List of creationist arguments (en hun weerlegging)

Discussies over de evolutieleer, creation science, 'jonge aarde' creationisme, de zondvloed etc..

Moderator: Moderators

Peter van Velzen
Moderator

Re: List of creationist arguments (en hun weerlegging)

Bericht door Peter van Velzen » 13 apr 2015 09:05

MaartenV schreef:De intelligente ontwerper is in mijn these 'de natuur'.

Verder zijn er, zoals Plato stelde, enkel beelden. De wiskundige vormen zitten achter de fysica. Achter de verschijnselen zitten de logische wetten, die intelligent zijn en die kunnen begrepen worden. Wetenschappers en wiskundigen kunnen de logische wetmatigheden abraheren uit de veelheid aan fysische verschijnselen. Die wetten zijn tekenen van intelligentie.

Om Plato nogmaals op te rakelen: ik geloof dat wat wij observeren slechts verschijnselen zijn, en de wiskundige vormen achter de verschijnselen reëler zijn dan de verschijnselen die we observeren.
Plato moet zijn eigen parabel van de grot nog maar eens overdenken. Hij stelt zich voor dat zijn theorie over de schaduwen om de wand, reëler is dan de werkelijke oorzaak: Het licht. Niet van aan dus. Ik heb onlangs een idee gehad over de fysieke werkelijkheid en het getal pi. Pi blijkt slechts een bedenksel, er is geen enkel cirkelvorming voorwerp waarvan de verhouding tussen doorsenede en omtrek gelijk us aan het getal pi. Ik zal binnenkort eens trachten dit uit te leggen.
Ik wens u alle goeds

doctorwho
Superposter

Bericht door doctorwho » 13 apr 2015 13:08

Verder zijn er, zoals Plato stelde, enkel beelden. De wiskundige vormen zitten achter de fysica. Achter de verschijnselen zitten de logische wetten, die intelligent zijn en die kunnen begrepen worden. Wetenschappers en wiskundigen kunnen de logische wetmatigheden abraheren uit de veelheid aan fysische verschijnselen. Die wetten zijn tekenen van intelligentie.
Je verwisseld oorzaak en gevolg dunkt mij
Het gegeven dat wetenschappers uit verbanden en waarnemingen natuurwetten kunnen formuleren getuigd van intelligentie.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

Jabba de Hut
Forum fan

Bericht door Jabba de Hut » 14 apr 2015 01:46

doctorwho schreef:

Je verwisseld oorzaak en gevolg dunkt mij
Het gegeven dat wetenschappers uit verbanden en waarnemingen natuurwetten kunnen formuleren getuigd van intelligentie.
Ook al verwisselt hij oorzaak en gevolg wat hij noemt is daarmee niet uitgesloten.

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 05 aug 2016 11:07

Afsplitsing van het hoofdonderwerp naar List of creationist arguments (en hun weerlegging) - Montem., daar dit een discussie is geworden nav. posts van Montem.

Verdere bijdragen van Montem en reacties erop dus aldaar
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Plaats reactie