Reiki van oorsprong geen alternatieve geneeswijze, wat dan wel?

Discussies over Occultisme, Newage, pantheisme, satanisme, sekten, alpha-cursus, alternatieve geneeswijzen, etc..

Moderator: Moderators

Ingi
Ervaren pen

Re: Reiki van oorsprong geen alternatieve geneeswijze, wat dan wel?

Bericht door Ingi » 09 feb 2018 01:44

Petra schreef:
07 feb 2018 04:43
Ingi schreef:
04 feb 2018 11:38

Als je iemand valse hoop geeft ben je ook als Reiki beoefenaar zelf zwaar fout bezig.
Enige wat ik aan kan bieden is mij als kanaal.

Ik ben een kanaal, geen genezer.
Met welk doel stel jij jezelf dan beschikbaar als kanaal?

Je zegt dat je mensen helpt. Waar bestaat jouw hulp dan uit?
Petra, ik begin niet overnieuw. Ik heb alles al uitgelegd waarom ik dat vroeger deed
Kennis is nog geen wijsheid. Alle wijsheid begint bij een diep ontzag voor de natuur.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 09 feb 2018 17:26

heeck schreef:
08 feb 2018 14:22
dikkemick schreef:
08 feb 2018 13:03
Waar kun je de magneethandschoenen bestellen Roeland???
Internet “magnet gloves”.

. . . .duw ik zelf af en toe op haar rug (en je hoort dan inderdaad kleine knakjes/plopjes) en . . ,
Ben je helemaal betoeterd! Hoeveel druk oefen jij wel niet uit om plopjes/knapjes te krijgen?

Roeland
Heb het opgezocht en het blijken kleine (vacuum)-luchtbelletjes te zijn die ontsnappen uit de (tussen)ribjes. Knak jij je vingers wel eens?
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 09 feb 2018 17:35

Ingi schreef:
09 feb 2018 01:42
dikkemick schreef:
08 feb 2018 09:00
Ik denk dat je hier exact verwoord waar het om draait. Maar of Ingi overtuigd is...
Zolang ik niet zie dat ik het mij verbeeldt waarom zou ik?

Het doel is overtuigen. Dat staat zelfs los van of het wel of niet getest is.
Als je alternatieve zaken afwijst telt geen enkele eigen ervaring meer mee.
Het vervelende van dit is een niet te goeder trouw geeft je ook nog gelijk.
Reiki berust op een eeuwenoude methode, die wordt nog in Japan bedreven
en dan heb ik het over de oorspronkelijke leer op weg naar verlichting.
Heel worden betekent iets anders.
Ik wijs niets op voorhand af, is EIS, als er beweerd wordt dat een kaars in mijn oor gestoken mij geneest, mijn hoofdpijn verlicht of gelukkiger doet voelen, een onderbouwing van die bewering. Anders ga ik met mijn klacht naar de reguliere genezer.
Philip K. Dick

Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi » 09 feb 2018 18:19

dikkemick schreef:
09 feb 2018 17:35

Ik wijs niets op voorhand af, is EIS, als er beweerd wordt dat een kaars in mijn oor gestoken mij geneest, mijn hoofdpijn verlicht of gelukkiger doet voelen, een onderbouwing van die bewering. Anders ga ik met mijn klacht naar de reguliere genezer.
Ja dat mag. Je goed recht en niets tegen in te brengen.
Voor het gelukkiger worden misschien wat meer ontspanning nemen :lol:
of naar je vrouw gaan?

En wat doe je als je hoofdpijn hebt, geen dokter in je buurt maar je Reiki vrouw?
Jij voelt niets zei je maar het proberen waard?

Ik heb iets tegen kaarsen in mijn oren en zeker als ze branden.
En iemand die dat probleem niet heeft probeert het wellicht uit.
Het eerste mag, het tweede ook.
Kennis is nog geen wijsheid. Alle wijsheid begint bij een diep ontzag voor de natuur.

Petra
Banned

Bericht door Petra » 10 feb 2018 06:38

dikkemick schreef:
En dacht deze goedgelovige rund weer dat chiropractie een erkende behandelingsmethode was. Mijn dochter had er baat (bij het kraken), alleen nu duw ik zelf af en toe op haar rug (en je hoort dan inderdaad kleine knakjes/plopjes) en dit scheelt weer 30 euro per consult.
Enige pluspuntje: Het geeft mijn dochter tijdelijk wat verlichting van de klachten.
Huh WAAAA
Hoe oud is je dochter? Kind hoort niet met rugpijn te blijven lopen!
En jij mag niet aan een rug plopperdeploppen! HOPLA.. naar de huisarts!

Hoe kom je trouwens bij een chiropractor terecht met een kind? Kraken; ben ik eigenlijk al fel op tegen.
Dan liever een manueel therapeut.
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 10 feb 2018 12:16

Ingi schreef:
09 feb 2018 18:19
Ik heb iets tegen kaarsen in mijn oren en zeker als ze branden.
En iemand die dat probleem niet heeft probeert het wellicht uit.
Het eerste mag, het tweede ook.
Maar waarom altijd die zijsprong naar wat zou mogen? Giftige slangen houden en je er door laten bijten mag ook. Maar dat iets toegelaten is, impliceert niet dat het onschadelijk is laat staan dat het voordelig zou zijn.

Dus ja iemand die geen probleem heeft met brandende kaarsen in zijn oren, die mag dat proberen. Maar het zal geen enkel nuttig effect hebben op zijn gezondheid of welzijn tenzij misschien een zekere ontspannende werking die je ook krijgt door naar bepaalde muziek te luisteren. De risico's zijn daarentegen wel reëel zoals brandwonden, een lek in het trommelvlies enz.

Dus ja mensen mogen domme dingen doen. Dus de nadruk erop leggen dat iets mag, spreekt niet tegen dat het dom en schadelijk zou zijn.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
Mijn Unitarian Jihad Naam: Sister Sabre of Patience; Haal de jouwe hier
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 10 feb 2018 19:36

Petra schreef:
10 feb 2018 06:38
dikkemick schreef:
En dacht deze goedgelovige rund weer dat chiropractie een erkende behandelingsmethode was. Mijn dochter had er baat (bij het kraken), alleen nu duw ik zelf af en toe op haar rug (en je hoort dan inderdaad kleine knakjes/plopjes) en dit scheelt weer 30 euro per consult.
Enige pluspuntje: Het geeft mijn dochter tijdelijk wat verlichting van de klachten.
Huh WAAAA
Hoe oud is je dochter? Kind hoort niet met rugpijn te blijven lopen!
En jij mag niet aan een rug plopperdeploppen! HOPLA.. naar de huisarts!

Hoe kom je trouwens bij een chiropractor terecht met een kind? Kraken; ben ik eigenlijk al fel op tegen.
:oops: De 1 hier doet reiki, de ander breekt zijn eigen kind! Gelukkig zitten overal wel (min of meer) risico's aan verbonden. Toch heb ik het idee dat ik meer behandel dan er alleen maar boven te hangen met mijn 'stralende' handen. Het mag vanzelf spreken dat ik absoluut geen kwaad in de zin heb (en dat heeft Ingi uiteraard ook niet!)
Philip K. Dick

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 10 feb 2018 23:03

“Dikkemick” schreef: Het mag vanzelf spreken dat ik absoluut geen kwaad in de zin heb (en dat heeft Ingi uiteraard ook niet!)
Uitmunde maatstaf die niets zegt over effectiviteit of zonder nadelen zijn.

Overigens doe ik ook niet aan vingerknakken, dat ik qua geluidsgelijkenis ook niet zie als indicator voor risicoloos iemands rug chiropractiseren.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

Petra
Banned

Bericht door Petra » 11 feb 2018 03:52

dikkemick schreef:
10 feb 2018 19:36
Petra schreef:
:oops: Het mag vanzelf spreken dat ik absoluut geen kwaad in de zin heb (en dat heeft Ingi uiteraard ook niet!)
Whoehaha, dat moest er ook nog bijkomen.
Edoch; goeie zin = huisarts.

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."

doctorwho
Superposter

Bericht door doctorwho » 11 feb 2018 09:57

Petra schreef:
Inderdaad bij serieuze klachten of ongerustheid naar de huisarts als screening/poortwachter en om red flags uit te sluiten.
Maar doorgaans.
Gewoon bewegen en een paar weekjes wachten. De meeste klachten aan het bewegingsapparaat gaan "vanzelf" over. Als je in de tijd naar wat voor therapeut dan ook gaat zal die met de eer strijken en de betrokkene volgende keer weer naar een therapeut gaan, omdat het eerder ook zo goed hielp.
Heb het vermoeden dat het merendeel van de clientele in de paramedische sector in deze golfbeweging meedeint.
NB ook onder de manuele therapeuten zitten "rare" denkwijzen.
Heb de vereniging tegen de kwakzalverij nog financieel ondersteund in hun zaak tegen Sickesz. Zij is er niet meer maar de volgelingen lopen nog vrij rond.
https://www.kwakzalverij.nl/tijdschrift ... esz-tapes/
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi » 11 feb 2018 13:13

axxyanus schreef:
10 feb 2018 12:16

Dus ja mensen mogen domme dingen doen. Dus de nadruk erop leggen dat iets mag, spreekt niet tegen dat het dom en schadelijk zou zijn.
Een waarheid als een koe.
Wat ik bedoel te zeggen, waar bescherm je nog werkelijk en waar begint de betutteling.
Wanneer ga je je echt bemoeien en je eigen mening opdringen wat mensen volgens jou moeten doen en en laten en mogen "geloven".
Bekijk dan ook eens de eigen motieven i.p.v. alleen maar die van de kwakzalver aan de schandpaal te nagelen.

Als je daarvoor alles uit de kast haalt en alle alternatievelingen verdenkt van niet oprecht willen zijn, frauderen en mensen tot iets willen verleiden voor alleen het eigen belang zonder dit ook echt te toetsen ben je m.i.zelf ook onwetend en niet oprecht bezig want dan gaat het erom wat jezelf vind. En wetenschappelijk ben je ook niet bezig, zonder dit te toetsen kun je al zien dat het onwaarschijnlijk is dat elke alternatieveling die in dit
soort dingen gelooft daarom niet oprecht kan zijn. Niet iedereen maakt er ook zijn of haar beroep van.

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 11 feb 2018 15:35

Ingi schreef:
11 feb 2018 13:13
axxyanus schreef:
10 feb 2018 12:16
Een waarheid als een koe.
Wat ik bedoel te zeggen, waar bescherm je nog werkelijk en waar begint de betutteling.
Een rare vraag van jou, aangezien jij de persoon hier bent die eerder naar de betutteling neigt door de stap over te slaan van mensen degelijk te informeren en dadelijk te willen verbieden.
Ingi schreef:
Wanneer ga je je echt bemoeien en je eigen mening opdringen wat mensen volgens jou moeten doen en en laten en mogen "geloven". Bekijk dan ook eens de eigen motieven i.p.v. alleen maar die van de kwakzalver aan de schandpaal te nagelen.
Wat heb jij het over opdringen? Ik wissel van gedachten met de deelnemers op dit forum. In andere omstandigheden val ik zelden andere mensen lastig, tenzij ik een verkoopspraatje hoor. Op dit forum nemen we elkaar voortdurend op de korrel als we van oordeel zijn dat de overtuiging van de ander onvoldoende gegrond is. Wij beperken ons helemaal niet tot kwakzalvers. We bekritiseren iedereen wiens uitspraken sterker zijn dan hun epistemologische ondersteuning.
Ingi schreef:
Als je daarvoor alles uit de kast haalt en alle alternatievelingen verdenkt van niet oprecht willen zijn, frauderen en mensen tot iets willen verleiden voor alleen het eigen belang zonder dit ook echt te toetsen ben je m.i.zelf ook onwetend en niet oprecht bezig want dan gaat het erom wat jezelf vind. En wetenschappelijk ben je ook niet bezig, zonder dit te toetsen kun je al zien dat het onwaarschijnlijk is dat elke alternatieveling die in dit
soort dingen gelooft daarom niet oprecht kan zijn. Niet iedereen maakt er ook zijn of haar beroep van.
Maar ik heb het over het algemeen niet over hun oprechtheid. Hun oprechtheid is wat mij betreft van ondergeschikt belang. De schade die iemand berokkend die via zijn alternatieve therapie anderen afhoudt van werkzame therapie is onafhankelijk van zijn oprechtheid.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
Mijn Unitarian Jihad Naam: Sister Sabre of Patience; Haal de jouwe hier
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 11 feb 2018 16:42

Ingi>>Axxyanus schreef:Als je daarvoor alles uit de kast haalt en alle alternatievelingen verdenkt van niet oprecht willen zijn, frauderen en mensen tot iets willen verleiden voor alleen het eigen belang zonder dit ook echt te toetsen ben je m.i.zelf ook onwetend en niet oprecht bezig want dan gaat het erom wat jezelf vind.
Ingi,
Voor het geval je aan mij dacht terwijl je Axxyanus antwoordde.

Recht voor zijn raap omdat ik al vele keren stelde wat Axxyanus nu ook doet:
Voor de befoefelde doet het er niet toe hoe eerlijk er wordt befoefeld.

Veel, heel veel "alternaievelingen" en daarbij vooral zij die anderen behandelen vind ik inderdaad ook onoprecht.
Want zij weten dat zij het vertikken om na te lopen dat ze -oh zo oprecht en daarom kwasi ontoerekeningsvatbaar-, flauwekul aanwrijven.

De hordes die bewust de boel vernachelen, daar zijn we het al over eens: die zijn oprecht.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi » 11 feb 2018 21:12

heeck schreef:
11 feb 2018 16:42

Ingi,
Veel, heel veel "alternaievelingen" en daarbij vooral zij die anderen behandelen vind ik inderdaad ook onoprecht.
Want zij weten dat zij het vertikken om na te lopen dat ze -oh zo oprecht en daarom kwasi ontoerekeningsvatbaar-, flauwekul aanwrijven.

De hordes die bewust de boel vernachelen, daar zijn we het al over eens: die zijn oprecht.

Roeland
Ja, ik denk altijd aan jou... :lol:
Kom jij uit Amsterdam of omgeving? Nieuw woord geleerd vandaag. Vernachelen had ik nog nooit van gehoord en ik heb toch familie daar.
Foefelen kende ik ook niet. Nu gebruik ik het soms zelf.

Even terug naar je post..ik dacht niet specifiek aan jou, maar ik heb het idee dat de denkwijze hier algemeen zo is.

Ik begrijp je zienswijze dat ongeacht dat je de mening bezigt dat de boel bedonderd wordt. Ik zie het niet als een geloof omdat ik totaal anders denk maar binnen jouw zienswijze komt het dan toch daarop neer. Ik weet dat wat we in wezen zijn uiteindelijk niet dat is wie we voorstellen. Ik heb het in Petra's topic een naam en een uitleg gegeven maar ook dat is maar een schamele uiting. Je zult mij nooit van kunnen overtuigen dat Reiki iets verwerpelijk is omdat het een manier van uiting van dat geloof/weten is. Uiteindelijk weet ik ook dat het een vorm is maar zolang het mij dient kan ik er mee uit de voeten. Toch staat ook altijd bij dat Reiki niets met een geloof te maken heeft. Daaraan zie je in ieder geval wel dat het van oorsprong geen enkele geneeswijze kan zijn.

Reiki beoefening voor persoonlijke heelwording en spirituele groei, dat sta ik ook voor. Mensen die Reiki willen doen zijn zelf op zoek naar zingeving, als ze bij mij terecht komen. Mensen die het niet zelf willen doen en vooral klachtenverlichting zoeken gaan op zoek naar een behandelaar. En ook zij krijgen te horen dat er meer achter zit dan alleen maar een geneeswijze. Niemand die dit wil heeft het gevoel iets te doen wat fout is. En nu?

Het kan hoe dan ook voor mij geen kwaad dat ik mezelf erop beraadt en het een of ander mee neem zou ik mij weer in het openbare leven ermee begeven. Ik ben je hoe dan ook dankbaar voor je kritiek. :shock: :-o :roll: Het heeft mij ook weer de gelegenheid gegeven mijn overtuigingen te testen en het een of ander op een ritje te zetten. Nooit weg.

Jouw woord in Gods oor.

Petra
Banned

Bericht door Petra » 12 feb 2018 03:22

Ingi schreef:
11 feb 2018 21:12
heeck schreef:
11 feb 2018 16:42

Ingi,

Roeland
Ja, ik denk altijd aan jou... :lol:
Kom jij uit Amsterdam of omgeving? Nieuw woord geleerd vandaag. Vernachelen had ik nog nooit van gehoord en ik heb toch familie daar.
Foefelen kende ik ook niet. Nu gebruik ik het soms zelf.
:lol: :lol: :lol:
Welkom Ingi!...bij de pluimworstelclub
Ik was ook al lid van de Roelandsefabelwoordenfanclub.

Plaats reactie