Religieuze? uitspraken Nobelprijs winnaars

Discussies over de evolutieleer, creation science, 'jonge aarde' creationisme, de zondvloed etc..

Moderator: Moderators

HenkL

Religieuze? uitspraken Nobelprijs winnaars

Bericht door HenkL » 13 mei 2015 00:19

Bericht verplaatst uit ontkrachten evolutietheorie
Bonjour
Naar aanleiding van mijn vermelding over de schrijver Harun Yahya zou ik het geachte forum willen vragen de volgende uitspraken te bestuderen en evt. van commentaar te voorzien. Bij voorbaat mijn dank.

Albert Einstein (Nobel Prize, physics): “Everyone who is seriously engaged in the pursuit of science becomes convinced that the laws of nature manifest the existence of a spirit vastly superior to that of men.”

Sir Ernst Chain (Nobel Prize, physiology and medicine): Classical evolutionary theories are a gross oversimplification of an immensely complex and intricate mass of facts, and it amazes me that they were swallowed so uncritically and readily, and for such a long time, by so many scientists without a murmur of protest.

Dr Erwin Shrodinger (Nobel Prize, physics): "Consciousness cannot be accounted for in physical terms. For consciousness is absolutely fundamental. It cannot be accounted for in terms of anything else."

Dr. Max Plank (Nobel Prize, physics): “As a man who has devoted his whole life to the most clear headed science, to the study of matter, I can tell you as a result of my research about atoms this much: There is no matter as such."

Dr. William Phillips (Nobel Prize, physics): " I believe that the observations about the orderliness of the physical universe, and the apparently exceptional fine-tuning of the conditions of the universe for the development of life suggest that an intelligent Creator is responsible."

Prof. Werner Heisenberg (Nobel Prize, physics): "The first gulp from the glass of natural sciences will turn you into an atheist, but at the bottom of the glass God is waiting for you."

Dr. Anthony Hewish, (Nobel Prize, physics): " It makes no sense to me to assume that the Universe and our existence is just a cosmic accident, that life emerged due to random physical processes in an environment which simply happened to have the right properties."

Prof. Sir Fred Hoyle, FRS, Astronomer, “If one proceeds directly and straightforwardly in this matter, without being deflected by a fear of incurring the wrath of scientific opinion, one arrives at the conclusion that biomaterials with their amazing measure or order must be the outcome of intelligent design”.

Peter van Velzen
Moderator

Re: Ontkrachten van de evolutietheorie

Bericht door Peter van Velzen » 13 mei 2015 07:00

Albert Einstein (Nobel Prize, physics): “Everyone who is seriously engaged in the pursuit of science becomes convinced that the laws of nature manifest the existence of a spirit vastly superior to that of men.”
Ik ben er weliswaar van overtuigd dat onze mentale capaciteiten niet voldoende zijn om deze dingen volledig te begrijpen, maar ben erallerminst van overtuigd dat er een entitieit is die dat beter kan. Als die er is dan kennen we haar niet.
Sir Ernst Chain (Nobel Prize, physiology and medicine): Classical evolutionary theories are a gross oversimplification of an immensely complex and intricate mass of facts, and it amazes me that they were swallowed so uncritically and readily, and for such a long time, by so many scientists without a murmur of protest.
Dat we inmiddels veel meer en complexe processen kennen die in de evolutie een rol spelen, neemt niet weg dat het nog steeds draait om mutaties die uitsluitend het gevolg zijn van fysische(vooral chemische) processen , maar die vaker of minder vaak voorkomen in de volgende generaties op grond van de gevolgen van die mutaties. De voorstelling van zaken door Darwin mag dan simpel zijn geweest, ze is nog altijd volslagen waar. Er is geen enkele reden om dáár tegen te protesteren. Het verbaast me dus geenzins dat niemand dat doet.
Dr Erwin Shrodinger (Nobel Prize, physics): "Consciousness cannot be accounted for in physical terms. For consciousness is absolutely fundamental. It cannot be accounted for in terms of anything else."
Dit lijkt me de mening van iemand die geen kennis heeft van neurologie of psychologie. We weten een heleboel over de voorwaarden voor het bestaan van wat wij bewustzijn noemen. In vrijwel alle gevallen is daar een fysiek stel hersenen bij nodig. Tenzij je de term bewustzijn wel; héél ruim interpreteert. In dat geval is elke reactie op omgevingsstimuli bewustzijn. Die stimuli blijven echter een noodzakelijke voorwaarde. De laatste zin, is dan ook niet waar.
Dr. Max Plank (Nobel Prize, physics): “As a man who has devoted his whole life to the most clear headed science, to the study of matter, I can tell you as a result of my research about atoms this much: There is no matter as such."
Dit klopt in zekere zin wel. Ons idee van materie is slechts een theorie die onze waarnemingen verklaard. Er is geen enkele zekerheid dat deze theorie overeenstemt met werkelijk bestaande materie. Er is alleen enige zekerheid dat ze strookt met onze waarnemingen.
Dr. William Phillips (Nobel Prize, physics): " I believe that the observations about the orderliness of the physical universe, and the apparently exceptional fine-tuning of the conditions of the universe for the development of life suggest that an intelligent Creator is responsible."
Het kan zo zijn dat dit bij sommige mensen de suggestie veroorzaakt dat er een intelligente schepper voor die zaken verantwoordelijk is. Gezien het ontbreken van enige manier om zo’n schepper waar te nemen, lijkt het mij geen nuttige suggestie. Mijn suggestie is, om ons te beperken tot wat we middels herhaalbare objectieve waarnemingen kunnen verifiëren en/of falsificeren.
Prof. Werner Heisenberg (Nobel Prize, physics): "The first gulp from the glass of natural sciences will turn you into an atheist, but at the bottom of the glass God is waiting for you."
Aangezien deze persoon notabene bewezen heeft dat er altijd onzekerheid zal zijn. Lijkt me dit een uiterst onzekere zaak.
Dr. Anthony Hewish, (Nobel Prize, physics): " It makes no sense to me to assume that the Universe and our existence is just a cosmic accident, that life emerged due to random physical processes in an environment which simply happened to have the right properties."
Tja wie zegt dat de werkelijkheid voor ons begrijpelijk moet zijn?
Hoe waarschijnlijk leven is, zullen we pas weten als we van heel veel planeten, die soortgelijjke omstandigheden hebben gekend als de aarde, weten of er wel of geen leven op is ontstaan. Tot nu toe is het aantal van deze planeten nog nul. En we kunnen dus geen enkele inschatting maken.
Prof. Sir Fred Hoyle, FRS, Astronomer, “If one proceeds directly and straightforwardly in this matter, without being deflected by a fear of incurring the wrath of scientific opinion, one arrives at the conclusion that biomaterials with their amazing measure or order must be the outcome of intelligent design”.
Volgens mij is dit een non-sequitor. Dit idee wordt ons alleen maar ingegeven door onze natuurlijk eprispositie voor verklaringen welke doelbewust acteurs omvatten. Deze waren evolutionair zeer nuttig, maar brengen ons op een dwaalspoor in gevallen waar zulke acteurs niet te vinden zijn.

Zijn dit werkelijk uitspraken va de genoemde personen?
Zo ja, waar en wanneer hebben ze ze gedaan?
Ik wens u alle goeds

Dat beloof ik
Bevlogen

Re: Religieuze? uitspraken Nobelprijs winnaars

Bericht door Dat beloof ik » 13 mei 2015 08:04

Niet alles dat wordt gezegd door een bekend persoon is persé waar.
"I did not have sexual relations with that woman, miss Lewinsky" (Bill Clinton, 1998)
Je zou al deze uitspraken moeten zien in de geest van die tijd en in het licht van opvoeding en omgeving van deze mensen.
Veel uitspraken zijn duidelijke (mede) ingegeven door een aantal van deze factoren.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)

HenkM
Superposter

Bericht door HenkM » 13 mei 2015 09:12

Wie iets zegt is van minder belang dan wat er gezegd wordt. Ook bekende mensen kunnen onzin uitkramen.

Daarnaast is dit soort uitspraken altijd 'hearsay' .... wil je een nog onduidelijkere vorm van communicatie?
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)

The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet » 13 mei 2015 11:04

Quote mining, cherry picking, argument from authority.
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 13 mei 2015 12:03

The Prophet schreef:Quote mining, cherry picking, argument from authority.
Voor zover ik het zie zijn genoemde personen vrijwel geen van alleen een autoriteit op het gebied waar de uitspraken uit het openingsbericht over gaan. :lol:
Ik wens u alle goeds

HenkL

Bericht door HenkL » 13 mei 2015 12:37

Zijn dit werkelijk uitspraken va de genoemde personen?
Zo ja, waar en wanneer hebben ze ze gedaan?
Niet bekend. Is moeilijk na tegaan en overgenomen van uit een andere site. Is dus mogelijk hearsay zoals HenkM het noemde.

HenkM
Superposter

Bericht door HenkM » 13 mei 2015 13:10

The Prophet schreef:Quote mining, cherry picking, argument from authority.
en je punt?
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)

Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang » 13 mei 2015 15:46

HenkL schreef:Naar aanleiding van mijn vermelding over de schrijver Harun Yahya zou ik het geachte forum willen vragen de volgende uitspraken te bestuderen en evt. van commentaar te voorzien. Bij voorbaat mijn dank.
Waarom moet ik die van commentaar voorzien?
Wat moet jou uit die commentaren precies duidelijk worden?
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford

Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine » 13 mei 2015 19:12

Als ik de namen zo bekijk, lijken het me van huis uit mensen met een religieuze opvoeding. Ook zijn de meesten al wat ouder of zelfs overleden.
Verder geven ze geen argumenten, behalve dat e.e.a. zo complex is, dat er wel een intelligentie achter moet zitten. (argument from incredulity).
Dat deze intelligentie nog complexer moet zijn, doet de vraag rijzen of daar dan ook niet een intelligentie achter moet zitten. Maar die vraag wordt dan weer afgedaan met 'die intelligentie heeft altijd bestaan'.
Overigens lijken de meesten wel van evolutie uit te gaan in een vorm van intelligent design in den beginne, dan wel een geleide evolutie.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.

Blato
Banned

Bericht door Blato » 13 mei 2015 22:34

HenkL schreef:
Bericht verplaatst uit ontkrachten evolutietheorie
Bonjour
Naar aanleiding van mijn vermelding over de schrijver Harun Yahya zou ik het geachte forum willen vragen de volgende uitspraken te bestuderen en evt. van commentaar te voorzien. Bij voorbaat mijn dank.

Noem het maar "an inconvenient truth" voor materialisen. :)
Gnothi Seauton

Qi (ook wel ch'i, chi, ki of gi) is een fundamenteel concept uit de Chinese cultuur, doorgaans gedefinieerd als adem, levenskracht, vitale energie of spirituele energie dat deel uitmaakt van alles wat bestaat.

HankS
Diehard

Bericht door HankS » 13 mei 2015 22:48

Het is goed dat je die smiley er achter zet , want het is geen unconvenient triuth, het is geen truth en het is ook niet eens unconvenient. Het is een autoriteitsdrogreden om hier enige waarde aan toe te kennen .
Maar het vast wel convenient voor de doelgroep .
Ook Nobelprijswinnaars kunnen uit hun nek lullen als het over hun eigen mening gaat.
Nothing in life is certain except death, taxes and the second law of thermodynamics.
—Seth Lloyd

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.

—Bertrand Russell

iznogoodh
Banned

Bericht door iznogoodh » 13 mei 2015 22:50

Blato schreef:Noem het maar "an inconvenient truth" voor materialisen. :)
Wat zouden 'materialisen' zijn?

Blato
Banned

Bericht door Blato » 13 mei 2015 23:02

iznogoodh schreef:
Blato schreef:Noem het maar "an inconvenient truth" voor materialisen. :)
Wat zouden 'materialisen' zijn?
Ik vermoed materialisten waar de 't' in vergeten is. En jij?
Gnothi Seauton

Qi (ook wel ch'i, chi, ki of gi) is een fundamenteel concept uit de Chinese cultuur, doorgaans gedefinieerd als adem, levenskracht, vitale energie of spirituele energie dat deel uitmaakt van alles wat bestaat.

Blato
Banned

Bericht door Blato » 13 mei 2015 23:04

HankS schreef:Het is goed dat je die smiley er achter zet , want het is geen unconvenient triuth, het is geen truth en het is ook niet eens unconvenient. Het is een autoriteitsdrogreden om hier enige waarde aan toe te kennen .
Maar het vast wel convenient voor de doelgroep .
Ook Nobelprijswinnaars kunnen uit hun nek lullen als het over hun eigen mening gaat.
Dat die uitspraken gedaan zijn is een waarheid. Dat deze uitspraken door bepaalde materialisten als ongemakkelijk worden ervaren ook. Je lijkt me daarvan zelf een van de voorbeelden van te zijn.
Gnothi Seauton

Plaats reactie