Er is geen mens subjectiever in zijn weten en in zijn geloof, dan de mens die "al denkt te weten"
Normaliter ben ik niet iemand die snel gaat lezen op internet, omdat ik niet beïnvloed wil worden. Maar er zijn zoveel gelijkheden te vinden met mijn "geloof" en andere artikels dat het alleen maar bevestigd wordt.
Idem met aanhangers van religies, ik zal het maar houden bij Christenen en Moslims, om duidelijk aan te geven wat ik bedoel.
De meesten zijn ook bang om dingen te lezen, waardoor ze het gevaar lopen van hun geloof af te vallen.
Lezen alleen dingen, die hun geloof bevestigd en de rest schuiven ze opzij, omdat ze niet willen worden beïnvloed en misschien wel eens het tegendeel waarschijnlijker zouden kunnen gaan vinden.
Nl. Dat hun geloof niet gedragen wordt door kennis en meer willen weten, maar alleen door hetgeen hun is ingegoten door kennisgevers, die zijzelf hebben aangesteld als autoriteit.
Begrijp je nou echt niet dat, als je bevestiging zoekt voor wat je zelf gelooft, in het licht zet wat bij jou gedachten aansluit en alle kritische woorden opzij schuift, je altijd bevestigd wordt?
Wat is de waarde daarvan?
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."