Communicatie met God

Discussies over Occultisme, Newage, pantheisme, satanisme, sekten, alpha-cursus, alternatieve geneeswijzen, etc..

Moderator: Moderators

MachineElf
Ervaren pen

Re: Communicatie met God

Bericht door MachineElf » 18 jul 2016 16:17

Ik heb in het andere subforum "boeken" een topic van Samante zien staan waarin ze een boek las over iemand die gesprekken had met God. Daar kan het ook vandaan komen. Iets willen ervaren en in alles iets zien dan.

Vraag is nu, waren de profeten schizofrenen? ^^

Jan van Lennip
Diehard

Bericht door Jan van Lennip » 18 jul 2016 16:54

MachineElf schreef:Ik heb in het andere subforum "boeken" een topic van Samante zien staan waarin ze een boek las over iemand die gesprekken had met God. Daar kan het ook vandaan komen. Iets willen ervaren en in alles iets zien dan.

Schizofrenie heeft nogal een negatieve klank. De ziekte heeft wel symptomen waarbij waanbeelden en hallucinaties ook een plaats kennen. Echter we kunnen niet uitgaan van schizofrenie aan de hand van slechts twee symptomen. Eén van de gestelde voorwaarden tot het stellen van een dergelijke diagnose is een psychotische episode. De profeet zal dus echt een periode van war moeten hebben meegemaakt alvorens de ziekte kan worden toegeschreven.

Als ik zo lees in de wiki van schizofrenie:

De meest kenmerkende symptomen van schizofrenie zijn de hallucinaties (meestal stemmen horen), wanen (vaak bizar van aard of achtervolgingswanen) en chaotisch denken en spreken. Dit laatste kan variëren van de draad van het gesprek kwijt raken, tot zinnen die nog maar nauwelijks iets met elkaar te maken hebben, en in ernstige gevallen tot onsamenhangende spraak die bekendstaat als 'wortsalat' (logorroe). Sociaal teruggetrokken gedrag, slordigheid in kleding en hygiëne, desinteresse en verminderd oordeelsvermogen horen ook bij schizofrenie
De beste manier om kritiek te voorkomen is door je mond te houden. Aristoteles

MachineElf
Ervaren pen

Bericht door MachineElf » 18 jul 2016 17:11

Waar kunnen we dan nog van uit gaan? De stem van God?
Ik denk niet dat schizofrenie een negatieve toon heeft. Lijkt mij een perfecte verklaring om bovennatuurlijke encounters te verklaren.

Jan van Lennip
Diehard

Bericht door Jan van Lennip » 18 jul 2016 17:58

MachineElf schreef:Waar kunnen we dan nog van uit gaan? De stem van God?
Ik denk niet dat schizofrenie een negatieve toon heeft. Lijkt mij een perfecte verklaring om bovennatuurlijke encounters te verklaren.
Schizofrenie is een ziekte. Wat is daar positief aan?

MachineElf
Ervaren pen

Bericht door MachineElf » 18 jul 2016 18:09

Jan van Lennip schreef: Schizofrenie is een ziekte. Wat is daar positief aan?
Mensen horen de stem van God, how bad can it be?

Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik » 18 jul 2016 18:32

MachineElf schreef:
Jan van Lennip schreef: Schizofrenie is een ziekte. Wat is daar positief aan?
Uitermate gevaarlijk wijst de geschiedenis uit.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)

Jan van Lennip
Diehard

Bericht door Jan van Lennip » 18 jul 2016 19:51

MachineElf schreef:
Mensen krijgen dit als voorbeeld van andere mensen. In zo'n beetje elke religie is het zelfs een bron van het ontstaan ervan. Ik zie dit niet minder dan een logisch vervolg dat zij daarnaar opzoek gaan.

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 19 jul 2016 08:17

MachineElf schreef:Ik heb in het andere subforum "boeken" een topic van Samante zien staan waarin ze een boek las over iemand die gesprekken had met God. Daar kan het ook vandaan komen. Iets willen ervaren en in alles iets zien dan.

Het is wel een sprong van je eerste opmerking naar je vraag.
Daar kan van alles tussen zitten.
1e Daar kun je heel wat gedachten aan spenderen.
Interessant

2e
Laten het houden op:
Hadden profeten hallucinaties?
Dat is een verschijnsel dat diverse oorzaken kan hebben, waarvan schizofrenie er slechts één is.
Hier een diagnose plakken doen we liever niet, bij zo weinig gegevens.
Wat we wel kunnen doen is verder borduren op de vele oorzaken die hallucinaties kunnen hebben.
En of dat van toepassing zou kunnen zijn voor een aantal profeten.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

MachineElf
Ervaren pen

Bericht door MachineElf » 19 jul 2016 09:02

Maria schreef: Het is wel een sprong van je eerste opmerking naar je vraag.
Daar kan van alles tussen zitten.
1e Daar kun je heel wat gedachten aan spenderen.
Interessant

2e
Laten het houden op:
Hadden profeten hallucinaties?
Dat is een verschijnsel dat diverse oorzaken kan hebben, waarvan schizofrenie er slechts één is.
Hier een diagnose plakken doen we liever niet, bij zo weinig gegevens.
Wat we wel kunnen doen is verder borduren op de vele oorzaken die hallucinaties kunnen hebben.
En of dat van toepassing zou kunnen zijn voor een aantal profeten.
Bepaalde substanties kunnen dat ook veroorzaken. Maar komen we dan niet uit bij de God zoals dat beschreven staat in het "bicameralism" ? Een persoonlijke god. Als zo'n substantie het hersendeel dat spreekt activeert en je ander deel in de hersenen begint te " luisteren"; zijn we dan wel in communicatie met God? Ik denk eerder met jezelf.
Het is moeilijk anders te noemen dan een gespleten persoonlijkheid. Je hoort een stem en gaat daar met communiceren. Er zijn trouwens verschillende gradaties schizofrenie, iemand voegde alle kenmerken erbij. Maar lang niet iedereen heeft alle symptomen van een "ziekte".
De quotes van wikipedia plakken trouwens geen etiket schizofreen, maar vertolkt dat het er gelijkheden met vertoont.
Gebruik van substanties kan ertoe leiden dat gebruikers zich schizofrenisch gaan gedragen. Het kan best mogelijk zijn dat de profeten daarvan gebruik maakten.

Jan van Lennip
Diehard

Bericht door Jan van Lennip » 19 jul 2016 09:37

MachineElf schreef:
Er zijn trouwens verschillende gradaties schizofrenie, iemand voegde alle kenmerken erbij. Maar lang niet iedereen heeft alle symptomen van een "ziekte".
De quotes van wikipedia plakken trouwens geen etiket schizofreen, maar vertolkt dat het er gelijkheden met vertoont.
Gebruik van substanties kan ertoe leiden dat gebruikers zich schizofrenisch gaan gedragen. Het kan best mogelijk zijn dat de profeten daarvan gebruik maakten.
Exact, er kunnen meerdere oorzaken aan hallucinaties zijn dan alleen schizofrenie. Ik zie het dan ook als verwerpelijk om profeten te bestempelen als zodanig.

MachineElf
Ervaren pen

Bericht door MachineElf » 19 jul 2016 09:53

Oh maar dat was mijn bedoeling niet. Ik stelde de vraag maar.
In het hedendaags perspectief is een hallucinatie een waanbeeld. Iets dat de geest projecteert en daar niet werkelijk is.

Hoeveel angst en bijgeloof was er niet rond het tijdskader van profeten? Paranoia tierde wellicht lustig.
Als je vandaag met een psychologische bril naar de religies kijkt, hebben veelal profeten toch schizofrenische trekken?

Jan van Lennip
Diehard

Bericht door Jan van Lennip » 19 jul 2016 10:25

MachineElf schreef:Oh maar dat was mijn bedoeling niet. Ik stelde de vraag maar.
In het hedendaags perspectief is een hallucinatie een waanbeeld. Iets dat de geest projecteert en daar niet werkelijk is.

Het antwoord is dus nee.
Hoeveel angst en bijgeloof was er niet rond het tijdskader van profeten? Paranoia tierde wellicht lustig.
Als je vandaag met een psychologische bril naar de religies kijkt, hebben veelal profeten toch schizofrenische trekken?
Nu doe je precies hetzelfde. Je benoemt het als schizofrenie, terwijl de aanleiding daartoe discutabel is.

MachineElf
Ervaren pen

Bericht door MachineElf » 19 jul 2016 10:37

Als het discussieerbaar is, waarom dan meteen een neen aangrijpen? Misschien ligt het antwoord ergens in het midden.
Wanneer ik zeg dat ze symptomen van schizofrenie hadden, heb ik niet gezegd dat ze schizofrenisch zijn.

Als we de symptomen nemen en ze toepassen op de profeten, neig ik meer naar een ja.
Ik heb al gekeken in bepaalde subfora of er topics over bestaan maar niet dus. Ik wil nu niet degene zijn die de blasfemie op zijn naam zet door er een topic over te openen.

Nochtans zijn er sterke aanwijzingen dat bepaalde profeten aan een mentale gestoordheid leden.
Indien zij geestverruimende middelen gebruikten verklaart dat nog meer hun schizofrenische aard. Vandaag zijn de meeste fanatieke religieuze bi polair.

Hier zo'n lijst met ervaringen.
https://www.verywell.com/religious-fact ... der-380485" onclick="window.open(this.href);return false;

Jan van Lennip
Diehard

Bericht door Jan van Lennip » 19 jul 2016 15:22

MachineElf schreef:Als het discussieerbaar is, waarom dan meteen een neen aangrijpen? Misschien ligt het antwoord ergens in het midden.
Wanneer ik zeg dat ze symptomen van schizofrenie hadden, heb ik niet gezegd dat ze schizofrenisch zijn.
Jij oordeelt over schuld alsof de zaak bewezen is.
Als we de symptomen nemen en ze toepassen op de profeten, neig ik meer naar een ja.
Ik heb al gekeken in bepaalde subfora of er topics over bestaan maar niet dus. Ik wil nu niet degene zijn die de blasfemie op zijn naam zet door er een topic over te openen.

Nochtans zijn er sterke aanwijzingen dat bepaalde profeten aan een mentale gestoordheid leden.
Nostradamus is ook een profeet. Hij was alles behalve gestoord.
Indien zij geestverruimende middelen gebruikten verklaart dat nog meer hun schizofrenische aard
Waarvandaan haal jij deze informatie?
Vandaag zijn de meeste fanatieke religieuze bi polair.
Jij generaliseerd de aandoeningen binnen het schizoide spectrum.

Arjen2015
Ervaren pen

Bericht door Arjen2015 » 19 jul 2016 16:43

alleen al van de evangelische beweging meent 99% zo nu en dan gods stem te verstaan en leiding te ervaren voor situaties in hun leven...en dat van anderen.

en dat vind ik eng...
liefde doet pijn

Plaats reactie