Ik ben het met deze stelling (Samenvattend, een arts kan en mag geen placebo's voorschrijven, want de patiënt behoort te worden geïnformeerd.) niet helemaal eens. De arts krijgt nu eenmaal te maken met hypochonders. En dan zou een betere handelswijze een verwijzing naar de psycholoog zijn, maar omdat ieder mens anders is, heeft een ieder recht op een andere aanpak. De kunst is om juist in te schatten wie gebaat is bij een nepmiddel.
En nee, een nepmiddel geneest niet. Een nepmiddel KAN er voor zorgen dat iemand die meent claustrofobie te hebben toch de nauwe scanner in gaat. De andere optie is onder narcose met alle werkzame rommel in je lichaam en een tube in je strot. IK kies dan voor het bewust belazeren van de patiënt. En ja, je moet kunnen inschatten of een patiënt gevoelig is voor suggestie of niet. Het is (financieel gezien) een spuitje fysiologisch zout en 20 minuten scannen versus 2 anesthesisten en ruim 1 uur scannen.
Dit lees ik ook: (Het placebo-effect is wel vergeleken met het kusje van mamma op een zere knie (zoals betoogd door Ariëns in zijn pamflet Positivisme en creditivisme in de gezondheidszorg) en misschien klopt dat ook wel, maar het is evenzeer waar dat door bewust placebo's toe te dienen de patiënt als een klein kind behandeld wordt.)
En dan denk ik: NOU EN?! Het gaat erom dat de hoofdpijn/buikpijn/angst verminderd. En of dat dan met chemische middelen bewerkstelligt wordt of door suggestie is mij om het even. Natuurlijk moet die suggestie geen bevriende handoplegger zijn die 40 euro per 'behandeling' rekent.
Als laatste: Een placebo geneest niet! Hoewel ik in de stukjes van Waarom? lees dat een placebo soms meer effect heeft dan een gewoon geneesmiddel. Maar geloof me, ik consulteer bij ziekte de reguliere arts, niet de homeopaat/acupuncturist/edelsteenoplegger.
@Waarom? Ik denk dat er nog heel wat onderzoek verricht kan worden m.b.t. de psychologie van de zieken. Ik krijg een heel dubbel gevoel bij de werking van placebo's/medicijnen in relatie tot psychologie van de patiënt en werkzaamheid van de stof/"stof"