Inside de Alpha cursus - Ervaringen van gebruikers

Discussies over Occultisme, Newage, pantheisme, satanisme, sekten, alpha-cursus, alternatieve geneeswijzen, etc..

Moderator: Moderators

Arjen2015
Ervaren pen

Re: Inside de Alpha cursus - Ervaringen van gebruikers

Bericht door Arjen2015 » 13 sep 2016 13:32

PietV. schreef:Op de verschillende gesponsorde sites is het oppervlakkig en vooral fijn. Op een ander forum kom ik nog een opmerking tegen van iemand die zelf de cursus heeft gegeven. Moeilijk te controleren maar zijn betoog lijkt me aannemelijk.
Ik moet helaas erkennen dat ik zelf de alpha cursus jaren heb gegeven. Voornamelijk voor mensen die niet zelf hebben geleerd te toetsen wat wordt onderwezen. Zoals de claim dat jezus heeft geleefd en dat dat onomstotelijk is bewezen. Als je ook maar een beetje intellectueel persoon in je groep hebt die wat dieper door vraagt , heb je geen poot meer om op te staan. Mijn advies volg de cursus maar wees eens heel kritisch op wat je aangereikt krijgt ipv alles maar voor zoete koek te slikken. Ik kan je nu al vertellen dat daar geen tijd en plaats voor is en je niet in dank zal worden afgenomen. De kerk heeft geleerd te preken ipv te discussiëren.
http://forum.viva.nl/forum/psyche/wie-h ... ges/218274" onclick="window.open(this.href);return false;

ha je hebt me terug gevonden op de viva

davidt2014

leuk even zo een oude reactie te lezen, waar ik overigens nog volledig achtersta.
een alpha cursus is hoofdzakelijk net als in de kerk een 1 weg richting. Je wordt verwacht met de gegeven informatie zelf een besluit te nemen of je gelooft wat je verteldt wordt. Er wordt niet verwacht om tegengestelde meningen te geven en met gedegen onderbouwende kritiek de discussie aan te gaan. Bij voorbaat is dus zo'n alpha cursus dus kansloos als je uitgangspunt is de waarheid omtrent het christelijk geloof te achterhalen.

mvg Arjen
liefde doet pijn

PietV.
Moderator

Re: Inside de Alpha cursus - Ervaringen van gebruikers

Bericht door PietV. » 13 sep 2016 13:46

Arjen2015 schreef:

ha je hebt me terug gevonden op de viva

davidt2014

leuk even zo een oude reactie te lezen, waar ik overigens nog volledig achtersta.
een alpha cursus is hoofdzakelijk net als in de kerk een 1 weg richting. Je wordt verwacht met de gegeven informatie zelf een besluit te nemen of je gelooft wat je verteldt wordt. Er wordt niet verwacht om tegengestelde meningen te geven en met gedegen onderbouwende kritiek de discussie aan te gaan. Bij voorbaat is dus zo'n alpha cursus dus kansloos als je uitgangspunt is de waarheid omtrent het christelijk geloof te achterhalen.

mvg Arjen
Dat is leuk dat je in onze tent zit :D . Het was de enige reactie waar ik iets in herkende; onder de noemer relativeren, niet geweten dat jij hier achter zat. De waarheid over het christelijk geloof mogen de cursisten hier komen halen. En het aangeleerde mogen ze hier weer afleren. Miljoenen spenderen ze om zoiets buitenissigs als een heilige geest aan de man te brengen. Een cursus herken de klopgeest zou hilariteit opwekken en dit nemen mensen serieus.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Plaats reactie