Communicatie met God

Discussies over Occultisme, Newage, pantheisme, satanisme, sekten, alpha-cursus, alternatieve geneeswijzen, etc..

Moderator: Moderators

Samante
Ervaren pen

Communicatie met God

Bericht door Samante » 27 dec 2015 09:49

Peter van Velzen schreef:Maar aangezien God tegen ons niet spreekt doen wij het zonder hem.
Misschien communiceert God wél tegen ons. Zowel Sander en ik hebben dat idee, al houd ik er rekening mee dat het brein een hallucinatie heeft veroorzaakt bij mij. Ik kan het niet volledig uitsluiten dat God met mij gecommuniceerd heeft.
Albert Einstein: "Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal."

Bonjour
Site Admin

Re: De Bron van God - is in Jou

Bericht door Bonjour » 27 dec 2015 10:12

Maar jij kan me geen enkel inzicht vertellen dat duidelijk van een god afkomstig is en niet door jou zelf bedacht kan zijn.
Dat maakt de communicatie niet sterker als communicatie met een vriend.
En dat is gek.

En dan bedoel ik wel een inzicht waarvan het duidelijk is dat die een toegevoegde waarde voor je leven heeft.
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 27 dec 2015 10:38

Samante schreef:
Peter van Velzen schreef:Maar aangezien God tegen ons niet spreekt doen wij het zonder hem.
Misschien communiceert God wél tegen ons. Zowel Sander en ik hebben dat idee, al houd ik er rekening mee dat het brein een hallucinatie heeft veroorzaakt bij mij. Ik kan het niet volledig uitsluiten dat God met mij gecommuniceerd heeft.
Tegen jullie? of bedoel je met? Laat ons vooral weten van je hebt gehoord, dan kunnen we er over mee praten, maar dat neemt niet weg dat wij dat dan van jou of van Sander hebben gehoord; niet van God. . . .
Ik wens u alle goeds

Samante
Ervaren pen

Bericht door Samante » 27 dec 2015 13:31

Bonjour schreef:Maar jij kan me geen enkel inzicht vertellen dat duidelijk van een god afkomstig is en niet door jou zelf bedacht kan zijn.
En dat is gek.

En dan bedoel ik wel een inzicht waarvan het duidelijk is dat die een toegevoegde waarde voor je leven heeft.
Het inzicht dat een duidelijk toegevoegde waarde heeft voor mijn leven is dat mijn spiritueel wezen overal en in alle tijd bestaat en dat dit ook geldt voor alle andere levensvormen. Met het krijgen van dat inzicht, dat besef, blijft verdriet om gestorven dierbaren beperkt omdat zij me niet verlaten en ik hen niet verlaat. Angst voor de dood heb ik ook niet. Als ik me al over sterven druk zou kunnen maken is dat vanwege de manier waarop dat gebeurt.

Ik verwacht geen andere communicatie met God als iets anders dan als met een beste vriend.

Als God met mij communiceert kan dat op vele manieren. Bijvoorbeeld via het geven van een besef zoals ik hierboven beschreef, via een beeld in mijn gedachten, via een inspiratie of ingeving en tal van andere manieren. Ik moet er wel voor openstaan, als ik alles negeer luister ik in feite niet.
Laatst gewijzigd door Samante op 27 dec 2015 13:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Samante
Ervaren pen

Bericht door Samante » 27 dec 2015 13:33

Peter van Velzen schreef:
Samante schreef:
Tegen jullie? of bedoel je met? Laat ons vooral weten van je hebt gehoord, dan kunnen we er over mee praten, maar dat neemt niet weg dat wij dat dan van jou of van Sander hebben gehoord; niet van God. . . .
Als ik je vertel wat ik heb gehoord of heb doorgekregen heeft dat waarschijnlijk geen waarde voor jou tot het moment dat het je zelf overkomt. En misschien zelfs dan, relativeer je het weg.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 27 dec 2015 13:37

Samante schreef: Als ik je vertel wat ik heb gehoord of heb doorgekregen heeft dat waarschijnlijk geen waarde voor jou tot het moment dat het je zelf overkomt. En misschien zelfs dan, relativeer je het weg.
Dat is een feit. Voor de persoon is een hallucinatie werkelijkheid. Hij die onder LSD denkt te kunnen vliegen...springt van de toren.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Samante
Ervaren pen

Bericht door Samante » 27 dec 2015 13:41

dikkemick schreef:
Samante schreef: Als ik je vertel wat ik heb gehoord of heb doorgekregen heeft dat waarschijnlijk geen waarde voor jou tot het moment dat het je zelf overkomt. En misschien zelfs dan, relativeer je het weg.
Dat is een feit. Voor de persoon is een hallucinatie werkelijkheid. Hij die onder LSD denkt te kunnen vliegen...springt van de toren.
Hopelijk loopt ie eerst te fladderen op de begane grond voordat ie een toren beklimt. :)

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 27 dec 2015 13:47

Samante schreef: Hopelijk loopt ie eerst te fladderen op de begane grond voordat ie een toren beklimt. :)
Helaas is de gelovige (door alle beschikbare autoriteiten) al meegenomen naar de bovenste verdieping.
Philip K. Dick

Maria
Moderator

Re: Communicatie met God

Bericht door Maria » 27 dec 2015 13:53

Afgesplitst van
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 16#p491216" onclick="window.open(this.href);return false;
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

kiks
Bevlogen

Bericht door kiks » 27 dec 2015 14:41

Sander323 schreef: In dit boek beweert de auteur met God te praten.
Tsja, mijn ex-buurman sprak nagenoeg elke avond met Napoleon.
Ik zoek vaak God op en verbind me dan met Hem.
Ik vraag me af hoe je dat doet. Misschien kun je eens uitleggen hoe die verbinding tot stand komt, en wat er daadwerkelijk gebeurt. Het klinkt namelijk nogal vaag.
Kijk naar buiten, lach vriendelijk naar andere mensen, we hoeven slechts hulp en licht voor elkaar te zijn.
Daar heb je echt geen god voor nodig. En wat bedoel je trouwens met "een licht voor elkaar zijn"?

Groet

kiks
Kabouters bestaan niet, maar ze hebben wel rode puntmutsjes.
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;

Bonjour
Site Admin

Bericht door Bonjour » 27 dec 2015 14:42

Samante schreef:
Bonjour schreef:Maar jij kan me geen enkel inzicht vertellen dat duidelijk van een god afkomstig is en niet door jou zelf bedacht kan zijn.
En dat is gek.

Het inzicht dat een duidelijk toegevoegde waarde heeft voor mijn leven is dat mijn spiritueel wezen overal en in alle tijd bestaat en dat dit ook geldt voor alle andere levensvormen. Met het krijgen van dat inzicht, dat besef, blijft verdriet om gestorven dierbaren beperkt omdat zij me niet verlaten en ik hen niet verlaat. Angst voor de dood heb ik ook niet. Als ik me al over sterven druk zou kunnen maken is dat vanwege de manier waarop dat gebeurt.

Ik verwacht geen andere communicatie met God als iets anders dan als met een beste vriend.

Als God met mij communiceert kan dat op vele manieren. Bijvoorbeeld via het geven van een besef zoals ik hierboven beschreef, via een beeld in mijn gedachten, via een inspiratie of ingeving en tal van andere manieren. Ik moet er wel voor openstaan, als ik alles negeer luister ik in feite niet.
Daarom vroeg ik om een inzicht dat duidelijk van een god afkomstig is. Wat je nu vertelt kan je zelf bedacht hebben. Het zijn geen baanbrekende gedachten. Daarom, waarom zouden we deze communicatie "communicatie met God" noemen en niet gewoon "Eigen reflecties"?

Communicatie is twee richtingen. Vraag en antwoord. Nieuwe inzichten. Niet het oproepen van iets wat je al eerder ergens gehoord hebt vanuit je onderbewuste.
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 27 dec 2015 14:42

De auteur legt ook wel heel duidelijk uit (in boek 1) dat God misschien wel vanuit zijn eigen hoofd spreekt, maar dat dat niet ter zake doet. Later is hij hier (als ik dit interview mag geloven: http://www.shareguide.com/Walsch2.html" onclick="window.open(this.href);return false;) op terug gekomen en meent hij werkelijk met God gesproken te hebben.
Hier overigens enkele kritische noten: http://antispirituality.net/walsch" onclick="window.open(this.href);return false;
Philip K. Dick

Samante
Ervaren pen

Bericht door Samante » 27 dec 2015 15:03

Bonjour schreef: Daarom vroeg ik om een inzicht dat duidelijk van een god afkomstig is. Wat je nu vertelt kan je zelf bedacht hebben. Het zijn geen baanbrekende gedachten. Daarom, waarom zouden we deze communicatie "communicatie met God" noemen en niet gewoon "Eigen reflecties"?
Voor mij was het baanbrekend inzicht, waar ik eerder nooit over had nagedacht. En het hoeft niet altijd om inzichten te gaan, omdat het ook simpel een hart onder de riem kan zijn.
Zo heb ik eerder beschreven hoe een man plotseling, vanuit het niets, naast me liep en me zei: "Het komt helemaal goed met jou." en knipoogde. Vervolgens was hij als in rook opgegaan. Weg, foetsie. Net zo mysterieus als hij verschenen was. En dat kun je wegrelativeren als een hallucinatie, ook al is voor die bewering ook geen greintje bewijs.

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 27 dec 2015 15:05

Sander323 schreef:Tuurlijk ik kan alles verbeelden, maar de auto die blauw is hier voor me in de straat kan ik dan ook verbeelden, dat ik leef kan ik ook verbeelden, ook dat dit forum bestaat,
Deze rationele argumentatie om je godwaan te verdedigen is niet erg sterk. Met dezelfde redenering kun je het geloof in Repelsteeltje rechtvaardigen.

Je geeft heel goed aan wat je eigenlijke reden voor deze waan is: "Ik voel dan een grote vreugde en kracht en liefde in mijn wezen komen en zo blijf ik in contact met wat werkelijk (ook vanuit ziel) goed voor me is en blijf ik in kracht staan." De fantasie van een God is een middel om je goed te voelen en het leven aan te kunnen. Daarom heeft het voor iemand die geestelijk volgroeider is niets om het lijf.
Born OK the first time

Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik » 27 dec 2015 15:41

Samante schreef:Vervolgens was hij als in rook opgegaan. Weg, foetsie. Net zo mysterieus als hij verschenen was.
Dat lijkt me een typisch sterke aanwijzing dat het hier om een hallucinatie is gegaan.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)

Plaats reactie