Ik geloof niet in godsdienst, maar wel in.....

Discussies over Occultisme, Newage, pantheisme, satanisme, sekten, alpha-cursus, alternatieve geneeswijzen, etc..

Moderator: Moderators

lanier
Superposter

Re: Ik geloof niet in godsdienst, maar wel in.....

Bericht door lanier » 22 mar 2018 09:21

sofia schreef:
22 mar 2018 00:40
lanier schreef:
21 mar 2018 22:29
sofia schreef:
19 mar 2018 10:37
Exact.

The intuitive mind is a sacred gift and the rational mind is a faithful servant. We have created a society that honors the servant and has forgotten the gift. Einstein.
Deze quote van Einstein verscheen voor het eerst 21 jaar na de dood van Einstein. De quote is te lezen in een boek geschreven door Bob Samples, het heet “The Metaphoric Mind: A Celebration of Creative Consciousness”
Er zijn twijfels over deze quote, het lijkt eerder een analyse van Samples zelf te zijn. De quote wijkt erg af van wat Einstein verder heeft verkondigd. Het is zelfs zo dat Samples niet eens beweert in dit boek dat hij Einstein quote, het was een persoonlijke analyse van Samples zelf.
In 1997 stond deze analyse op een Usenet groep op internet en is A. Einstein erachter gezet. Plotseling dacht iedereen dat dit daadwerkelijk een quote van Einstein zelf was. Zo zijn er wel meer quotes van Einstein misbruikt, uit zijn verband gerukt of onterecht aan hem toegeschreven.
Van wie die uitspraak ook afkomstig is, doet er m.i. niet zoveel toe. Want per slot gaat het om de context. Toen Willem van Oranje werd doodgeschoten werd ook verteld dat zijn laatste woorden waren: Mon Dieu, mon Dieu, ayez pitié de moi et de mon pauvre peuple! Tot nog niet zo lang geleden uit nader onderzoek bleek dat hij op slag dood moet zijn geweest, en zelfs geen pap had kunnen zeggen.
En Jezus, die gezegd zou hebben: "Vader vergeef het hen, ze weten niet wat ze doen." Hij moet dan dan wel verschrikkelijk hard geschreeuwd hebben, om boven die joelende menigte uit te kunnen komen.
Famous last words zijn vaak meer een eerbetoon aan de overledene, dan zuivere waarheid, en die intentie maakt ze dan toch waardevol. En daarom zouden ze eigenlijk niet ontkracht mogen worden, vind ik. Maar ja, wie zijn hoofd boven het maaiveld uitsteekt...
Dat heeft niets met maaiveld te maken. Als iets niet waar blijkt te zijn dan moet dat gezegd worden. Ik ben daar zelf een purist in. Zeker als A. Einstein aan de quote wordt toegevoegd. Einstein zei nooit zomaar iets, net als bij iedere andere wetenschapper werden woorden zorgvuldig gekozen. Er wordt veel meer waarde gehecht aan woorden van Einstein dan aan die van samples. Als onderstaande er stond, had je dan ook de quote gebruikt?

The intuitive mind is a sacred gift and the rational mind is a faithful servant. We have created a society that honors the servant and has forgotten the gift. B.Samples

De Encyclopedist
Ervaren pen

Bericht door De Encyclopedist » 22 mar 2018 10:06

lanier schreef:
22 mar 2018 09:21
Dat heeft niets met maaiveld te maken. Als iets niet waar blijkt te zijn dan moet dat gezegd worden. Ik ben daar zelf een purist in. Zeker als A. Einstein aan de quote wordt toegevoegd. Einstein zei nooit zomaar iets, net als bij iedere andere wetenschapper werden woorden zorgvuldig gekozen. Er wordt veel meer waarde gehecht aan woorden van Einstein dan aan die van samples. Als onderstaande er stond, had je dan ook de quote gebruikt?

The intuitive mind is a sacred gift and the rational mind is a faithful servant. We have created a society that honors the servant and has forgotten the gift. B.Samples
Ik heb me er verder niet in verdiept, maar het lijkt me niet dat Einstein zoiets gezegd of geschreven kan hebben: het is namelijk kletskoek en ik heb Einstein niet op kletskoek betrapt.

Er is niets heiligs aan intuïtie. Ik wantrouw mijn intuïtie tot op het bot. Zij heeft het vaker wel dan niet verkeerd.
Stook een vuur voor iemand en hij heeft het een dag warm; steek hem in brand en hij heeft het de rest van zijn leven warm. (Terry Pratchett)

sofia
Forum fan

Bericht door sofia » 22 mar 2018 10:44

lanier schreef:
sofia schreef:
22 mar 2018 00:40
lanier schreef:
21 mar 2018 22:29

Deze quote van Einstein verscheen voor het eerst 21 jaar na de dood van Einstein. De quote is te lezen in een boek geschreven door Bob Samples, het heet “The Metaphoric Mind: A Celebration of Creative Consciousness”
Er zijn twijfels over deze quote, het lijkt eerder een analyse van Samples zelf te zijn. De quote wijkt erg af van wat Einstein verder heeft verkondigd. Het is zelfs zo dat Samples niet eens beweert in dit boek dat hij Einstein quote, het was een persoonlijke analyse van Samples zelf.
In 1997 stond deze analyse op een Usenet groep op internet en is A. Einstein erachter gezet. Plotseling dacht iedereen dat dit daadwerkelijk een quote van Einstein zelf was. Zo zijn er wel meer quotes van Einstein misbruikt, uit zijn verband gerukt of onterecht aan hem toegeschreven.
Van wie die uitspraak ook afkomstig is, doet er m.i. niet zoveel toe. Want per slot gaat het om de context. Toen Willem van Oranje werd doodgeschoten werd ook verteld dat zijn laatste woorden waren: Mon Dieu, mon Dieu, ayez pitié de moi et de mon pauvre peuple! Tot nog niet zo lang geleden uit nader onderzoek bleek dat hij op slag dood moet zijn geweest, en zelfs geen pap had kunnen zeggen.
En Jezus, die gezegd zou hebben: "Vader vergeef het hen, ze weten niet wat ze doen." Hij moet dan dan wel verschrikkelijk hard geschreeuwd hebben, om boven die joelende menigte uit te kunnen komen.
Famous last words zijn vaak meer een eerbetoon aan de overledene, dan zuivere waarheid, en die intentie maakt ze dan toch waardevol. En daarom zouden ze eigenlijk niet ontkracht mogen worden, vind ik. Maar ja, wie zijn hoofd boven het maaiveld uitsteekt...

O ja, zeker. Gewoon omdat het me aanspreekt. En ik ben zelf heel voorzichtig geworden met begrippen als ''waar' en 'niet waar', sinds ik ontdekt heb in een dualistisch bestel te leven waarin alles een gelijkwaardige 'tegenhanger' heeft. En dan zou je bijvoorbeeld kunnen stellen: Waar plus onwaar = de waarheid. En wie zich vastklampt aan één van de twee blijft voor altijd in het duister tasten. En ik vermoed dat Einstein dit ook bedoelde.
Laatst gewijzigd door sofia op 22 mar 2018 11:43, 2 keer totaal gewijzigd.

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 22 mar 2018 10:48

Maar Einstein heeft dit nooit gezegd...

sofia
Forum fan

Bericht door sofia » 22 mar 2018 10:54

lanier schreef:
22 mar 2018 10:48
En dus is het voor jou waardeloos?

sofia
Forum fan

Bericht door sofia » 22 mar 2018 11:01

De Encyclopedist schreef:
22 mar 2018 10:06
lanier schreef:

Ik heb me er verder niet in verdiept, maar het lijkt me niet dat Einstein zoiets gezegd of geschreven kan hebben: het is namelijk kletskoek en ik heb Einstein niet op kletskoek betrapt.

Er is niets heiligs aan intuïtie. Ik wantrouw mijn intuïtie tot op het bot. Zij heeft het vaker wel dan niet verkeerd.
Ja, allicht. Op één been kun je niet lopen. :wink:

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 22 mar 2018 11:03

lanier schreef:
Ik heb alleen een correctie gemaakt. Wat ik ervan vind doet niet terzake.

sofia
Forum fan

Bericht door sofia » 22 mar 2018 11:36

lanier schreef:
22 mar 2018 11:03
lanier schreef:
Ik heb alleen een correctie gemaakt. Wat ik ervan vind doet niet terzake.
jammer, anders hadden we gespreksstof gehad. Met de wetenschap dat je een purist bent kan ik verder niets.

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 22 mar 2018 12:30

sofia schreef:
22 mar 2018 11:36
Met de wetenschap dat je een purist bent kan ik verder niets.
Je laat niet doordringen wat de ander aangeeft.
Dat is het enige wat ik opmaak uit wat Lanier je hier duidelijk wil maken.
Maar misschien vergis ik me.
En daardoor is er sowieso al geen zinnige discussie mogelijk.

Gewoon blijven volhouden dat Einstein dit heeft gezegd of een draai geven aan je eigen woorden, wat je niet eenmaal, maar meermaals doet, gezien andere citaten en uitspraken.
Door jouw eenrichtingsverkeer denken, trek je steeds de foute conclusies over de ander.
Meermaals.
Nu weer in het typeren van en het oordelen over de ander.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

sofia
Forum fan

Bericht door sofia » 22 mar 2018 12:46

Maria schreef:
22 mar 2018 12:30
sofia schreef:
22 mar 2018 11:36
Met de wetenschap dat je een purist bent kan ik verder niets.
Je laat niet doordringen wat de ander aangeeft.
Dat is het enige wat ik opmaak uit wat Lanier je hier duidelijk wil maken.
Maar misschien vergis ik me.
En daardoor is er sowieso al geen zinnige discussie mogelijk.

Gewoon blijven volhouden dat Einstein dit heeft gezegd of een draai geven aan je eigen woorden, wat je niet eenmaal, maar meermaals doet, gezien andere citaten en uitspraken.
Door jouw eenrichtingsverkeer denken, trek je steeds de foute conclusies over de ander.
Meermaals.
Nu weer in het typeren van en het oordelen over de ander.
Tja, als je het zó stelt kan ik er weinig tegenin brengen hè'? Ga ik dus ook maar niet doen.

sofia
Forum fan

Bericht door sofia » 22 mar 2018 15:22

lanier schreef:

Hoe kun je dat weten? Mijn man is acht jaar dood, maar ik vind nog steeds oude aantekeningen van hem, en op de meest onverwachte plaatsen. En hij was niet eens zo'n grote geleerde als Einstein, van wie men waarschijnlijk zoveel mogelijk bewaard zal hebben. Maar maar lang niet alles gelezen. Want dat doe je niet meer als iemand dood is. Behalve wanneer je er toevallig tegenaan loopt.
Maar zoals ik al zei, wat doet het er eigenlijk toe. Het gaat immers om de context - althans voor mij. En ik had er graag nog wat op willen doorgaan.

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 22 mar 2018 16:52

Zo moeilijk is het niet.
Die quote komt uit een boek geschreven door Bob Samples. De schrijver zegt helemaal niet dat hij Einstein quote. Hij zegt dat het zijn eigen interpretatie is van hoe Einstein er mogelijk over had gedacht. Dat staat letterlijk in het boek.
Later post iemand in een Usenet op het internet deze quote en heeft er A.Einstein achter gezet. Vanaf dat moment hebben mensen domweg deze tekst gekopieerd en gedacht dat de quote inderdaad van Einstein kwam, maar dat is dus helemaal niet zo!

sofia
Forum fan

Bericht door sofia » 22 mar 2018 17:14

lanier schreef:
22 mar 2018 16:52
Zo moeilijk is het niet.
Die quote komt uit een boek geschreven door Bob Samples. De schrijver zegt helemaal niet dat hij Einstein quote. Hij zegt dat het zijn eigen interpretatie is van hoe Einstein er mogelijk over had gedacht. Dat staat letterlijk in het boek.
Later post iemand in een Usenet op het internet deze quote en heeft er A.Einstein achter gezet. Vanaf dat moment hebben mensen domweg deze tekst gekopieerd en gedacht dat de quote inderdaad van Einstein kwam, maar dat is dus helemaal niet zo!
Nee, kennelijk, en ik heb er ook hier geen enkele moeite mee. En die Bob Samples mag ik wel, die is vast niet op zijn achterhoofd gevallen.

Petra
Banned

Bericht door Petra » 23 mar 2018 06:36

sofia schreef:
17 mar 2018 19:02

You made my day. Ik peins er niet over om jouw porseleinkast aan diggelen te slaan. Dat zou me trouwens niet meevallen denk ik. En wat die leeftijd betreft: we zijn drie dagen na elkaar jarig. Hebben ze Sara's in Vietnam? Ik kreeg er indertijd één die mijn jongste zoon zelf gebakken had. Hij studeerde toen nog, en woonde boven een bakker.
Sofia, ik ging ervan uit dat je de 23e bedoelde en niet de 17e :?
In ieder geval heel hartelijk gefeliciteerd met je 94e verjaardag!
Ik hoop dat je nog heeeeeeeel lang je eigenste quotes en andere verzinsels naar binnen kan gooien hier. :lol:
:-({|= :headbang:
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

sofia
Forum fan

Bericht door sofia » 23 mar 2018 09:05

Dank je wel! Heb je het gezellig met je dochter? De mijne komt straks ook, met man en twee honden.

Plaats reactie