Prioriteit: “De verkoop van het christendom? (Alpha Cursus)

Discussies over Occultisme, Newage, pantheisme, satanisme, sekten, alpha-cursus, alternatieve geneeswijzen, etc..

Moderator: Moderators

HenkM
Superposter

Re: Prioriteit: “De verkoop van het christendom?

Bericht door HenkM » 30 jan 2013 15:50

Kochimodo schreef:
Jim schreef:Wel, wij bieden ze hier een gratis reclamebord aan.......
Wat let ze?
Wat denk je zelf...... #-o

Even rondsnuffelen op FT leert al snel dat er hier geen zieltjes te winnen zijn en hier met onderbouwde argumenten de cursus finaal onderuit gehaald wordt.... :twisted:
Ik snap die laatste smilie niet. Moet dat niet zijn: :lol: , of =D>
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)

Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo » 30 jan 2013 23:34

:twisted:

Een duivelse-grijns-smiley moet dat voorstellen. :)
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)

collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik » 30 jan 2013 23:48

Kochimodo schreef::twisted:

Een duivelse-grijns-smiley moet dat voorstellen. :)
moet je deze nemen
:diabloanifire:
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.

Maartenvrijdenker
Geregelde verschijning

Bericht door Maartenvrijdenker » 20 aug 2013 11:57

Omdat er in dit topic al heel lang niets meer is geplaatst en ik de Youth Alpha-cursus drie jaar heb gevolgd, mijn verslag:

De Youth Alpha-cursus heeft volgens mij ongeveer hetzelfde patroon als de cursus voor volwassenen. Het verslag dat je in de introductie geeft klopt verbazingwekkend goed. Ik ging er voor het eerst heen op mijn zestiende en was op dat moment een diehard-christen. (zie elders op dit forum mijn levensverhaal) Het grootste gedeelte van de jongeren die erop zaten waren al christelijk en zaten gewoon bij mij in de kerk. De jeugdleiders waren zeer evangelisch, iets wat opvallend genoemd mag worden aangezien ze gewoon uit de Hervormde Kerk kwamen. Deze kerk organiseerde de Youth Alpha-cursus overigens en het is diezelfde kerk waarin ik ook ben opgegroeid.

Elke avond begon inderdaad met een maaltijd. Er werd gezellig gekletst en er waren leuke meiden dus ik had het prima naar mijn zin. Daarna begon het vervelende gedeelte van de avond. Eerst een stuk of 6 liedjes zingen die elke avond weer hetzelfde waren. Hierna een bijbels praatje met zéér evangelische inslag. Dit praatje duurde meestal zo'n drie kwartier. Ik vond het meestal vrij saai en het viel me op dat er vaak bijbelteksten werden besproken die totaal niet relevant waren. Tenslotte gingen we met z'n allen over het onderwerp discussiëren. De grote groep werd in twee kleinere groepjes van 10 gesplitst. Eerst werd gewoon aan iedereen gevraagd wat ze van het praatje vonden en daarna mocht er over gediscussieerd worden. In de praktijk gingen deze discussies vaak tussen mij en twee meisjes en hield de rest van het groepje zich stil. Er werd door de jeugdleiders elke keer benadrukt dat we niet van het onderwerp af mochten raken, iets wat soms irritant was aangezien veel onderwerpen totaal niet interessant waren. Toch waren de discussies best boeiend, maar wel allemaal binnen het bijbelse kader, kritische vragen over het christendom werden nauwelijks gesteld.

Aan het einde van het eerste jaar hadden we het Alpha-weekend. Hierbij lag de nadruk enorm op de Heilige Geest en werd er in een kring gebeden om vervulling met de Heilige Geest. Dit was voor mijzelf een indrukwekkende ervaring. Alle meisjes moesten huilen, en hoewel ikzelf oprecht bad voelde ik helemaal niets. Toen ik dit even later met de jongens besprak, bleek dit bij hun precies hetzelfde te zijn. Ik realiseerde mijzelf dat dit waarschijnlijk te maken had met het feit dat vrouwen nou eenmaal (meestal) emotioneler zijn dan mannen. Dit was achteraf gezien een grote teleurstelling en deed mij eigenlijk voor het eerste twijfelen aan het bestaan van de Heilige Geest. (en God)

Het tweede jaar vond ik een stuk minder leuk. Ik keek altijd uit naar de maaltijden, waarbij je lekker jezelf kon zijn en waarbij veel werd gelachen. En natuurlijk een beetje klooien met de dames. Er was in het eerste jaar helemaal niemand afgevallen en er waren in het tweede jaar zelfs nog een paar mensen bijgekomen. Verder herinner ik me eigenlijk vrij weinig van het tweede jaar, behalve een paar filmpjes over de gevaren van muziek. Slechte muziek was bijvoorbeeld Jan Smit ("Leef nu het kan, praat met Jan en alleman") en Lady Gaga. De informatieve filmpjes die hierbij gedraaid werden waren met recht hysterisch te noemen. Zo'n beetje alles wat niet christelijk was werd als het werk van Satan bestempeld. Ik herinner mij nog dat vrijwel iedereen dit belachelijk vond, behalve uiteraard de leiding.

Toch ging ook het derde jaar vrijwel iedereen door, maar dit was met name vanwege de gezelligheid. In dit laatste jaar viel ik definitief van mijn geloof, in een periode dat ik nog steeds op Youth Alpha zat. Toen bleek de leiding ineens niet meer zo goed tegen kritiek te kunnen. Ik leverde met name fel commentaar op de bijbel en stipte de tegenstrijdigheden en immoraliteiten aan. De leiding bleek hier niet goed mee om te kunnen gaan en ook anderen begonnen dankzij mij (toegegeven, ik provoceerde af en toe) te twijfelen. Een goede vriend van mij is inmiddels ook atheïst geworden. De leiding was behoorlijk ontdaan van mijn plotselinge omslag, en op een gegeven moment werd tegen mij gezegd dat ik tijdens de groepsgesprekken beter mijn mond kon houden. Zo is dit jaar eigenlijk ook geëindigd. De thema's waren vrij standaard:

-Wat betekent het kruis voor je?
-Naastenliefde
-De Heilige Geest
-Jezus de redder en koning
-Ik mag er zijn
-Gaven en vrucht van de Heilige Geest
-De drie-eenheid
-Genezing, innerlijke genezing
-Homoseksualiteit in het licht van de bijbel
-Spiritualisme
-Is twijfel zonde?

Met name dit laatste onderwerp vind ik bij christenen altijd wel interessant. Je zou zeggen dat er hier wel ruimte voor kritiek was maar dit viel me ook behoorlijk tegen. Je mag twijfelen maar dan moet je uiteraard wel blijven geloven want anders komt het na dit leven niet goed met je. Twijfel is aanvechting van de duivel. Het standaardverhaal dus.

Overigens was er dus helemaal niemand uit onze groep jongeren die niet bekend was met het christelijk geloof. Ik denk eerlijk gezegd dat de meesten aan het begin van de rit geloviger waren dan dat ze nu zijn. De groep bestond ten eerste uit een aantal mensen die het allemaal niet zoveel kon boeien. Deze mensen hielden meestal gewoon hun mond tijdens de discussies. Daarnaast een aantal mensen die wel intelligent waren maar ook vonden dat je het allemaal niet moest overdrijven. En tot slot een paar zeer serieuze meisjes met wie eigenlijk nauwelijks te discussiëren viel. Ik heb nog één goede vriend die nog zeer gelovig is. Met hem kan ik echter nauwelijks praten over dit onderwerp. Zijn kennis is simpelweg ontoereikend en hij doet allerlei gekke voorspellingen over de eindtijd. 'Het zal wel', denk ik dan. Ik respecteer zijn mening en hij die van mij.

Toch heb ik er geen spijt van dat ik er aan meegedaan heb. Het was over het algemeen gezellig en ik heb er veel geleerd. Het biedt bovendien een leuk inkijkje in het brein van de evangelische mens. En dat kan soms best interessant zijn. :wink:

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 20 aug 2013 12:35

Goed geschreven door een ervaringsdeskundige. Er zit veel stof tot overdenken tussen. Mensen die hier naar toe wensen te gaan. Zouden het semi-verplicht moeten lezen. Als voorbereiding op. Je kijkt waarschijnlijk met een andere bril naar de entourage en de drang om je binnen de gewenste visie onder te brengen. Ik val vaak over het gegeven dat het wordt verkocht als een vrijblijvende introductie op het christelijke geloof. Een beddenverkoper hanteert hetzelfde jargon. Maar wil wel dat mensen met een bed naar huis gaan.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 16 sep 2013 14:48

http://goedgelovig.wordpress.com/2013/0 ... -antwoord/" onclick="window.open(this.href);return false;

Het gezicht van Alpha Nederland. Predikante Arenda Haasnoot in gesprek met enkele BN-ers die het indertijd wel gezien hebben met een geloof in een god. De uitzending zou eerst worden uitgezonden door omroep Fryslan maar hier werd maar vanaf gezien. Jammer voor onze leden die in Leeuwarden wonen. Dat zijn er aardig wat. Maar voor de liefhebbers. Alpha voorvrouw geeft haar mening.

Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Samsa
Bevlogen

Bericht door Samsa » 16 sep 2013 15:58

Interessant programma. Maar in gesprek? Ze wordt volkomen weggeblazen... Is dat de reden dat ze het niet hebben uitgezonden?

kiks
Bevlogen

Bericht door kiks » 16 sep 2013 17:46

Samsa schreef: Ze wordt volkomen weggeblazen...
Dat kun je wel zeggen. De vrouw heeft imo maar één bron waar ze uit kan/moet/wil putten. Haar opmerking over een leeg leven is derhalve een mooie metafoor voor de invulling zoals zij dat aan het leven geeft. De oogkleppen die ze op heeft hinderen haar iig niet.
Wat me wel opviel was dat de vrouw aan geschiedvervalsing deed door te melden dat de bijbelse verhalen kort na de feitelijke gebeurtenissen zijn opgetekend. Jammer dat daar niet wat op ingegaan is. Zo blijft hangen dat de optekening van de evangeliën als geschiedkundige werkelijkheid beschouwd kan worden.
Ik weet, na deze vrouw gehoord te hebben, in ieder geval weer even duidelijk waarom het christelijk geloven voor mij afgedaan is en leidt tot een angstig en leeg leven.

Groet

kiks
Kabouters bestaan niet, maar ze hebben wel rode puntmutsjes.
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 16 sep 2013 18:31

Samsa schreef:Interessant programma. Maar in gesprek? Ze wordt volkomen weggeblazen... Is dat de reden dat ze het niet hebben uitgezonden?
Geen idee? Gezien de locatie, presentator en bekende dominee. Georganiseerd door de baptistenclub uit Drachten hadden ze een bepaald verwachtingspatroon. Dit is niet helemaal uit de verf gekomen.

Maartenvrijdenker
Geregelde verschijning

Bericht door Maartenvrijdenker » 18 sep 2013 16:29

Haha ik heb de hele uitzending gezien en het was helaas, zoals zo vaak, een bevestiging van al mijn vooroordelen over evangelicalen. Bij letterlijk elk onderwerp dat besproken werd sleepte ze het geloof en de bijbel erbij. Johan Derksen was meedogenloos en dat vond ik in dit geval terecht. Iemand die zo verblind over het geloof blijft leuteren en met bijbeltekstjes blijft leuren kan niet hard genoeg worden aangepakt.

In en in triest en het bevestigt voor mij maar weer eens in wat voor luchtbel christenen vaak leven. Het doet mij herinneren aan een paar discussies die ik deze zomer met een aantal van hen had. Je wijst ze glashard op de tegenstrijdigheden binnen hun geloof en aan het absurde feit dat miljoenen mensen lijden zonder ook maar het kleinste beetje steun van een god te krijgen. En toch dringt het niet door. Ik vroeg een keer in een direct gesprek met een dominee of hij nog in een hel geloofde en zijn antwoord was: nee, daar kan ik niet meer in geloven. En wat schertste mijn verbazing de volgende zondag; de boodschap dat iedereen die niet in Jezus gelooft verloren gaat werd weer door diezelfde dominee van de kansel geslingerd. Het doolhof waarin veel christenen zitten is ongelofelijk complex en mag niet onderschat worden.

Samsa
Bevlogen

Bericht door Samsa » 21 sep 2013 12:30

Twee keer zat ik naast een vrouw die aan het begin van de cursus werkeloos en single was. De eerste keer bad ik dat ze werk zou krijgen. De week erop meldde ze trots dat ze een baan had. De tweede keer bad ik dat ze iemand in de liefde zou vinden, en de week erop vertelde ze dat een van haar collega's op haar nieuwe baan haar ten huwelijk had gevraagd (ze zei 'nee', trouwens). Ik heb dit altijd een grappig toeval gevonden, maar nooit Goddelijke interventie achter gezocht.
Om even op dit fragment van facebook terug te komen ... is het nu mijn paranoia bij dit soort zaken of zou dit een 'acteur' zijn? Ik herinner mij dat bij die healing sessies of paranormale groepsdingen ze vaak wel ingehuurde mensen hebben (net als illusionisten vaak tweelingen gebruiken waarvan er één dan pretendeert om 'gewoon ' publiek te zijn).... Dit klinkt mij gewoon als een slinks truukje om twijfelaars over de streep te trekken... zelfs de auteur moet toegeven dat het hem is bijgebleven! (ook al zocht hij er niks achter)

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 21 sep 2013 15:20

Samsa schreef: Om even op dit fragment van facebook terug te komen ... is het nu mijn paranoia bij dit soort zaken of zou dit een 'acteur' zijn?
Het zou zomaar kunnen. Het doel heiligt de middelen. Aan de andere kant zijn het geen bijzondere zaken. Je kan met veel verbaal geweld hopen dat iemand een baan vindt. De afgelopen maand is het werkloosheidspercentage met een paar tiende procent gezakt. Ligt het dan aan jou of de conjunctuur van de arbeidsmarkt. Dat je na een week op je nieuwe werkplek iemand tegenkomt die je ten huwelijk vraagt. Ruikt naar een mafkees of de leukste thuis. Als je dan toch gelooft dat jouw god dit heeft geregeld. Nou dan misstaat het natuurlijk om een gegeven paard weer in te leveren. Of de persoon in kwestie voelde direct al nattigheid. Degene die heeft gebeden trekt gewoon doorlopend verbanden. Bijvoorbeeld: "Ik heb gebeden voor een hogere uitkering. En wat schetst mijn verbazing afgelopen maand is de inflatie correctie toegepast en mijn gebed is verhoord". Leg dit soort mensen een echt probleem voor. Wat niet op natuurlijke wijze is te verhelpen. En vraag dan nog een keer om een gebed.

Maartenvrijdenker
Geregelde verschijning

Bericht door Maartenvrijdenker » 21 sep 2013 23:20

Samsa schreef:
Twee keer zat ik naast een vrouw die aan het begin van de cursus werkeloos en single was. De eerste keer bad ik dat ze werk zou krijgen. De week erop meldde ze trots dat ze een baan had. De tweede keer bad ik dat ze iemand in de liefde zou vinden, en de week erop vertelde ze dat een van haar collega's op haar nieuwe baan haar ten huwelijk had gevraagd (ze zei 'nee', trouwens). Ik heb dit altijd een grappig toeval gevonden, maar nooit Goddelijke interventie achter gezocht.
Om even op dit fragment van facebook terug te komen ... is het nu mijn paranoia bij dit soort zaken of zou dit een 'acteur' zijn? Ik herinner mij dat bij die healing sessies of paranormale groepsdingen ze vaak wel ingehuurde mensen hebben (net als illusionisten vaak tweelingen gebruiken waarvan er één dan pretendeert om 'gewoon ' publiek te zijn).... Dit klinkt mij gewoon als een slinks truukje om twijfelaars over de streep te trekken... zelfs de auteur moet toegeven dat het hem is bijgebleven! (ook al zocht hij er niks achter)
Nee sorry, dat lijkt me wat vergezocht. Ik heb jarenlang in christelijke kringen verkeerd en geloof mij, de meeste christenen zijn echt wel oprechte mensen. Mensen zien vaak in van alles en nog wat patronen, dat blijkt bijvoorbeeld uit horoscopen. William Lobdell is een Amerikaanse ex-christen die atheïst werd en die ook veel vergelijkbare situaties beschrijft uit zijn tijd toen hij nog christen was. Er is veel inlegkunde en self-fulfilling prophecy bij.

Bats

Bericht door Bats » 02 jul 2014 14:21

Haha bestaat die cursus echt?

Had ooit 2 jehova getuigen als collega. Of die gang langs al die voordeuren wel eens iets opleverde was mijn vraag. Nee eigenlijk nooit gaven ze beide als antwoord. Waarom organiseren jullie dat dan nog? Aap uit de mouw; de boekjes die ze aan de mensen gaven cq probeerden te verkopen moesten zij eerst van hun organisatie kopen. Geld bleek de drijfveer.

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 02 jul 2014 18:47

Bats schreef:Haha bestaat die cursus echt?

Had ooit 2 jehova getuigen als collega. Of die gang langs al die voordeuren wel eens iets opleverde was mijn vraag. Nee eigenlijk nooit gaven ze beide als antwoord. Waarom organiseren jullie dat dan nog? Aap uit de mouw; de boekjes die ze aan de mensen gaven cq probeerden te verkopen moesten zij eerst van hun organisatie kopen. Geld bleek de drijfveer.
Kwam vandaag nog een verhaaltje tegen in het AD. De schrijfster was nogal kwaad dat de JHG-en steeds bij haar aanbelden en wou zichzelf laten uitschrijven uit het systeem. Dus ging op stap naar de dichtstbijzijnde koninkrijkszaal en belde daar aan. De deur werd niet open gedaan.

Plaats reactie