Hierarchie van wetenschappen

Discussies over de evolutieleer, creation science, 'jonge aarde' creationisme, de zondvloed etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Mullog
Ervaren pen

Hierarchie van wetenschappen

Bericht door Mullog » 28 feb 2018 07:48

Op een katholiek forum kwam ik onderstaande weerlegging van de evolutie theorie tegen. Een creatieve benadering die voor mij volstrekt nieuw is en waar ik erg van onder de indruk ben en die ik daarom met jullie wil delen.
Benjamin Van Dyck schreef:Eén van de kapitale fouten van de moderniteit is dat zij de intrinsieke harmonie van de hiërarchie van wetenschappen niet respecteert. Een feit dat door een hogere wetenschap bewezen is kan niet door een lagere wetenschap weerlegd worden; de moderniteit bestrijdt die logica en beweert dat twee wetenschappen volgens hun eigen rigide principes tot respectievelijke conclusies kunnen komen die met elkander tegenstrijdig zijn, zonder de absurditeit van dergelijke dissonantie te erkennen.

Indien een filosoof op basis van de correcte, solide principes van zijn wetenschappelijk vakterrein een zekerheid voorhoudt, en een bioloog komt vertellen dat op basis van zijn eigen biologisch vakterrein die zekerheid onwaar is, dan is het noodzakelijk die bioloog die er naast zit, en de filosoof die het correcte standpunt heeft. De mathematieke rigiditeit van waarheid laat niet toe dat twee authentieke wetenschappen werkelijk tegenstrijdig zijn; anders zou de realiteit ontbonden zijn, en dat is onmogelijk.

De hoogste van de wetenschappen, en de koningin er van, is de theologie. Welnu, de authentieke principes van de theologie sluiten in absolute zin uit dat wij mensen een mutantenras zouden zijn, afstammend van procreatieve voorouders die andere wezens waren dan wij. Zodus hebben evolutionistische natuurwetenschappers het mis.

Het gezond verstand van Sint Thomas moet wederom naar onze contreien gebracht worden.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)

De Encyclopedist
Ervaren pen

Re: Hierarchie van wetenschappen

Bericht door De Encyclopedist » 28 feb 2018 09:30

Mullog schreef:
28 feb 2018 07:48
Op een katholiek forum kwam ik onderstaande weerlegging van de evolutie theorie tegen. Een creatieve benadering die voor mij volstrekt nieuw is en waar ik erg van onder de indruk ben en die ik daarom met jullie wil delen.
Benjamin Van Dyck schreef: De hoogste van de wetenschappen, en de koningin er van, is de theologie. Welnu, de authentieke principes van de theologie sluiten in absolute zin uit dat wij mensen een mutantenras zouden zijn, afstammend van procreatieve voorouders die andere wezens waren dan wij. Zodus hebben evolutionistische natuurwetenschappers het mis.

Het gezond verstand van Sint Thomas moet wederom naar onze contreien gebracht worden.
Nieuw? Misschien. Gelul: zeker. Waarneming troeft redenering elke keer af. Daarnaast: theologie de hoogste van de wetenschappen? Theologie is niet eens een wetenschap.
Stook een vuur voor iemand en hij heeft het een dag warm; steek hem in brand en hij heeft het de rest van zijn leven warm. (Terry Pratchett)

pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter » 28 feb 2018 11:26

De hoogste van de wetenschappen, en de koningin er van, is de theologie. Welnu, de authentieke principes van de theologie sluiten in absolute zin uit dat wij mensen een mutantenras zouden zijn, afstammend van procreatieve voorouders die andere wezens waren dan wij. Zodus hebben evolutionistische natuurwetenschappers het mis.
Nee hoor, ik heb een bel op mijn fiets dus ik heb gelijk.
Mullog schreef:
28 feb 2018 07:48
Moet je mijn bel op mijn fiets eens komen bekijken. Daar zou je pas van onder de indruk zijn!
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov

outremer
Forum fan

Bericht door outremer » 28 feb 2018 11:49

Wat ik me steeds afvraag of iemand die zo'n onzin verkoopt, dat zelf echt gelooft of dat hij gewoon zijn clubje in stand wil houden en daarom om het even wat gaat zeggen.

Mullog
Ervaren pen

Bericht door Mullog » 28 feb 2018 11:56

Voor de goede orde, voordat men een heel verkeerd beeld van mij krijgt :oops:

Ik ben onder de indruk van de crealiviteit waarmee op deze wijze de evolutie theorie in het bijzonder, maar in zijn algemeenheid zo ongeveer alle wetenschapsvelden, als onzin worden bestempeld (hoewel de schrijver zich daar mogelijk niet eens van bewust is). Ik heb deze oplossing vanuit die hoek nog nooit gehoord.

Dat de redenering kant noch wal raakt is natuurlijk evident. :D
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)

outremer
Forum fan

Bericht door outremer » 28 feb 2018 12:05

Mullog schreef:
28 feb 2018 11:56

Ik ben onder de indruk van de crealiviteit waarmee op deze wijze de evolutie theorie in het bijzonder, maar in zijn algemeenheid zo ongeveer alle wetenschapsvelden, als onzin worden bestempeld (hoewel de schrijver zich daar mogelijk niet eens van bewust is). Ik heb deze oplossing vanuit die hoek nog nooit gehoord.

:)

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 28 feb 2018 12:50

Mullog schreef:

Zo had ik je ook begrepen.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
Mijn Unitarian Jihad Naam: Sister Sabre of Patience; Haal de jouwe hier
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 28 feb 2018 16:08

De Theologie is helemaal geen wetenschap! Wat een onzin. De werkelijkheid is niet verplicht zich aan de menselijke logica te onderwerpen. DE basis van de wetenschap is daarom de empirie. (wat wij waarnemen) En niets anders.
Ik wens u alle goeds

Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine » 28 feb 2018 18:04

Afbeelding
Despite the high cost of living.....
it remains popular.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 28 feb 2018 18:56

Een katholiek forum? Weten ze niet dat de paus de ET erkend heeft?
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Mullog
Ervaren pen

Bericht door Mullog » 28 feb 2018 20:50

dikkemick schreef:
28 feb 2018 18:56
Een katholiek forum? Weten ze niet dat de paus de ET erkend heeft?
Let op, je hebt het hier over een forum dat een poll heeft gehouden met de vraag:
Is de Paus Katholiek ja/nee
Ik heb die ingevuld en de uistslag is :blob3: :blob3: :blob4: :blob5: :blob: bijna maar net niet :lol:

De Encyclopedist
Ervaren pen

Bericht door De Encyclopedist » 28 feb 2018 21:35

Mullog schreef:
28 feb 2018 20:50
Let op, je hebt het hier over een forum dat een poll heeft gehouden met de vraag:
Is de Paus Katholiek ja/nee
Ik heb die ingevuld en de uistslag is :blob3: :blob3: :blob4: :blob5: :blob: bijna maar net niet :lol:
En de poll over
Poept een beer in het bos?
Stook een vuur voor iemand en hij heeft het een dag warm; steek hem in brand en hij heeft het de rest van zijn leven warm. (Terry Pratchett)

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 28 feb 2018 23:08

Mullog schreef:

Jouw kennende was ik ondertussen ook zover gekomen. :)

Ik heb ook eens rondgeneusd op dat forum. In een artikel noemt de schrijver evolutieonderwijs op scholen ' methodische indoctrinatie'.
Benieuwd hoe hij de katholieke opvoeding van zijn kinderen noemt?
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

Mullog
Ervaren pen

Bericht door Mullog » 01 mar 2018 14:36

Fish schreef:
28 feb 2018 23:08
[Ik heb ook eens rondgeneusd op dat forum.
Ik ook. Als ex-RKK moet ik zeggen dat ik weinig van vroeger herken in wat ik daar zie en lees. Ik heb werkelijk nooit geweten dat deze vorm van katholicisme bestond.

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 01 mar 2018 16:50

Mullog schreef:
01 mar 2018 14:36
[Ik ook. Als ex-RKK moet ik zeggen dat ik weinig van vroeger herken in wat ik daar zie en lees. Ik heb werkelijk nooit geweten dat deze vorm van katholicisme bestond.
Ik ben net als jij katholiek opgevoed, en nog wel behoorlijk streng, maar het domme fanatisme dat ik daar tegenkom ken ik ook niet.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

Plaats reactie