Reiki van oorsprong geen alternatieve geneeswijze, wat dan wel?

Discussies over Occultisme, Newage, pantheisme, satanisme, sekten, alpha-cursus, alternatieve geneeswijzen, etc..

Moderator: Moderators

Petra
Superposter

Re: Reiki van oorsprong geen alternatieve geneeswijze, wat dan wel?

Bericht door Petra » 01 mar 2018 04:01

Ingi schreef:
28 feb 2018 21:33

Er wordt niets gestraald.
Je kunt het zien als opladen vanuit een onmetelijke bron die door tijd en ruimte heen gaat.
Je kunt het ook vergelijken met als je iets leuks doet waardoor je je weer vol energie kunt voelen..alleen dan doe je het dan bewust door de focussen..en hoef je niet eerst iets leuks te doen. En nee dat kan ik niet aantonen, maar toch heb ik sindsdien en gaandeweg zelfs teveel energie gekregen, wat niet altijd even goed uitpakt als ik daar niet bewust op let.
HEEEE, er wordt niks gestraald !! Nou hè hè.

Die onmetelijke bron die doet z'n/haar dingetje wel of jij er nou wel of niet druk mee bent. :idea:

De vergelijking met 'iets leuks doen' en daar energie van krijgen vind ik een prima vergelijking!

Ga mekaar leuk aaien.
Neem een koppie thee met een chocolaatje; gezellig.

Ik vind het allemaal goed, MAAR zeg dát dan.
Zeg dan dat Reiki iets gezelligs is wat je blij maakt en waar je blije energie van krijgt.
Dat is m.i. heeel wat anders dan het als een gediplomeerde geneeskunst aanprijzen waar je een masterstudie voor moet volgen.

Overigens.. over de genezende werking van 'iets leuks doen' zijn we het eens hoor!
Braver dan de braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi » 01 mar 2018 07:41

Petra schreef:
01 mar 2018 04:01
Ingi schreef:

Er wordt niets gestraald.
Je kunt het zien als opladen vanuit een onmetelijke bron die door tijd en ruimte heen gaat.
Je kunt het ook vergelijken met als je iets leuks doet waardoor je je weer vol energie kunt voelen..alleen dan doe je het dan bewust door de focussen..en hoef je niet eerst iets leuks te doen. En nee dat kan ik niet aantonen, maar toch heb ik sindsdien en gaandeweg zelfs teveel energie gekregen, wat niet altijd even goed uitpakt als ik daar niet bewust op let.

Die onmetelijke bron die doet z'n/haar dingetje wel of jij er nou wel of niet druk mee bent. :idea:

De vergelijking met 'iets leuks doen' en daar energie van krijgen vind ik een prima vergelijking!

Ga mekaar leuk aaien.

Zeg dan dat Reiki iets gezelligs is wat je blij maakt en waar je blije energie van krijgt.
Dat is m.i. heeel wat anders dan het als een gediplomeerde geneeskunst aanprijzen waar je een masterstudie voor moet volgen.

Overigens.. over de genezende werking van 'iets leuks doen' zijn we het eens hoor!
Kennis is nog geen wijsheid. Alle wijsheid begint bij een diep ontzag voor de natuur.

Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi » 01 mar 2018 07:44

Petra schreef:
01 mar 2018 04:01

Ga mekaar leuk aaien.

Ja hoor Petra, als je het maar in een hokje kunt stoppen en er een verklaring aan kunt geven.
En idd het was geen geneeskunst. Maar lezen is er niet bij. Ik kan net zo goed chinees praten.
Kennis is nog geen wijsheid. Alle wijsheid begint bij een diep ontzag voor de natuur.

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 01 mar 2018 10:48

Ingi schreef:
01 mar 2018 00:22
Ingi schreef:
28 feb 2018 23:00
Het is vooral duidelijk dat je iedereen wantrouwt en over een kam scheert die te maken heeft met alternatieve zaken en wat mij betreft alles passend maakt, zodat het in jouw straatje past, om mij zo te noemen.
@Roeland

Blijkbaar is het jouw tactiek stereotyp alles te benaderen en iedereen verdacht te maken die ook maar iets te maken hebben met alternatieve zaken. Misschien jouw levensmissie. Het werkt misschien voor de echte bedriegers..Ik vind dat geen basis voor een echt gesprek tussen gewone mensen ook niet op dit forum, ook al mag dit. En als ik het niet al had geweten, had ik gezien jouw reacties en sommige andere nu alsnog op moeten merken dat vanuit een kader denken je alleen maar beperkt en het leven niet laat vatten. Ik denk ook niet dat je op die manier mensen bereikt die werkelijk onbewust zijn in dat wat ze doen.
Ik heb laten zien dat je jezelf tegenspreekt, dat heeft niets met jouw fantasieën over mij te maken.
Ik heb laten zien dat je daar vervolgens geheel niet op ingaat, maar overstapt naar iets anders dat niet terzake is.

Dat wil zeggen dat je heel andere gedachten hebt over "een echt gesprek tussen gewone mensen" dan hier op dit forum wordt nagestreefd en wat uitdrukkelijk in de spelregels is vermeld en waar je al een paar keer op bent gewezen.

Daarmee heb ik onderbouwd dat jij een draaikont bent die de ene keer dit en de andere keer wat anders schrijft.
Dat is geen verdachtmaking maar aantoonbaar gebleken.

Ook heb ik laten zien dat Reiki en jij als verdediger ervan, zich op die manier niet onderscheidt van honderden andere aanbieders van energetische behandelwijzen en - apparaten.

Je collega's stralen rustig water en ook websites in en behandelen op afstand en jij hoort daarbij.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi » 01 mar 2018 11:47

heeck schreef:
01 mar 2018 10:48

@Roeland

Blijkbaar is het jouw tactiek stereotyp alles te benaderen en iedereen verdacht te maken die ook maar iets te maken hebben met alternatieve zaken. Misschien jouw levensmissie. Het werkt misschien voor de echte bedriegers..Ik vind dat geen basis voor een echt gesprek tussen gewone mensen ook niet op dit forum, ook al mag dit. En als ik het niet al had geweten, had ik gezien jouw reacties en sommige andere nu alsnog op moeten merken dat vanuit een kader denken je alleen maar beperkt en het leven niet laat vatten. Ik denk ook niet dat je op die manier mensen bereikt die werkelijk onbewust zijn in dat wat ze doen.
Ik heb laten zien dat je jezelf tegenspreekt, dat heeft niets met jouw fantasieën over mij te maken.
Ik heb laten zien dat je daar vervolgens geheel niet op ingaat, maar overstapt naar iets anders dat niet terzake is.

Dat wil zeggen dat je heel andere gedachten hebt over "een echt gesprek tussen gewone mensen" dan hier op dit forum wordt nagestreefd en wat uitdrukkelijk in de spelregels is vermeld en waar je al een paar keer op bent gewezen.

Daarmee heb ik onderbouwd dat jij een draaikont bent die de ene keer dit en de andere keer wat anders schrijft.
Dat is geen verdachtmaking maar aantoonbaar gebleken.

Ook heb ik laten zien dat Reiki en jij als verdediger ervan, zich op die manier niet onderscheidt van honderden andere aanbieders van energetische behandelwijzen en - apparaten.

Je collega's stralen rustig water en ook websites in en behandelen op afstand en jij hoort daarbij.

Roeland
[/quote]

Die testjes die je beschrijft heb ik ook mee gekregen, maar zijn in principe gewoon onschuldig. Websites "instralen" ken ik echter niet en weet ook niet waarvoor dat goed moet zijn. En idd. Reiki kun je sturen op afstand en naar verschillende situaties. Dat dat niet voor iedereen nog te begrijpen valt snap ik maar het is duidelijk te zien dat vanuit dat onbegrip geoordeeld wordt.

Ook al geloof ik graag dat niet iedereen juist met de hele materie omgaat, of vanuit onwetendheid of opzet zegt dat nog niets over die velen en
ook niet over mij die het wel goed doen. De rest heb ik meerdere keren toegelicht, maar jij staat erop jouw zienswijze te handhaven, bewijs willen zien is een ding, maar je beperkte denken een ander ding. Dit heeft weinig met fantasie te maken, aangezien ik weet hoe ik zelf wel buiten alle kaders kan denken en ook niet vast zit in mijn meningen. Waar ik wel eens moeite mee heb het uit te leggen zoals iedereen het begrijpt. Maar verder heb ik er geen boodschap aan. Ik weet dat ik het goed doe en hoe ik het bedoel.

Reiki bestaat waarschijnlijk al 20 eeuwen en is herontdekt en niet nieuw uitgevonden om mensen te willen bedriegen. Reiki is ook niet bedoeld voor een select groepje, het is voor iedereen bedoeld om op weg te kunnen gaan naar verlichting in die zin dat de hele mens heel kan worden. Het klinkt zweveriger als het is maar ik heb er geen beter woord voor. En precies daarvoor heb ik het gebruikt, mijn missie is daarin afgesloten wat mij betreft. Ik doe alleen nog aan "onderhoud"

Maar goed, je kunt net zo goed parels gaan gooien.

Het laat mij in ieder geval zien dat ik niet zo beperkt wil gaan denken. Ik vind dit echt triest.

Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi » 01 mar 2018 11:55

Zolang hier niemand echt weet waar het over gaat. ben ik klaar met de discussie.
Voor de geïnteresseerde lezer..die wel een beter oordeel wil geven.
Hiervoor dien je zelf onderzoek te doen en je in te lezen..
En dat staat los van het bewijs, dat er niet is.

http://www.usui-reiki-ryoho.nl/reiki-boekentips.php

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 01 mar 2018 11:59

Ingi schreef:
28 feb 2018 23:14
axxyanus schreef:
28 feb 2018 21:51
Een uitspraak zonder enig gewicht van betekenis. Geen enkele kwakzalverij geeft garanties, zelfs de reguliere geneeskunde geeft dit soort garanties niet.
Dan moet je mij niet vragen, dan hoef ik dat antwoord ook niet te geven.
Je weet heel goed hoe ik dat heb bedoeld, althans ik kan me niet voorstellen dat je het niet weet.
Maar het gaat niet alleen om bedoelingen. Het gaat ook om inzichten en jouw uitspraak weerspiegelt een gebrek aan inzicht. Wat ik gezien de lengte van dit topic, zorgwekkend vind, want dat wijst erop dat er zo goed als geen vooruitgang is gemaakt.
Ingi schreef:
axxyanus schreef:
Ach binnen het alternatieve circuit wordt dat toch gewoon begrepen als de formeel legale plichten die je moet nakomen.
Goed te weten,dat je daar zo over denkt.
Ik kan er ook niet aan doen dat jij er maar niet in slaagt om het onderscheid te maken met kwakzalvers.
Ingi schreef:
axxyanus schreef:
Dat zeg je nu hier wel maar nog niet zolang geleden beschreef je een situatie waarin jij reiki zou willen proberen in de plaats van reguliere therapie waarbij je het maar ongelukkig zou vinden als reiki therapeuten je zouden weigeren. Je blaast hier gewoon warm en koud.
Ja klopt. Laatst had ik al uitgelegd, dat wat ik vind niets te maken heeft met wat een Reiki behandelaar hoort te doen.
Jij begrijpt toch dat je hiermee aangeeft dat jij van reiki behandelaars verlangt dat die zich ten op zich van jou gedragen zoals het niet hoort. Dat ondersteunt natuurlijk ook mijn idee dat je hier voornamelijk lippendienst verleent. Hier kan je dan mooi vertellen hoe reiki behandelaars zich horen te gedragen maar dat is gewoon propaganda naar de buitenwereld toe. Eens het zover is dat jij om wat voor reden naar een reiki behandelaar gaat, verlang je dat die je gewoon behandelt, ook al hoort dat eigenlijk niet.
Ingi schreef:
Ik kan zelf wel weten dat ik ergens last van heb heb waar geen dokter (meer) aan de pas hoeft te komen. Ik vind dat zeker irritant als iemand dat voor mij moet gaan bepalen. Daarom zou ik zelf dus ook nooit naar een Reiki behandelaar gaan of er zelf een willen zijn. Ik wil die keuzes zelf niet maken en ik wil ook niet dat iemand anders deze keuzes voor mij moet of gaat maken. Ik kan dat prima zelf maar een Reiki behandelaar kan dat dus niet weten. Als je mij niet gelooft dat ik zaken ook van twee kanten kan belichten houdt het hier op.
Soms is een van die twee kanten vanuit een ethisch standpunt van heel weinig belang. Als iemand uitbehandeld is, dan is het heel menselijk van die persoon om in zijn wanhoop zich te richten tot de kwakzalvers. Dat wij begrip hebben voor deze persoon, betekent echter niet dat we van daaruit enige verdraagzaamheid aan de dag moeten leggen t.ov. de kwakzalvers zelf.
Ingi schreef:
Ook bij jou overheerst dus het want trouwen en op basis daarvan geef ik geen inhoudelijke antwoorden meer. Dat is volstrekt zinloos en mijn moeite niet meer waard.
Ik heb van in het begin redelijk duidelijk gemaakt wat ik verwachtte. Namelijk dat je in je ondersteuning van reiki je zou kunnen onderscheiden van de kwakzalvers en dat je kon uitleggen hoe je in het bekomen van je inzichten je jezelf beschermde tegen zelfbedrog.

Je antwoorden daarentegen waren zowat de tekstboek voorbeelden van wat kwakzalvers aan argumenten brengen en voor de rest gaf je aan helemaal niet nodig te vinden jezelf te beschermen tegen zelfbedrog.

Dat lijken me voldoende redenen om na een tijdje achterdochtig van te worden.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
Mijn Unitarian Jihad Naam: Sister Sabre of Patience; Haal de jouwe hier
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 01 mar 2018 12:03

Ingi schreef:
01 mar 2018 11:55
Zolang hier niemand echt weet waar het over gaat. ben ik klaar met de discussie.
Misschien dat je beter al die reiki-behandelaars aanspreekt. Die lijken ook niet echt te weten waarover het gaat als ik je goed begrijp. Alleen lijk je het moeilijk te hebben om je van hen te distantiëren.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
Mijn Unitarian Jihad Naam: Sister Sabre of Patience; Haal de jouwe hier
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi » 01 mar 2018 13:54

axxyanus schreef:
01 mar 2018 12:03
Ingi schreef:
01 mar 2018 11:55
Misschien dat je beter al die reiki-behandelaars aanspreekt. Die lijken ook niet echt te weten waarover het gaat als ik je goed begrijp. Alleen lijk je het moeilijk te hebben om je van hen te distantiëren.

Het is niet anders dan afstand nemen van een monteur die je in plaats van de hele auto eentje zonder de motor teruggeeft.
En niet alle monteurs zijn bewust of onbewust onwetend, dus die afstand hoef ik zeker niet van allemaal te nemen.
Het enige wat ik nog kan of wil doen is straks op een website de juiste info te geven. Verder ben ik hier klaar.

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 01 mar 2018 14:24

Ingi,

Graag een persoonlijk bericht aan mij met het URL van je website.

Roeland

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 01 mar 2018 18:33

Ingi schreef:
dikkemick schreef:
28 feb 2018 18:53

Wat je privé en zeker met jezelf uitspookt (en hoe je het noemt) zal iedereen hier om het even zijn. Wat je met anderen mogelijk uitspookt ligt al gevoeliger. Maar bij mij blijft het meest gevoelige punt dat je niet kunt uitleggen hoe de energie-overdracht werkt. Bovendien vind ik het uitermate treurig dat het niet te meten is. Reiki op afstand is daarom (wat mij betreft) helemaal van de zotte!
Maar daar is dit forum o.a. voor bedoeld. Overtuig mij ervan dat jij kosmische energie (wat dat dan ook moge zijn) via een andere dimensie (wat dat dan ook moge zijn) kunt over'stralen'.
Je vind het van den zotte, je weet dat het niet te bewijzen is, ook dat ik het weet en toch vraag je om bewijs? Dat vind ik dan weer van den zotte.
Er wordt niets gestraald. Je kunt het zien als opladen vanuit een onmetelijke bron die door tijd en ruimte heen gaat. Je kunt het ook vergelijken met als je iets leuks doet waardoor je je weer vol energie kunt voelen..alleen dan doe je het dan bewust door de focussen..en hoef je niet eerst iets leuks te doen. En nee dat kan ik niet aantonen, maar toch heb ik sindsdien en gaandeweg zelfs teveel energie gekregen, wat niet altijd even goed uitpakt als ik daar niet bewust op let.
Ik zal om bewijs blijven vragen omdat het een claim blijft die om bewijs vraagt. Als ik claim dat kaars "a" in een linker oor gestoken iemand van de hoofdpijn kan afhalen, maar kaars "b" in het rechter oor gestoken kan dit niet, dan zal ik meer moeten doen dan het alleen maar beweren.
Dan begin je over opladen uit een onmetelijke bron. Ik weet wat opladen is, ik weet wat een bron kan zijn. Maar opladen vanuit een ONMETELIJKE bron??? Als die bron onmeetbaar is, hoe weet jij dat je je daaruit oplaadt?
O ja....de onmetelijke bron gaat bovendien door tijd en ruimte heen! Wederom behoorlijk wat stellige claims aan elkaar vastgeplakt, waar ik niets (NIETS) mee kan. En jij ook niet! Hoe kun je dan met droge ogen dit soort uitspraken doen?
En je laatste alinea kan ik deels in mee. Positief ingestelde mensen hebben doorgaans een meer positief effect op anderen dan negatief/pessimistisch ingestelde mensen. Maar dan komen we op het vlak van de psychologie. Misschien moeten we wat reiki betreft hier (bij de psycholoog) ook iets meer te rade gaan?
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 01 mar 2018 19:11

Dikkemick,

Wijsheden aan mij gelden ook voor jezelf. Zeker als het worst betreft.

viewtopic.php?f=29&t=17149&p=541688&hilit=Worst#p541700

Roeland

Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi » 01 mar 2018 19:13

dikkemick schreef:
01 mar 2018 18:33

Ik zal om bewijs blijven vragen omdat het een claim blijft die om bewijs vraagt. Als ik claim dat kaars "a" in een linker oor gestoken iemand van de hoofdpijn kan afhalen, maar kaars "b" in het rechter oor gestoken kan dit niet, dan zal ik meer moeten doen dan het alleen maar beweren.
Dan begin je over opladen uit een onmetelijke bron. Ik weet wat opladen is, ik weet wat een bron kan zijn. Maar opladen vanuit een ONMETELIJKE bron??? Als die bron onmeetbaar is, hoe weet jij dat je je daaruit oplaadt?
O ja....de onmetelijke bron gaat bovendien door tijd en ruimte heen! Wederom behoorlijk wat stellige claims aan elkaar vastgeplakt, waar ik niets (NIETS) mee kan. En jij ook niet! Hoe kun je dan met droge ogen dit soort uitspraken doen?
En je laatste alinea kan ik deels in mee. Positief ingestelde mensen hebben doorgaans een meer positief effect op anderen dan negatief/pessimistisch ingestelde mensen. Maar dan komen we op het vlak van de psychologie. Misschien moeten we wat reiki betreft hier (bij de psycholoog) ook iets meer te rade gaan?
Dat bewijs is al duidelijk dat het er niet is. En het heeft niets met psychologie te maken. Ik gaf je alleen een uitleg, hoe het beschreven wordt of kan worden omdat je het telkens over stralen hebt. Er zit een eeuwenoude geschiedenis achter..wil je weten hoe het tot stand is gekomen ga naar Japan en vraag het daar de Reiki leraren die nog op de traditionele manier bezig zijn. Of lees je in. Denk alleen niet dat ze iets met een nukkige westerling kunnen die alleen maar omdat er geen bewijs is je om de hals gaan vallen en hun eeuwenoude ervaringen en tradities laten voor wat ze zijn. Ik begrijp dat men hier kritisch moet zijn en om bewijs moet vragen...maar als daarbij een houding hoort alleen wij hebben gelijk..en alles andere rest deugt niet..en is alleen maar bedrog...of omdat dat ook gebeurt dan alles maar over een kam scheren...dan heeft men van het hele mens zijn nog niet veel begrepen. Wat je vrij denken noemt, blijkbaar versta ik daar echt wat anders onder. Sorry Dickie maar hier kan ik ook niets meer mee. Sterkte ermee voor wie het nog meer aangaat.

Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine » 01 mar 2018 19:30

Dikkemick vraagt wel erg veel van Ingi. Zelfs wetenschappers kunnen het niet bewijzen. Er is al onderzoek gedaan naar verschillende aspecten van de reiki (beweringen). Wetenschappelijk gezien is er niet meer effect dan een placebo effect. Voor reiki adepten betekent dat, dat er dus wel degelijk een effect is en dus een reiki effect. Het verdient dus nader onderzoek. Voor sceptici betekent dat, dat er geen effect is en nader onderzoek ongewenst, omdat de verklaring voor een effect ook nogal vreemd en onbewezen overkomt. De energie, die de werking zou verklaren, is nooit aangetoond. Dat er iets wordt overgebracht met de handen is ook nooit aangetoond. Dat reiki meesters en cliënten werkelijk iets kunnen voelen is zelfs door een 9-jarig meisje ontkracht.
Het lijkt me ook zinloos een verklaring voor een eventueel effect te vragen als het effect nog niet is aangetoond. Die verklaring kan, naast de universele magische tijdloze energie, net zo goed het zapl uit de gnom trekken zijn van elementalen.

Weet iemand overigens waarom de eeuwenoude traditie van aderlaten nauwelijks meer voorkomt?
Despite the high cost of living.....
it remains popular.

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 01 mar 2018 19:44

Op zijn Egyptisch kan ook, komt uit eenzelfde energetische bron:

https://www.avanturijn.nl/egyptian-healing/
Door een behandeling met Egyptian Healing wordt het unieke zich-zelf-genezende ­ lichaam aan het werk gezet. Het is niet iemand buiten je om die je geneest, néé, jijzelf bent de enige die de mate van helen bepaalt!
Roeland

Plaats reactie