Evolutie het "nieuwe" studieboek op docentenplein

Discussies over de evolutieleer, creation science, 'jonge aarde' creationisme, de zondvloed etc..

Moderator: Moderators

Gralgrathor
Diehard

Evolutie het "nieuwe" studieboek op docentenplein

Bericht door Gralgrathor » 18 jan 2015 11:51

Zucht.

Hele diepe zucht. En dat op de zondagochtend. Alsof die al niet zwaar genoeg is. Maar ja. Wat doe je eraan? Mailtje sturen en vragen naar de bedoeling?
Laatst gewijzigd door Gralgrathor op 18 jan 2015 12:00, 1 keer totaal gewijzigd.
If I want to manufacture biological weapons with my copy of iTunes, I will, fascists. Ditch this bullshit. -- Maddox

Berjan
Ervaren pen

Bericht door Berjan » 18 jan 2015 13:04

Gralgrathor schreef:Zucht.

Hele diepe zucht. En dat op de zondagochtend. Alsof die al niet zwaar genoeg is. Maar ja. Wat doe je eraan? Mailtje sturen en vragen naar de bedoeling?
Ik ben het aan het lezen, en dan lees je op een van de eerste pagina's: Het ontstaan van het heelal. De nieuwe evolutietheorie
start met de plasmatheorie en de
theorie over de zero point energy (ZPE). Die
komen in de plaats van de Big Bang-theorie.

Hebben ze nog steeds niet door dat de begin van het universum niks met evolutietheorie te maken heeft maar met kosmologie? Dat weet ik zelfs, terwijl ik maar enkele boeken over evolutietheorie gelezen heb en verder weinig wetenschappelijk onderbouwd ben :(
Dus of ze zijn dom, of ze liegen bewust. En ik vrees het laatste.

Gralgrathor
Diehard

Bericht door Gralgrathor » 18 jan 2015 13:56

Waar ik me vooral aan erger is dat dit boek wordt aangeboden op een website die pretendeert een hulpmiddel voor docenten te zijn.
If I want to manufacture biological weapons with my copy of iTunes, I will, fascists. Ditch this bullshit. -- Maddox

Fish
Moderator

Re: De bijklussende creahoogleraar in Wageningen

Bericht door Fish » 18 jan 2015 14:01

Dat docentenplein is dus een christelijk docentenplein. Zou goed zijn omdat ook gewoon te laten weten.

Een wolf in schaapskleren. :wink:
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 18 jan 2015 16:15

Na zes jaar vertalen door tien deskundigen is de 6e editie van Evolution, ein kritisches Lehrbuch nu ook in het Nederlands verkrijgbaar.
6 jaar bezig met vertalen voor een crea naslagwerk.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik » 18 jan 2015 16:38

PietV. schreef:
Na zes jaar vertalen door tien deskundigen is de 6e editie van Evolution, ein kritisches Lehrbuch nu ook in het Nederlands verkrijgbaar.
6 jaar bezig met vertalen voor een crea naslagwerk.
:lol:
Ja, ik had dat in een dag voor ze geklaard.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)

Beagle1831
Ervaren pen

Bericht door Beagle1831 » 18 jan 2015 17:14

Ik had het in 6 dagen gedaan, de 7de dag had ik gerust nadat ik gezien had dat het goed was.
"Mag ik dat vinden?....ja dat mag ik vinden"
M Smeets

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 18 jan 2015 17:23

Gerdien de Jong over het boek.

De Stichting 'De Oude Wereld' heeft een boek uitgegeven, geheten "Evolutie - het nieuwe studieboek". Dit boek is een vertaling van "Evolution - ein kritisches Lehrbuch", 6de druk 2006, van Reinhard Junker en Siegfried Scherer (verder J&S). 'De Oude Wereld' prijst haar boek aan als 'het nieuwe studieboek, een internationaal standaardwerk over evolutiebiologie', dat een 'diepgaande analyse geeft van de laatste stand van de evolutiebiologie'.
Dit boek is geen studieboek en geen standaardwerk over evolutiebiologie, en heeft weinig overeenkomst met de laatste stand van de evolutiebiologie. Het is een gedetailleerde bestrijding van evolutie door schrijvers die toegang tot de wetenschappelijke literatuur hebben en in een wetenschappelijke stijl schrijven.

J&S doet twee dingen. Enerzijds is er een poging het scheppingsmodel op filosofisch gelijke voet met evolutie te krijgen: gezien het beroep op openbaring ligt het scheppingsmodel buiten de natuurwetenschap. Anderzijds is er een poging te ontkennen dat een methodisch naturalistische verklaring van de wereld mogelijk is. Deze twee redeneringen vormen samen de standaardmanier waarop creationisten evolutie proberen opzij te schuiven als enige wetenschappelijke, en geslaagde wetenschappelijke, verklaring van het ontstaan van de levende wezens.
http://korthof.blogspot.nl/2010/12/der- ... cht-u.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

Gralgrathor
Diehard

Bericht door Gralgrathor » 19 jan 2015 11:26

Wat, voor mij althans, de discussie weer terugbrengt naar de promotie van Joris van Rossum, de bijdrage van Van Woudenberg en Meester aan die promotie, en de kwaliteit van onderwijs in ideologisch-gebonden onderwijsinstituten, om nog maar niet te spreken van de kwaliteit van de (pogingen tot) bijdragen aan de wetenschap van die instituten.

Meer (ongetwijfeld bekend) leesmateriaal: Gerdien de Jong over een ander werk van Woudenberg

Wiens taak is het om dergelijke instituten op de vingers te tikken als het er zowel kwa kunde in de filosofie alswel kwa bekendheid met specifieke wetenschappelijke theses rammelt? Is de VU wat dat betreft al op de vingers getikt? Zo niet, waarom niet?

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 19 jan 2015 11:36

Gralgrathor schreef: Wiens taak is het om dergelijke instituten op de vingers te tikken als het er zowel kwa kunde in de filosofie alswel kwa bekendheid met specifieke wetenschappelijke theses rammelt? Is de VU wat dat betreft al op de vingers getikt? Zo niet, waarom niet?
De VU heeft indertijd gereageerd op het tumult in de media en er is een toezegging gedaan dat er in de toekomst altijd een een evolutie bioloog toegevoegd moet worden als er weer een dissertatie wordt geschreven over dit onderwerp. Maar het probleem met een slechte scriptie is dat als het ding is goedgekeurd dan kun je er bijna niet meer op terugkomen. Tenzij er fraude is gepleegd. Ik moet online nog zoeken naar hetgeen ik heb opgeschreven, het is maar een zeer summiere weergave.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 19 jan 2015 11:42

Dit is de laatste correspondentie geweest, maar ik moet niet teveel offline gaan. http://www.bionieuws.nl/artikel.php?id=7311&print=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Gralgrathor
Diehard

Re: De bijklussende creahoogleraar in Wageningen

Bericht door Gralgrathor » 19 jan 2015 11:45

PietV. schreef:dat er in de toekomst altijd een een evolutie bioloog toegevoegd moet worden
Er waren voorzover ik begreep genoeg fouten in de dissertatie die ook zonder enige kennis van biologie tot verwerping hadden moeten leiden, zoals daar is "ik heb geen verklaring gevonden != er bestaat geen verklaring != er is geen verklaring mogelijk". Ik vind het bovendien sterk dat je een evolutiebioloog nodig hebt om te kunnen constateren dat je eigen kennis van de evolutiebiologie te beperkt is voor stellige uitspraken.

Soit. Het zal me bovenal benieuwen waar de VU denkt een evolutiebioloog vandaan te halen die bereid is te assisteren met het produceren van god-vriendelijke theses. Ze zullen ongetwijfeld bestaan...

Gralgrathor
Diehard

Bericht door Gralgrathor » 19 jan 2015 16:18

Wow. Een beetje in dezelfde lijn: de degradatie van de kwaliteit van wetenschapsmagazines zoals Nature. Als universiteiten en wetenschapsbladen al moeite hebben om het ongedierte buiten te houden, waar moet dat dan heen met basis- en middelbare scholen?

Gralgrathor
Diehard

Bericht door Gralgrathor » 19 jan 2015 16:56

Fish schreef:Dat docentenplein is dus een christelijk docentenplein. Zou goed zijn omdat ook gewoon te laten weten. Een wolf in schaapskleren. :wink:
Hm... Even navraag gedaan per e-mail:
Gralgrathor schreef:Goede morgen,

Graag wilde ik naar aanleiding van een boek dat via uw site wordt aangeboden een paar korte vragen stellen:

- Wat is de doelstelling van uw website? Staat u hier achter een bepaalde ideologie?
- Welke methode wordt gehandhaafd om het aangeboden materiaal te beoordelen op geschiktheid?

Het boek in kwestie is \'Evolutie - het nieuwe studieboek\', een vertaling van een Duits werk door Dr. Reinhard Junker en Prof. Dr. Siegfried Scherer. Het boek tracht de lezer creationisme te verkopen, en doet dit - cru gezegd - door onder meer de staat van de wetenschap in de evolutiebiologie op allerhande wijzen te misrepresenteren. Hoe dan ook, het vertegenwoordigt op geen enkele manier enige geaccepteerde wetenschappelijke bevinding zoals die op openbare scholen onderwezen wordt.

Nu heb ik geen directe bezwaren tegen het aanbieden van een dergelijk werk, vooropgesteld dat duidelijk is dat het hier een ideologisch gemotiveerd werk betreft, en dat het geen objectieve weergave van de staat van de wetenschap re biologie beoogt. Op die manier wordt het echter niet gepresenteerd, en ook uit uw website kan de lezer niet één-twee-drie opmaken dat men dergelijke werken mag verwachten. Vandaar mijn vragen.

Alvast bedankt voor uw tijd en uw eventuele reactie!

Met vriendelijke groet,
En de respons kwam vrij vlot binnen:
Docentenplein schreef:Beste Gralgrathor,

om de website Docentenplein.nl draaiende te houden bieden wij uitgeverijen de optie om te adverteren op de website. Het boek dat u heeft gevonden op de website (Evolutie - het nieuwe studieboek), is van één van die adverteerders. Het betreft hier dus een betaalde vermelding. Aangezien het een lesboek betreft mag deze (als advertentie) geplaatst worden op de website. De omschrijving van het boek vult de adverteerder vervolgens zelf in.

De doelstelling van de website is vooral om docenten het laatste onderwijsnieuws en lesideeen aan te bieden. Dit is echter voor ons niet mogelijk zonder adverteerders.

Ik hoop uw vraag hiermee beantwoord te hebben. Indien u nog vragen heeft hoor ik dat graag.

Met vriendelijke groet,
Lijkt me hier dus geen opzettelijke verdere subversie van het onderwijswezen, maar gewoon een tekort aan adverteerders.

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 19 jan 2015 18:29

Gralgrathor schreef: Lijkt me hier dus geen opzettelijke verdere subversie van het onderwijswezen, maar gewoon een tekort aan adverteerders.
Goede navraag daar kunnen we iets mee. Het is een terugkerend probleem, er was een tijd dat de EO zich suf adverteerde op internet. Veel zoekopdrachten werden begeleid met een banner van de EO. Ik werd tureluurs van de EVA en was constant bezig met het aanpassen van mijn spamblok. De vraag is nu wie schaft dit boek aan en welke groep wordt weer dusdanig bewerkt dat het weer jaren duurt alvorens ze deze prietpraat kwijt zijn. Het boek van Harun werd trouwens gratis aan alle scholen aangeboden. Ook een crea boek. Het motto is ze hebben te veel geld.

Plaats reactie