klein verhaaltje over twee rabijnen die met elkaar in gesprek waren:
- Mijn zoon heeft zich bekeerd tot het Christendom.
- Wat erg! Heb je nog iets ondernomen?
- Ik heb gebeden.
- En heeft God geantwoord?
- Ja, Hij zei, 'Wees maar niet verdrietig, Mijn zoon heeft hetzelfde gedaan'.
- Heeft Hij je nog raad gegeven?
- Ja, Hij zei, 'Doe hetzelfde als Ik heb gedaan: schrijf onmiddelijk een nieuw testament'.

Sofia, ik geniet van je bijdragen & je open persoonlijkheid.
Dank voor je compliment. Maar er zijn genoeg mensen die me ongenietbaar vinden, hoor. En wat een prachtige grap1

Berjan
Ervaren pen

Bericht door Berjan » 29 mar 2018 22:54

De Encyclopedist schreef:
22 mar 2018 10:06

Ik heb me er verder niet in verdiept, maar het lijkt me niet dat Einstein zoiets gezegd of geschreven kan hebben: het is namelijk kletskoek en ik heb Einstein niet op kletskoek betrapt.

Er is niets heiligs aan intuïtie. Ik wantrouw mijn intuïtie tot op het bot. Zij heeft het vaker wel dan niet verkeerd.
Dus Einstein zou nooit onzin hebben kunnen zeggen? :lol:

Doet mij denken aan Jezus die blijkbaar ook nooit onzin kon zeggen, volgens de gelovigen. Lijkt mij een erg zielig personage. Nooit roddelen, nooit eens liegen voor eigen bestwil, nooit een grapje vertellen. Alle menselijkheid is uit dit soort mensen verdwenen. Wil je dit ook met Einstein creeren? Een soort held? Een soort mensgod?

En intuïtief denk ik dat je verkeerd zit. http://brainbasedsafety.nl/de-kracht-van-intuitie/

Misschien dat jouw intuïtie niet goed is, maar die van de gemiddelde mens is dit wel. Iets met onderbewustzijn.

De Encyclopedist
Ervaren pen

Bericht door De Encyclopedist » 30 mar 2018 00:12

Berjan schreef:
29 mar 2018 22:54

Ik heb me er verder niet in verdiept, maar het lijkt me niet dat Einstein zoiets gezegd of geschreven kan hebben: het is namelijk kletskoek en ik heb Einstein niet op kletskoek betrapt.

Er is niets heiligs aan intuïtie. Ik wantrouw mijn intuïtie tot op het bot. Zij heeft het vaker wel dan niet verkeerd.
Dus Einstein zou nooit onzin hebben kunnen zeggen? :lol:
Einstein zal in de privésfeer vast wel eens onzin hebben uitgekraamd, maar in zijn schrijven en interviews was hij -voor zover ik weet- zorgvuldig en daar zei -of schreef- hij nooit zo maar wat. Daaruit volgt natuurlijk niet dat alles wat E. schreef juist is.
Berjan schreef:
29 mar 2018 22:54
En intuïtief denk ik dat je verkeerd zit. http://brainbasedsafety.nl/de-kracht-van-intuitie/

Misschien dat jouw intuïtie niet goed is, maar die van de gemiddelde mens is dit wel. Iets met onderbewustzijn.
Vooral aan het schaakbord leer je intuïtief spel snel af.
Stook een vuur voor iemand en hij heeft het een dag warm; steek hem in brand en hij heeft het de rest van zijn leven warm. (Terry Pratchett)

Petra
Banned

Bericht door Petra » 31 mar 2018 03:18

Denk ik aan intuïtie dan denk ik aan buikgevoel. Meestal hoor ik het dan knorren, mijn intuïtie zegt me dan dat er vast een varkentje in m'n buik zit.

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."

sofia
Forum fan

Bericht door sofia » 31 mar 2018 10:28

Petra schreef:
31 mar 2018 03:18

Denk ik aan intuïtie dan denk ik aan buikgevoel. Meestal hoor ik het dan knorren, mijn intuïtie zegt me dan dat er vast een varkentje in m'n buik zit.
Haha!

Er viel mij vanochtend een Grote Gedachte in, die ik jullie niet wil onthouden:

Waarom knutselen aan anderen, maak liever wat van jezelf.

Dat is het hele eieren eten. Vrolijk Pasen!

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 31 mar 2018 10:40

@sofia,

Een Grote Gedachte!! Jij ook Goede Paasdagen! :-({|=
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan

Bonjour
Site Admin

Bericht door Bonjour » 31 mar 2018 11:36

sofia schreef:
31 mar 2018 10:28
Mooi gevonden.
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 31 mar 2018 13:39

Toon Hermans "Ik dacht dat ik al wat was"
Ik wens u alle goeds

sofia
Forum fan

Bericht door sofia » 31 mar 2018 23:23

Peter van Velzen schreef:
31 mar 2018 13:39
Toon Hermans "Ik dacht dat ik al wat was"
Dat was-ie ook. Ken je zijn levensgeschiedenis?
En voor het geval dat je misschien denkt dat ik naast mijn schoenen loop van zelfgenoegzaamheid, het tegendeel is waar. Maar ik heb wel het gevoel alles uit mezelf gehaald te hebben wat in mijn vermogen lag, en dat stemt tot tevredenheid.

ik heb gisteren trouwens jouw verhaal ontdekt, en achter elkaar uitgelezen. Je bent daar wel de kip die de gouden eieren legt, hè? Maar het is geen uitbuiting zoals je misschien denkt. Wij hadden in indië een Chinese dokter, en toen we uit het jappenkamp kwamen zat de brede trap voor zijn huis vol Chinezen: familieleden die in de oorlog alles kwijt geraakt waren, en die van hem verwachtten dat hij zijn inkomsten met hen zou delen. En dat deed hij dan ook. En toen wij naar Nederland vertrokken zaten ze er nòg. Het is dus een kwestie van traditie, maar een beetje afremmen kan waarschijnlijk geen kwaad.

Petra
Banned

Bericht door Petra » 01 apr 2018 02:06

sofia schreef:
31 mar 2018 10:28
:lol: Ik zit te schateren!
Maar ik ben dan ook al zo vaak beknutseld hier dat ik inmiddels een prachtige lijst aan eigenschappen toegekend heb gekregen. Flink tegenstrijdige dat wel. :lol:

sofia schreef:
31 mar 2018 23:23

En voor het geval dat je misschien denkt dat ik naast mijn schoenen loop van zelfgenoegzaamheid, het tegendeel is waar. Maar ik heb wel het gevoel alles uit mezelf gehaald te hebben wat in mijn vermogen lag, en dat stemt tot tevredenheid.
:D Heerlijk Sofia. Ik ben dol op zelfgenoegzame mensen! Zelfs als ze het niet zijn.
Van mij mag je naast je schoenen lopen als je daar trek in hebt. :lol:

Aan spreekwoorden geen gebrek om de mens een koppie lager te houden. 'Mens maak je lekker groots' spreekwoorden kennen we dan weer niet.
Ik heb me alijtd afgevraagd waarom de goden het nou nooit 's respectvol vonden als de mens in opperste verering vrolijk zou springen, of je in uiterste blijheid op de borsten trommelen o.i.d. in plaats van dat gekniel en gekruip.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 01 apr 2018 03:27

sofia schreef:
ik heb gisteren trouwens jouw verhaal ontdekt, en achter elkaar uitgelezen. Je bent daar wel de kip die de gouden eieren legt, hè? Maar het is geen uitbuiting zoals je misschien denkt.
Ik wist waar ik aan begon. dus ik beklaag me niet. Ik probeer alleen te voorkomen dat men eieren verkoopt die nog niet gelegd zijn. . .
Ik wens u alle goeds

Gershom
Diehard

Bericht door Gershom » 01 apr 2018 11:12

Petra schreef
Ik heb me alijtd afgevraagd waarom de goden het nou nooit 's respectvol vonden als de mens in opperste verering vrolijk zou springen, of je in uiterste blijheid op de borsten trommelen o.i.d. in plaats van dat gekniel en gekruip.
Ga maar eens kijken bij kerkdiensten van zwarte mensen in Amerika. Dat swingt de pan uit hoor. Dominees die zichzelf voorbij lopen en in hun hun enthousiasme de bijbel met een reuzenklap op de katheter smijten en tijdens het voorlezen overgaan in een soort rap-achtige zingzang stijl. Vaak in de aanwezigheid van een koor met fantastisch stemmen
die met pulserend handgeklap, al dansend de gelovigen bewegen met hen mee te dansen. Ik vind het echt feestvieren hoor. Je wordt er onwillekeurig als ongelovige door meegesleept. Sterker nog, zelfs god vindt dit leuk...
(De diensten duren lang, dus een beetje zappen om een indruk te krijgen)
https://www.youtube.com/watch?v=qoaoA_NJtP4
Verder mag ik nog noemen de synagoge dienst op Poeriem, waarbij de enige overwinning van het Joodse volk op het antisemitisme wordt gevierd, en de raadsheer Haman wordt opgehangen aan de galg die hij voor de Jood Mordechai had opgericht.
Een feestelijke bijeenkomst die al dansend door de hele gemeenschap uitbundig wordt gevierd. Met ratels en roffels op de bank iedere keer dat de naam Haman wordt genoemd.

Niet te vergeten, de dansende derwisjen.
Niks knielen en buigen, maar eindeloos rondjes draaien tot je in trance raakt
https://www.youtube.com/watch?v=K1dE8Armq08

sofia
Forum fan

Bericht door sofia » 01 apr 2018 11:34

Peter van Velzen schreef:
01 apr 2018 03:27
sofia schreef:
ik heb gisteren trouwens jouw verhaal ontdekt, en achter elkaar uitgelezen. Je bent daar wel de kip die de gouden eieren legt, hè? Maar het is geen uitbuiting zoals je misschien denkt.
Ik wist waar ik aan begon. dus ik beklaag me niet. Ik probeer alleen te voorkomen dat men eieren verkoopt die nog niet gelegd zijn. . .
OK. En och, je krijgt er een soort genoeglijkheid voor terug die in Nederland bijna niet meer te vinden is.

Plaats reactie