Waarom Genesis?

Discussies over de evolutieleer, creation science, 'jonge aarde' creationisme, de zondvloed etc..

Moderator: Moderators

Peter van Velzen
Moderator

Waarom Genesis?

Bericht door Peter van Velzen » 08 apr 2015 17:40

De enige reden waarom de evolutie telkens weer zonder goede gronden wordt betwijfeld is het geloof in een schepper. En het idee dat een monoteheistische god de wereld geschapen zou hebben. Deze gedachte verwijst altijd direct of indirect naar de scheppeningsmythe uit het boek Genesis.

Dit bijbelboek is aantoonbaar onjuist, intern tegenstrijdig en moreel twijfelachtig. Waarom dan zijn er intelligente mensen die toch denken dat dit scheppingsverhaal ook maar enigzins geloofwaardig is?
Vanaf de eerste zin is het onwaar, en verderop wordt het er niet veel beter op.
Persoonlijk heb ik nog niet een aantoonbare waarheid in het verhaal kunnen ontdekken!

Jammergenoeg is het topic, waarin ik deze vraag stelde (aan Karssenberg) vervolgens gesloten.
Ik had graag gehoord, waarom iemand met gezond verstsnd, ook nog maar in de minste mate in het hier vertelde verhal gelooft!
Ik wens u alle goeds

lost and not found yet!
Bevlogen

Re: Waarom Genesis?

Bericht door lost and not found yet! » 08 apr 2015 17:51

Omdat het de meeste gelovigen met de paplepel ingegoten wordt. Waar geloven kinderen in, of beter, wie gelooft een kind? Toch zeker wel zijn ouders, daar kijken kinderen over het algemeen tegenop, want je ouders, de personen die in het leven toch wel het dichtst bij je staan, die vertellen je immers geen leugens? En de leraar op de christelijke school, die zal het best wel weten anders was hij geen leraar geworden. En hetzelfde geld voor de dominee, pastoor, ouderling, diaken ect ect. Kortom, het zit er ingebakken en het gaat er bijna nooit meer uit, hoewel gelovigen in mijn ogen ook steeds meer seculariseren, zo van, je moet het allemaal niet zo letterlijk nemen hoor! Maar je houd natuurlijk altijd de hardcore gelovigen. Dan krijg je duscussies zo als ik laatst eens had over de ET. Ik vroeg, maar heb je ooit eens een simpele uitlegging van de ET gelezen, zodat je in ieder geval in grote lijnen weet hoe dit in elkaar steekt? Nee hoor, volgens de Bijbel is dit onmogelijk dus het kan ook niet! Einde discussie.
Wie meent dat een argument deugt omdat het gedrukt staat, is een idioot. Jiddisch.
Wil je gelukkig zijn of gelijk hebben? Yolanda

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 08 apr 2015 17:58

Je mist denk ik de essentie van de vraag.
Waarom heeft men ook maar de minste achting voor een zo onwaar boek als Genesis? Er klopt zo ongeveer niets van!
Ik wens u alle goeds

Labyrint
Bevlogen

Bericht door Labyrint » 08 apr 2015 18:03

De essentie?

Afbeelding

Angst
2001: "This is a memo that describes how we’re going to take out seven countries in five years, starting with Iraq, and then Syria, Lebanon, Libya, Somalia, Sudan and, finishing off, Iran" (General Wesley Clark 2007)

Willempie
Bevlogen

Bericht door Willempie » 08 apr 2015 18:22

Peter van Velzen schreef:
Dit bijbelboek is aantoonbaar onjuist, intern tegenstrijdig en moreel twijfelachtig. Waarom dan zijn er intelligente mensen die toch denken dat dit scheppingsverhaal ook maar enigzins geloofwaardig is?
Vanaf de eerste zin is het onwaar, en verderop wordt het er niet veel beter op.
Persoonlijk heb ik nog niet een aantoonbare waarheid in het verhaal kunnen ontdekken!
Een volkomen legitieme vraag. Iedere geschoolde gelovige jood zal je vertellen dat de Bijbel heel wat meer is dan een natuurwetenschappelijke verklaring of een geschiedenisboek. De waarheid zit hem vooral in de getalswaarde van de Hebreeuwse letters en woorden. Het begint al met de eerste letter waarmee de Bijbel begint: een groot geschreven Beth.
De letter betekent huis en de getalswaarde is twee. Er staat dus in diepste wezen: "Let op! Wat nu volgt gaat over de woning van de mens en die woning is dualistisch van aard. En zo bouwt het verhaal dan verder. Hierover gaat het boek "De bijbel als Schepping" van Friedrich Weinreb. Ik kan het een ieder van harte aanbevelen. Zelfs als je hem niet gelooft geeft het nog steeds veel inzicht in de belevingswereld van de gelovige.
Hallo meneer God, met Anna.

lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! » 08 apr 2015 18:29

Peter van Velzen schreef:Je mist denk ik de essentie van de vraag.
Waarom heeft men ook maar de minste achting voor een zo onwaar boek als Genesis? Er klopt zo ongeveer niets van!
Ik denk niet dat ik de essentie mis Peter. Heel simpel, het staat in de bijbel, de bijbel is het woord van god, god liegt niet dus de bijbel is waar! Hoe kort wil je het hebben?
Wie meent dat een argument deugt omdat het gedrukt staat, is een idioot. Jiddisch.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 08 apr 2015 18:52

Nergens in Genesis wordt beweert dat dit vverhaal door god zelf is bedhacht. op grond van de opvallende onjuitheid ervan, zou dat god trouwens tot leugenaar maken!

Als je het boek daarentegen niet letterlijk neemt is er geen enkele reden om op grnd er van aan de evolutietheorie te twijfelen. Alleen wie zo dwaas is om de schrijver - ondanks zijn kennelijk onozelheid, enig vertrouwen te schenken, kan tot zo'n houdinkg komen.
Ik wens u alle goeds

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 08 apr 2015 19:35

@Peter

De vraag naar mijn hart! Ik lees mee en ben benieuwd of je vraag ooit beantwoord zal gaan worden.
Misschien dat m'n nieuwe onderschrift helderheid verschaft?

Of roept het juist meer vragen op??? Eerlijk is het wel, maar begrijpen zullen we het wrschl. nooit.

Een onbetrouwbaar multi-interpretabel 2500 jaar oud boek versus een zeer gedegen bewezen feitenleer.

Schiet mij maar lek.
Laatst gewijzigd door dikkemick op 08 apr 2015 19:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine » 08 apr 2015 19:40

I am a young age creationist because that is my understanding of the Scripture. As I shared with my professors years ago when I was in college, if all the evidence in the universe turns against creationism, I would be the first to admit it, but I would still be a creationist because that is what the Word of God seems to indicate.

Aldus Kurt Wise, PhD in geologie. Onderwijst jonge aarde creationisme. Wordt gerespecteerd door collega's, maar niet wegens zijn wetenschappelijk werk, maar om zijn eerlijke uitspraak.

Kennelijk zit er bij (sommige) gelovigen iets in de hersenen, dat gevoelig is voor indoctrinatie in de jeugd en dat zich niet kan aanpassen aan feiten, die daarmee in tegenspraak zijn.

Ik heb geen probleem met gelovigen, maar verbaas me er over, dat veel gelovigen hun geloof niet kunnen aanpassen aan de hedendaagse kennis. Wise erkent nog, dat er veel bewijs is voor een oude aarde en evolutie, maar wil er niet aan. Veel creationisten ontkennen dat er bewijs is en zullen dat blijven ontkennen. Dat is veel kwalijker. Vandaar dat Dawkins Wise 'a truly honest creationist' noemt.

Hier geven een aantal wetenschappers (ook in de biologie en geologie!) een antwoord op de vraag ": waarom creationisme? Het zijn eigenlijk de bekende creationistische (tegen) argumenten, die al lang weerlegd en verklaard zijn. Maar het geloofs-gen is sterker.
Een andere verklaring heb ik niet. Het lijkt meer een rationalisatie van hun geloof, dan dat de 'kennis' heeft geleid tot het geloof in creationisme.
Laatst gewijzigd door Vilaine op 08 apr 2015 19:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.

HJW
Diehard

Bericht door HJW » 08 apr 2015 19:51

dikkemick schreef: De vraag naar mijn hart! Ik lees mee en ben benieuwd of je vraag ooit beantwoord zal gaan worden.
In die tijd bedacht men verhalen om een boodschap in te verpakken. Als je geen schrift hebt, zijn verhalen een goede methode om de boodschap door te geven.
Het is de boodschap dat God is betrokken bij het begin van de wereld.

Ik heb wel eens een joods boek gelezen die verklaarde waarom Genesis 1 en 2 elkaar tegenspreken (Genesis 1: volgorde schepping is dier en daarna man/vrouw. Genesis 2 : volgorde schepping is man, dier, vrouw).
Joden hadden daar geen moeite mee omdat het geen afbreuk deed aan de boodschap.

Je komt in de problemen als je de "verpakking" als waarheid gaat zien.
Dus Genesis is helemaal geen geschiedschrijving.
Het is beter een licht te ontsteken dan de duisternis te vervloeken

lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! » 08 apr 2015 21:59

HJW schreef:
dikkemick schreef: De vraag naar mijn hart! Ik lees mee en ben benieuwd of je vraag ooit beantwoord zal gaan worden.
In die tijd bedacht men verhalen om een boodschap in te verpakken. Als je geen schrift hebt, zijn verhalen een goede methode om de boodschap door te geven.
Het is de boodschap dat God is betrokken bij het begin van de wereld.

Ik heb wel eens een joods boek gelezen die verklaarde waarom Genesis 1 en 2 elkaar tegenspreken (Genesis 1: volgorde schepping is dier en daarna man/vrouw. Genesis 2 : volgorde schepping is man, dier, vrouw).
Joden hadden daar geen moeite mee omdat het geen afbreuk deed aan de boodschap.

Je komt in de problemen als je de "verpakking" als waarheid gaat zien.
Dus Genesis is helemaal geen geschiedschrijving.
En dat is exact waar christenen tegenaanlopen, want hun God kan toch geen leugens vertellen, of tegenstrijdigheden in zijn eigen geinspireerde werk toestaan? Doet me weer denken aan het onderschrift van een vroegere poster hier: de bijbel is net het spoorboekje van de NS, je kunt er elke kant mee op! Of: Why should an almighty God write a book that's so easily misunderstood! Wil de echte bijbeluitlegger nu opstaan? Please!

writer
Bevlogen

Bericht door writer » 08 apr 2015 23:03

Ik denk dat christenen zich in hun geloof het liefst zouden beperken tot het nieuwe testament, de blijde boodschap.
En verder hooguit alleen wat verhaaltjes uit het OT gebruiken als voorbeeld hoe het doorgaans niet moet.
Maar ooit heeft de kerk alle 66 boeken in de bijbel te samen tot Gods woord verklaard, onfeilbaar, door de Heilige Geest ingegeven waarmee elke tegenspraak tot op de dag van vandaag onmogelijk werd gemaakt.
Blijkbaar had men in die tijd geen problemen met een strenge God en sprekende slangen.
Een strenge en bestraffende God kwam de kerk eigenlijk wel goed van pas om het gepeupel rustig te houden.
En wat had men voor alternatief voor het ontstaan van de wereld, anders dan een boek uit de Babylonische ballingschap?
En tja, nu zitten de christenen van vandaag opgescheept met o.a het boek Genesis.
Wel probeert men er tegenwoordig steeds meer een draai aan te geven door te zeggen dat de 6 dagen niet letterlijk genomen behoeven te worden voor wie daar problemen mee heeft.
Of men zegt dat het verhaal alleen maar een illustratie is om ons de almacht van God te laten zien.
Of men zegt dat het om de boodschap gaat, wij hebben voor het kwaad gekozen en hebben nu de verlosser Jezus nodig om alles weer goed te krijgen.
Dat is zo'n beetje wat ik in mijn omgeving tegen kom.
Maar wellicht leest er nu een intelligente gelovige mee die het scheppingsverhaal nog wel letterlijk neemt en ons ook duidelijk kan uitleggen waarom hij niet aan de beschreven gebeurtenissen in dat boek twijfelt.
NB: Doe wel en zie niet om.

HenkM
Superposter

Bericht door HenkM » 08 apr 2015 23:32

writer schreef: Maar ooit heeft de kerk alle 66 boeken in de bijbel te samen tot Gods woord verklaard, onfeilbaar, door de Heilige Geest ingegeven waarmee elke tegenspraak tot op de dag van vandaag onmogelijk werd gemaakt.
Dit is dan ook de reden waarom er een drie-eenheid werd gecreëerd. god-hg-jc is één en ondeelbaar.

Blijkbaar had men in die tijd geen problemen met een strenge God en sprekende slangen.
Grote problemen! Want op het zelfs maar uiten van enige twijfel stonden gruwelijke consequenties. Laat staan twijfelen aan dogma's als de maagdelijke geboorte/drie-eenheid en wederopstanding. Kijk naar de Arianen (4e eeuw- heden).
Een strenge en bestraffende God kwam de kerk eigenlijk wel goed van pas om het gepeupel rustig te houden.
Deze liefhebbende god had heel wat angst nodig om het gepeupel bij de les te houden. Dat lukte aardig voor een eeuw of 15.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)

HenkM
Superposter

Bericht door HenkM » 08 apr 2015 23:44

Over het niet accepteren door gelovigen van wetenschap:

een combinatie van factoren:
1. hersenspoeling. En dat vele eeuwen. Nogal wat intelligente personen schakelen hun hersens uit wanneer religie ter sprake komt.

2. inpeperen van gehoorzaamheid. wees (vooral) niet kritisch waar het gaat om bijbel, jouw god en jouw geloof. (zie het plaatje hierboven: een perfecte weergave van de situatie. dit is waar angst een stevig wapen is in het manipuleren.

3. de WIL om te geloven. de WIL om te bedenken dat iemand/iets die het heelal/aarde/leven/mens/natuur kan bedenken en maken volmaakte gehoorzaamheid schuldig is, en daarmee de nietigheid van jezelf benadrukkend.

4. en dat geeft een prima excuus om verantwoordelijkheid af te schuiven. (perfect gedemonstreerd in de islamitische wereld)
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)

Willempie
Bevlogen

Bericht door Willempie » 09 apr 2015 04:35

Vilaine schreef: Ik heb geen probleem met gelovigen, maar verbaas me er over, dat veel gelovigen hun geloof niet kunnen aanpassen aan de hedendaagse kennis. Wise erkent nog, dat er veel bewijs is voor een oude aarde en evolutie, maar wil er niet aan. Veel creationisten ontkennen dat er bewijs is en zullen dat blijven ontkennen. Dat is veel kwalijker. Vandaar dat Dawkins Wise 'a truly honest creationist' noemt.
Ik begrijp nooit zo goed waarom gelovigen problemen zouden moeten hebben met de wetenschap. Neem de oude aarde bijvoorbeeld. Er is geen enkele tekst in de Bijbel te bekennen die ons de ouderdom van de aarde mededeelt, afgezien nog van het feit dat tijd sowieso al een relatief begrip is. Waarmee ik natuurlijk niet wil zeggen dat Wise en anderen het verkeerd hebben als ze, op grond van hun wetenschappelijke bevindingen (want dat doen ze namelijk wel), proberen aan te tonen dat de aarde in werkelijkheid veel jonger is dan momenteel algemeen wordt aangenomen. Ik denk niet dat gelovige wetenschappers een probleem hebben met de hedendaagse kennis maar meer met de verregaande conclusies die daar vaak aan worden verbonden en de grenzen van het wetenschappelijke gebied overschrijden. Bijvoorbeeld een Hawking die uitspraken doet over zaken die niets meer te maken hebben met zijn vakgebied.
Hallo meneer God, met Anna.

Plaats reactie