Hulp nodig, crazy creationist!

Discussies over de evolutieleer, creation science, 'jonge aarde' creationisme, de zondvloed etc..

Moderator: Moderators

PietV.
Moderator

Re: Hulp nodig, crazy creationist!

Bericht door PietV. » 12 sep 2014 11:08

William15 schreef:Een reeks berichtjes die ik naar hem heb gestuurd. Hij vindt dat ik erg emotioneel schrijf. Het zijn namelijk aantekeningen die ik uit een vorig ''debat'' haalde met een gelovig iemand haalde. Maar ik moet toch ergens wel gelijk hebben?

https://twitter.com/W_Mazereeuw/media" onclick="window.open(this.href);return false;

Probleem is zij beginnen altijd weer over zondeval, Adam en Eva en Ark van Noach en dan heb ik eigenlijk al gegeten en gedronken. Alle geloofwaardigheid valt voor mij dan al weg. En als ik er dan wat van zeg, dan is het in hun ogen schaamteloos en niet onderbouwd, maar al die onzin is al zo vaak ontkracht, dat ik er moe van wordt.
Je hebt werk van je twitter gemaakt. Ik sta met verbazing te kijken.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

William15

Bericht door William15 » 12 sep 2014 18:12

Bedankt PietV,

Het is niet het eerste (online) gesprek dat ik voer met een creationist. De belangrijkste dingen sla ik altijd op in een bestand voor een volgende keer.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 12 sep 2014 19:54

@William15
Ken je deze?
https://www.youtube.com/watch?v=z6kgvhG3AkI" onclick="window.open(this.href);return false;

M.a.w. Mijn advies: Begin er niet aan. Je kunt ze NIET serieus nemen. Ze roepen alleen: "je was er niet bij"!
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 13 sep 2014 09:33

dikkemick schreef:
M.a.w. Mijn advies: Begin er niet aan. Je kunt ze NIET serieus nemen. Ze roepen alleen: "je was er niet bij"!
Zelfs god was er niet bij want die staat buiten de tijd en het universum :D
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 13 sep 2014 11:30

doctorwho schreef:
dikkemick schreef:
Zelfs god was er niet bij want die staat buiten de tijd en het universum :D
Alleen als de apologeet dat nodig acht. Alleen dan plaatst hij god buiten de tijd.
God zelf heeft daar niets over te vertellen!
Ik wens u alle goeds

Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine » 13 sep 2014 11:53

Ik ben het met Dikkemick eens. Er valt niet mee te discussiëren. Ze hebben een ander idee van de werkelijkheid en definiëren veel zaken net anders dan niet-creationisten doen.
Ik las het stukje waarbij ze aangeven, dat de wetenschap graag kritiek krijgt op haar theorieën behalve op de evolutie theorie. Daar begint het al met foute aannames. En de beschrijving van hypothese naar theorie volgens de wetenschappelijk methode definiëren ze ook al op een eigen wijze, zodanig, dat creationisme in hun ogen ook al een wetenschappelijke theorie wordt.
Ze hebben ongetwijfeld allemaal al 100-den keren gehoord hoe het werkelijk zit, hoe de wetenschap redeneert, hoe creationisme dat anders doet, maar ze blijven hun vingers in de oren stoppen.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.

Karssenberg
Banned

Bericht door Karssenberg » 13 sep 2014 13:08

Vilaine schreef:Ik ben het met Dikkemick eens. Er valt niet mee te discussiëren.
Dat zou ik dan ook zeker niet doen. Toch zat het degene, die dit topic heeft opgestart kennelijk nogal hoog.

Overigens is niet elke gelovige een creationist.
Wie de waarheid spreekt hoeft niet bang te zijn voor tegenspraak.

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 13 sep 2014 13:25

Karssenberg schreef:

Nee, de katholieke kerk bijvoorbeeld (met eigen wetenschappers) erkent evolutie.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 13 sep 2014 13:28

Fish schreef:
Karssenberg schreef:

Nee, de katholieke kerk bijvoorbeeld (met eigen wetenschappers) erkent evolutie.
En ook als ze het niet zou erkennen, blijft het een rotsvaste wetenschappelijke/biologische theorie welke ondersteund wordt door enorm veel feiten. Veel biologen noemen de evolutietheorie an sich al een feit.
Philip K. Dick

Karssenberg
Banned

Bericht door Karssenberg » 13 sep 2014 16:25

Fish schreef:
Karssenberg schreef:

Nee, de katholieke kerk bijvoorbeeld (met eigen wetenschappers) erkend evolutie.
Ja, maar niet de evolutietheorie, als die zou impliceren, dat er geen Schepper is, die alles heeft doen ontstaan en geordend volgens plan.

writer
Bevlogen

Bericht door writer » 13 sep 2014 16:49

Karssenberg schreef: Ja, maar niet de evolutietheorie, als die zou impliceren, dat er geen Schepper is, die alles heeft doen ontstaan en geordend volgens plan.
Je kan geloven wat je wil, maar een Schepper die de moeite neemt om in zes miljard jaar of voor mijn part in zes dagen alles volgens een bepaald en geordend plan doet ontstaan en er vervolgens door een opstandige engel, de satan, een zootje van laat maken zodat Hij besluit op de de dag des oordeels zijn mooie schepping te gaan vernietigen, dat wil er bij mij echt niet in.
Ook al zegt de kerk dat het om de blijde boodschap gaat, dat iedereen die in Jezus gelooft na zijn dood in de hemel belandt kan dat toch nooit de bedoeling zijn geweest toen de Schepper alles deed ontstaan.
Het is al ongelooflijk dat die Schepper bijna alle dieren van zijn mooie schepping tijdens de zondvloed liet verdrinken, op de dag des oordeels zou een herhaling plaats vinden, de aarde verwoest en alle dieren gedood.
Zo ga je toch niet met dieren om, ook niet als je ze zelf geschapen hebt.
Kortom, een schepper in de persoon van een God die alles deed ontstaan en volgens de bijbel alles weer gaat vernietigen gaat er bij mij niet in, echt iets voor primitieve mensen om dat te bedenken.
Maar ik weet het wel, in de schepping draait alles om de gelovigen, als zij maar in de hemel komen en wat er verder met de schepping gebeurt, hoe die is ontstaan, hoe die zal eindigen en alles daar tussenin zal hen een worst wezen.
Christenen zeggen weliswaar zuinig op Gods schepping te willen zijn maar ik vraag me af waarom als de Schepper er zelf zo nonchalant over denkt.
Weer de bekende angst er op afgerekend te zullen worden?
NB: Doe wel en zie niet om.

Karssenberg
Banned

Bericht door Karssenberg » 13 sep 2014 17:54

@Writer,

Ik gaf alleen feitelijke informatie over wat de RK kerk wel en niet erkent ten aanzien van de evolutietheorie. Dat maakt nogal wat los, voor het merendeel zaken, die hier off-topic zijn en in andere topics uitvoerig aan de orde waren en zijn.

writer
Bevlogen

Bericht door writer » 13 sep 2014 18:20

Karssenberg schreef:@Writer,

Ik gaf alleen feitelijke informatie over wat de RK kerk wel en niet erkent ten aanzien van de evolutietheorie. Dat maakt nogal wat los, voor het merendeel zaken, die hier off-topic zijn en in andere topics uitvoerig aan de orde waren en zijn.
Ik wilde alleen even wat kwijt over je reactie "geordend volgens plan" en dan kom je al snel van het éen in het ander.
Er zijn heel wat gespreksonderwerpen mogelijk waarbij het bestaan van een God ondenkbaar is maar dat is idd vaak off-topic.
NB: Doe wel en zie niet om.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 14 sep 2014 11:56

Link voor TS
http://www.scientias.nl/creationistisch ... hten/97287" onclick="window.open(this.href);return false;
Philip K. Dick

Henry II
Diehard

Bericht door Henry II » 19 sep 2014 15:58

...... de evolutietheorie, als die zou impliceren, dat er geen Schepper is
De evolutietheorie is puur en alleen gericht op het verklaren van de waarneembare wereld en hoe die is ontstaan. Er is geen god waarneembaar in de natuur en die is ook niet nodig om de theorie te staven. Darwin zelf werd gewoon netjes begraven in de Anglicaanse kerk.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.

Plaats reactie