Communicatie met God

Discussies over Occultisme, Newage, pantheisme, satanisme, sekten, alpha-cursus, alternatieve geneeswijzen, etc..

Moderator: Moderators

MachineElf
Ervaren pen

Re: Communicatie met God

Bericht door MachineElf » 20 jul 2016 17:13

Nu zulke dingen zijn heel anders dan doctrines/ideologieën die ontstaan door stemmen in het hoofd.
De link heeft wat weg van de law of attraction.

Jan van Lennip
Diehard

Bericht door Jan van Lennip » 20 jul 2016 18:37

MachineElf schreef:Nu zulke dingen zijn heel anders dan doctrines/ideologieën die ontstaan door stemmen in het hoofd.
Wat bedoel je hiermee?
De beste manier om kritiek te voorkomen is door je mond te houden. Aristoteles

MachineElf
Ervaren pen

Bericht door MachineElf » 20 jul 2016 18:45

Dat wat in die link staat meer naar the law of attraction neigt dan naar communicatie met goden.
Je wenst aan te trekken wat je visualiseert. Je neemt de ervaring in handen.
Terwijl mensen die communiceren met God eerder gestuurd worden.

Jan van Lennip
Diehard

Bericht door Jan van Lennip » 20 jul 2016 20:38

MachineElf schreef:Dat wat in die link staat meer naar the law of attraction neigt dan naar communicatie met goden.
Je wenst aan te trekken wat je visualiseert. Je neemt de ervaring in handen.
Terwijl mensen die communiceren met God eerder gestuurd worden.
Ik doel op de werkwijze en niet op de toepassing.

MachineElf
Ervaren pen

Bericht door MachineElf » 20 jul 2016 20:54

Maar die beelden die je voorstelt via visualisatie zijn een vorm van gestuurde fantasie. Je leidt de ervaring. Terwijl het met stemmen in het hoofd het omgekeerde is.
Bij een psychose/gespleten persoonlijkheid heeft het individu de ervaring helemaal niet in handen. Is die er aan onderworpen.

Je "luistert" bij het ene en "spreekt" bij het andere. Misschien ontgaat er mij iets.

Jan van Lennip
Diehard

Bericht door Jan van Lennip » 20 jul 2016 23:32

MachineElf schreef:Maar die beelden die je voorstelt via visualisatie zijn een vorm van gestuurde fantasie. Je leidt de ervaring. Terwijl het met stemmen in het hoofd het omgekeerde is.
Natuurlijk niet. De techniek wordt geleerd als gesprek met god. De religies staan bol van de mogelijkheid dit soort gesprekken te ervaren. Mensen doen dat na.
Bij een psychose/gespleten persoonlijkheid heeft het individu de ervaring helemaal niet in handen. Is die er aan onderworpen.
Een religieus persoon behoeft geen psychische hulpverlening. Iemand met een psychose wel.
Je "luistert" bij het ene en "spreekt" bij het andere. Misschien ontgaat er mij iets.
Ik mis je punt...

MachineElf
Ervaren pen

Bericht door MachineElf » 21 jul 2016 11:33

Jan van Lennip schreef:
MachineElf schreef:Maar die beelden die je voorstelt via visualisatie zijn een vorm van gestuurde fantasie. Je leidt de ervaring. Terwijl het met stemmen in het hoofd het omgekeerde is.
Natuurlijk niet. De techniek wordt geleerd als gesprek met god. De religies staan bol van de mogelijkheid dit soort gesprekken te ervaren. Mensen doen dat na.
Een religieus persoon behoeft geen psychische hulpverlening. Iemand met een psychose wel.
Ik mis je punt...
Mensen die dat nadoen en succesvol zijn klasseren wij vandaag als psychotisch, schizofreen. Ik denk dat het onderbewustzijn met goede reden "afgezonderd" is van het bewustzijn. Het onderbewustzijn verwerkt oneindig tal scenario's maar het bewustzijn projecteert daarvan jouw werkelijkheid. Waarom bekend worden met het onbekende en niet betrouwd met het reeds bekende?

Religieuzen hoeven niet naar psychologen. Maar fanatieke religieuzen met "ervaringen" zijn meestal na analyse van een psychiater wel meestal heel psychosegevoelige mensen. Dat is een symptoom van diverse geestelijke aandoeningen.

Mijn punt was dat je bij visualisatie de ervaring in handen neemt en bij een communicatie jezelf gaat onderwerpen aan de ervaring. Je hebt ze niet onder controle. Terwijl je dat bij visualisatie wel doet, je trekt op je af wat jij wil, je geeft niet toe aan wat "God" wilt.

Jan van Lennip
Diehard

Bericht door Jan van Lennip » 21 jul 2016 12:23

MachineElf schreef: Mensen die dat nadoen en succesvol zijn klasseren wij vandaag als psychotisch, schizofreen.
Dat is natuurlijk niet waar. Iemand die dit nadoet is er op gecontroleerde wijze en bewust mee bezig. Die voldoen nooit aan de symptomen van een schizofreen.
Ik denk dat het onderbewustzijn met goede reden "afgezonderd" is van het bewustzijn. Het onderbewustzijn verwerkt oneindig tal scenario's maar het bewustzijn projecteert daarvan jouw werkelijkheid. Waarom bekend worden met het onbekende en niet betrouwd met het reeds bekende?
wat een onzin
Religieuzen hoeven niet naar psychologen.
Nee, en juist omdat zij er op een getrainde wijze mee omgaan.
Maar fanatieke religieuzen met "ervaringen" zijn meestal na analyse van een psychiater wel meestal heel psychosegevoelige mensen. Dat is een symptoom van diverse geestelijke aandoeningen.
Zo zal een psychiater over alle extremisten oordelen
Mijn punt was dat je bij visualisatie de ervaring in handen neemt en bij een communicatie jezelf gaat onderwerpen aan de ervaring. Je hebt ze niet onder controle. Terwijl je dat bij visualisatie wel doet, je trekt op je af wat jij wil, je geeft niet toe aan wat "God" wilt.
Je kan bij beide hetzelfde resultaat bereiken.

MachineElf
Ervaren pen

Bericht door MachineElf » 21 jul 2016 12:49

Ik probeer het wetenschappelijk te bekijken. Stemmen in het hoofd psychologisch verklaren op basis van onderzoeken van vandaag.
De geest is tot veel in staat. Geloof me als ik zeg dat je onderbewustzijn met veel meer bezig is waarvan jij je direct bewust bent. Dat is met goede reden afgezonderd van het bewustzijn om de "realiteit" te filteren.

Bekijk het als kanalen. Wanneer je het kanaal met je onderbewustzijn opent verandert daarbij je realiteitsbesef. Er stroomt meer "informatie" door je filter. Je onderbewustzijn heeft zoveel beelden en gedachten opgeslagen dat het bewustzijn daarin eigenlijk "verloren" loopt.
Dat moet langs een filter gaan, maar als jij je filter expandeert komt daar dus meer door. Verhalen van mensen die gek werden door hun filter te expanderen zijn ons niet vreemd.
Zo'n ervaring meteen als "God" afdoen vind ik te kort door de bocht. Het is iets dat vandaag nog niet in vol perspectief is gebracht.

Jan van Lennip
Diehard

Bericht door Jan van Lennip » 21 jul 2016 13:26

MachineElf schreef:Ik probeer het wetenschappelijk te bekijken. Stemmen in het hoofd psychologisch verklaren op basis van onderzoeken van vandaag.
De geest is tot veel in staat. Geloof me als ik zeg dat je onderbewustzijn met veel meer bezig is waarvan jij je direct bewust bent. Dat is met goede reden afgezonderd van het bewustzijn om de "realiteit" te filteren.
Je blijft ontkennen dat er meer nodig is om iemand schizofreen te verklaren dan stemmen in het hoofd.
Bekijk het als kanalen. Wanneer je het kanaal met je onderbewustzijn opent verandert daarbij je realiteitsbesef. Er stroomt meer "informatie" door je filter. Je onderbewustzijn heeft zoveel beelden en gedachten opgeslagen dat het bewustzijn daarin eigenlijk "verloren" loopt.
Dat moet langs een filter gaan, maar als jij je filter expandeert komt daar dus meer door. Verhalen van mensen die gek werden door hun filter te expanderen zijn ons niet vreemd.
Zo'n ervaring meteen als "God" afdoen vind ik te kort door de bocht. Het is iets dat vandaag nog niet in vol perspectief is gebracht.
Nogmaals, stick to the rules

MachineElf
Ervaren pen

Bericht door MachineElf » 21 jul 2016 13:36

Maar Jan, hoe noemen wij vandaag iemand die stemmen hoort die niemand anders hoort en dingen ziet die niemand anders ziet?

http://www.smw.ch/docs/pdf200x/2004/25/smw-10322.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

https://en.wikipedia.org/wiki/Religion_ ... izophrenia" onclick="window.open(this.href);return false;
A common report from those with schizophrenia is some type of a religious belief that many medical practitioners consider to be delusional - such as the belief they are divine beings or prophets, God is talking to them, they are possessed by demons, etc.[3][4][5] Active and adaptive coping skills in subjects with residual schizophrenia are associated with a sound spiritual, religious, or personal belief system.[6] In a study of patients with schizophrenia that had been previously admitted to a hospital, 24% had what the medical field refers to as religious delusions. This has led some researchers to question whether schizophrenia leads an individual to become more religious, or if intense religiosity leads to schizophrenia
Ik deelde al reeds een link waar schizofrenie optrad bij mensen zonder enige religieuze achtergrond.
Maar het individu beweerde plots de stem van God te horen zonder enige religieuze achtergrond.
Schizofrenie leidt dus wel degelijk tot desillusies waarmee we religies kunnen verklaren, of gesprekken met God.

HankS
Diehard

Bericht door HankS » 21 jul 2016 14:41

Schizofrenie leidt dus wel degelijk tot desillusies waarmee we religies kunnen verklaren, of gesprekken met God.
Nee, we kunnen alleen verklaren waarom bij sommige mensen met schizofrenie de stem in hun hoofd gezien wordt als de stem van god.
Je draait voor de zoveelste keer in je argument oorzaak en gevolg om .
Lees dit eens http://www.pascalboyer.net/articles/2013-Boyer-Hau.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; daar staat uitgelegd dat er een goede reden is wasrom mensen hun intuitie voorrang geven boven werkelijke kennis en gezond verstand. Vooral als er in geinvesteerd is, schizofrenie is een toestand waarin realiteit en fantsie door elkaar gaan lopen , een stem in het hoofd kan alleen als de stem van god gehoord worden als het begrip God bekend is . Dus een schizofreen uit een andere ( religieuze) cultuur zal het anders ervaren.
Maar volgens mijn link is een geestesziekte helemaal niet nodig om toch de vermeende stem van een god te ervaren.
Commninicatie met god is een bijproduct van het brein dat parasiteert op het " gezonde" verstand en dan bedoel ik het niet als gezond versus ziek .
Laatst gewijzigd door HankS op 21 jul 2016 14:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Nothing in life is certain except death, taxes and the second law of thermodynamics.
—Seth Lloyd

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.

—Bertrand Russell

MachineElf
Ervaren pen

Bericht door MachineElf » 21 jul 2016 14:45

Vallen oorzaak en gevolg dan niet om te draaien wanneer wij relativiteit toepassen? Ik kom later op de link terug.
This has led some researchers to question whether schizophrenia leads an individual to become more religious, or if intense religiosity leads to schizophrenia

Jan van Lennip
Diehard

Bericht door Jan van Lennip » 21 jul 2016 14:51

MachineElf schreef:Maar Jan, hoe noemen wij vandaag iemand die stemmen hoort die niemand anders hoort en dingen ziet die niemand anders ziet?
MachineElf, je moet wel mee doen. Die persoon heeft hallicunaties.
Deze link is zeker ook losgekoppeld van je tekst...

Ik zie juist In dit artikel aanggeven dat er grond voor verschil bestaat tussen religie en schizofrenie: namelijk er staat het volgende:

In general, religion has been found to have "both a protective and a risk increasing effect" for schizophrenia.

Er staat nergens geschreven dat het één hetzelfde is als het ander.

A common report from those with schizophrenia is some type of a religious belief that many medical practitioners consider to be delusional - such as the belief they are divine beings or prophets, God is talking to them, they are possessed by demons, etc.[3][4][5] Active and adaptive coping skills in subjects with residual schizophrenia are associated with a sound spiritual, religious, or personal belief system.[6] In a study of patients with schizophrenia that had been previously admitted to a hospital, 24% had what the medical field refers to as religious delusions. This has led some researchers to question whether schizophrenia leads an individual to become more religious, or if intense religiosity leads to schizophrenia

Wat er eigenlijk staat is dat schizofrenie gelijkenissen vertoont met religie en niet andersom. Lees maar in de eerste regel waarin staat aangegeven dat het subject reeds schizofreen is. Elders in de tekst staat zelfs dat schizofrenie kan worden verzacht door religie, of dat extreme vormen van religie kunnen bijdragen aan schizofrenie.
Ik deelde al reeds een link waar schizofrenie optrad bij mensen zonder enige religieuze achtergrond.
Maar het individu beweerde plots de stem van God te horen zonder enige religieuze achtergrond.
Je leest de tekst verkeerd. Schizofrenie zou aanleiding kunnen zijn voor extremificatie binnen religie.

MachineElf
Ervaren pen

Bericht door MachineElf » 21 jul 2016 15:07

Ik heb dan ook nooit gesteld dat religie en schizofrenie hetzelfde zijn. Ik vermoed dat religies ontstaan zijn uit een psychische aandoening die toen nog niet benoemd was. Zo werden epilepsie aanvallen ook als een straf van God of bezetenheid geklasseerd he. Vandaag bestaat daar medicatie voor.

Plaats reactie