Communicatie met God

Discussies over Occultisme, Newage, pantheisme, satanisme, sekten, alpha-cursus, alternatieve geneeswijzen, etc..

Moderator: Moderators

Jan van Lennip
Diehard

Re: Communicatie met God

Bericht door Jan van Lennip » 19 jul 2016 17:19

Arjen2015 schreef:alleen al van de evangelische beweging meent 99% zo nu en dan gods stem te verstaan en leiding te ervaren voor situaties in hun leven...en dat van anderen.

en dat vind ik eng...
Dat is niets engs, dat is opgelegde verbeelding. Zoals ook jezus de stem van god verstond zo ook zijn volgelingen. De hele bijbel staat bom vol gesprekstof van god. Logisch dat de evangelisten die stem ook zullen verbeelden.
De beste manier om kritiek te voorkomen is door je mond te houden. Aristoteles

MachineElf
Ervaren pen

Bericht door MachineElf » 19 jul 2016 19:00

Jan van Lennip schreef: Jij oordeelt over schuld alsof de zaak bewezen is.
We kunnen op zijn minst aannemen dat ENKELE profeten mentaal ziek waren.

Nostradamus is ook een profeet. Hij was alles behalve gestoord.
Schreef wel alles zodanig rekbaar uit dat het alle interpretatie toelaat.

^
Waarvandaan haal jij deze informatie?
Vanuit drugsinfo. Zulke stoffen veroorzaken veelal een psychose.
Jij generaliseerd de aandoeningen binnen het schizoide spectrum.
Ik bekijk het in het hedendaags kader. Vroeger was de menselijke geest nog niet zo in kaart gebracht. Vandaag weten we dat het geen engelen, demonen of goden zijn, maar dat de geest in staat is tot grote verbeelding.
Moesten die stemmen nu wat zeggen waarmee de mensheid gediend was konden we daar misschien enige waarde aan hechten. Maar de meeste mensen die zulke ervaringen hebben zijn gewoon bi polair.

Jan van Lennip
Diehard

Bericht door Jan van Lennip » 19 jul 2016 19:26

MachineElf schreef: We kunnen op zijn minst aannemen dat ENKELE profeten mentaal ziek waren.
Hou toch op met je beschuldigingen
Schreef wel alles zodanig rekbaar uit dat het alle interpretatie toelaat.
Dit heeft absoluut niets te maken met kenmerken van schizofrenie

Vanuit drugsinfo. Zulke stoffen veroorzaken veelal een psychose.
Dat valt wel mee hoor. Bij langdurige inname van hoge dosering misschien. Maar een keertje maakt geen verschil

Ik bekijk het in het hedendaags kader. Vroeger was de menselijke geest nog niet zo in kaart gebracht. Vandaag weten we dat het geen engelen, demonen of goden zijn, maar dat de geest in staat is tot grote verbeelding.
Moesten die stemmen nu wat zeggen waarmee de mensheid gediend was konden we daar misschien enige waarde aan hechten. Maar de meeste mensen die zulke ervaringen hebben zijn gewoon bi polair.
Bi polairteit is weldegelijk iets anders is dan schizofrenie. Er bestaat wel een verband tussen beide, binnen het schizoide spectrum. De aandoeningen worden gekenmerkt als verschillend, maar bevinden zich op dezelfde glijdende schaal.

MachineElf
Ervaren pen

Bericht door MachineElf » 19 jul 2016 19:34

https://www.quora.com/Were-most-religio ... f-grandeur" onclick="window.open(this.href);return false;
Dan zij er nog sterke aanwijzingen dat er incestueuze pedofielen bijzaten.

Klopt, bij een bi polaire stoornis komen niet altijd waanbeelden kijken. Daar gaat het vooral om stemmingswisselingen.

Jan van Lennip
Diehard

Bericht door Jan van Lennip » 19 jul 2016 21:27

MachineElf schreef:https://www.quora.com/Were-most-religio ... f-grandeur
Of je trekt de context van het stuk onder de link volledig uitelkaar, of je hebt een verkeerde link erbij geplaatst, maarvan jou nieuwe beschuldiging kan ik nergens in de tekst een punt terugvinden.
Klopt, bij een bi polaire stoornis komen niet altijd waanbeelden kijken. Daar gaat het vooral om stemmingswisselingen.
We zijn het er dus over eens dat profeten niet noodzakelijk lijden aan schizofrenie.

MachineElf
Ervaren pen

Bericht door MachineElf » 19 jul 2016 21:39

Jan van Lennip schreef:
MachineElf schreef:https://www.quora.com/Were-most-religio ... f-grandeur
Of je trekt de context van het stuk onder de link volledig uitelkaar, of je hebt een verkeerde link erbij geplaatst, maarvan jou nieuwe beschuldiging kan ik nergens in de tekst een punt terugvinden.
We zijn het er dus over eens dat profeten niet noodzakelijk lijden aan schizofrenie.
De links zijn niet verbonden. Was trouwens een slechte link...
http://www.whatreallyhappened.com/WRHAR ... ophets.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Deze geeft meer expliciete voorbeelden uit de bijbel.

http://listverse.com/2008/05/26/top-6-i ... the-bible/" onclick="window.open(this.href);return false;
Hier incestueuze relaties in de bijbel.

Dan de profeet Mohammed die met een negenjarige trouwde.

De profeten leden niet noodzakelijk aan schizofrenie, maar ik denk dat veel "kwalen" en "openbaringen" gewoon onbenoemde psychische fenomenen waren. Lees in de eerste link hoe een epilepsie aanval als een demonische bezetenheid geïnterpreteerd wordt.
Wie stemmen in zijn hoofd hoort en daarmee in communicatie gaat is in deze tijden schizofreen. De andere optie is uiteraard dat ze echt in contact met God stonden, maar dat geloof ik dan op keer ook weer niet.

Jan van Lennip
Diehard

Bericht door Jan van Lennip » 20 jul 2016 09:37

MachineElf schreef:

De links zijn niet verbonden. Was trouwens een slechte link...
http://www.whatreallyhappened.com/WRHAR ... ophets.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Deze geeft meer expliciete voorbeelden uit de bijbel.

http://listverse.com/2008/05/26/top-6-i ... the-bible/" onclick="window.open(this.href);return false;
Hier incestueuze relaties in de bijbel.

Dan de profeet Mohammed die met een negenjarige trouwde.

De profeten leden niet noodzakelijk aan schizofrenie, maar ik denk dat veel "kwalen" en "openbaringen" gewoon onbenoemde psychische fenomenen waren. Lees in de eerste link hoe een epilepsie aanval als een demonische bezetenheid geïnterpreteerd wordt.
Wie stemmen in zijn hoofd hoort en daarmee in communicatie gaat is in deze tijden schizofreen. De andere optie is uiteraard dat ze echt in contact met God stonden, maar dat geloof ik dan op keer ook weer niet.
Ik krijg een beetje het idee dat jij de profeten gewoon een hak wil zetten. Ik zie namelijk geen enkel verband tussen hallucinaties en incestueze relaties.

MachineElf
Ervaren pen

Bericht door MachineElf » 20 jul 2016 10:11

Incestueuze relaties veroorzaken psychische afwijkingen bij het nageslacht. En dat niet alleen.

Denk jij dan dat de profeten werkelijk in contact met God stonden? Neen, deze god, in alle drie de regels, is een conservatieveling die gespiegeld is aan de verlangens van degene die God verkondigde. De profeet.
God is in de gelijkenis van de mens geschapen, niet andersom.

Het lijkt dat men verlangens die uit een psychische gestoordheid kunnen voorkomen pardonneert via deze God.
Kijk hoe islam met vrouwen omgaat. Waarom mag de man meerdere vrouwen hebben, maar moet de vrouw zich onderdanig opstellen?
Omdat de mannen uit die cultuur dat zo verlangden, niet God.
De religies zijn helemaal aangepast op de voorkeuren van deze mannelijke profeten en de vrouw moet daar maar in volgen.
Ik denk toch dat er voor deze God en er meerdere goden waren er nog plaats was voor de vrouw. En zij een andere rol diende dan zich te onderwerpen aan de man als aan haar "Heer".

Jan van Lennip
Diehard

Bericht door Jan van Lennip » 20 jul 2016 11:22

MachineElf schreef:Incestueuze relaties veroorzaken psychische afwijkingen bij het nageslacht.
Dat heeft helemaal niets te maken met profeten, of probeer jij nu te beweren dat alle profeten kinderen zijn vanuit een incestueuze relatie?

Denk jij dan dat de profeten werkelijk in contact met God stonden? Neen, deze god, in alle drie de regels, is een conservatieveling die gespiegeld is aan de verlangens van degene die God verkondigde. De profeet.
God is in de gelijkenis van de mens geschapen, niet andersom.

Het lijkt dat men verlangens die uit een psychische gestoordheid kunnen voorkomen pardonneert via deze God.
Kijk hoe islam met vrouwen omgaat. Waarom mag de man meerdere vrouwen hebben, maar moet de vrouw zich onderdanig opstellen?
Omdat de mannen uit die cultuur dat zo verlangden, niet God.
De religies zijn helemaal aangepast op de voorkeuren van deze mannelijke profeten en de vrouw moet daar maar in volgen.
Ik denk toch dat er voor deze God en er meerdere goden waren er nog plaats was voor de vrouw. En zij een andere rol diende dan zich te onderwerpen aan de man als aan haar "Heer".
Ik snap helemaal niks van jou relaas.

MachineElf
Ervaren pen

Bericht door MachineElf » 20 jul 2016 11:48

Daarmee is mijn vraag niet beantwoord.
Denk je dat het werkelijk gesprekken met God zijn? En welke andere optie schiet er over?

Ik wil het fenomeen stemmen in het hoofd en gesprekken met goden niet ontkennen. Maar is het werkelijk God?
Is het geen zelfprojectie?
Zoals ik via bicameralism al poogde aan te tonen: Ieder ontwikkelt zijn eigen godsbegrip.
Mensen die psychose gevoelig zijn kunnen zulke ervaringen als echt ervaren, maar hedendaags weten wij dat zoiets symptomen/eigenschappen zijn van een bepaalde beperking.

Naarmate de man het meer voor het zeggen kreeg, der mate God conservatiever ontwikkelde en meer en meer regels uitvond om de mens in toom te houden. Monotheïstische religies zijn dus niet meer en minder dan een projectie van regels om het patriarchisme in leven te roepen. Het is ons niet vreemd hoe de monotheïstische religies zich verspreid hebben.
Het is niet meer toepasbaar op deze tijden. Secularisatie is gewenst.

Jan van Lennip
Diehard

Bericht door Jan van Lennip » 20 jul 2016 12:34

MachineElf schreef:Daarmee is mijn vraag niet beantwoord.
Denk je dat het werkelijk gesprekken met God zijn? En welke andere optie schiet er over?
Wat jij doet is een nieuw topic starten. Jou initiele vraag was of profeten schizofreen zijn. Die is vraag is nu toch beantwoord?
Ik wil het fenomeen stemmen in het hoofd en gesprekken met goden niet ontkennen. Maar is het werkelijk God?
Is het geen zelfprojectie?
Hier breek jij een oud deel van deze discussie weer open. Volgens mij zijn we het er namelijk al over eens dat dit hallicunaties zijn.
Zoals ik via bicameralism al poogde aan te tonen: Ieder ontwikkelt zijn eigen godsbegrip.
Mensen die psychose gevoelig zijn kunnen zulke ervaringen als echt ervaren, maar hedendaags weten wij dat zoiets symptomen/eigenschappen zijn van een bepaalde beperking.
Jij blijft maar in een rondje draaien. Als een kat die zijn eigen staart najaagt. Ook dit hebben we al besproken.
Naarmate de man het meer voor het zeggen kreeg, der mate God conservatiever ontwikkelde en meer en meer regels uitvond om de mens in toom te houden. Monotheïstische religies zijn dus niet meer en minder dan een projectie van regels om het patriarchisme in leven te roepen. Het is ons niet vreemd hoe de monotheïstische religies zich verspreid hebben.
Het is niet meer toepasbaar op deze tijden. Secularisatie is gewenst.
Ik zie niet wat dit nog met jou intitiele vraag te maken heeft.

MachineElf
Ervaren pen

Bericht door MachineElf » 20 jul 2016 13:04

Ja beste Jan, maar wat veroorzaken hallucinaties?
Psychoses, schizofrenie, ...

Niet iedereen hoort stemmen bij het gebruik van geestverruimende middelen.
Daarvoor moet je al een aanleg hebben voor het bovenstaande.

Het is dus best aan te nemen dat bepaalde profeten leden en wat wij vandaag een psychische aandoening noemen.

Jan van Lennip
Diehard

Bericht door Jan van Lennip » 20 jul 2016 14:04

MachineElf schreef:Ja beste Jan, maar wat veroorzaken hallucinaties?
Psychoses, schizofrenie, ...

Niet iedereen hoort stemmen bij het gebruik van geestverruimende middelen.
Daarvoor moet je al een aanleg hebben voor het bovenstaande.

Het is dus best aan te nemen dat bepaalde profeten leden en wat wij vandaag een psychische aandoening noemen.
Nu ga je opnieuw beginnen aan deze hele discussie. Ik heb het er met je over gehad. Voor het antwoord op je vraag kan je het hele verhaal teruglezen vanaf jou initiële vraag of profeten schizofreen zijn.

MachineElf
Ervaren pen

Bericht door MachineElf » 20 jul 2016 16:20

Wel ik heb een aanleiding gegeven, waaraan het kan liggen dat mensen stemmen horen.

Ik wil het ook niet te ver off topic drijven dus kom liever op de essentie terug.

Jan van Lennip
Diehard

Bericht door Jan van Lennip » 20 jul 2016 17:01

Ik wil het ook niet te ver off topic drijven dus kom liever op de essentie terug.

Okee, dus de vraag is beantwoord.
MachineElf schreef:Wel ik heb een aanleiding gegeven, waaraan het kan liggen dat mensen stemmen horen.
Er zijn veel redenen, maar voor mij is de meest voor de hand liggende doormiddel van voorbeeld van de andere. Apengedrag. om dit te onderbouwen kan ik terug grijpen naar het trainen van visualisatie. Hierbij doe je eigenlijk hezelfde als met luisteren naar stemmen. Je stelt voor dat je beelden ziet die er niet zijn.

Plaats reactie