argument tegen macro-evolutie

Discussies over de evolutieleer, creation science, 'jonge aarde' creationisme, de zondvloed etc..

Moderator: Moderators

Mullog
Ervaren pen

Re: argument tegen macro-evolutie

Bericht door Mullog » 03 sep 2019 21:15

Superior Inferiority schreef:
01 sep 2019 14:03
Als de macro-evolutietheorie klopt, moet dit door een experiment gereproduceerd worden.
Net als de astronomie is de evolutie vooral een op observatie gerichte wetenschap. Net zomin als experimenteel een ster geboren te laten worden in een laboratorium is het praktisch vrijwel onmogelijk in een laboratorium een nieuwe soort te maken. Vooral vanwege de enorme hoeveelheid generaties die je daarvoor nodig hebt.

Vanuit die optiek is er geen experimenteel bewijs nodig. Er is meer dan voldoende observationeel een bewijs vanuit de paleontologie en genetica.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 04 sep 2019 01:32

Denk dat de Archaeopteryx gevlogen is.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Mullog
Ervaren pen

Bericht door Mullog » 04 sep 2019 04:37

dikkemick schreef:
04 sep 2019 01:32
Denk dat de Archaeopteryx gevlogen is.
Ik wou het ff kwijt :)
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 04 sep 2019 11:02

axxyanus schreef:
03 sep 2019 15:45
Henry II schreef:
03 sep 2019 14:11
Helemaal mee eens, het is een leuke discussie, maar laten we dit soort afgeserveerde ideeën geen platform geven.
Tja, ik weet dat het grotendeels futiel is maar als we creationisten hier geen plek geven om hun ideeën te bespreken, is dat één mogelijkheid minder voor hen om evolutie te bespreken met iemand anders dan mede creationisten.

Persoonlijk ben ik voorstander om mensen die eens buiten hun eigen bubbel willen kijken, daar de gelegenheid voor te geven.
Houd er dan rekening mee dat je per saldo een platform biedt aan het cultiveren van wetenschappelijke domheid.

Misschien verwijzen naar de website van René Fransen?
http://www.sterrenstof.info
Die heeft en houdt in ieder geval de wetenschap goed op een rijtje.
En weet daar op raadselachtige wijze nog een toef geloof bovenop te houden.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 04 sep 2019 12:04

heeck schreef:
04 sep 2019 11:02
axxyanus schreef:
Henry II schreef:
03 sep 2019 14:11
Helemaal mee eens, het is een leuke discussie, maar laten we dit soort afgeserveerde ideeën geen platform geven.
Tja, ik weet dat het grotendeels futiel is maar als we creationisten hier geen plek geven om hun ideeën te bespreken, is dat één mogelijkheid minder voor hen om evolutie te bespreken met iemand anders dan mede creationisten.

Persoonlijk ben ik voorstander om mensen die eens buiten hun eigen bubbel willen kijken, daar de gelegenheid voor te geven.
Houd er dan rekening mee dat je per saldo een platform biedt aan het cultiveren van wetenschappelijke domheid.
Is dat een probleem dat je het nodig vind er op te wijzen dat ik daar rekening mee moet houden?

Moeten we mensen die hun geloof in god hier willen verdedigen dan ook niet langer een platform geven?

Als een vrijdenkersforum lijkt het me onvermijdelijk om ook die mensen een "platform" te geven.

Je kan nu eenmaal niet iets bestrijden/bekritiseren zonder het op een of andere manier een "platform" te geven.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
Mijn Unitarian Jihad Naam: Sister Sabre of Patience; Haal de jouwe hier
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 04 sep 2019 13:13

Zoals je ziet, TS wilde waarschijnlijk helemaal geen platform. Reactie blijft immers uit.

En ik vind de insteek van Dawkins en enkele van zijn kornuiten ook wel te verdedigen. Zij debatteren niet meer met ID-aanhangers, omdat ze op die wijze naar de buitenwereld indirect aangeven dat deze visie (wetenschappelijk gezien) serieus genomen dient te worden. En het is geen wetenschappelijke theorie!
Ligt het hier misschien iets genuanceerder, omdat je altijd mag argumenteren tegen een bestaande theorie. Alleen, wij weten allen dat de drijfveer doorgaans religieus is en niet wetenschappelijk!
Philip K. Dick

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 04 sep 2019 14:43

dikkemick schreef:
04 sep 2019 13:13
Zoals je ziet, TS wilde waarschijnlijk helemaal geen platform. Reactie blijft immers uit.

En ik vind de insteek van Dawkins en enkele van zijn kornuiten ook wel te verdedigen. Zij debatteren niet meer met ID-aanhangers, omdat ze op die wijze naar de buitenwereld indirect aangeven dat deze visie (wetenschappelijk gezien) serieus genomen dient te worden. En het is geen wetenschappelijke theorie!
Dat is een heel ander nivo. Ik begrijp best dat Dawkins als professor in Oxford niet met ID-aanhangers wil debatteren. Als hij dat doet kunnen die ID-aanhangers gaan rondblazen dat een Oxford-professor het de moeite vond om hun ideeën te bekijken. Voor zover ik Dawkins standpunt begrijp, geeft hij uitnodiging van ID-aanhangers om een evolutie-creationisme debat te houden, door aan zijn studenten. Om op die manier de boodschap te sturen dat creationisme zo achterhaald is, dat hij er volop op vertrouwd dat zelfs gewone studenten het kunnen weerleggen. Hij is dus niet tegen het debatteren van creationisme in het algemeen, het moet gewoon bestreden worden op het nivo dat duidelijk maakt hoe achterhaald het is.

Dat wij leken op dit forum creationisme bestrijden, daar zou hij waarschijnlijk geen problemen mee hebben.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
Mijn Unitarian Jihad Naam: Sister Sabre of Patience; Haal de jouwe hier
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 04 sep 2019 16:34

axxyanus schreef:
04 sep 2019 12:04
heeck schreef:
axxyanus schreef:

Is dat een probleem dat je het nodig vind er op te wijzen dat ik daar rekening mee moet houden?

Moeten we mensen die hun geloof in god hier willen verdedigen dan ook niet langer een platform geven?

Als een vrijdenkersforum lijkt het me onvermijdelijk om ook die mensen een "platform" te geven.

Je kan nu eenmaal niet iets bestrijden/bekritiseren zonder het op een of andere manier een "platform" te geven.
Alleen in zoverre dat jij iets anders voorstaat dan ik.
En we beiden even lucht geven aan ons gemoed.

Roeland

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 06 sep 2019 11:21

heeck schreef:

Roeland
Indoctrinatie heeft René in een ijzeren greep. Cees Dekker idem.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 07 sep 2019 07:43

PietV. schreef:
06 sep 2019 11:21

Allemaal aardig, goed en wel, maar welke god houden we hier nog over? Waarom nog? Een totaal overbodige hypothese bij deze heren. Want natuurlijk accepteren ze macro-evolutie, daar zijn de heren slim genoeg voor. Maar waarom dat kleine extraatje er nog bij betrekken? Want dit moet wel een heel kleine god zijn, met maar weinig om handen.
Philip K. Dick

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 07 sep 2019 17:42

dikkemick schreef:
07 sep 2019 07:43
Allemaal aardig, goed en wel, maar welke god houden we hier nog over? Waarom nog? Een totaal overbodige hypothese bij deze heren. Want natuurlijk accepteren ze macro-evolutie, daar zijn de heren slim genoeg voor. Maar waarom dat kleine extraatje er nog bij betrekken? Want dit moet wel een heel kleine god zijn, met maar weinig om handen.
Het product van langdurige rationalisaties. Illusies voor gevorderden zou Maarten Boudry zeggen. Zou graag het commentaar willen horen van Cees Dekker die als mantra heeft Jezus is Heer, na het lezen van Willie van Peer. Ook dit boek rationaliseert godsbeelden maar dan niet in de richting die de heren graag zien.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 07 sep 2019 20:54

PietV. schreef:
06 sep 2019 11:21
heeck schreef:

Roeland
Dat vond ik van mezelf een echt toppunt van humor; wordt jij weer bloedserieus.

Roeland

Plaats reactie