En de aarde bracht voort -recensie door Bart Klink

Discussies over de evolutieleer, creation science, 'jonge aarde' creationisme, de zondvloed etc..

Moderator: Moderators

PietV.
Moderator

En de aarde bracht voort -recensie door Bart Klink

Bericht door PietV. » 04 nov 2017 19:42

Waarom schepping en evolutie onverenigbaar blijven:

Een recensie van En de aarde bracht voort

Bart Klink

Augustus 2017

In 2009 schreef ik een artikel waarin ik betoogde dat het christelijk geloof onverenigbaar is met de moderne evolutiebiologie1.
De poging om die twee te combineren, theïstische evolutie, is dan ook niet houdbaar. De gelovige die zich wil verzoenen met de evolutiebiologie, staat volgens mij dan ook voor een dilemma: óf hij accepteert de evolutiebiologie tout court, maar dan wordt zijn geloof ongeloofwaardig, óf hij houdt vast aan zijn geloof, maar moet daarvoor (delen van) de evolutiebiologie verwerpen. Veel atheïsten zien de eerste optie als meest
overtuigend, terwijl veel orthodoxe gelovigen (in verschillende varianten) kiezen voor de laatste optie.
Christenen die hun geloof en de evolutiebiologie serieus willen nemen, willen dus de kool en de geit sparen. Bekende voorbeelden daarvan zijn de biologen Francis Collins (The language of God) en Kenneth Miller (Finding Darwins God), en in ons eigen land René Fransen (Gevormd uit Sterrenstof).

Nu is daar een uitgebreide studie van de VU-theoloog Gijsbert van den Brink bijgekomen. In zijn boek En de aarde bracht voort (Boekencentrum, 2017) gaat hij uit van de vraag: wat als evolutie waar is? Wat voor gevolgen heeft dit voor het christelijk geloof en kan men dat nog aanvaarden als evolutiebiologen het bij het juiste eind hebben?
Zijn conclusie is dat beide te verenigen zijn. Moet ik mijn dilemma uit 2009 dus herzien? Evolutie geaccepteerd
Het accepteren van evolutie lijkt mij een heel verstandig uitgangspunt als je intellectueel serieus genomen wilt worden, want dit is de grote verbindende theorie van de moderne biologie. Ze wordt door vrijwel alle biologen wereldwijd aanvaard en is de vruchtbare
grondslag van zeer veel goed wetenschappelijk onderzoek. Van den Brink bespreekt in hoofdstuk twee kort maar gedegen de redenen voor de acceptatie van evolutie en neemt dit verder als uitgangspunt. Creationisten (vooral de jongeaarde-variant) hebben hem dit
verweten, onder andere omdat hij moderne creationistische literatuur zou negeren (al haalt hijwel degelijk wat recente literatuur aan)3.

Het lijkt me evenwel niet zijn taak als theoloog om uitgebreid in te gaan op complexe biologische en geologische zaken en hij doet er verstandig
aan om de consensus van een ander vakgebied te aanvaarden.

De recensie gaat hier verder: http://deatheist.nl/downloads/RecensieVanDenBrink.pdf
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Plaats reactie