Reiki van oorsprong geen alternatieve geneeswijze, wat dan wel?

Discussies over Occultisme, Newage, pantheisme, satanisme, sekten, alpha-cursus, alternatieve geneeswijzen, etc..

Moderator: Moderators

Ingi
Ervaren pen

Re: Reiki van oorsprong geen alternatieve geneeswijze, wat dan wel?

Bericht door Ingi » 03 mar 2018 00:46

dikkemick schreef:
02 mar 2018 18:09
GGD!
Toch denk ik dat je ooit misleidt bent door iemand die ook oprecht in reiki geloofde. Ik noem daarom gelovigen ook misleid. Zij zijn doorgaans in de jeugd al geïndoctrineerd en voor hun bestaat er zoals je weet maar 1 waarheid. Ik denk dus dat ze op misleiding berusten. Geen bewuste misleiding, want de opvoeders geloven uiteraard wat ze op de kinderen overbrengen. Jij zal op die wijze wellicht met reiki in aanraking gekomen zijn. Iemand die er oprecht in geloofde en jou wist te overtuigen.
En heeft een gelovige bewijs nodig voor zijn/haar God? Natuurlijk niet. Heb jij bewijs nodig voor je (geloofs)overtuiging? Nee, uiteraard niet. De overeenkomst voor beiden is nl. dat er geen bewijs is, maar dat je toch bewijs ziet! Geldt voor beiden!
Ik twijfel dan ook geen moment aan je oprechtheid, zoals ik dat bij de godsgelovige ook niet doe. Mara ik blijf toch denken dat beiden misleid zijn.
Het zou zomaar kunnen..als je onbewust in je leven staat..en dat doet wat je ouders je voorkauwen.Ik had het geluk dat ik als kind al zelfstandig dacht en mijn eigen dingen doorzette. Voor de rest komt dat idee vanuit misleid zijn voort uit je eigen denken en wat je ervan vind als een mens daarin afwijkt van jouw voorstelling ervan. En daar horen godsdiensten en meditatieve beoefeningen blijkbaar niet bij. Het probleem is ook niet werkelijk de inhoud van dat denken maar wel dat men vaak gelooft dat het eigen denken de maatstaf zou moeten zijn. En van daaruit ontstaat de strijd, in het groot worden dat dan oorlogen o.d.

Het gaat vaak niet alleen om het goede doel wat we verdedigen. Dat zien maakt veel duidelijk daarin. Maar als de bereidheid tot dat zien niet is en die zie ik niet echt, ook niet bij andere kritische onderwerpen, misleid je je zelf wellicht net zo dan die onbewuste godsdienstige die niet bewust voor zijn geloof gekozen heeft. Mensen die anders denken worden min of meer in de pan gehakt onder het motto, want alleen het bewijs telt. Bij mij ben je daarmee echt aan het verkeerde adres zelfs al zou ik tot de ontdekking komen dat iets echt anders is als ik eerst dacht.
Laatst gewijzigd door Ingi op 03 mar 2018 01:02, 2 keer totaal gewijzigd.
Kennis is nog geen wijsheid. Alle wijsheid begint bij een diep ontzag voor de natuur.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 03 mar 2018 00:53

Laat ik het iets anders formuleren.
Ik denk dat jij misleidt bent omdat je hier beweert dat er hogere kosmische energieën aan het werk zijn. Je gelooft oprecht dat deze energieën bestaan, terwijl daar werkelijk geen 1 enkele aanwijzing voor is. Je had het over kritische onderwerpen, ik denk dan aan kritisch denken. En misschien dat je dat eens zou moeten doen. Benader je eigen veronderstellingen eens kritisch.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi » 03 mar 2018 01:22

dikkemick schreef:
03 mar 2018 00:53
Laat ik het iets anders formuleren.
Ik denk dat jij misleidt bent omdat je hier beweert dat er hogere kosmische energieën aan het werk zijn. Je gelooft oprecht dat deze energieën bestaan, terwijl daar werkelijk geen 1 enkele aanwijzing voor is. Je had het over kritische onderwerpen, ik denk dan aan kritisch denken. En misschien dat je dat eens zou moeten doen. Benader je eigen veronderstellingen eens kritisch.

Ik noem het zoals het is voorgegeven maar hoe of wat het precies is daar kan ik mij geen echte voorstelling van maken.
Die dingen die ik ervaar doen denken aan stromen van droog water...of iets in die richting.
Usui noemde het zelf ook niet zo...hij noemde het mijn methode, ik vermoedt dat hij er ook geen naam voor wist te bedenken.
Universele energie is een benaming voor iets wat staat voor de onzichtbare kracht en sturing die het leven aanstuurt. Zo zie ik het.

Feitelijk wist ik het al dat dit mogelijk moet zijn voordat ik Reiki in het westen bekend werd en wist dat het bestond.
Ik werkte als redelijk jong jarig kind al met een vorm van gedachten kracht, bv als er iets belangrijks te gebeuren stond.
Of als ik ziek was en dat echt niet uitkwam. Dus toen ik ca 23 jaar later Reiki ontdekte was dat voor mij een klein feestje.
Kennis is nog geen wijsheid. Alle wijsheid begint bij een diep ontzag voor de natuur.

Petra
Banned

Bericht door Petra » 03 mar 2018 02:43

dikkemick schreef:
02 mar 2018 18:10
Petra schreef:
02 mar 2018 02:48
Jaaaaaaaa, ik wil aan de Blopsi !
Tenminste... ik kan er toch wel verlicht door worden hè?
Een kilootje of wat [-o<
Als ik er dan maar niet teveel bij moet overgeven want daar krijg ik zo'n last van m'n maag van.
Ik zal je vanavond een blopsi-sessie geven (op afstand). Moet jij eens zien hoe ACTIEF je morgen opstaat!!!
Ik hoor het nog wel.
Je bent te goed voor de wereld :angel12:
Ik voel me een ander mens, echt waar.
En zo licht in het hoofd, zou die verlichting al oplichten? [-o<
Of het nou van de Blopsi of Aksi komt is me nog een beetje duister.
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Petra
Banned

Bericht door Petra » 03 mar 2018 03:05

Ingi schreef:
03 mar 2018 01:22
Ik noem het zoals het is voorgegeven maar hoe of wat het precies is daar kan ik mij geen echte voorstelling van maken.
Die dingen die ik ervaar doen denken aan stromen van droog water...of iets in die richting.
Usui noemde het zelf ook niet zo...hij noemde het mijn methode, ik vermoedt dat hij er ook geen naam voor wist te bedenken.
Universele energie is een benaming voor iets wat staat voor de onzichtbare kracht en sturing die het leven aanstuurt. Zo zie ik het.
Los van hoe jij of Usui of Japie of Marietje of... dingen ziet; soit!
Waar het mij om gaat is dat ik moeite heb met termen als genezen en absolute waarheden.
Reiki; prima, aai en paai dat het je een lieve lust is, maar knoop er geen medische werking aan vast.

Waar ik ook moeite mee heb is als je jezelf als genezeres beschouwt.
Daarmee haal je ook m.i. het prachtige ambacht van een heuse genezer/genezeres ARTS omlaag.
Die na jaren studie een eed moet afleggen.
Die verantwoordelijkheid neemt voor eigen handelen.
Die ook aansprakelijk te stellen is bij verkeerd handelen. (Om wat voor reden dan ook).
En daarin ligt m.i. het verschil met het alternatieve circuit en in dit geval jouw Reiki.

Het eerste wat een alterneut doet is elke vorm van verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid van zich af schuiven :!:
Dat is de werkelijke achterliggende reden voor die zgn. mooie protocollen. (Die niet eens worden nageleefd en ook maar met een korreltje zout worden genomen. Moet een ARTS. 's proberen! :roll: ).
Protocollen waarin men naar een heuse arts wordt verwezen en ellenlange uitleg dat het geen garanties geeft en niet werkt als je ZELF niet goed genoeg meewerkt. Alleen al die grondhouding is voor mij de aanwijzing dat men bij lange na niet de integriteit van een heuse arts/geneesdame bezit.

Zeer kwalijk voor patiënten die niet opknappen, krijgen ze ook nog 's een bewijs van eigen onvermogen bovenop hun al bestaande aandoening.
Hence; je eindigt erger dan dat je eraan begon en je kunt er niemand op aanspreken. :evil3:

Ingi schreef:
Feitelijk wist ik het al dat dit mogelijk moet zijn voordat ik Reiki in het westen bekend werd en wist dat het bestond.
Ik werkte als redelijk jong jarig kind al met een vorm van gedachten kracht, bv als er iets belangrijks te gebeuren stond.
Of als ik ziek was en dat echt niet uitkwam. Dus toen ik ca 23 jaar later Reiki ontdekte was dat voor mij een klein feestje.
Hemeltje Ingi; nu gooi je er ook nog 's gedachtekracht overheen.
Als ik ergens niet lekker van word is het de idee dat mensen zichzelf beter zouden kunnen denken. Alsof alle zieken mensen dan maar 'slechte' denkers zouden zijn. (Let wel; positief denken is fijn en helpt maar het biedt je geen enkele garantie.)
Ook hele positieve en blije mensen met de meest fantastische gedachtekrachten kunnen ernstig ziek worden! Helaas pindakaas.
Als jij met het griepvirus besmet raakt lig je gewoon ziek in je nest, net als ieder ander. Dat kun je niet ff 'wegdenken'. (En ook niet weg aaien!).

Geef me potdorie nog maar weer wat Blopsi, Aksi of Flaksi behandelingen want het wordt me wat troebel in de onwelgevallige oogjes. :cry:
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 03 mar 2018 11:01

Ingi schreef:

Onzichtbaar...onmeetbaar...Wat mij betreft is het dan onwerkelijk en bestaat het niet. Hoe denk jij over tele-en/of pyrokinese? De laatste is overigens ook een vorm van thermokinese. En zo zou je reiki dus ook kunnen formuleren.
Philip K. Dick

Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi » 03 mar 2018 11:23

Petra schreef:
03 mar 2018 03:05
Waar ik ook moeite mee heb is als je jezelf als genezeres beschouwt.
Daarmee haal je ook m.i. het prachtige ambacht van een heuse genezer/genezeres ARTS omlaag.
Die na jaren studie een eed moet afleggen.
Die verantwoordelijkheid neemt voor eigen handelen.
Die ook aansprakelijk te stellen is bij verkeerd handelen. (Om wat voor reden dan ook).
En daarin ligt m.i. het verschil met het alternatieve circuit en in dit geval jouw Reiki.

Het eerste wat een alterneut doet is elke vorm van verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid van zich af schuiven :!:
Dat is de werkelijke achterliggende reden voor die zgn. mooie protocollen. (Die niet eens worden nageleefd en ook maar met een korreltje zout worden genomen. Moet een ARTS. 's proberen! :roll: ).
Protocollen waarin men naar een heuse arts wordt verwezen en ellenlange uitleg dat het geen garanties geeft en niet werkt als je ZELF niet goed genoeg meewerkt. Alleen al die grondhouding is voor mij de aanwijzing dat men bij lange na niet de integriteit van een heuse arts/geneesdame bezit.

Zeer kwalijk voor patiënten die niet opknappen, krijgen ze ook nog 's een bewijs van eigen onvermogen bovenop hun al bestaande aandoening.
Hence; je eindigt erger dan dat je eraan begon en je kunt er niemand op aanspreken. :evil3:

Hemeltje Ingi; nu gooi je er ook nog 's gedachtekracht overheen.
Als ik ergens niet lekker van word is het de idee dat mensen zichzelf beter zouden kunnen denken. Alsof alle zieken mensen dan maar 'slechte' denkers zouden zijn. (Let wel; positief denken is fijn en helpt maar het biedt je geen enkele garantie.)
Ook hele positieve en blije mensen met de meest fantastische gedachtekrachten kunnen ernstig ziek worden! Helaas pindakaas.
Als jij met het griepvirus besmet raakt lig je gewoon ziek in je nest, net als ieder ander. Dat kun je niet ff 'wegdenken'. (En ook niet weg aaien!).

Geef me potdorie nog maar weer wat Blopsi, Aksi of Flaksi behandelingen want het wordt me wat troebel in de onwelgevallige oogjes. :cry:
Petra ik beschouw mij niet als een genezeres. Ik denk dat ik voldoende heb uitgelegd wat mijn motieven zijn en hoe ik er mee ben omgegaan.
De vermeende hoop op de werking van gedachtekracht van toen ik een jong kind was had daar verder niets mee te maken.
Reiki is absoluut geen gedachtenkracht. Ik wist alleen toen al dat het geziene niet alles is en ging toen al op zoek
naar mogelijkheden om dat te kunnen doorgronden. Het ging alleen om mijn motieven hoe ik tot Reiki ben gekomen.
En intussen weet ik allang dat Reiki ook maar een hulpmiddel is om dingen te doen en te ervaren, tot mooie inzichten te komen,
maar om tot zuivere waarheid te komen, behoeft het geen hulpmiddelen zoals godsdiensten,mijn geloof in een bron.. of spirituele beoefening.
Laatst gewijzigd door Ingi op 03 mar 2018 11:36, 3 keer totaal gewijzigd.

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 03 mar 2018 11:29

“Ingi” schreef: Ik werkte als redelijk jong jarig kind al met een vorm van gedachten kracht,. .
Je hebt naar eigen zeggen “de gave” en doet met blote handen waar een gewoon mens een

https://skepp.be/nl/apparatuur/bio-oscillator
voor moet aanschaffen.

Of een
https://skepp.be/nl/apparatuur/ankh

Het met gedachtenkracht aansturen van gezondheid en soms ook het weer, kan worden geoefend zodat ook kleine voorwerpen kunnen worden opgetild.
Hoever ben je daar mee gevorderd?

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 03 mar 2018 11:41

Nu is reiki ook al geen gedachtekracht. Dit zou betekenen als ik (de scepticus) mijn handen boven iemand laat zweven, ik reiki aan het beoefenen ben?
Moet die onzichtbare universele krachtenenergie niet opgewekt worden op de 1 of andere manier?
Philip K. Dick

Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi » 03 mar 2018 11:44

heeck schreef:
03 mar 2018 11:29
Het met gedachtenkracht aansturen van gezondheid en soms ook het weer, kan worden geoefend zodat ook kleine voorwerpen kunnen worden opgetild.
Hoever ben je daar mee gevorderd?

Roeland
Voor je vragen moet je bij Uri Geller zijn. :lol:
en hier...voor wat Reiki werkelijk is.

http://www.usui-reiki-ryoho.nl/index.php

Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi » 03 mar 2018 11:57

dikkemick schreef:
03 mar 2018 11:01
Onzichtbaar...onmeetbaar...Wat mij betreft is het dan onwerkelijk en bestaat het niet. Hoe denk jij over tele-en/of pyrokinese? De laatste is overigens ook een vorm van thermokinese. En zo zou je reiki dus ook kunnen formuleren.
Daar denk ik niets over, nog nooit mee bezig gehouden, ik heb er dus geen ervaring mee..
Alleen van gehoord. Ik lees er net over..
In het algemeen geloof ik dat er meer mogelijk is dan wat wij kennen.
Het is alleen niet makkelijk onderscheid te maken tussen wat we denken dat er gebeurt en echt gebeurt n.a.v.

Zelf kan ik me( zo goed ik het ook probeer) niet voorstellen dat er zomaar zonder enige sturing leven überhaupt mogelijk is.
Dat het allemaal bestaat is al niet voor te stellen. Waarom is er niet gewoon niets..en dan echt niets. Ons verstand is te beperkt
omdat te kunnen vatten. Maar het kan wel zijn dat het ene verstand wel verder kan denken dan het andere en daarom dingen voor
mogelijk houdt die nog geen bewijs kennen of waar het misschien nooit van gevonden wordt.
Laatst gewijzigd door Ingi op 03 mar 2018 12:27, 1 keer totaal gewijzigd.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 03 mar 2018 12:06

Ingi schreef:
03 mar 2018 11:57
dikkemick schreef:
03 mar 2018 11:01
Daar denk ik niets over, nog nooit mee bezig gehouden.
Wel van gehoord aan de rand..
Type: "reiki thermokinese" en je krijgt b.v. deze link: https://www.youtube.com/watch?v=06bRD8n_5FY
Als je dan verder kijkt zie je m.n. het begrip "chi-energy" voorbij komen. En als je deze 2 combineert krijg je:
https://www.youtube.com/watch?v=03K8fYFUUhs

Handig als je geen lucifers bij je hebt. Wat denk jij van dit laatste filmpje? Werkelijkheid of bedrog?
Philip K. Dick

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 03 mar 2018 12:15

Ingi schreef:
En dit moet op een of andere manier ondersteunen dat jij niet misleid werd?

Kan je even uitleggen welk principe hieraan ten grondslag ligt?

Iets als het volgende misschien: Als iemand als kind ergens met een concept werkt en daarna een traditie vind die re­de­lijk over­een­komt met dat concept dan kunnen we er op betrouwen dat wat er in die traditie beweerd wordt, klopt.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi » 03 mar 2018 12:33

axxyanus schreef:
03 mar 2018 12:15
Ingi schreef:

Iets als het volgende misschien: Als iemand als kind ergens met een concept werkt en daarna een traditie vind die re­de­lijk over­een­komt met dat concept dan kunnen we er op betrouwen dat wat er in die traditie beweerd wordt, klopt.
Nee vanuit bewijsvoering uiteraard niet.
Maar ik ga niet weer in discussie over het ongeziene wat toch niet te bewijzen of te verklaren valt.

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 03 mar 2018 12:42

Ingi schreef:
03 mar 2018 12:33
axxyanus schreef:
03 mar 2018 12:15
Ingi schreef:

Iets als het volgende misschien: Als iemand als kind ergens met een concept werkt en daarna een tra­di­tie vind die re­de­lijk over­een­komt met dat concept dan kunnen we er op betrouwen dat wat er in die traditie beweerd wordt, klopt.
Nee vanuit bewijsvoering uiteraard niet.
Maar ik ga niet weer in discussie over het ongeziene wat toch niet te bewijzen of te verklaren valt.
Maar je kan die discussie niet uit de weg gaan als je tegelijk met vaste overtuiging wil beweren niet misleid te zijn.

Ingi in het kort: Ik kan op geen enkele manier aantonen dat wat ik zeg klopt, maar je moet gewoon van mij aan­ne­men dat ik niet mis­leid ben. En o ja ik ben speciaal op dat gebied want als iemand anders het zelfde beweert moet je dat dan nat­uur­lijk niet zo maar aan­ne­men.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

Plaats reactie