De verwarring is groot

Discussies over de evolutieleer, creation science, 'jonge aarde' creationisme, de zondvloed etc..

Moderator: Moderators

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 30 aug 2017 19:00

Vanmiddag komt een collega naar me toe. "Jij interesseert je toch voor evolutie en het geloof?" "Ik heb een e-book aangeschaft van Van den Brink". "Hij bespreekt hierin geloof en evolutie en probeert dit te rijmen met elkaar."
Misschien dat ik een kopietje kan bemachtigen. Ben wel benieuwd naar de inhoud en hoe zij er over denkt als ze het gelezen heeft. Ze is christen. Welke tak weet ik niet.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

De Encyclopedist
Ervaren pen

Bericht door De Encyclopedist » 30 aug 2017 19:11

Dat beloof ik schreef:
30 aug 2017 13:47
PietV. schreef:
30 aug 2017 10:28
dat het boek van Gijsbert van den Brink - De aarde bracht voort - de gemoederen op alle fronten hoog doet oplopen.
Op alle fronten?
Op alle reformatorische en evangelische fronten. Nou ja, veel dan.
Stook een vuur voor iemand en hij heeft het een dag warm; steek hem in brand en hij heeft het de rest van zijn leven warm. (Terry Pratchett)

Mullog
Ervaren pen

Bericht door Mullog » 30 aug 2017 20:01

In het reformatorisch dagblad heeft een column (Hozen en roeien) gestaan van Mr. D. J. H. van Dijk is lid van de Eerste Kamer voor de SGP over dit boek. Deze column eindigt als volgt.
We moeten de Heere wakker maken! Hoeveel geestelijke energie steken we daar eigenlijk in? We moeten Jezus wekken. Er is maar één ding nodig: Hij moet opstaan. Want zodra Hij gaat staan, gaan de golven liggen. Direct, nadat Hij slechts één woord heeft gesproken.

Hoelang moet het nog duren voordat wij stoppen met roeien en hozen? Wanneer gaan we echt schreeuwen vanuit een onpeilbare nood: „Jezus, word wakker, red ons, want wij vergaan”?

Of is onze nood nog veel erger en vinden we het eigenlijk best uit te houden als Jezus slaapt?
Ik kan niet wachten tot men begint te sjorren aan de slapende Jezus om hem wakker te maken. Ik vraag mij af hoe iemand zich dat voorstelt.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 30 aug 2017 23:02

dikkemick schreef:
30 aug 2017 19:00
Ben wel benieuwd naar de inhoud en hoe zij er over denkt als ze het gelezen heeft. Ze is christen. Welke tak weet ik niet.
En ik denk dat ik zelf het antwoord al op die vraag weet. Zij blijft geloven, ik blijf ongelovig. Ook dit boek (in Amerika zijn er velen geschreven) kan de 2 volkomen uitersten niet verzoenen met elkaar! Evolutie en bijbelgeloof gaan niet samen PUNT
Philip K. Dick

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 31 aug 2017 05:17

Mullog schreef:
30 aug 2017 20:01
Ik kan niet wachten tot men begint te sjorren aan de slapende Jezus om hem wakker te maken. Ik vraag mij af hoe iemand zich dat voorstelt.
Het klinkt als de boodschap "Jezus komt spoedig terug" waar sommige christenen zich helemaal aan vastklampen om de neergang van het christelijk geloof psychisch te kunnen opvangen.
Born OK the first time

Mullog
Ervaren pen

Bericht door Mullog » 31 aug 2017 12:32

Rereformed schreef:
31 aug 2017 05:17
Mullog schreef:
30 aug 2017 20:01
Het klinkt als de boodschap "Jezus komt spoedig terug" waar sommige christenen zich helemaal aan vastklampen om de neergang van het christelijk geloof psychisch te kunnen opvangen.
Ik heb als persoonlijke overtuiging dat, indien hij terug komt (wat om overduidelijke redenen niet kan), de situatie zal ontstaan dat hij niet geloofd en geaccepteerd wordt en, met name door door zijn meest fanatieke aanhagers, zal worden weggezet als charlatan en bedrieger. Die overtuiging heb ik omdat de "echte" Jezus zo niet zal lijken op het beeld dat er van hem gevormd is (zowel fysiek als geestelijk) dat er geen enkele overeenkomst te vinden zal zijn met dat beeld. Voor Mohammed geldt hetzelfde maar die zal de pech hebben dat hij gestenigd wordt, waar Jezus verder gewoon genegeerd gaat worden. Wat dat betreft hebben de Hindoeistische goden het slimmer bekeken. Die wijken fysiek af van het menselijk beeld wat ze al een stuk herkenbaarder maken :wink:
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 31 aug 2017 17:31

De Encyclopedist schreef:
30 aug 2017 19:11
Er is alweer een congres aan besteed. De zoveelste zou je zeggen. Allemaal hoogleraren die bijgeloof en wetenschap trachten te verzoenen. De fantasten buigen zich weer over de vraag: "Zijn er vanuit Bijbel en theologie cruciale bezwaren tegen de aanvaarding van evolutionaire schepping in te brengen"? . Ze zijn al zover dat ze het een evolutionaire schepping noemen.
Cees Dekker zal wel zeggen dat hij na .. diepgaand nadenken er achter is gekomen dat het rationeel te onderbouwen valt. De tegenstanders zeggen uiteraard nee. Want wat doet die gast een paar duizend jaar geleden met dat hele verhaal erfzonde dan en de eerste Adam was dat een worm?
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

dikkemick
Ontoombaar

Re: De verwarring is groot rond "De aarde bracht voort".

Bericht door dikkemick » 31 aug 2017 17:46

We kunnen hier kort en bondig over zijn. Evolutieleer en bijbel zijn niet te verzoenen met elkaar. Tenzij je de 1 of de ander met een korrel zout neemt. En om de ET met die zoutkorrel te nemen lijkt me niet verstandig.
Het is gewoon de zoveelste zielige poging tot verzoening.
In de USA was het een hype dit soort boeken te schrijven omdat er een flinke vergoeding tegenover stond (John Templeton foundation). Tot nu toe dus ook zonder succes!
Philip K. Dick

De Encyclopedist
Ervaren pen

Bericht door De Encyclopedist » 31 aug 2017 19:04

PietV. schreef:
31 aug 2017 17:31
De Encyclopedist schreef:
30 aug 2017 19:11
Er is alweer een congres aan besteed. De zoveelste zou je zeggen. Allemaal hoogleraren die bijgeloof en wetenschap trachten te verzoenen. De fantasten buigen zich weer over de vraag: "Zijn er vanuit Bijbel en theologie cruciale bezwaren tegen de aanvaarding van evolutionaire schepping in te brengen"? . Ze zijn al zover dat ze het een evolutionaire schepping noemen.
Cees Dekker zal wel zeggen dat hij na .. diepgaand nadenken er achter is gekomen dat het rationeel te onderbouwen valt. De tegenstanders zeggen uiteraard nee. Want wat doet die gast een paar duizend jaar geleden met dat hele verhaal erfzonde dan en de eerste Adam was dat een worm?
Tsja, ik zie het probleem niet zo voor de betrokken christenen. Die shoppen toch al in hun bijbel, dus Genesis als mythe afdoen lijkt me hooguit een gradueel verschil, geen fundamenteel verschil met wat ze al doen.

Affijn, ze doen maar, het interesseert me geen bal in wat voor kronkels ze zich draaien, zolang ze die onzin uit de biologielessen houden.
Stook een vuur voor iemand en hij heeft het een dag warm; steek hem in brand en hij heeft het de rest van zijn leven warm. (Terry Pratchett)

TIBERIUS CLAUDIUS
Diehard

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS » 01 sep 2017 09:52

dikkemick schreef:
30 aug 2017 23:02
Evolutie en bijbelgeloof gaan niet samen PUNT
Daar sluit ik me bij aan.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 01 sep 2017 12:06

dikkemick schreef:
30 aug 2017 23:02
Evolutie en bijbelgeloof gaan niet samen PUNT
TIBERIUS CLAUDIUS schreef:
01 sep 2017 09:52
Daar sluit ik me bij aan.
Het wordt eentonig. Maar ik schuif ook aan. Het congres dat hier over gaat kan per direct worden geannuleerd. De deelnemers worden gedeprogrammeerd want daar zit denk ik het grootste euvel. Al dat onzinnige gebabbel over wat er in de bronstijd heeft plaatsgevonden en wat de Israëlische stamgod heeft gedaan in beginsel miljarden jaren geleden met heel veel aanpassingen, waarbij ook meteorieten een rol van betekenis kregen, tot het dieptepunt van de schepping eindelijk aanwezig was. Namelijk idioten die alle soorten en vormen van bijgeloof omarmen. En op dit soort congressen moet de ware variant weer boven komen drijven.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 01 sep 2017 13:02

Ik begrijp daarentegen de pogingen wel. De ietwat meer zichzelf respecterende intelligente gelovige komt niet meer weg met
een afstamming van Adam en Eva. Ze moeten dus (willen ze blijven vasthouden aan het Belang van de bijbel) heel creatief zijn om dit te pogen te combineren met de ET. Een onmogelijke opgave.
Dat wel natuurlijk! Ben echt benieuwd hoe mijn (gelovige) collega dit (e)boek gaat beoordelen.
Philip K. Dick

Doppelgänger
Bevlogen

Bericht door Doppelgänger » 01 sep 2017 13:10

De meeste boeken die evolutie en religie trachten te verenigen geven een verkeerde voorstelling van zaken. Ofwel door middel van stromannen ('evolutie is als een kat een hond baart') of door een beroep op onwetendheid ('we weten nog heel veel niet over evolutie / wetenschappers verschillen van mening over essentiële zaken'). Dus ofwel de stromanvariant van evolutie is onzinnig, dus God; of we weten nog teveel niet, daarom God.

Het zou me verbazen als het boek een genuanceerd beeld geeft.
"Strange new trend at the office. People putting names on food in the company fridge. Today I had a tuna sandwich named Kevin." - Some E-cards

TIBERIUS CLAUDIUS
Diehard

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS » 01 sep 2017 13:23

Er is meer dan ''het begrijpen van die pogingen''.

Het is het vak van theologen en filosofen om eindeloos te zweefkezen over zaken die allang wetenschappelijk vast liggen.
Daar schrijven ze boekkasten over vol, ze bestaan daarvan dus dat ze er mee zullen stoppen is niet aan de orde.

Het beste is dus ze beide te verwijzen uit de wetenschap en ze te plaatsen daar waar ze horen bij: Astrologen , Alchemisten , ....... , etc.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 01 sep 2017 22:21

En dan ben ik toch wel benieuwd naar onze huisdominee (Robbert). Hoe hij de ET combineert met de bijbel.
Philip K. Dick

Plaats reactie