Reiki van oorsprong geen alternatieve geneeswijze, wat dan wel?

Discussies over Occultisme, Newage, pantheisme, satanisme, sekten, alpha-cursus, alternatieve geneeswijzen, etc..

Moderator: Moderators

Ingi
Ervaren pen

Re: Reiki van oorsprong geen alternatieve geneeswijze, wat dan wel?

Bericht door Ingi » 01 mar 2018 19:57

gerard_m schreef:
15 jan 2018 21:17
Dit topic illustreert maar weer mooi hoe onnodig groot de kloof is tussen reguliere en niet reguliere behandelingen. De indruk wordt gewekt dat het ene absoluut op wetenschap gestoeld is, en het andere volledig onwerkzaam is. Beiden is onwaar; binnen de reguliere behandelingen wordt lang niet altijd "evidence based" behandeld maar dit hoeft de werking niet in de weg te staan. Ook van allerlei medicatie kan de werking (nog) niet verklaard worden. Het placebo effect is maar één van de voorbeelden. Dat we een effect nog niet goed begrijpen of kunnen meten, betekent niet dat het dus niet kan bestaan.

Omgekeerd wordt in de wereld van niet-reguliere behandelingen een indrukwekkend aantal onzinnige behandelingen aangeboden met pseudo wetenschappelijke namen en termen, die een hoop zoekers op een dwaalspoor brengt. Met een hoop schade tot gevolg. Hoe mystieker de termen, hoe sceptischer een mens zou moeten worden.

Wat nuchterheid zou helpen denk ik.... Een moeder die haar kindje troost, legt haar hand op de zere plek. En het werkt, het kindje wordt rustig. Placebo en suggestie? Zeker. Overdracht van energie? Zeker (al is het maar de warmte uit een hand). Maar het effect is er wel degelijk. Heeft op zich ook niets te maken met alternatief genezen.
De "meesters" die reiki toepassen, passen i.m.o. ongeveer dezelfde techniek toe. Je zou het overdracht van energie kunnen noemen. En het kan zeker helpen bij allerlei klachten leert mijn ervaring. Net als een beetje aandacht of een prettig gesprek een patiënt kan helpen. Zolang er niet meer gewicht aan wordt gegeven dan dit en het mensen niet uit reguliere behandeling weghoudt, is er weinig mis mee.
De naam Usui Reiki Ryōhō (afgekort: URR) betekent letterlijk: Usui Spirituele Energie Heelwordingsmethode. Het is de naam die is gegeven aan de spirituele leer van de Japanner Mikao Usui vanaf ongeveer 1922. Herontdekt. Deze spirituele leer was gericht op harmonie met jezelf en je omgeving, geluk en spirituele groei. Voor gezonde mensen en zieke mensen. Je bent er je hele leven mee bezig en behelst meer dan alleen maar een alternatieve geneeswijze, dat is het niet. Wat mij stoort is dat het in een pot wordt gegooid met echte bedriegers, en zaken die niets te maken hebben met een spirituele zoektocht o.d. niet dat men erover valt dat er geen bewijs is. Daarom heb ik dit topic geopend om duidelijk te maken, wat het wel is. Het voorbeeld van de moeder die haar kindje troost wordt wel eens aangehaald..het laat in het klein zien wat er mee is bedoeld. een overblijfsel van wat we onbewust al doen. Je hand ergens leggen als we geestelijke of lichamelijke pijn voelen. Die moeder weet zelf ook dat gebaar niets fysiek kan helen.
Kennis is nog geen wijsheid. Alle wijsheid begint bij een diep ontzag voor de natuur.

Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi » 01 mar 2018 20:35

heeck schreef:
01 mar 2018 19:44
Op zijn Egyptisch kan ook, komt uit eenzelfde energetische bron:

https://www.avanturijn.nl/egyptian-healing/
Door een behandeling met Egyptian Healing wordt het unieke zich-zelf-genezende ­ lichaam aan het werk gezet. Het is niet iemand buiten je om die je geneest, néé, jijzelf bent de enige die de mate van helen bepaalt!
Roeland
Juist. Ga lezen en je vind dit ook terug in diverse Reiki schrijfsels. En ik heb het zelf ook al benoemd.
Als dit wat je hier plaatst ook voortkomt uit een eeuwenoude geschiedenis van dit volk, kun je het beter niet plaatsen.
Daarmee bevestig je m.i. juist of beter gezegd zijn er aanwijzingen dat het niet zomaar een verzinsel is en blijkbaar
ook elders in de wereld voorkomt. Usui heeft er voor jarenlang allerlei geschriften bestudeerd, dat valt allemaal na te lezen.
Kennis is nog geen wijsheid. Alle wijsheid begint bij een diep ontzag voor de natuur.

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 01 mar 2018 20:57

Ingi,

Het is nu speeltijd en jouw zendingsuurtje is voorbij.

Uitleg:
Het is zo dat sommige verzinsels telkens weer de kop op steken, vooral in een land als Nederland waar iedereen zich therapeut, behandelaar of genezer mag noemen.

Ze hebben gemeen dat ze alleen maar aan kwasi-biologie, kwasi-natuurkunde etc. doen en zich al dan niet via gidsen verbonden voelen met een onvindbare bron.
Vaak nog een winkeltje met orgoniet etc.

Zie bijv.
http://www.reikihaarlem.nl. Met al honderden weder-opgeleiden.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 01 mar 2018 21:19

@Ingi
Ik wil me graag volledig bij bovenstaande reactie van Vilaine aansluiten. Het is bot gezegd te zot voor woorden dat we hier nog steeds over aan het bakkeleien zijn.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi » 01 mar 2018 21:25

heeck schreef:
01 mar 2018 20:57
Ingi,

Het is nu speeltijd en jouw zendingsuurtje is voorbij.

Uitleg:
Het is zo dat sommige verzinsels telkens weer de kop op steken, vooral in een land als Nederland waar iedereen zich therapeut, behandelaar of genezer mag noemen.

Ze hebben gemeen dat ze alleen maar aan kwasi-biologie, kwasi-natuurkunde etc. doen en zich al dan niet via gidsen verbonden voelen met een onvindbare bron.
Vaak nog een winkeltje met orgoniet etc.

Zie bijv.
http://www.reikihaarlem.nl. Met al honderden weder-opgeleiden.

Roeland
Ja je hebt mensen die werken ook met edelstenen of dergelijke ik ken het niet voldoende, dus daar kan ik helemaal niets over zeggen. En je hebt idd ook de opvattingen dat je gidsen nodig zou moeten hebben, dat alles heeft met de oorsprong niets van doen..en daar heb ik ook al de nodige discussies over gehad omdat ik daar niets mee heb. Ik hoef geen zendingstijd meer en ook geen speeltijd, maar als ik jou was zou ik wat zorgtijd nemen. Als je namelijk het verschil niet wilt zien tussen een apparaat en een traditionele beoefening die vanuit verschillende invloeden in een
jarenlange geschiedenis is ontwikkeld dan vraag ik me af of je niet een beetje fobisch bent. Sorry, niet verkeerd bedoeld, maar zoals jij alles over een hoop gooit en denkt dat iedereen die iets beoefent waar geen bewijs voor is dat staat gewoonweg in geen verhouding.

En idd ik heb hier ook geen zin meer in om over door te gaan.

Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi » 01 mar 2018 21:31

dikkemick schreef:
01 mar 2018 21:19
@Ingi
Ik wil me graag volledig bij bovenstaande reactie van Vilaine aansluiten. Het is bot gezegd te zot voor woorden dat we hier nog steeds over aan het bakkeleien zijn.
Zeker, maar ik laat mij niet ook niet onterecht van iets beschuldigen, waarvan ik 100 procent weet dat ik er altijd correct mee ben omgegaan of dat ik hier zieltjes aan het winnen ben. Ik wilde rechtzetten en uitleggen wat het wel voorstelt. Want je kunt inhoudelijk niet over iets oordelen wat je niet kent, behalve dat er geen bewijs voor is dat het überhaupt iets kan bewerkstelligen.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 01 mar 2018 21:58

Ingi schreef:
01 mar 2018 21:31
Zeker, maar ik laat mij niet ook niet onterecht van iets beschuldigen, waarvan ik 100 procent weet dat ik er altijd correct mee ben omgegaan of dat ik hier zieltjes aan het winnen ben. Ik wilde rechtzetten en uitleggen wat het wel voorstelt. Want je kunt inhoudelijk niet over iets oordelen wat je niet kent, behalve dat er geen bewijs voor is dat het überhaupt iets kan bewerkstelligen.
Ik geloof niet dat ik je ooit ergens van beschuldigd heb, behalve misschien dat je ooit misleid bent. Zoals je de afgelopen maanden hebt geprobeerd reiki uit te leggen, had je voor hetzelfde geld ook Blopsi hard kunnen maken. Je ging en gaat altijd correct om met Blopsi. Het werkt voor jou en Blopsi wordt al eeuwen beoefend. Blopsi is nooit bewezen en kan ook niet bewezen worden omdat dit buiten ruimte en tijd omgaat en hogere energieen betreft.
Maar dat het werkt is voor jou en velen een feit. Helaas staan wij op dit forum niet open voor zaken die niet (wetenschappelijk) bewezen kunnen worden dus wij zullen Blopsi nooit echt begrijpen. Misschien moeten we te rade gaan bij Blopsi-masters of de juiste Blopsi-literatuur kopen.

Dus nogmaals: Ik weet dat jij 100% oprecht gelooft in de werking van Blopsi...ik bedoel reiki, maar reiki is identiek aan Blopsi. Misschien gewoon een woord waar je goedgelovig voor moet (wil???) zijn om het te kunnen begrijpen.
Philip K. Dick

Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi » 01 mar 2018 22:48

dikkemick schreef:
01 mar 2018 21:58
Ingi schreef:
01 mar 2018 21:31
Ik geloof niet dat ik je ooit ergens van beschuldigd heb, behalve misschien dat je ooit misleid bent. Zoals je de afgelopen maanden hebt geprobeerd reiki uit te leggen, had je voor hetzelfde geld ook Blopsi hard kunnen maken. Je ging en gaat altijd correct om met Blopsi. Het werkt voor jou en Blopsi wordt al eeuwen beoefend. Blopsi is nooit bewezen en kan ook niet bewezen worden omdat dit buiten ruimte en tijd omgaat en hogere energieen betreft.
Maar dat het werkt is voor jou en velen een feit. Helaas staan wij op dit forum niet open voor zaken die niet (wetenschappelijk) bewezen kunnen worden dus wij zullen Blopsi nooit echt begrijpen. Misschien moeten we te rade gaan bij Blopsi-masters of de juiste Blopsi-literatuur kopen.

Dus nogmaals: Ik weet dat jij 100% oprecht gelooft in de werking van Blopsi...ik bedoel reiki, maar reiki is identiek aan Blopsi. Misschien gewoon een woord waar je goedgelovig voor moet (wil???) zijn om het te kunnen begrijpen.
Blopsi...die houden we erin. :lol:

Ik ben niet misleid, Dikkie, ik neem altijd mijn eigen beslissingen. En ik probeer ook dingen uit die niet meteen een bewijs kennen. Dat staat er ook niet altijd bij als iemand een ervaring deelt. Zoals dat vlooien gebeuren bv. Ik heb daar mijn redenen voor. En ik weet dat jij een van diegenen was die oprecht geprobeerd hebben te luisteren. Ik heb er verder ook geen probleem mee dat Reiki hier niet hoort maar de discussie heeft zich gewoon zo ontwikkeld. Zo erg is dat toch niet? Althans ik heb er geen last van. Voor mij alleen maar goed, ik heb ook weer een aantal zaken op een rijtje kunnen zetten. En kritiek waar je misschien nog wel wat mee kunt is nooit verkeerd. Ik zie mij er ook zelf niet meer in de buitenwereld mee bezig gaan, ook niet heel echt lang gedaan en in de toekomst hooguit nog in schrijfsels en eigen gebruik. Ik denk zelf dat ik er verder klaar mee ben, mijn levensdoelen die ik ermee had op zich heb ik bereikt. En energie heb ik voldoende. In ieder geval bedankt voor je oprechte moeite.

Petra
Banned

Bericht door Petra » 02 mar 2018 02:48

dikkemick schreef:
Zoals je de afgelopen maanden hebt geprobeerd reiki uit te leggen, had je voor hetzelfde geld ook Blopsi hard kunnen maken. Je ging en gaat altijd correct om met Blopsi. Het werkt voor jou en Blopsi wordt al eeuwen beoefend. Blopsi is nooit bewezen en kan ook niet bewezen worden omdat dit buiten ruimte en tijd omgaat en hogere energieen betreft.
Jaaaaaaaa, ik wil aan de Blopsi !
Tenminste... ik kan er toch wel verlicht door worden hè?
Een kilootje of wat [-o<
Als ik er dan maar niet teveel bij moet overgeven want daar krijg ik zo'n last van m'n maag van.
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 02 mar 2018 09:57

Ingi schreef: Ik hoef geen zendingstijd meer en ook geen speeltijd, maar als ik jou was zou ik wat zorgtijd nemen.
Geheel in Reiki-zendingsstijl gelijk een diagnose op afstand.

Dank voor deze demo van onbekommerde, onverantwoorde zorgdrift.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

De Encyclopedist
Ervaren pen

Bericht door De Encyclopedist » 02 mar 2018 10:44

Petra schreef:
02 mar 2018 02:48
dikkemick schreef:
Misschien moeten we te rade gaan bij Blopsi-masters of de juiste Blopsi-literatuur kopen.
Een kilootje of wat [-o<
Als ik er dan maar niet teveel bij moet overgeven want daar krijg ik zo'n last van m'n maag van.
Ach, ongelukkige, laat je toch geen rad voor de ogen draaien door deze charlatans! De weg naar verlichting is Aksi, hoe meer hoe beter.
Stook een vuur voor iemand en hij heeft het een dag warm; steek hem in brand en hij heeft het de rest van zijn leven warm. (Terry Pratchett)

Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine » 02 mar 2018 12:30

Een moeder die haar kind troost met aandacht, (was)handje erop, dat helpt. Hebben we dat niet allemaal ervaren?
Reiki toegepast bij mensen die ziek zijn, niet lekker in hun vel zitten, helpt. Ze voelen zich beter.
Verpleegkundigen die, met alleen wat instructies ongeveer hetzelfde doen als reiki helpt. Is onderzocht.
Touch for health bij mensen die ziek zijn, niet lekker in hun vel zitten, helpt.
Een gesprek met een psycholoog helpt.
Een gesprek met een goede vriend, al dan niet in de kroeg, helpt.
En nog zo'n paar 100 alternatieve systemen, die allemaal vergelijkbaar helpen, maar niets genezen.

Wat we kunnen concluderen (en daar moeten we ook nog voorzichtig mee zijn) is dat aandacht en lichamelijk contact, empathie enz. mensen helpt, mensen zich beter laat voelen.

Het probleem dat ik heb met reiki en andere 'alternatieve' behandelingen is, dat er een pseudo-wetenschappelijk magisch tintje aan wordt gegeven dat puur berust op fantasie.
Waarom een dure reikiopleiding, meester-graden, als je hetzelfde resultaat kunt bereiken met een paar uur nascholing om wat je als sociaal dier al in je hebt te stroomlijnen.

Het zijn allemaal placebo (ik zal behagen) dan wel troost behandelingen. Waarom dan niet als zodanig benoemd? Waarom die poespas (en vaak ook valse beloftes) er omheen?

En ja, Gerard-m, bij veel (alle?) reguliere therapie is sprake van een placebo effect. Maar het is een placebo effect plus. En dat werkt vaak net iets beter. (En ja, kan dus ook net iets meer bijwerkingen geven).
Despite the high cost of living.....
it remains popular.

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 02 mar 2018 12:35

Ingi schreef:
01 mar 2018 21:25
[@ Heeck]Als je namelijk het verschil niet wilt zien tussen een apparaat en een traditionele beoefening die vanuit verschillende invloeden in een
jarenlange geschiedenis is ontwikkeld dan vraag ik me af of je niet een beetje fobisch bent. Sorry, niet verkeerd bedoeld, maar zoals jij alles over een hoop gooit en denkt dat iedereen die iets beoefent waar geen bewijs voor is dat staat gewoonweg in geen verhouding.
Heeck laat zich gewoon niet verblinden door de details die er niet toe doen. Waar het om gaat is of er aantoonbare resultaten zijn. En of die re­sul­taten nu probeert te bereiken via een traditionele beoefening of via een apparaat, is in oorsprong een onbelangrijk detail. Om na te gaan of er in­der­daad van een beduidend resultaat sprake is, moeten we in beide gevallen de nodige observaties doen en die observaties statistisch analyseren.

En als de resultaten in beide gevallen vergelijkbaar zijn, dan is de werking in beide gevallen ook vergelijkbaar ook al is het ene een traditionele be­oef­ening en het ander een apparaat.

Voor iemand die zo zelfverzekerd verkondigt niet misleid te zijn, lijk je weinig onderscheidingsvermogen te hebben om de details van de essentie te kunnen scheiden.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 02 mar 2018 18:09

Ingi schreef:
01 mar 2018 22:48

Ik ben niet misleid, Dikkie, ik neem altijd mijn eigen beslissingen. En ik probeer ook dingen uit die niet meteen een bewijs kennen. Dat staat er ook niet altijd bij als iemand een ervaring deelt. Zoals dat vlooien gebeuren bv. Ik heb daar mijn redenen voor. En ik weet dat jij een van diegenen was die oprecht geprobeerd hebben te luisteren. Ik heb er verder ook geen probleem mee dat Reiki hier niet hoort maar de discussie heeft zich gewoon zo ontwikkeld. Zo erg is dat toch niet? Althans ik heb er geen last van. Voor mij alleen maar goed, ik heb ook weer een aantal zaken op een rijtje kunnen zetten. En kritiek waar je misschien nog wel wat mee kunt is nooit verkeerd. Ik zie mij er ook zelf niet meer in de buitenwereld mee bezig gaan, ook niet heel echt lang gedaan en in de toekomst hooguit nog in schrijfsels en eigen gebruik. Ik denk zelf dat ik er verder klaar mee ben, mijn levensdoelen die ik ermee had op zich heb ik bereikt. En energie heb ik voldoende. In ieder geval bedankt voor je oprechte moeite.
GGD!
Toch denk ik dat je ooit misleidt bent door iemand die ook oprecht in reiki geloofde. Ik noem daarom gelovigen ook misleid. Zij zijn doorgaans in de jeugd al geïndoctrineerd en voor hun bestaat er zoals je weet maar 1 waarheid. Ik denk dus dat ze op misleiding berusten. Geen bewuste misleiding, want de opvoeders geloven uiteraard wat ze op de kinderen overbrengen. Jij zal op die wijze wellicht met reiki in aanraking gekomen zijn. Iemand die er oprecht in geloofde en jou wist te overtuigen.
En heeft een gelovige bewijs nodig voor zijn/haar God? Natuurlijk niet. Heb jij bewijs nodig voor je (geloofs)overtuiging? Nee, uiteraard niet. De overeenkomst voor beiden is nl. dat er geen bewijs is, maar dat je toch bewijs ziet! Geldt voor beiden!
Ik twijfel dan ook geen moment aan je oprechtheid, zoals ik dat bij de godsgelovige ook niet doe. Mara ik blijf toch denken dat beiden misleid zijn.
Philip K. Dick

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 02 mar 2018 18:10

Petra schreef:
02 mar 2018 02:48
Een kilootje of wat [-o<
Ik zal je vanavond een blopsi-sessie geven (op afstand). Moet jij eens zien hoe ACTIEF je morgen opstaat!!!
Ik hoor het nog wel.
Philip K. Dick

Plaats reactie