Inside de Alpha cursus - Ervaringen van gebruikers

Discussies over Occultisme, Newage, pantheisme, satanisme, sekten, alpha-cursus, alternatieve geneeswijzen, etc..

Moderator: Moderators

PietV.
Moderator

Re: Hoe ziet het programma eruit van de Alpha cursus

Bericht door PietV. » 29 jan 2013 18:23

Rereformed schreef:
Hier een ruggesteuntje voor de pasbekeerde die nog niet weet hoe het moet:
Er zijn nu op diverse plaatsen cursussen bezig. Dit ruggensteuntje is tevens een uitdaging voor de cursusleiders :wink:
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

gerard_m
Bevlogen

Bericht door gerard_m » 02 feb 2013 12:45

Rereformed schreef:Overigens is straf gedacht als genoegdoening per definitie een primitieve notie. Het impliceert dat de persoon die gedupeerd is genot wordt verschaft via het zien van lijden.
De boodschap is toch ook dat iemands zonde niet afgestraft hoeft te worden?

(je essay zal ik doorlezen, lijkt me interessant)
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 02 feb 2013 13:35

gerard_m schreef:
Rereformed schreef:Overigens is straf gedacht als genoegdoening per definitie een primitieve notie. Het impliceert dat de persoon die gedupeerd is genot wordt verschaft via het zien van lijden.
De boodschap is toch ook dat iemands zonde niet afgestraft hoeft te worden?
Ah, je bedoelt wellicht dat Jezus zijn volgelingen leerde dat ze 'zeven maal zeventig maal' vergeven moeten? Inderdaad. Hoe dat dan aan elkaar geknoopt kan worden heb ik nooit kunnen vatten. Indien wij worden opgeroepen om tot in het oneindige om niet te vergeven, maar God zelf is hier niet toe in staat dan is dat niet alleen vreemd, maar staat Hij ook ethisch beneden het peil van een mens die aan Jezus' leer gehoorzaamt.

Wat die voorwaarden voor vergeving van zonden betreft is de bijbel toch al een rommelig allegaartje. Het bloedoffer is geenszins de enige manier waarop je het op een akkoordje kunt gooien met God. Meeloffers kunnen ook een zondoffer zijn (Lev. 5:13), en een geldoffer schijnt af en toe ook te helpen (Ex. 30: 11-16). Het bewijzen van genade en in waarheid leven vergeeft ook al zonden (Spreuken 16:6), en bidden kan ook een gedegen substituut voor offeren zijn (Hosea 14:3). Tenslotte laat Jezus nog eens weten dat liefde betonen zonden vergeeft (Lukas 7: 47).
Zoals gewoonlijk kan iedere gelovige uit de grabbelton eruit pikken wat hem wel aanstaat. :wink:
Born OK the first time

Bonjour
Site Admin

Bericht door Bonjour » 02 feb 2013 13:52

We zouden een beta-cursus op moeten zetten.
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 02 feb 2013 21:37

Bonjour schreef:We zouden een beta-cursus op moeten zetten.
Die bestaat al. Het vervolg op de alpha cursus. Gaan ze met zijn allen de hele bijbel lezen.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 03 feb 2013 04:08

PietV. schreef:
Bonjour schreef:We zouden een beta-cursus op moeten zetten.
Die bestaat al. Het vervolg op de alpha cursus. Gaan ze met zijn allen de hele bijbel lezen.
Hallo, dat is nog steeds Alpha hoor. Beta is wiskunde, natuurkunde en dergelijke. Of is dat inmiddels veranderd (ik ben al meer dan 40 jaar niet naar school geweest) ?
Ik wens u alle goeds

Bonjour
Site Admin

Bericht door Bonjour » 03 feb 2013 09:54

Ik had inderdaad een cursus in gedachte met
- Wat weten we van het ontstaan van de Bijbel.
- Hoever is de wetenschap op het gebied van ontstaan van heelal en leven.

En dat zijn inderdaad de beta wetenschappen.
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 03 feb 2013 10:55

Peter van Velzen schreef:
Hallo, dat is nog steeds Alpha hoor. Beta is wiskunde, natuurkunde en dergelijke. Of is dat inmiddels veranderd (ik ben al meer dan 40 jaar niet naar school geweest) ?
http://www.de-lichtstad.nl/cursus-beta" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik ben nogal beta en het geeft me jeuk als ik lees dat deze groeperingen ook dit begrip verkwanselen. Ik noem het ook geen alpha+. Het is gewoon indoctrinatie voor gevorderden. Maar dat vinden ze waarschijnlijk niet lekker klinken.

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 03 feb 2013 20:14

Rereformed schreef: Tenslotte laat Jezus nog eens weten dat liefde betonen zonden vergeeft (Lukas 7: 47).
Is dat niet verkeerd vertaald?
Volgens mij hoort daar 'bedrijven' inplaats van 'betonen' te staan.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

Henry II
Diehard

Bericht door Henry II » 15 mar 2013 10:03

2 Heb je wel eens bewust stil gestaan bij het lijden van Jezus aan het kruis?
Jazeker, en toen ik zag hoe snel dat allemaal voorbij was, terwijl de meeste gekruisigden dagenlang langzaam kreperen, vond ik Jezus nogal een slecht voorbeeld. Ik bedoel, als hij de zonden van de wereld op zich nam, had hij toch wel een nieuw record mogen vestigen en bijv. 7 dagen aan het kruis hangen.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 15 mar 2013 12:46

Henry II schreef:
Jazeker, en toen ik zag hoe snel dat allemaal voorbij was, terwijl de meeste gekruisigden dagenlang langzaam kreperen, vond ik Jezus nogal een slecht voorbeeld. Ik bedoel, als hij de zonden van de wereld op zich nam, had hij toch wel een nieuw record mogen vestigen en bijv. 7 dagen aan het kruis hangen.
Of 40 jaar. Dan hadden ook de niet ooggetuigen een betrouwbaar relaas kunnen schrijven.

Berjan
Ervaren pen

Bericht door Berjan » 16 mar 2013 13:09

PietV. schreef:
Henry II schreef:
Of 40 jaar. Dan hadden ook de niet ooggetuigen een betrouwbaar relaas kunnen schrijven.
:mrgreen:

Zou wat zijn geweest zeg, of dat hij er nu nog zou hangen: "Ziet, Ik ben met u alle dagen tot aan de voleinding der wereld”.

Arjen2015
Ervaren pen

Bericht door Arjen2015 » 29 aug 2014 16:04

@ rereformed voor je dankgebed --- mijn complimenten! heerlijk kunnen lachen eyeopeners!!!
liefde doet pijn

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 26 jan 2016 11:02

Het is weer tijd voor de alpha cursus. Internet wordt platgebombardeerd met uitnodigingen voor de Alpha-cursus. Elk gehucht heeft er inmiddels één. Tijdens googlen kwam ik terecht op verschillende plaatsen. Ook op de VIVA werd het besproken met de inbreng van een freethinker of iemand die hier dus geweest is. Altijd leuk om het op aparte plaatsen tegen te komen.

http://forum.viva.nl/forum/psyche/wie-h ... ges/218274" onclick="window.open(this.href);return false;

Op het portal heb ik een boekbespreking neergezet, Inside Alpha heb ik daar voor gebruikt. Een kleine kanttekening het hangt uiteraard af van de cursusleiders af hoe de toon wordt gezet! Inside Alpha draait voornamelijk om de marketing en hoe het bedrijf functioneert.

http://www.freethinker.nl/artikelen/de- ... er-bekeken" onclick="window.open(this.href);return false;

Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik » 26 jan 2016 11:40

Een gouden reactie:
"als jij denkt dat een relatie zo is, zou ik maar gauw op zoek gaan naar een man die wel reageert. Ze bestaan echt".
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)

Plaats reactie