Lucifer is Venus, niet Satan

Discussies over Occultisme, Newage, pantheisme, satanisme, sekten, alpha-cursus, alternatieve geneeswijzen, etc..

Moderator: Moderators

MachineElf
Ervaren pen

Lucifer is Venus, niet Satan

Bericht door MachineElf » 22 jul 2016 11:47

Luciferisme heeft eigenlijk weinig met de duivel te maken.
Men verwijst in het NT naar Jezus als de morgenster, Lucifer, Venus.

Het ontstaan van de pentagram:
http://www.abovetopsecret.com/forum/thread569503/pg1" onclick="window.open(this.href);return false;

In feite is het allemaal verborgen astrologie.

Afbeelding
afgsplitst van de link Re: Vrijmetselarij - Freemasonry British Columbia & Yukon waar het niet echt thuis hoorde.
Meta-discussie hierover verwijderd.
Peter van Velzen
Laatst gewijzigd door MachineElf op 22 jul 2016 12:00, 1 keer totaal gewijzigd.

MachineElf
Ervaren pen

Re: Vrijmetselarij - Freemasonry British Columbia & Yukon

Bericht door MachineElf » 22 jul 2016 12:12

Maria, ik haalde Lucifer erbij omdat hij (zeg ik beter zij?) te vinden stond tussen jouw links in correlatie met de vrijmestelaars.
Ik geef aan dat dit een misbegrepen fenomeen is.
Luciferisme is geen duivelaanbidderij. Men demoniseerde gewoon enkele zaken overheen de geschiedenis.

Ik ga ook niet zo graag op internet op zoek naar bronnen. Mijn (straat)wijsheid komt van boeken hier op de plank en interactie met mensen.

Openbaringen 22:16
Ik, Jezus, heb Mijn engel gezonden om ulieden deze dingen te getuigen in de Gemeenten. Ik ben de Wortel en het geslacht Davids, de blinkende Morgenster

Maria
Site Admin

Re: Lucifer is Venus, niet Satan

Bericht door Maria » 23 jul 2016 10:52

Net zoals Wicca geen hekserij is?
En de moderne heks een lief kruidenvrouwtje is die af en toe met een clubje vriendinnen een rondje gaan dansen?

Waar een naam vandaan komt en waar die oorspronkelijk voor stond, is meestal een te verwaarlozen component in hetgeen waar het in het hiernumaals voor staat.

Als er mensen zijn die de naam willen gebruiken voor iets anders dan voor het begrip dat algemeen hieronder verstaan wordt, moet men er niet versteld van staan dat zij overal misbegrepen worden.

Voor wat achtergrondinfo

Lucifer
Lucifer is een Latijns woord dat letterlijk “lichtbrenger” betekent. In het Latijn duidt het meestal op de morgenster, terwijl het in het Nederlands vooral gebruikt wordt als aanduiding voor de duivel of, preciezer, de duivel voor zijn val.

In de Bijbel wordt de duivel nergens Lucifer genoemd. Dit gebruik van het woord “lucifer” is waarschijnlijk ontstaan door het samenvloeien van twee afzonderlijke mythen: de joodse mythe over gevallen engelen en de klassieke mythe over de morgenster. Een gangbare opvatting is dat de Bijbelse passage Jesaja 14:3–20, die over een zekere Babylonische koning gaat, in vers 12 aan de aldus ontstane mythe refereert. Deze passage is daarmee de belangrijkste grondslag geworden voor het gebruik van “Lucifer” als aanduiding voor de duivel.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen » 23 jul 2016 12:18

Uit de oude doosch, "De Rehabilitatie van Lucifer", door Devious:

http://www.freethinker.nl/artikelen/chr ... %20lucifer" onclick="window.open(this.href);return false;
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 23 jul 2016 13:22

Dank voor deze link.
Hij hoort in de forumbiep. :wink:

Zijn conclusie:
Het zijn de koningen van Israël en de priesterskaste van Jahwe geweest, die de rede hebben vertrapt onder hun sandalen. De christelijke kerk heeft het overgenomen met gebruik van de psychologische trucs die beschreven zijn in het vorige hoofdstuk. En inderdaad,… deze trucs hebben Lucifer neergesmakt in de onderwereld van onze geest. ‘Rationeel’ en ‘denken’ zijn nog steeds vieze woorden bij sommige gelovigen.
Indien het klopt dat Lucifer dezelfde persoon is als de slang, is het van zeer groot belang dat Lucifer als archetype in ere hersteld wordt. Lucifer is vanuit deze optiek het archetype van de rebelse vrije geest die strijdt voor de vrijheid van het denken.
Jahwe zie ik als het archetype van de naijverige en oorlogzuchtige persoonlijkheid; het archetype van de dictator; de personificatie van…. Het kwaad zelve!
Daarmee meteen bevestigend wat ik eerder aangaf.
Dat betekenissen van verhalen en symbolen en hun gebruik nogal wisselen in de loop der tijd.
Nu in deze tijd is er een hang naar dit soort symboliek en het meest wordt het gebruikt in de betekenis van Lucifer=Satan.
Of dat nu een Christelijke, Islamitische Satan is of dat er gebruikt van gemaakt wordt binnen een andere spirituele stroming of gewoon als mode-cultuurtje.

Geeft men een andere betekenis: Verwarring alom.

MachineElf
Ervaren pen

Bericht door MachineElf » 23 jul 2016 15:46

Allemaal een beetje vaag .
Er zijn duidelijk meerdere invalshoeken op het verhaal.

Het verwijst aan de ene hand naar Jezus en aan de andere naar de duivel als gevallen engel.

Ik kan het helaas niet zo mooi in woorden gieten als die link, en ik ga ook niet helemaal mee in het verhaal.

Wikipedia zegt het mooi:
In de theosofie geldt het verhaal over Lucifer als de christelijke versie van een mythe die in alle wereldreligies bestaat. Volgens deze mythe heeft de mens lang geleden in zijn ontwikkeling een punt bereikt waarop het lichaam rijp was om de tot dan toe sluimerende menselijke geest te laten ontwaken. Lucifer heeft daarop als slang het paradijs betreden en Eva verleid om het fruit te eten van de boom der kennis van goed en kwaad. Als gevolg kregen zij en Adam, nadat ook hij van het fruit had gegeten, onder andere zelfbewustzijn en een vrije wil. Hierdoor waren zij niet langer in het paradijs, dat een idyllisch, onbewust leven inhield.[38]

Lucifer is hiermee de christelijke Prometheus, die in de Griekse mythologie de mens bezielde. In de hinduïstische overlevering waren het de manasaputra's (“zonen van de geest”) die de menselijke geest deden ontwaken door in hen te incarneren

Volgens mij is het gewoon gedemoniseerd overheen de tijd en conform op de onderdrukking gemaakt. Is de slang geen kundalini ontwaking? Ontwaakte de "geest" van Lucifer niet in de mens door het eten van deze vrucht?
In beeld gebracht: https://www.youtube.com/watch?v=VvjUWIZolFA" onclick="window.open(this.href);return false;
Kundalini en de slangengod: http://edgeba.webs.com/thekundaliniserpent.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik kom er nog morgenvroeg op terug.

Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik » 23 jul 2016 16:40

MachineElf schreef:Volgens mij is het gewoon gedemoniseerd overheen de tijd en conform op de onderdrukking gemaakt.
Volgens mij is het allemaal doodgewoon fantasie ontsproten aan een menselijk brein wat nog geen raad weet met zijn artistieke bewustzijn.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 23 jul 2016 18:44

MachineElf schreef:Er zijn duidelijk meerdere invalshoeken op het verhaal.
Het verwijst aan de ene hand naar Jezus en aan de andere naar de duivel als gevallen engel.
Nee, het is niet één verhaal.
Het verhaal zoals wij kennen over Lucifer is ontstaan uit de 2 andere verhalen.
Zo gaat dat vaak met verschillende verhalen die door elkaar kunnen zijn geïnspireerd en een gezamenlijk leven verder gaan leiden binnen een nieuw verhaal.
Ik kan het helaas niet zo mooi in woorden gieten als die link, en ik ga ook niet helemaal mee in het verhaal.

Wikipedia zegt het mooi:
In de theosofie geldt het verhaal over Lucifer als de christelijke versie van een mythe die in alle wereldreligies bestaat. Volgens deze mythe heeft de mens lang geleden in zijn ontwikkeling een punt bereikt waarop het lichaam rijp was om de tot dan toe sluimerende menselijke geest te laten ontwaken. Lucifer heeft daarop als slang het paradijs betreden en Eva verleid om het fruit te eten van de boom der kennis van goed en kwaad.

Je pikt er weer een stukje uit, maar interpreteert het naar je eigen denken en niet zoals het er staat.
Om jouw link naar theosofie te blijven volgen:
Je vergeet ook het volgende:
Het Lucifer verhaal is puur een gedachte van Blavatski, die zeker niet door iedereen werd gevolgd
“Lucifer” is ook de naam van een theosofisch tijdschrift dat voor het eerst verscheen in september 1887. Helena Blavatsky, grondlegger van de theosofie en medeoprichter van de Theosofische Vereniging,....
.... het eerste artikel uit het eerste nummer. In dit artikel gaat Blavatsky in op de redenen om het tijdschrift “Lucifer” te noemen, waarbij ze de rechtvaardiging voor sinistere associaties in twijfel trekt en een positieve begripsinhoud van het woord “lucifer” voorstaat.
...
George Mead werd in 1895 coredacteur. In 1897 werd het tijdschrift hernoemd tot The Theosophical Review.

De ontstaansperiode is dezelfde als die van het Darwinisme en Blavatsky had er een grote invloed op in het begin.
De theosofie volgt tot op zekere hoogte het scheppingsverhaal, maar met net als verschil dat Darwin het wel won met zijn visie dat er een mens was ontstaan en niet in zijn geheel geschapen.
De invloeden uit de oosterse religies was te groot.

Ik kan niet zeggen dat dit verhaal toonaangevend is in het menselijke denken.
Slechts de zoveelste fantasievolle invulling geworteld in een oudere religie, met aanpassingen tbv.van andere religies
Met het zoveelste wanhopige doel een rode draad te vinden binnen wereldreligies en spiritualiteit.

Lucifer is hiermee de christelijke Prometheus, die in de Griekse mythologie de mens bezielde.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Prometheus_(mythologie" onclick="window.open(this.href);return false;)
Veelbetekenend is de mythe van Prometheus. Bij de oorspronkelijke toebedeling van gaven en vaardigheden door de Griekse goden was de mens er bekaaid afgekomen.
..........
Prometheus wordt bovendien voorgesteld als een leraar en uitvinder, die de mensen wederzijds respect bijbrengt en hen leert vooruit te zien: zijn naam wordt verklaard als 'de vooruitdenkende'

Hij was de god van het intellect wat hij naar de mens toebracht.
Dit in tegenstelling tot zijn broers, die slechts sterk en dom waren.

Zo hebben alle culturen hun scheppings- en ontwikkelings verhalen, meestal gevat binnen hun religie.
Dat is de overeenkomst met het verhaal van de schepping van de mens en los daarvan, daarna het ontstaan van hun mogelijkheden tot intellectueel denken. Te onderscheiden en te kiezen.

Het Lucifer verhaal is ook één, maar absoluut anders.
Volgens mij is het gewoon gedemoniseerd overheen de tijd en conform op de onderdrukking gemaakt.

Een mythisch verhaal kun je niet demoniseren.
Wel gebruiken als inspiratie voor een ander verhaal.

Is de slang geen kundalini ontwaking? Ontwaakte de "geest" van Lucifer niet in de mens door het eten van deze vrucht?
In beeld gebracht: https://www.youtube.com/watch?v=VvjUWIZolFA" onclick="window.open(this.href);return false;
Kundalini en de slangengod: http://edgeba.webs.com/thekundaliniserpent.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Nee, mi. absoluut niet.
Moderne fantasie gebaseerd op oude mythen.
Hele speciale kunst kan hieruit voortvloeien.
Wordt vaak geïnspireerd door dit soort verhalen, maar ook door beelden die men krijgt, maar al naar gelang binnen de menselijke geest aan beelden en kennis die aanwezig is.

MachineElf
Ervaren pen

Bericht door MachineElf » 23 jul 2016 19:02

De bijbel vernoemt Lucifer maar één keer, en verwijst er naar als de morgenster.
Uit welke verhalen is Lucifer ontstaan?

MachineElf
Ervaren pen

Bericht door MachineElf » 23 jul 2016 19:12

Erik schreef:
MachineElf schreef:Volgens mij is het gewoon gedemoniseerd overheen de tijd en conform op de onderdrukking gemaakt.
Volgens mij is het allemaal doodgewoon fantasie ontsproten aan een menselijk brein wat nog geen raad weet met zijn artistieke bewustzijn.
Kampvuur verhalen? :)
Maar waarom is kennis des duivels? Waar halen ze het vandaan dat Lucifer een synoniem voor Satan is? Dat is niet terug te vinden in de religieuze teksten.
Waarom denkt men dan zoiets?

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 23 jul 2016 19:48

MachineElf schreef:Uit welke verhalen is Lucifer ontstaan?
Maria schreef: Voor wat achtergrondinfo

Lucifer
Zie ook de literatuurlijst.
Ga je gang zou ik zeggen.

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 23 jul 2016 19:50

MachineElf schreef: Maar waarom is kennis des duivels?
Waar lees jij dat?

MachineElf
Ervaren pen

Bericht door MachineElf » 24 jul 2016 04:51

Maria schreef:
MachineElf schreef: Maar waarom is kennis des duivels?
Waar lees jij dat?
God verbiedt de kennis. Maar de slang verleidt ons ertoe en onze ogen gingen open. De evolutie van de mens ging een andere kant op. Kreeg gevoelens zoals schaamte, begon goed en kwaad te onderscheiden, begon kleren te maken, bewerkte land, ...

Waar lezen mensen dat Lucifer de duivel is? Lucifer is maar een Nederlandse vertaling op een Hebreeuws woord.

MachineElf
Ervaren pen

Bericht door MachineElf » 24 jul 2016 05:10

Maria schreef:
MachineElf schreef:Uit welke verhalen is Lucifer ontstaan?
Maria schreef: Voor wat achtergrondinfo

Lucifer
Zie ook de literatuurlijst.
Ga je gang zou ik zeggen.

Wikipedia refereert naar Jesaja 14:3-20. Daaruit is de mythe van de duivel ontstaan?
Dit is wat Jesaja schrijft:
3 En het zal geschieden ten dage, wanneer u de HEERE rust geven zal van uw smart, en van uw beroering, en van de harde dienstbaarheid, waarin men u heeft doen dienen;
4 Dan zult gij deze spreuk opnemen tegen den koning van Babel, en zeggen: Hoe houdt de drijver op? Hoe houdt de goudene op?
5 De HEERE heeft den stok der goddelozen gebroken, den scepter der heersers.
6 Die de volken plaagde in verbolgenheid met een plaag zonder ophouden, die in toorn over de heidenen heerste, die wordt vervolgd, zonder dat het iemand afweren kan.
7 De ganse aarde rust, zij is stil; zij maken groot geschal met gejuich.
8 Ook verheugen zich de dennen over u, en de cederen van Libanon, zeggende: Sinds dat gij daar nederligt, komt niemand tegen ons op, die ons afhouwe.
9 De hel van onderen was beroerd om uwentwil, om u tegemoet te gaan, als gij kwaamt; zij wekt om uwentwil de doden op, al de bokken der aarde; zij doet al de koningen der heidenen van hun tronen opstaan.
10 Die altegader zullen antwoorden, en tot u zeggen: Gij zijt ook krank geworden, gelijk wij, gij zijt ons gelijk geworden.
11 Uw hovaardij is in de hel nedergestort, met het geklank uwer luiten; de maden zullen onder u gestrooid worden, en de wormen zullen u bedekken.
12 Hoe zijt gij uit den hemel gevallen, o morgenster, gij zoon des dageraads! hoe zijt gij ter aarde nedergehouwen, gij, die de heidenen krenktet!
13 En zeidet in uw hart: Ik zal ten hemel opklimmen, ik zal mijn troon boven de sterren Gods verhogen; en ik zal mij zetten op den berg der samenkomst aan de zijden van het noorden.
14 Ik zal boven de hoogten der wolken klimmen, ik zal den Allerhoogste gelijk worden.
15 Ja, in de hel zult gij nedergestoten worden, aan de zijden van den kuil!
16 Die u zien zullen, zullen u aanschouwen, zij zullen op u letten, en zeggen: Is dat die man, die de aarde beroerde, die de koninkrijken deed beven?
17 Die de wereld als een woestijn stelde, en derzelver steden verstoorde, die zijn gevangenen niet liet los gaan naar huis toe?
18 Al de koningen der heidenen, zij allen liggen neder met eer, een iegelijk in zijn huis;
19 Maar gij zijt verworpen van uw graf, als een gruwelijke scheut, als een kleed der gedoden, die met het zwaard doorstoken zijn; als die nederdalen in een steenkuil, als een vertreden dood lichaam.
20 Gij zult bij dezelve niet gevoegd worden in de begrafenis; want gij hebt uw land verdorven, en uw volk gedood; het zaad der boosdoeners zal in der eeuwigheid niet genoemd worden
Jezus' komst voorspelt?

Volgens het boek van Henoch weigert de duivel te knielen voor de mens. Volgens het OT leert de duivel ons geheime kennis en baart hij kinderen met mensen.
Hadden die mensen van toen het wel in perspectief?
Volgens mij was die "duivelse leer" gewoon de Vedas en zagen mensen goden in hun onderdrukkers.

MachineElf
Ervaren pen

Bericht door MachineElf » 24 jul 2016 06:24

We mogen ook niet vergeten dat Venus een symbool is voor het vrouwelijke he.
En het vrouwelijke dan op keer symbool staat voor de natuurlijke balans.

Doorheen de geschiedenis is de vrouw achteruit gedrukt en nam de man de balans over. Het monotheïsme is geen accurate vertegenwoordiging van onze "goddelijke" relatie. Het is plots een Heer. Zoals ik al aangaf via het "bicameralism" is God gewoon een projectie van onze innerlijke verlangens, diepste gevoelens, ... Waar de man het overneemt transformeerde het menselijk godsbegrip dus. Eva (vrouwen waren verzamelaars) geeft Adam de vrucht van kennis en Adam neemt de boel over. Het monotheïsme is dus maar een vertegenwoordiging van het mannelijk denken.

Het is eerst de slang die tegen Eva praat. Onder invloed van de slang begeleid ze haar man naar de kennis en de Heer komt op zijn troon te zitten. Wie is de Heer? Het mannelijk denken. Omdat de man zo'n controlefreak is is dat overheen de geschiedenis een beetje uit de hand gelopen. Wicca was des duivels en men begon een ware inquisitie tegen de paganisten. Ironisch genoeg begon men de kennis die eruit verder vloeide te demoniseren en te vervolgen. Het was des duivels, de duivel heeft ons onrecht aangedaan door ons te misleiden naar de vrucht.
Maar in feite is het allemaal andersom. Het zijn zij die ons de kennis verbieden die ons de duivel hebben aangedaan, en nog steeds.

Plaats reactie