Prioriteit: “De verkoop van het christendom? (Alpha Cursus)

Discussies over Occultisme, Newage, pantheisme, satanisme, sekten, alpha-cursus, alternatieve geneeswijzen, etc..

Moderator: Moderators

Fish
Moderator

Re: Prioriteit: “De verkoop van het christendom?

Bericht door Fish » 02 jul 2014 20:25

Maartenvrijdenker schreef: En wat schertste mijn verbazing de volgende zondag; de boodschap dat iedereen die niet in Jezus gelooft verloren gaat werd weer door diezelfde dominee van de kansel geslingerd.
Je zou de dominee's die niet meer geloven maar gewoon doorgaan met hun werk de kost moeten geven. :wink:
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. » 03 jul 2014 16:48

Dat lijkt mij zeer waarschijnlijk.
Dat effect is er n.l. overal. Met overtuiging, met motivatie.
Maar de meeste mensen kunnen 'dat brood, dat ze eten' niet missen..
Alles is tijdelijk. Dat blijkt steeds weer. Dat is Universeel...

Berjan
Ervaren pen

Bericht door Berjan » 03 jul 2014 17:39

Gerard R. schreef:Dat lijkt mij zeer waarschijnlijk.
Dat effect is er n.l. overal. Met overtuiging, met motivatie.
Maar de meeste mensen kunnen 'dat brood, dat ze eten' niet missen..
En ze spugen ook niet in de hand die ze moeten schudden

Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. » 03 jul 2014 19:03

Berjan schreef:
En ze spugen ook niet in de hand die ze moeten schudden
Precies. Zo kan dat ernstig ten koste gaan van kritiek op elkaar en correctie
van processen.
Misschien wat overdreven om het zo te stellen, maar grote delen van de
maatschappij kunnen er echt aan kapot gaan.
Ik heb dat verschijnsel vrij lang mogen meemaken bij de media. Dodelijk voor
bepaalde processen.
Alles is tijdelijk. Dat blijkt steeds weer. Dat is Universeel...

Arjen2015
Ervaren pen

Bericht door Arjen2015 » 19 aug 2014 15:44

ik was (helaas) zelf zo'n alpha cursus mede-organisator in de gevangenis in engeland....

nu is de vergelijking met een cursus in de bewoonde wereld niet goed te maken want door de vaak eenzame opsluiting was de cursus een welkome gelegenheid uit je cel te komen en gratis koffie en koek te verkrijgen ;) dus de motivatie om de cursus te volgen is op zich al discutabel maar mijn indruk nu is dat het inderdaad meer zieltjes mentaliteit was dan vanuit een vrijblijvende houding mensen kennis te laten maken met het christelijk geloof..inclusief heilige geest dag.

Nu kan ik niet ontkennen dat er dingen gebeurden ...mensen bekeerden zich ...gingen huilen ....begonnen in tongen te spreken, sommige vielen op de grond... een enkele zag jezus in een beeld in hun gedachten.....maar ik kijk er nu toch heel anders naar..............er is meer dan tussen hemel en aarde dan de nuchtere hollander normaal ziet....maar of dit positief is wat er gebeurde...?

Uiteindelijk is de boodschap altijd....hoe je het went of keert ....het fundament is........zonder jezus ben je verloren....
En dat is de meest walgelijke boodschap die je een ander kan opleggen ....dat is geen liefde....dat is waarschuwen en vanuit angst kiezen....

dus ik voel me nu als een saulus/paulus...ik heb jarenlang mensen vervolgd en getracht te vermoorden met het evangelie...maar ik zag gelukkig het licht en hoorde een stem....LIEFDE!
Martim Cymbron -

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 19 aug 2014 21:23

davidt2014 schreef:
Nu kan ik niet ontkennen dat er dingen gebeurden ...mensen bekeerden zich ...gingen huilen ....begonnen in tongen te spreken, sommige vielen op de grond... een enkele zag jezus in een beeld in hun gedachten.....maar ik kijk er nu toch heel anders naar..............er is meer dan tussen hemel en aarde dan de nuchtere hollander normaal ziet....maar of dit positief is wat er gebeurde...?
Ik vermoed dat er in de gevangenis, verhoudingsgewijs,meer mensen met een psychische storing zitten dan er buiten.
Van de deelnemers aan zo'n cursus zou het gemiddelde nog wel eens een stuk hoger kunnen liggen?
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

Arjen2015
Ervaren pen

Bericht door Arjen2015 » 20 aug 2014 10:58

Fish schreef:
davidt2014 schreef:
Ik vermoed dat er in de gevangenis, verhoudingsgewijs,meer mensen met een psychische storing zitten dan er buiten.
Van de deelnemers aan zo'n cursus zou het gemiddelde nog wel eens een stuk hoger kunnen liggen?
inderdaad het aantal mensen met psychische problemen ligt daar procentueel veel hoger en zijn dus een makkelijke prooi voor zieltjesjagers ......en dan maar beweren dat God in de gevangenis werkt.....pure psychologie...vandaar dat de bekeringsbeweging zich zo op tieners en jeugd richt die staan daar net heel erg voor open... ... , als je trouwens in een charismatische evangelische groepering gaat kijken is daar ook het merendeel erg labiel, hebben geestelijke problemen als minderwaardigheid, afwijzing en dergelijke, narcisten....die worden daar naar toe getrokken....
Martim Cymbron -

MoreTime
Bevlogen

Bericht door MoreTime » 20 aug 2014 11:15

davidt2014 schreef:[knip]als je trouwens in een charismatische evangelische groepering gaat kijken is daar ook het merendeel erg labiel, hebben geestelijke problemen als minderwaardigheid, afwijzing en dergelijke, narcisten....die worden daar naar toe getrokken....
Je mag het misschien niet zeggen, maar dit zijn exact mijn bevindingen. Ik denk ook dat de meer persoonlijke aandacht in die gemeentes dat soort mensen trekt, ook vanuit de mainstream gereformeerde kerken.
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.

Arjen2015
Ervaren pen

Bericht door Arjen2015 » 21 aug 2014 13:05

MoreTime schreef:
davidt2014 schreef:[knip]als je trouwens in een charismatische evangelische groepering gaat kijken is daar ook het merendeel erg labiel, hebben geestelijke problemen als minderwaardigheid, afwijzing en dergelijke, narcisten....die worden daar naar toe getrokken....
Je mag het misschien niet zeggen, maar dit zijn exact mijn bevindingen. Ik denk ook dat de meer persoonlijke aandacht in die gemeentes dat soort mensen trekt, ook vanuit de mainstream gereformeerde kerken.
als je het dan op jezelf betrekt en je je afvraagt en ik dan.., is dat wel even confronterend... was ik ook zo geestelijk instabiel.....? oepsss ... nu kan ik er (bijna) met een glimlach naar terugkijken.....maar wat was ik ...toktok...

nu langzaam aan het herstellen en hopelijk geestelijk gezond aan het worden......wat kan religie je verknallen...
religie is als een sprookje-- tot je gaat zien dat er dingen niet kloppen ...en dan wordt het een nachtmerrie..die je achtervolgd...

(mijn volgende blog ;)

thanks.
Martim Cymbron -

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 24 aug 2014 22:34

MoreTime schreef: Je mag het misschien niet zeggen, maar dit zijn exact mijn bevindingen. Ik denk ook dat de meer persoonlijke aandacht in die gemeentes dat soort mensen trekt, ook vanuit de mainstream gereformeerde kerken.
Ik denk het niet hardop, maar het aantal emotioneel labiele mensen wat ik ooit tegen ben gekomen tijdens een paar jaar vertoeven in een evangelische beweging was voor mijn gevoel boven gemiddeld. Het tegen elkaar schurken en jengelen om aandacht en de expressievormen die kinderlijke vormen aannamen waren toen al iets wat mij verontruste. In main stream kerken liepen de mensen niet te gillen, met de armen te zwaaien en eindeloos basaal te brallen dat het zo fijn is. Als mensen iets met je wilden delen (ahum u weet wel waar het heen gaat) dan kwam vaak de gedachte boven drijven doe even normaal. De intonatie, woordkeus en de sterke behoefte aan erkenning en bevestiging van wat ze vertelden sprak vaak boekdelen.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 24 aug 2014 22:41

davidt2014 schreef:ik was (helaas) zelf zo'n alpha cursus mede-organisator in de gevangenis in engeland....

nu is de vergelijking met een cursus in de bewoonde wereld niet goed te maken want door de vaak eenzame opsluiting was de cursus een welkome gelegenheid uit je cel te komen en gratis koffie en koek te verkrijgen ;) dus de motivatie om de cursus te volgen is op zich al discutabel maar mijn indruk nu is dat het inderdaad meer zieltjes mentaliteit was dan vanuit een vrijblijvende houding mensen kennis te laten maken met het christelijk geloof..inclusief heilige geest dag.
Heb je weleens gemerkt dat er kritiek was op de exploitatie van het gebrek aan afleiding om dit te gebruiken om iemand een geloof aan te smeren?
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Arjen2015
Ervaren pen

Bericht door Arjen2015 » 29 aug 2014 13:15

PietV. schreef:
davidt2014 schreef:ik was (helaas) zelf zo'n alpha cursus mede-organisator in de gevangenis in engeland....

Heb je weleens gemerkt dat er kritiek was op de exploitatie van het gebrek aan afleiding om dit te gebruiken om iemand een geloof aan te smeren?
Nee vrijwel niet.......allereerst van de gevangenen niet ,want dan gooiden ze hun eigen glazen in.....ongelovige meningen buiten de gevangenis werden niet gehoord (ging je niet mee om ;)) de enige die een beetje kritisch was was de chaplin van de gevangenis zelf, die vond dat we teveel doordramden op de jezus red alleen, prediking....ze was meer oecumenisch ingesteld.....

maar ja nu zie ik wel waarom we zoveel "succes" hadden in de gevangenis......betere plek om zieltjes te winnen is er niet....
Martim Cymbron -

Pieter
Forum fan

Bericht door Pieter » 29 aug 2014 20:18

maar ja nu zie ik wel waarom we zoveel "succes" hadden in de gevangenis......betere plek om zieltjes te winnen is er niet....
Inderdaad, het werd al doorzien door deze schrijfster van het volgende citaat, bijna 150 jaar geleden. De ongerijmdheid ervan. Natuurlijk mogen gevangenen tot bekering komen, maar in mijn ogen is het vaak niet meer de een gekunstelde zaak van een gekunstelde theologie.

“De Times van Chicago drukte onlangs het register van den beul over de eerste helft van dit jaar (1877) af, een lange griezelige lijst van moorden en ophangingen. Bijna al deze moordenaars kregen godsdienstige bijstand, en velen zeiden dat zij door het bloed van Jezus God’s vergeving hadden verkregen, en dienzelfde dag ten hemel gingen! Hun bekering werd in de gevangenis bewerkt. Zie hoe deze balans van christelijke rechtvaardigheid (!) is opgemaakt: Deze moordenaars met bebloede handenhanden versloegen, gedreven door demonen van lust, wraakzucht, begeerigheid, dweepzucht of enkel brutale bloeddorst, hun slachtoffer, in de meeste gevallen zonder hun tijd te geven berouw te koesteren, of Jezus aan te roepen om hen met zijn bloed schoon te wassen. Zij stierven misschien in zonde, en ontvingen natuurlijk – in overeenstemming met de theologische logica – de beloning voor hun grotere of kleinere vergrijpen. Doch de moordenaar wordt door de menselijke justitie gegrepen in de gevangenis geworpen, en door sentimentele lieden weenend beklaagd; men bidt met en voor hem, hij spreekt de toverwoorden der bekering uit, en gaat naar het schavot als het verloste kind van Jezus! Had hij den moord niet begaan, dan had men niet met hem gebeden, hij ware niet verlost, en had geen vergiffenis gekregen. Blijkbaar heeft die man goed gedaan met dien moord te bedrijven; immers op die manier heeft hij eeuwig geluk verkregen? En het slachtoffer en zijn of haar familie, verwanten, afhangelingen, maatschappelijke betrekkingen – heeft de rechtvaardiging voor hen geen beloning? Moeten zij in deze wereld en in de volgende lijden, terwijl hij, die hun leed heeft aangedaan, naast den “heilige dief” van den Calvarieberg zit, en voor eeuwig zalig is? Op deze vraag antwoordt de geestelijkheid met een voorzichtig stilzwijgen…”

(uit :”ISIS ontsluierd”, deel 2 blz. 649)
'Gods Zoon is schuldeloos en zonde bestaat niet.'
[uit:Een Cursus in Wonderen H10.2:9b)

Arjen2015
Ervaren pen

Bericht door Arjen2015 » 04 sep 2014 15:13

Pieter schreef:
Inderdaad, het werd al doorzien door deze schrijfster van het volgende citaat, bijna 150 jaar geleden. De ongerijmdheid ervan. Natuurlijk mogen gevangenen tot bekering komen, maar in mijn ogen is het vaak niet meer de een gekunstelde zaak van een gekunstelde theologie.

“De Times van Chicago drukte onlangs het register van den beul over de eerste helft van dit jaar (1877) af, een lange griezelige lijst van moorden en ophangingen. Bijna al deze moordenaars kregen godsdienstige bijstand, en velen zeiden dat zij door het bloed van Jezus God’s vergeving hadden verkregen, en dienzelfde dag ten hemel gingen! Hun bekering werd in de gevangenis bewerkt. Zie hoe deze balans van christelijke rechtvaardigheid (!) is opgemaakt: Deze moordenaars met bebloede handenhanden versloegen, gedreven door demonen van lust, wraakzucht, begeerigheid, dweepzucht of enkel brutale bloeddorst, hun slachtoffer, in de meeste gevallen zonder hun tijd te geven berouw te koesteren, of Jezus aan te roepen om hen met zijn bloed schoon te wassen. Zij stierven misschien in zonde, en ontvingen natuurlijk – in overeenstemming met de theologische logica – de beloning voor hun grotere of kleinere vergrijpen. Doch de moordenaar wordt door de menselijke justitie gegrepen in de gevangenis geworpen, en door sentimentele lieden weenend beklaagd; men bidt met en voor hem, hij spreekt de toverwoorden der bekering uit, en gaat naar het schavot als het verloste kind van Jezus! Had hij den moord niet begaan, dan had men niet met hem gebeden, hij ware niet verlost, en had geen vergiffenis gekregen. Blijkbaar heeft die man goed gedaan met dien moord te bedrijven; immers op die manier heeft hij eeuwig geluk verkregen? En het slachtoffer en zijn of haar familie, verwanten, afhangelingen, maatschappelijke betrekkingen – heeft de rechtvaardiging voor hen geen beloning? Moeten zij in deze wereld en in de volgende lijden, terwijl hij, die hun leed heeft aangedaan, naast den “heilige dief” van den Calvarieberg zit, en voor eeuwig zalig is? Op deze vraag antwoordt de geestelijkheid met een voorzichtig stilzwijgen…”

(uit :”ISIS ontsluierd”, deel 2 blz. 649)

Weer zo'n mooie eyeopener.........dus is de boodschap.. zondig!!!! en kom diep in de put....helaas is de doodstraf niet meer .........tegen de tijd dat je als moordenaar , verkrachter waarschijnlijk nu dood gaat ben je al weer vergeten dat je je tijdelijk bekeerd had.... al is het voor de... eens gered altijd gered beweging.. nog altijd de waarheid

Pleeg een moord , voel je schuldig, geef je leven aan jezus!!! halleluja!!! eens gered altijd gered....

Ach hoe achterlijk kan je het geloven......
Martim Cymbron -

MeFlower88
Forum fan

Bericht door MeFlower88 » 06 apr 2015 10:01

Ik had als trouwe kerkganger al jaren moeite met het idee van de Alpha cursus. Mij te oppervlakkig.
Nu ik meer los kom van het christelijk geloof merk ik dat mijn intuïtie altijd al gelijk heeft gehad ;).
Het geloof was voor een buitenstaander bijna niet uit te leggen. Op een verstandelijke manier uitleggen wat het christelijk geloof inhoud kon ik prima, maar het klinkt dan wel heel raar. Ongelofelijk. Toch was er voor mij altijd een soort mysterie wat je niet kon uitleggen aan anderen. Hoe kun je dat ooit overbrengen bij een Alpha cursus? Voor mij was dit onmogelijk. En nu, jaren later, wordt mijn negatieve gevoel over de cursus inderdaad bevestigd door de verhalen die ik hier lees.

Plaats reactie