Inside de Alpha cursus - Ervaringen van gebruikers

Discussies over Occultisme, Newage, pantheisme, satanisme, sekten, alpha-cursus, alternatieve geneeswijzen, etc..

Moderator: Moderators

PietV.
Moderator

Inside de Alpha cursus - Ervaringen van gebruikers

Bericht door PietV. » 28 jan 2013 20:15

Op internet heb ik nu gehoord dat het oriënterend is. Dat het een vrijblijvende introductie is op het christendom. Maar er is geen bereidheid om dingen toe te lichten. JohanT heeft al een samenvatting gegeven. Die ik met behulp van het net ga uitbreiden. Of het echt gebaseerd is op een forse vergroting van de algemene ontwikkeling dat kan met de onderstaande lijst worden beoordeeld. Mensen beginnen vaak aan iets op grond van een advertentie, raamposter of advies van derden. De volgende vragen kunnen ze verwachten.

___________________________________________________________________________________

Week 1 Wie is Jezus?

Geen aanbiddingsblok de eerste avond!!

1. Eerst een ijsbreker! Beschrijf bijvoorbeeld jezelf positief met de eerste letter van je
eigen naam en laat ieder de vorige namen herhalen. Of maak tweetallen, vertel aan
elkaar een paar wetenswaardigheden en dan de ander voorstellen aan de groep. Vraag
even: wil je er nog iets aan toevoegen.
2. Als er een God is en je zou Hem een vraag kunnen stellen waarop je een antwoord
kreeg, hoe zou die vraag luiden? (Doel: zo kom je erachter wat er leeft bij de
deelnemers, ga niet de vragen beantwoorden, maar zeg dat ze in de loop van de cursus
aan de orde komen, noteer ze wel even, zodat dat echt gebeurt)
3. Sloot het praatje aan bij je eigen gedachten over Jezus? Waarom wel/niet?
4 Wat voor beeld heb je van Jezus?

Week 2 Waarom is Jezus aan het kruis gestorven

Luister eerst naar een opwekking:

1 Wat is je bijgebleven van wat je net gehoord hebt?
2 Heb je wel eens bewust stil gestaan bij het lijden van Jezus aan het kruis?
2 Wat zijn je associaties met zonde? Vind jij jezelf zondig? Voel je jezelf zondig?
3 Wat vind je van Gods oplossing?
4 Zou vergeving ontvangen opluchten?

Week 3 Hoe kan ik zeker zijn van mijn geloof?

1. Wat zou jij op een formulier schrijven als er gevraagd wordt naar je
religie/godsdienst? (rondje)
2. Naar aanleiding van het plaatje van het zwembad : Als het zwembad staat voor je
relatie met God, waar bevind jij je dan op dit plaatje?
3. Wat associeer je met God: liefde of angst?
4. Wat vind je van het idee dat mensen een relatie kunnen hebben met God?
5. Vind je het moeilijk of gemakkelijk om God te vertrouwen en een relatie met Hem
aan te gaan?

Week 4 Bidden, waarom en hoe?

1. Heb je wel eens geprobeerd te bidden? Hoe ging dat?
2. Wat vind je van de gedachte dat God gebeden beantwoord?
3. Heb je wel een ‘toevalligheden’ meegemaakt als je gebeden had?
4. Er zijn verschillende redenen om te bidden. Welke spreekt je het meeste aan en
waarom?

Week 5 Bijbel lezen: waarom en hoe?

1. Heb je recent of wel eens de Bijbel gelezen. Hoe ging dat?
2. Heb je wel eens iets in de Bijbel gelezen dat je een ander zicht gaf op je eigen
geloof of gedrag?
3. Er wordt wel eens gezegd: De Bijbel is Gods liefdesbrief aan mensen. Hoe ervaar
jij dat?
4. Wat vind je van de gedachte dat de Bijbel “Het handboek voor het leven” is?
5. Als mensen zeggen: “ In de Bijbel staat..dus God zegt..” Hoe reageer je daarop?

Week 6 Hoe kan ik het kwade weerstaan?

1. Geloof je in het bovennatuurlijke, zwarte magie of het occulte?
2. Hoe dacht je over het bestaan van de duivel? Is dat veranderd?
3. Waarom denk je dat er slechte dingen gebeuren?
4. Wat maakt het uit bij welke ‘ploeg’ je hoort (voorbeeld transfer)
5. Hoe kun je je beschermen tegen de macht van het kwaad? Doe je dat ook? Hoe?

Algemeen voor het Heilige Geest weekend. Van vrijdagavond tot zondagmiddag.

- Na het tweede praatje pas groepsgesprekken, eerste twee praatjes horen bij elkaar
- In de vrije tijd ‘s middags is er ruimte voor een persoonlijk gesprek met een teamlid,
Nodig daarvoor uit, en neem daar tijd voor
- Lofprijzing is tijdens weekend erg belangrijk, wezenlijk onderdeel om God te ontmoeten
- Gebedstijd: zowel in de kleine groepen aan het eind van de morgen, als aan het eind
van de middag
- Gebedstijd/ bezinning kan niet gepland worden hoe dat zal gaan, is het werk van Gods
Geest, goed naar God luisteren, en sfeer in groep en bij deelnemers pijlen
- Andere mogelijkheden tijdens bezinning: schilderen, brief aan God schrijven, tekenen,
wandelen
- Ga bijvoorbeeld naar mensen toe en vraag of je voor ze mag bidden en waar ze dan
gebed voor zouden willen
- Besteed veel zorg aan de ‘tussendoor’ momenten, observeer hoe het met de gasten
gaat, vraag er ook naar
- Hou andere teamleden zo nodig op de hoogte, maar voorkom samenklontering

1. Wat sprak je aan, wat vond je nieuw, of misschien moeilijk?
2. De Heilige Geest schept orde in de chaos. Heb je dat nodig?
3. Wat vind je van de gedachte dat je geen christen bent door geboorte, maar dat je
voor de tweede keer ‘geboren’ moet worden?
4. Wat zegt dat jou: Kind van God zijn?
5. Heb je een bewuste keuze gemaakt? Waarom wel/ niet?
6. Welke gaven zou jij willen ontvangen?

Week 7 Hoe leidt God ons?

- Dit onderwerp gaat over hoe je leven leidt, hoe ga je met problemen om, heeft God
daar mee te maken, wie heeft de touwtjes in handen, kun je je overgeven in de handen
van God?
- Vermijd tijdens het gesprek de vraag of iemand de leiding van God in zijn/haar leven
heeft ervaren, dit geeft als nel scheiding in ervaringen
- Gebed persoonlijk maken door onderwerpen te noemen uit het gesprek

1. Hoe kijk je tegen je leven aan? Noem een metafoor( reis, avontuur)
2. Wat vind je van het idee dat God je leidt?
3. Wat vind je van het idee dat God een plan, een doel met je leven heeft?
4. Wat spreekt je daarin aan, en wat vind je moeilijk?
5. Wat zouden we kunnen doen als we denken dat we een ‘rotzooi’ van ons leven
maken?

Week 8 Waarom en hoe vertellen we het aan anderen?

1. Als je niets van het christelijk geloof zou weten, hoe zou je het verteld willen
hebben?
2. Heeft iemand aan een ander verteld dat hij/ zij de Alpha cursus volgt? Hoe was de
reactie?
3. Hoe is je eigen interesse in het christelijke geloof gewekt?
4. Is God zo belangrijk dat je erover zou willen praten? Hoe doe je dat, wat vertel
je?

Week 9 Geneest God vandaag de dag nog?

. Wat vind je van de gedachte dat God ook vandaag nog geneest? Wat zegt dat
over God?
2. Genezingen zijn een teken van Gods Koninkrijk, dat er al wel, en nog niet is. Wat
merk je daarvan?
3. Hoe kijk je aan tegen genezing? Gaat het dan over genezing van ziekte en/of
innerlijke genezing, zoals vrij worden van zonden, vergeving ontvangen?
4. Zou je het aandurven met iemand te bidden om genezing?

Week 10 Hoe zit het met de kerk?

1. Kun je een positieve ervaring noemen die je gehad hebt in/ bij de kerk?
2. Is je mening over de kerk de laatste weken veranderd?
3. Wat heeft de kerk jou te bieden, en wat heb jij de kerk te bieden?
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Berjan
Ervaren pen

Bericht door Berjan » 28 jan 2013 20:35

Ik weet niet precies wat de bedoeling is, maar laat ik een voorzetje geven:

1 Wat is je bijgebleven van wat je net gehoord hebt?

-

Ik heb eens de passion of the christ gezien, van Mel Gibson geloof ik. Toen was ik nog christen, en ik had de rillingen over de rug lopen. Dat zo'n mens dat voor ons over had. Nu weet ik inmiddels dat 1001 joden en andere mensen gestorven zijn aan een kruis. Maakt het niet minder erg natuurlijk, maar de rillingen zijn voorbij. En als ik wel rillingen over de rug heb, zet ik de verwarming iets hoger.

3 Wat zijn je associaties met zonde? Vind jij jezelf zondig? Voel je jezelf zondig?

Tijdens discussies met gelovigen denk ik weleens: Zonde van de tijd zeg.
Voor de rest is zonde een niet bestaand iets. Iedereen maakt weleens fouten, maar daar leer je van. Een wereld zonder fouten zou een slechte en stilstaande wereld zijn. Een wereld die gestopt is met evolueren. Toch kunnen wij als mensheid wel iets met ons allen slecht vinden. Zoals moorden plegen, stelen en pesten. Maar dit is evolutioneel bepaald en zit in onze hersenen.

4 Wat vind je van Gods oplossing?

ik vind het geen oplossing. Als er een god zou zijn zou hij zonde vergeven om niet. Zou de christelijke god dit niet doen moet hij eens op de thee bij Jezus, die zou hem wel op andere gedachten brengen, aangezien hij de mensen zelf oproept vijanden te vergeven om niet.

5 Zou vergeving ontvangen opluchten?

Dat weet ik wel zeker. Maar is puur psychologisch. Placebo-effect. Vergeving moet je regelen onder mensen, niet bij een onzichtbare god die nooit antwoord.

Doppelgänger
Bevlogen

Re: Hoe ziet het programma eruit van de Alpha cursus

Bericht door Doppelgänger » 28 jan 2013 23:07

Mijn ex-vriendin (katholiek, zeker niet zwaaropdehand maar wel gelovig) heeft zo'n tien jaar geleden ooit zo'n alphacursus gedaan. Was een beroerd idee. Door al dat geklets over zonden begon ze vreselijk te twijfelen of ze wel goed bezig was met haar leven. Kort daarna belandde ze in een depressie - niet alleen door die cursus, uiteraard, maar geholpen heeft het ook zeker niet. Religie is pure verkrachting van de menselijk geest.
"Strange new trend at the office. People putting names on food in the company fridge. Today I had a tuna sandwich named Kevin." - Some E-cards

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 28 jan 2013 23:14

Ja, net zoals bij de slachtoffers van de Inquisitie. :cry:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Inquisitie ... 80-1750.29" onclick="window.open(this.href);return false;
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik » 28 jan 2013 23:42

Fish schreef:2 Heb je wel eens bewust stil gestaan bij het lijden van Jezus aan het kruis?

Ja, net zoals bij de slachtoffers van de Inquisitie. :cry:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Inquisitie ... 80-1750.29" onclick="window.open(this.href);return false;
volgens de evangelien heeft jezus tussen zijn arrestatie en zijn kruisdood precies 21 uur geleden.
waar was god in de martelkelder van Dutroux?
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.

Doppelgänger
Bevlogen

Bericht door Doppelgänger » 29 jan 2013 10:14

Bovendien kun je je afvragen hoe erg iemand lijdt met het vooruitzicht dat hij daarna weer op zal staan uit de dood. Al die andere gekruisigde mensen bleven daadwerkelijk dood.
"Strange new trend at the office. People putting names on food in the company fridge. Today I had a tuna sandwich named Kevin." - Some E-cards

MoreTime
Bevlogen

Bericht door MoreTime » 29 jan 2013 10:29

Even ter info: Het gaat hier natuurlijk niet enkel om het menselijke lijden van Jezus, daar is nogal veel nadruk op gelegd. Het gaat erom dat alle zonde van de wereld op zijn schouders rustten, dat drukte nogal zwaar:
Hij werd gehoond en hoonde zelf niet, hij leed en dreigde niet, hij liet het oordeel over aan hem die rechtvaardig oordeelt. 24 Hij heeft in zijn lichaam onze zonden het kruishout op gedragen, opdat wij, dood voor de zonde, rechtvaardig zouden leven. (1 Pet.2)
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.

Doppelgänger
Bevlogen

Bericht door Doppelgänger » 29 jan 2013 10:38

Leuk en aardig, maar hoe dan? Werd hij er manisch depressief van? Kreeg hij hartklachten? Obstipatie? Hoe uitte dit lijden zich dan precies?

MoreTime
Bevlogen

Bericht door MoreTime » 29 jan 2013 11:06

Tsja, dat is een mysterie. Ik vond dit op internet en moet je zeggen dat het mij jeuk geeft:
Hij heeft ONZE ZONDEN ZELF IN ZIJN LICHAAM GEDRAGEN OP HET HOUT, zegt 1 Petr. 2 : 24. En daarvoor heeft Hij onze straf, de toorn Gods die leidt tot de dood, gedragen. Ook daarvan profeteerde Jesaja met Jesaja 53 : 5: “Maar Hij is om onze overtredingen verwond, om onze ongerechtigheden is Hij verbrijzeld; de straf, die ons de vrede aanbrengt, was op Hem, en door Zijn striemen is ons genezing geworden”. Wanneer Jezus met Johannes 18 : 11 zegt: “De drinkbeker, die Mij de Vader gegeven heeft, zal Ik die niet drinken?”, dan weten we dat Hij die drinkbeker gedronken heeft! De drinkbeker is aan Hem niet voorbijgegaan! En die drinbeker van Gods toorn en gramschap bezorgde de Heere Jezus die intense strijd, waarbij zijn zweet bloed werd! Die strijd heeft Hij voor ons gestreden.
En dan deze paragraaf, dat is voor mij een nieuwe theorie. Vooral het tweede gedeelte over de verborgenheid, nog nooit van gehoord op deze manier. Kent iemand deze theorie??
In ieder geval wisten mensen in het Oude Testament nog niets van het volbrachte werk aan het kruis van Golgotha. Het volbrachte werk van Jezus Christus is tot op de apostel Paulus een VERBORGENHEID geweest. In Ef. 3 : 1 – 5 lezen we daarover: “Om deze oorzaak ben ik Paulus de gevangene van Jezus Christus, voor u, die heidenen zijt. Indien gij maar gehoord hebt van de bedeling der genade Gods, die mij gegeven is aan u; dat Hij mij door openbaring heeft bekend gemaakt deze verborgenheid (gelijk ik met weinige woorden te voren geschreven heb; waaraan gij, dit lezende, kunt bemerken mijn wetenschap, in deze verborgenheid van Christus), welke in andere eeuwen de kinderen der mensen niet is bekend gemaakt, gelijk zij nu is geopenbaard aan Zijn heilige apostelen en profeten, door de Geest”. De Heere heeft aan Paulus geopenbaard wat het volbrachte werk aan het kruis van Golgotha inhoud, dat nu de heidenen vrije toegang hebben tot de Vader door het geloof aan Jezus Christus (Ef. 3 : 12).

Het volbrachte werk van Jezus Christus was dus een VERBORGENHEID, want als het bij mensen bekend was geweest, was het ook bij de vijand van God bekend geweest, en had deze vijand, de duivel, de dood van de Heere Jezus voorkomen. We lezen hierover in 1 Kor. 2 : 7 – 8: “Maar wij spreken de wijsheid Gods, bestaande in verborgenheid, die bedekt was, welke God te voren verordineerd heeft tot heerlijkheid van ons, eer de wereld was; welke niemand van de oversten van deze wereld gekend heeft; want indien zij ze gekend hadden, zo zouden zij de Heere der heerlijkheid niet gekruisigd hebben”.
http://www.bijbelengeloof.com/index.php ... &Itemid=89
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.

doctorwho
Superposter

Bericht door doctorwho » 29 jan 2013 11:13

MoreTime schreef:Even ter info: Het gaat hier natuurlijk niet enkel om het menselijke lijden van Jezus, daar is nogal veel nadruk op gelegd. Het gaat erom dat alle zonde van de wereld op zijn schouders rustten, dat drukte nogal zwaar:
Hij werd gehoond en hoonde zelf niet, hij leed en dreigde niet, hij liet het oordeel over aan hem die rechtvaardig oordeelt. 24 Hij heeft in zijn lichaam onze zonden het kruishout op gedragen, opdat wij, dood voor de zonde, rechtvaardig zouden leven. (1 Pet.2)
Tja als je jezelf zo op een voetstuk plaatst qua zonde-dragen. Van mij hoefde het alvast niet ook nu wordt ik spontaan misselijk als een christen mij daarmee confronteert. Het is zondig je met deze zonde-opname in het heden nog te legitimeren als zieltjeswinner. Jezus zei volgens apocriefe werken ik draag alle zonden opdat u daar later goede sier mee kan maken en minder goedgelovigen tot last en hinder kan zijn.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 29 jan 2013 11:32

Doppelganger schreef:Leuk en aardig, maar hoe dan? Werd hij er manisch depressief van? Kreeg hij hartklachten? Obstipatie? Hoe uitte dit lijden zich dan precies?
Dat is inderdaad een interessante vraag waar ze in Utrecht of Amsterdam over moeten hebben nagedacht. Er zal zeker wel iemand op zijn gepromoveerd. Ik ken ook mensen om me heen die nogal gebukt gaan over het leed in de wereld. Sommigen zijn zo depressief dat ik af en toe het gevoel heb dat ik even mee moet sjouwen.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet » 29 jan 2013 15:21

Ik begrijp nog steeds de logica ervan niet. Blijkbaar kan iemand alle zonden van de wereld op zich nemen (hoe dat werkt is onduidelijk) en als je die man dan op gruwelijke wijze laat vermoorden, zijn voila zomaar ineens al die zonden vergeven (hoe dan??). Werkt dat dan ook voor alle toekomstige zonden.

Let ook op de kleine lettertjes: niet geloven in dit verhaal betekent niet gered worden. Lijkt een beetje op een boek kopen en als je het niet leuk vond, komt iemand langs om je het boek weer af te pakken. No refunds.

Het hele verhaal spot met alle elementaire logica en roept tig vragen op, maar om 1 of andere reden slagen christenen erin dit als volledig logisch en vanzelfsprekend op te vatten.
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark

MoreTime
Bevlogen

Bericht door MoreTime » 29 jan 2013 15:24

Volgens mij zit de logica in het feit dat een offer al sinds mensenheugenis voor de zonden van een persoon/volk kon voldoen of een god/goden kon behagen. Denk aan alle dieroffers in al de verschillende religies uit de oudheid, waaronder ook het Jodendom. Op dat laatste is het offer van de Zoon van God eenmalig het definitieve antwoord van God. Dit offer vervangt alle dieroffers en luidde daarmee het einde in van de offerdienst.

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 29 jan 2013 16:45

MoreTime schreef:Volgens mij zit de logica in het feit dat een offer al sinds mensenheugenis voor de zonden van een persoon/volk kon voldoen of een god/goden kon behagen. Denk aan alle dieroffers in al de verschillende religies uit de oudheid, waaronder ook het Jodendom. Op dat laatste is het offer van de Zoon van God eenmalig het definitieve antwoord van God. Dit offer vervangt alle dieroffers en luidde daarmee het einde in van de offerdienst.
Inderdaad. Maar de logica is zeer primitief. Zonde, oftewel morele schuld, kan niet worden afbetaald zoals een geldschuld kan worden afbetaalt. Een ander persoon kan de morele schuld van een ander niet op zich nemen, en het straffen van iemand die onschuldig is is buitengewoon immoreel, ook wanneer die persoon zichzelf aanbiedt.
Dat de religie hier redeneert als de wereld van de financiën is het toppunt van idiotie.

Overigens is straf gedacht als genoegdoening per definitie een primitieve notie. Het impliceert dat de persoon die gedupeerd is genot wordt verschaft via het zien van lijden.

Ach, ik heb me er ooit eens heel boos om gemaakt: http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/ ... risten.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik hoop dat er ooit iemand is die dit essay eens voorleest of te lezen geeft aan een alfacursusleider. Ik daag hem bij deze uit om hier te komen om daar eens een gedegen weerwoord op te geven.
Born OK the first time

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 29 jan 2013 17:21

Alfacursusleider schreef:- Lofprijzing is tijdens weekend erg belangrijk, wezenlijk onderdeel om God te ontmoeten
Hier een ruggesteuntje voor de pasbekeerde die nog niet weet hoe het moet:

Almachtige trouwe God en Vader, dank u wel dat U de aarde schiep en het wel twee dagen perfect was.
Dank U dat U het nieuw scheppen ooit later nog een keer doet, zodat het dan eindelijk perfect wordt.
Dank U ook dat U altijd aan vriendjespolitiek hebt gedaan, en dat juist wij tot Uw vriendjes behoren.
Heb toch vooral ook medelijden met hen die buiten U staan, hoewel straf voor hen uiteraard gerechtvaardigd is, vooral als ze zoals Rereformed, hardnekkig blijven volharden in het verspreiden van valse leringen.
Dank U ook dat het zo gemakkelijk is om in de hemel te komen: geloof alleen, en eigen verdiensten hoeven we niet te hebben. Hoe dommer hoe beter. Hoe minder jezelf dingen afvragen, des te beter. Hoe dwazer de verkondiging, het liefst in tongen uitgesproken, des te beter, en hoe minder je erop studeert, des te zegenrijker het geloof. Halleluja.
Dank U ook dat U de clichee-gebeden die we hebben verzonnen die beginnen met "Almachtige trouwe God en Vader" maar van eeuw tot eeuw aanhoort en er niet beu van wordt. Dank U ook voor die onnoemlijke keren dat Uw antwoord op onze gebeden 'nee' was. Dank U wel voor zo'n geweldig vaderlijke opvoeding, waarin de roede het instrument van liefde is.
Dank U ook voor die heerlijke vrijheid van leven die U ons geeft, van verzuipen in Tsunami's tot aan omkomen in concentratiekampen zonder dat U een vinger uitsteekt. Dank U ook dat U aan de andere kant alle pietluttige zaken, zoals het terugvinden van onze portemonnee, het ingeven van de woorden van onze preek, of het ontmoeten van een oude bekende Jan die in de put zat en het evangelie moest horen, met vaderlijke hand bestuurt.
Dank U ook voor de inwoning van die geweldige Heilige Geest. Een ware aanwinst voor onze ego.
Voordat ik het vergeet dank ik U ook nog dat Jezus de overwinning op de Duivel heeft behaald. We merken het intussen al een beetje en vertrouwen erop dat het laatste restje Duivel ook ooit nog eens overwonnen wordt.
Dank U dat Jezus spoedig terugkomt, zelfs al moeten we er misschien nog 3000 jaar op wachten! Zijn komst is dichterbij dan ooit! Maranatha!

Oh, en dank U dat U me helpt van het masturberen af te komen. Ik weet nu dat het zondig is.
Born OK the first time

Plaats reactie